Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.491.2024.2.HJ

Opodatkowanie świadczonych usług - dropshippingu ryczałtem ewidencjonowanym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2024 r. (wpływ 5 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nr NIP (…). Jest Pani podatnikiem podatku dochodowego w Polsce i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wiodącym przedmiotem działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, sklasyfikowana pod numerem 47.91.Z.

Wybrała Pani ryczałt ewidencjonowany jako formę opodatkowania działalności gospodarczej. W przypadku Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem.

Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na portalach internetowych, w serwisach społecznościowych oraz na własnych stronach internetowych z ofertami. Przedstawia tam Pani głównie produkty odzieżowe, tj.: (…), (…), a także (…).

Ponadto, na stronie znajdują się również gadżety (…).

Działa Pani na podstawie następującego modelu:

·Wyszukuje Pani towary oferowane przez sprzedawców na portalach aukcyjnych, pasujące asortymentem do prowadzonego przez Panią sklepu internetowego i takie, które mogą zainteresować potencjalnych klientów. Kieruje się Pani przy tym jakością oferowanych towarów oraz oceną ogólną sprzedawcy.

·Informacje dotyczące towarów oferowanych są prezentowane przez Panią na prowadzonych stronach internetowych. Strony internetowe nie funkcjonują jako sklepy internetowe, lecz jako portale pośrednictwa zakupowego. Modyfikacje ofert polegają m.in. na ich tłumaczeniu na język polski, dodawaniu opisów, edycji graficznej celem dostosowania do potrzeb odbiorcy.

·Klienci, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które posiadają pełną zdolność do czynności prawnych, dokonują zamówienia w ramach Pani stron internetowych jako pośrednika w sprzedaży. Przed złożeniem zamówienia klient jest zobligowany do zaakceptowania regulaminu stron internetowych, wypełnienia danych dostawy, które zostaną przekazane do sprzedawcy oraz wpłacenia pieniędzy w wysokości wartości zamówienia (w tym cena zakupu i prowizja za pośrednictwo) na Pani rachunek bankowy lub przy pomocy płatności elektronicznej.

·Z treści regulaminu oraz informacji zamieszczonych na stronach internetowych wynika m.in., że:

a)w ramach świadczenia usługi pośrednictwa w zawarciu umowy sprzedaży, przyjmuje Pani od klienta zamówienie oraz płatność za zamówienie;

b)w oparciu o udzielone przez klienta pełnomocnictwo (z chwila zawarcia umowy świadczenia usługi pośrednictwa), zawiera Pani, w imieniu klienta i na jego rzecz, umowę sprzedaży w zakresie wybranych przez klienta towarów;

c)w ramach usługi pośrednictwa dokonuje Pani w imieniu klienta płatności ceny towarów objętych zamówieniem oraz kosztów dostawy oraz zleca sprzedawcy dokonanie dostawy towaru od sprzedawcy bezpośrednio do klienta;

d)nie występuje Pani jako importer towarów;

e)potwierdza Pani klientowi warunki umowy, przesyłając je na adres poczty elektronicznej lub pisemnie na podany przez klienta adres.

·W związku z zawieraną umową pośrednictwa pobiera Pani za świadczone usługi opłatę stanowiącą wartość procentową oryginalnej ceny towaru. Oplata ta jest zróżnicowana w zależności od rodzaju asortymentu:

a)informuje Pani klienta o końcowej cenie towaru (tj. zawierającej podatek VAT oraz koszty pośrednictwa);

b)udziela Pani klientowi niezbędnych informacji w zakresie prawa do odstąpienia od umowy sprzedaży realizowanego względem sprzedawcy;

c)przeprowadza i rozpoznaje Pani postępowanie reklamacyjne dotyczące funkcjonowania stron internetowych i usług pośrednictwa;

d)informuje Pani klienta o terminie realizacji dostawy, który wynosi od 10 do 20 dni roboczych, jednak w szczególnych przypadkach może zostać przedłużony do 45 dni roboczych.

·Na podstawie zamówienia złożonego przez klienta, działając w jego imieniu nabywa Pani towary w serwisie aukcyjnym. W stosownym formularzu wpisuje dane klienta, które są danymi dla sprzedawcy do wysyłki nabytych towarów.

·Zgodnie z regulaminem, za wykonanie usługi pośrednictwa uważa się złożenie zamówienia przez klienta oraz przestanie potwierdzenia przyjęcia do realizacji zamówienia (e-mail). Z chwilą otrzymania go przez klienta umowa świadczenia usługi pośrednictwa zostaje zawarta.

·Dokonuje Pani płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta za pośrednictwem swojego rachunku bankowego. Opłaca Pani po kilka zamówień w serwisie aukcyjnym na raz. Dążąc do ustalenia przysługującego Pani wynagrodzenia (z tytułu świadczenia usług pośrednictwa), prowadzi Pani zestawienia zrealizowanych transakcji w oparciu o wyciąg bankowy. W ewidencji dopasowywane są odpowiednio transakcje uznaniowe (kwoty odpowiadające wpłatom dokonywanym przez klientów) oraz transakcje obciążeniowe (kwoty odpowiadające wartości towaru, kosztów jego dostawy), odpowiadające im numery zamówień za pomocą których można zidentyfikować daną transakcje oraz odpowiadające daty powstania przychodu. Pani wynagrodzeniem jest prowizja, która jest różnicą pomiędzy płatnościami otrzymanymi od klientów, a zobowiązaniami wobec sprzedawców. Rozlicza Pani zryczałtowany podatek dochodowy, którego podstawę stanowi uzyskana z tytułu świadczonych usług prowizja. Prowadzi Pani ewidencję przychodów.

·Sprzedawcy (z krajów azjatyckich) wysyłają nabyty przez klientów towar bezpośrednio na ich adres. Klient poinformowany jest w regulaminie o wysyłce towaru z kraju spoza Unii Europejskiej. Nie dokonuje Pani zgłoszenia celnego, ani nie występuje jako przedstawiciel klienta (bezpośredni lub pośredni). Wypełnienie formalności celnych związanych z importem towaru spoczywa na kliencie (ostateczny odbiorca) oraz sprzedawcy (organizator transportu).

Pośredniczy Pani w płatnościach i zamówieniach. Nie uzyskuje Pani od zagranicznego dostawcy rachunku, ani faktury oraz nie nabywa towaru na swoja rzecz – nie występuje w roli importera. Wszystkie warunki transakcji dostępne są dla klientów w regulaminie na stronach internetowych. Nie wystawia Pani klientom faktur. Zakupiony towar nie trafia do Pani, ale bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Nie uzyskuje Pani od sprzedawców faktur, ani rachunków potwierdzających zakup przez klientów, nie pośredniczy Pani w ich przekazywaniu.

Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmuje się sprzedawca.

Podkreśla Pani, że na żadnym etapie transakcji nie dysponuje fizycznie towarem, a w szczególności nie magazynuje go, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski. Towar jest przesyłany bezpośrednio od producentów (sprzedawców z krajów azjatyckich) do końcowego odbiorcy (klienta).

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje od początku prowadzenia działalności, tj. od 1 kwietnia 2024 r.

Świadczone przez Panią usługi to pośrednictwo w sprzedaży następujących produktów:

a)47.00.51.0 - sprzedaż detaliczna wyrobów tekstylnych,

b)47.00.71.0 - sprzedaż detaliczna odzieży,

c)47.00.67.0 - sprzedaż detaliczna gier i zabawek,

d)47.00.69.0 - sprzedaż detaliczna pamiątek i wyrobów artystycznych.

Kwota należności za przesyłkę pobierana od kupującego nie odpowiada faktycznej odpłatności z tego tytułu. Faktyczna kwota przesyłki jest zazwyczaj wliczona w cenę towaru lub jest inna niż kwota, którą Pani pobiera. Klient płaci za towar najczęściej za pomocą płatności elektronicznych operatora (…) lub w niektórych przypadkach, gdy ma problemy z płatnością elektroniczną, płaci przelewem bezpośrednim na konto bankowe. Klient dokonuje jednej płatności w jednej kwocie za zakupiony towar oraz za przesyłkę towaru. Nie dokonuje oddzielnych płatności. Regulamin, o którym mowa powyżej to regulamin pośrednictwa zawarty na Pani stronie internetowej. Zobowiązania wobec sprzedawców, to zobowiązania z tytułu zakupionego przez klienta towaru. Sprzedaż następuje tylko za pośrednictwem strony internetowej, która zgodnie z regulaminem jest portalem pośrednictwa internetowego.

