Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-09-04

opinia

Nie wszystkie problemy z e-doręczeniami zostały rozwiązane

Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Cyfryzacji w projekcie ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych oraz ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorców są szczególnie istotne z perspektywy podmiotów samorządowych. Nie tylko mają charakter porządkujący, np. w zakresie adresów do doręczeń elektronicznych (ADE) czy terminów stosowania publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) i publicznej usługi hybrydowej (PUH) zgodnie z harmonogramem, lecz także pomogą sprawnie przygotować się do wdrożenia e-doręczeń.

Wzmocnienie przez prawodawcę pozycji jednostek samorządu terytorialnego (JST) jest tym istotniejsze, że to właśnie one realizują najwięcej spraw administracyjnych dotyczących obywateli. W związku z tym przyjęcie projektowanych zmian nie tylko zwiększy efektywność podmiotów samorządowych, lecz także przełoży się na wzrost zaufania obywateli do nich. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że choć projektowane zmiany są niezbędne, to mają pewne wady, które powinny być usunięte na dalszym etapie legislacyjnym. Na przykład należy jednoznacznie uregulować termin fikcji doręczenia w przypadku doręczenia przez organ korespondencji za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Niezbędne jest też uregulowanie kwestii archiwizacji dokumentów znajdujących się na elektronicznych skrzynkach podawczych organów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00