Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 27 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.362.2024.1.AW

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0 oraz PKWiU 59.11.1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 74.90.20.0 oraz 59.11.1.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A, której głównym przedmiotem działalności, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, jest Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (59.11.Z.).

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Płaci podatek dochodowy od osób fizycznych od całości swoich dochodów uzyskiwanych w Rzeczypospolitej Polskiej, w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osiąganych przez niektóre osoby fizyczne (dalej: „ryczałt”), zgodnie z Ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, dalej: „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”).

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zgodnie z zawartymi umowami, świadczy, a także zamierza Pani świadczyć w przyszłości usługi na rzecz podmiotu działającego w branży telewizyjno-rozrywkowej, którego podstawową działalnością jest produkcja filmów i seriali telewizyjnych (dalej: „Producent”).

W ramach zawartych umów świadczy/będzie Pani świadczyć na rzecz Producenta usługi związane z:

(...)

– dalej łącznie „Usługi”.

Usługi świadczone są/będą w taki sposób, że kontaktuje się/będzie się Pani kontaktować z osobami zajmującymi się przygotowywaniem scenariuszy lub wymyślaniem formatów i pomysłów na programy telewizyjne, a następnie wskazuje/będzie wskazywać, na jaki temat, w jakim zakresie osoby te powinny przygotować scenariusz lub zaprezentować formaty lub pomysły. Może/będzie mogła Pani również takie propozycje scenariuszy, formatów lub pomysłów otrzymać za pośrednictwem Producenta.

Następnie zapoznaje się/będzie się zapoznawała Pani z projektami scenariuszy, formatów oraz pomysłów – dokonuje/będzie dokonywała ich krytycznej oceny, z uwzględnieniem posiadanego doświadczenia w zakresie produkcji utworów audiowizualnych. W efekcie wskazuje/będzie wskazywała Pani, które projekty scenariuszy, formaty lub pomysły na programy telewizyjne nadają się do dalszego rozwijania z uwagi na posiadaną przez nie wartość merytoryczną, kulturalną oraz komercyjną. Może/będzie mogła Pani nanosić własne poprawki lub wskazywać innym podmiotom, jakie poprawki powinny być naniesione. Wytypowane, a niekiedy także poprawione przez Panią scenariusze, formaty oraz pomysły są/będą następnie wykorzystywane przez Producenta lub podmiot, na którego zlecenie działa Producent, do produkcji filmów i seriali przeznaczonych do emisji. Podkreśliła Pani, że Usługi nie dotyczą filmów reklamowych.

W celu ustalenia właściwej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskiwanych w ramach świadczonych Usług wystąpiła Pani do Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „GUS”) z wnioskiem z dnia 15 marca 2022 r. o nadanie symbolu klasyfikacyjnego według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 (dalej: „PKWiU”). Uzyskała Pani odpowiedzi w tym zakresie pismem GUS z dnia (...) 2023 r. o sygn. (...) oraz – w związku z koniecznością uzupełnienia pierwotnego wniosku, co nastąpiło pismem z dnia 16 maja 2023 r. – także pismem GUS z dnia (...) 2024 r. o sygn. (...) (dalej łącznie: „Pisma GUS”). W pismach GUS otrzymała Pani wskazaną poniżej klasyfikację PKWiU, która obejmuje świadczone Usługi.

W ocenie GUS usługi polegające na:

(...)

– mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Natomiast usługi polegające na:

(...)

– w ocenie GUS mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.

Dotychczas rozliczała się Pani stosując stawkę ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych w ramach świadczonych Usług. Zgodnie z uzyskaną klasyfikacją GUS w zakresie wskazanym powyżej, zamierza Pani dla przyszłych przychodów osiąganych w ramach świadczonych Usług stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.

Informuje Pani także, że w latach poprzednich nie uzyskała przychodu przekraczającego 2 000 000 euro z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie znajdują również zastosowania wyłączenia określone w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w tym nie świadczyła/świadczy Pani usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w okresie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ww. Ustawy.

Pytanie

Czy dla przychodów osiąganych w ramach świadczonych Usług, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym prawidłowo stosuje/będzie stosowała Pani stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, dla przychodów osiąganych w ramach świadczonych Usług, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, prawidłowo stosuje/będzie stosowała Pani stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Biorąc pod uwagę powyższe, w Pani ocenie, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do zakresu usług wskazanych w art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a także – tam, gdzie ustawa posługuje się odniesieniem do klasyfikacji usług wg PKWiU – do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 tego przepisu.

Zatem, zgodnie z powyższymi regulacjami, stawka ryczałtu w wysokości 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, chyba że określone przychody z tej działalności powinny zostać opodatkowane inną stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z powyższego wynika więc, że w pierwszej kolejności powinna Pani zweryfikować, czy świadczone Usługi podlegają pod inną stawkę z zakresu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8. Jeżeli świadczone Usługi nie mieszczą się we wskazanym zakresie, wówczas dla uzyskiwanych przychodów z działalności powinna zastosować stawkę ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy, tj. 8,5%.

Pani zdaniem, Usługi wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie zostały wskazane w zakresie usług, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W Pani ocenie, a także zgodnie z klasyfikacją nadaną w pismach GUS, świadczone Usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”. Żadne z tych grupowań nie zostało wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wobec powyższego, stoi Pani na stanowisku, że dla świadczonych Usług, opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, zastosowanie ma/będzie miała stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

Wskazała Pani, że powyższe stanowisko w zakresie zastosowania stawki 8,5% dla świadczonych Usług znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanych w analogicznych sprawach. Przykładem mogą być tutaj:

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 maja 2024 r. nr 0115-KDST2-1.4011.161.2024.2.NC, w której organ stwierdził, że: „Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 "Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych", zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepisy niniejszej ustawy nie przewidują bowiem innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu”;

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 maja 2024 r. nr 0115-KDST2-2.4011.138.2024.2.PR, w której organ stwierdził, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody, które będzie Pani uzyskiwać ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 września 2022 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.741.2022.1.LS, w której organ stwierdził, że: „Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.1 "usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych" będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 czerwca 2022 r. nr 0115-KDWT.4011.179.2022.3.AW, w której organ stwierdził, że: „(…) przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej objętych pytaniem usług, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 59.11.1, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług,wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z zawartymi umowami, świadczy, a także zamierza Pani świadczyć w przyszłości usługi na rzecz podmiotu działającego w branży telewizyjno-rozrywkowej, którego podstawową działalnością jest produkcja filmów i seriali telewizyjnych.

Według oceny Głównego Urzędu Statystycznego usługi polegające na:

(...)

- mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Natomiast usługi polegające na:

(...)

- mieszczą się w grupowaniu PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskiwanych przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 74.90.20.0 oraz 59.11.1, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pani warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00