Nie uzyskuje Pani dochodów z innych źródeł. Prowadzona działalność gospodarcza jest Pani jedynym źródłem dochodów.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pani stanowisko, że prowizja uzyskana z tytułu pośrednictwa jest opodatkowana stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Wyszukuje Pani towary u sprzedawców z krajów azjatyckich, wystawia informacje o wyszukanych towarach na prowadzonych stronach internetowych, a następnie na mocy udzielonego Pani pełnomocnictwa pośredniczy, w imieniu klienta i na jego rzecz, w zamówieniu wybranego towaru u sprzedawcy. Dokonuje Pani płatności za towar zamówiony przez klienta środkami wpłaconymi przez klienta za pośrednictwem Pani rachunku bankowego. Zamówiony towar wysyłany jest bezpośrednio do klienta na podany wcześniej adres. Nie jest Pani importerem, nie dokonuje formalności celnych na terenie Polski. Uzyskuje Pani z tytułu pośrednictwa w sprzedaży prowizję stanowiącą różnicę pomiędzy środkami otrzymanymi od klienta, a zapłatą za towar przekazany do sprzedawcy.

Art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne definiuje w ust. 1 pkt 1 działalność usługową jako pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, czyli działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Przez działalność usługową w zakresie handlu rozumie się sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Słowem kluczem jest w powyższej definicji nabytych uprzednio produktów. Pani zdaniem, prowadzona przez Panią działalność nie spełnia definicji działalności usługowej w zakresie handlu, z uwagi na fakt, że nie nabywa Pani towarów zamawianych od dostawców, a następnie nie sprzedaje ich klientom końcowym. Na żadnym etapie świadczonej usługi nie jest Pani właścicielem towaru, ani nawet nie jest w posiadaniu towaru. Świadczy Pani jedynie usługi pośrednictwa w zamawianiu towarów oraz w dokonywaniu płatności za nie. Z tego tytułu pobiera prowizję, która stanowi różnicę pomiędzy środkami wpłaconymi przez klienta a środkami przekazanymi dostawcy zagranicznemu (Pani przychód).

Pani zdaniem, prowadzona przez Panią działalność wpisuje się w definicję zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, a wiec w definicję działalności usługowej. Świadczy Pani usługi na rzecz klientów, nie sprzedaje towaru, który jest sprzedawany bezpośrednio przez sprzedawcę z krajów azjatyckich.

Wobec powyższego, uważa Pani za prawidłowe opodatkowanie uzyskanej za wykonane usługi prowizji, nie zaś całej kwoty otrzymanej od klienta za zamówiony towar, zryczałtowanym podatkiem dochodowym z zastosowaniem stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa w zakresie handlu” oznacza sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi Pani działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod numerem 47.91.Z. - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny zwany dropshippingiem. Wybrała Pani ryczałt ewidencjonowany jako formę opodatkowania działalności gospodarczej. W przypadku Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego poprzez ogłoszenia na portalach internetowych, w serwisach społecznościowych oraz na własnych stronach internetowych z ofertami. Pośredniczy Pani w płatnościach i zamówieniach. Nie uzyskuje Pani od zagranicznego dostawcy rachunku, ani faktury oraz nie nabywa towaru na swoją rzecz - nie występuje w roli importera. Wszystkie warunki transakcji dostępne są dla klientów w regulaminie na stronach internetowych. Nie wystawia Pani klientom faktur. Zakupiony towar nie trafia do Pani, ale bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Nie uzyskuje Pani od sprzedawców faktur, ani rachunków potwierdzających zakup przez klientów, nie pośredniczy w ich przekazywaniu. Pakowaniem towarów i dostarczeniem towarów do przewoźnika zajmuje się sprzedawca. Na żadnym etapie transakcji nie dysponuje Pani fizycznie towarem, a w szczególności nie magazynuje go, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski. Towar jest przesyłany bezpośrednio od producentów (sprzedawców z krajów azjatyckich) do końcowego odbiorcy (klienta).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że działalność prowadzona przez Panią nie spełnia warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu, która została zdefiniowana w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na fakt, że pośredniczy Pani w płatnościach i zamówieniach, zakupiony towar nie trafia do Pani, ale bezpośrednio do klienta, zgodnie z przekazanymi sprzedawcy informacjami. Z tego tytułu pobiera Pani prowizję, która stanowi różnicę pomiędzy środkami wpłaconymi przez klienta a środkami przekazanymi dostawcy zagranicznemu (Pani przychód). Na żadnym etapie transakcji nie dysponuje Pani fizycznie towarem, a w szczególności nie magazynuje go, ani nie dokonuje odprawy celnej na terytorium Polski. Osiąga Pani zatem przychody z działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść opisu zawartego we wniosku, a w szczególności zakres świadczonych przez Panią usług, należy zauważyć, że nie są one ani usługami wymienionymi w wyłączeniach z ryczałtu, ani nie mają do nich zastosowania stawki wynikające z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym przychody uzyskiwane przez Panią, z tytułu usług pośrednictwa handlowego (tzw. prowizja), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

W efekcie powyższego, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktykiinterpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00