Wnioski o wpis do CEIDG tylko on-line
Wnioski o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) będzie można składać wyłącznie online - zakłada projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Odejście od możliwości składania wniosków w formie papierowej będzie następować stopniowo, od 1 czerwca 2026 roku będzie dotyczyć wniosków składanych przez przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej.
wpis do CEIDG
Ministerstwo Rozwoju i Technologii przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, którego celem jest uproszczenie procesu podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców – osoby fizyczne oraz rozszerzenia informacji udostępnianych przez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Przekazywanie informacji o spółce cywilnej
Proponowane rozwiązania w zakresie spółki cywilnej obejmują uproszczenie procesu przekazywania informacji o spółce cywilnej przez jego elektronizację (dotyczy spółek cywilnych, w których wspólnikiem jest przedsiębiorca wpisany do CEIDG). Projekt zakłada stworzenie jednego, zintegrowanego wniosku dotyczącego spółki cywilnej, który będzie umożliwiać załatwienie spraw we wszystkich urzędach uczestniczących w ww. procesie, tj. US, GUS i ZUS/KRUS. Wniosek będzie zastępować dotychczas obowiązujące formularze i pozwoli uzyskać NIP i REGON.
Planowane jest utworzenie tzw. "jednego okienka" dla rejestracji/zgłoszenia spółki cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG – wniosek będzie przesyłany elektronicznie przez CEIDG do innych urzędów, tj. US, GUS i ZUS/KRUS.
We współpracy z Ministerstwem Finansów zostanie opracowany uniwersalny wzór umowy spółki cywilnej, który umożliwi elektroniczne podpisanie umowy spółki przez wszystkich wspólników on-line. CEIDG ma zapewnić weryfikację formalną takiej umowy oraz osób ją podpisujących.
Wnioski o wpis do CEIDG tylko on-line
W ramach projektu przewiduje się wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis do CEIDG tylko online, a tym samym rezygnację z postaci papierowej. Odejście od możliwości składania wniosków w postaci papierowej będzie następować stopniowo - czytamy w uzasadnieniu.
Elektronizacja systemu składania wniosków o wpis w CEIDG będzie początkowo, tj. od dnia 1 czerwca 2026 r., dotyczyć wniosków o wpis do CEIDG dotyczących rozpoczęcia działalności gospodarczej składanych przez przedsiębiorców podejmujących wykonywanie działalności gospodarczej. Pozostałe wnioski CEIDG (o zawieszenie, wznowienie, zakończenie, zmianę wpisu) będą jeszcze przyjmowane w postaci papierowej przez kolejne 2 lata, czyli do dnia 1 czerwca 2028 roku. Jak podkreśla resort, wprowadzenie zmian w sposób etapowy wynika z konieczności zapewnienia przedsiębiorcom odpowiedniego czasu na zapoznanie się ze zmianami, a jednocześnie są one skorelowane z terminami zmian wprowadzającymi podobne rozwiązania np. w ZUS czy wynikającymi z obowiązku posiada skrzynki do e-dręczeń.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka