Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.437.2024.2.AP

Działy specjalne produkcji rolnej (pisklęta).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy działów specjalnych produkcji rolnej (pisklęta). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 16 lipca 2024 r. (wpływ 17 lipca 2024 r.) oraz 17 lipca 2024 r. (wpływ 18 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan podatnikiem VAT czynnym i prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie: chów i hodowla indyków, chów i hodowla drobiu nieśnego, chów i hodowla drobiu, wylęgarnia drobiu.

Działalność w zakresie działów specjalnych opodatkowana jest wg norm szacunkowych. Dotychczas w ramach działu: „wylęgarnia drobiu” pisklęta są wylęgane z jaj pochodzących z własnej produkcji. Rozważa Pan podjęcie wylęgu piskląt dla niektórych swoich kontrahentów z jaj przez nich dostarczonych.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że prowadzi działy specjalne produkcji rolnej od 18 stycznia 2002 r. Jest Pan rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w ramach którego uprawia Pan zboże i kukurydzę. Przychód z prowadzonych działów specjalnych nie przekracza równowartości 2 000 000 euro.

Prowadzi Pan również pozarolniczą działalność w zakresie kopalni żwiru i piasku od 19 listopada 2018 r. Jako formę opodatkowania tej działalności wybrał Pan ryczałt ewidencjonowany. Dla celów rozliczeń podatkowych z działów specjalnych produkcji rolnej prowadzona jest ewidencja VAT, natomiast dla celów podatku dochodowego składa Pan na każdy rok PIT-6 deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie której Naczelnik Urzędu Skarbowego wydaje decyzję ustalającą zaliczki na podatek dochodowy.

Kontrahentem, dla którego będzie Pan świadczył usługę wylęgu piskląt to: X Spółka komandytowa, …. Nie jest to podmiot powiązany z Panem. Rozpoczęcie wylęgu było planowane na koniec czerwca 2024 r., w chwili obecnej już trwa i są to kurczęta. Wg aktualnych ustaleń usługa wylęgu z jaj powierzonych będzie wynikała z bieżących potrzeb kontrahenta i będzie ustalana na bieżąco. W czerwcu rozmiar wylęgu wyniósł 55 200 szt. Usługa ta nie będzie miała stałego charakteru. Będzie to usługa okazjonalna, wynikająca z bieżących potrzeb kontrahenta.

Pytanie

Czy rozszerzenie wylęgu piskląt z jaj kontrahentów może Pan wykonywać w ramach dotychczas prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej?

Pana stanowisko w sprawie

Rozszerzenie wylęgu piskląt z jaj powierzonych może Pan prowadzić w ramach dotychczasowej działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanej normami szacunkowymi, oczywiście zwiększając rozmiar produkcji w dziale wylęgu drobiu.

W piśmie z 16 lipca 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że oparł swoje stanowisko na informacjach z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, wg których: zgodnie z nowelizacją ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników, za działy specjalne produkcji rolnej, uzasadniające objęcie ubezpieczeniem społecznym rolników, uznaje się następujące rodzaje oraz rozmiary upraw i produkcji:

1.zakłady wylęgu drobiu (zdolność produkcyjna - liczba jaj):

·kurczęta - powyżej 3 000 szt.,

·gęsi - powyżej 3 000 szt.,

·kaczki - powyżej 3 000 szt.,

·indyki - powyżej 3 000 szt.,

·strusie - powyżej 50 szt.,

oraz po konsultacjach z Krajową informacją Skarbową, w trakcie których poradzono Panu, aby wystąpić o interpretację indywidualną, co też Pan uczynił.

Mając na uwadze ww. informacje, wg Pana, na podstawie art. 24 ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) w powiązaniu z rozporządzeniem Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, uważa Pan, że Pana stanowisko jest zasadne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Stosownie do art. 2 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy:

Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1) miesiąc - w przypadku roślin,

2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Na podstawie art. 2 ust. 3 cytowanej ustawy:

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3a tej ustawy:

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2”.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jednym ze źródeł przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.

Zgodnie z art. 24 ust. 4 ww. ustawy:

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

W świetle powyższego, jeżeli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych, dochód z działów specjalnej produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych stosownie do postanowień art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Normy szacunkowe dochodu rocznego, o których mowa w ust. 4, stosuje się od jednostek powierzchni upraw lub innych jednostek rodzajów produkcji określonych w kolumnie 3 załącznika nr 2, z tym że w przypadku:

1) upraw w szklarniach i tunelach foliowych - od 1 m2 powierzchni ogólnej obliczanej według wewnętrznej długości ścian;

2) upraw grzybów i ich grzybni - od 1 m2 powierzchni zajętej pod te uprawy;

3) wylęgarni drobiu - od 1 sztuki pisklęcia uzyskanego z wylęgu;

4) zwierząt laboratoryjnych - od 1 sztuki sprzedanych zwierząt - na podstawie zawartych umów dla potrzeb laboratoryjnych, badań i doświadczeń naukowych, analiz i testów prowadzonych w laboratoriach, a także kontroli procesów technologicznych;

5) hodowli i chowu zwierząt wymienionych pod lp. 15 lit. b)-h) załącznika nr 2 - od 1 sztuki zwierząt sprzedanych;

6) hodowli ryb akwariowych - od 1 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi.

Załącznik nr 2 określa, czy danego rodzaju działalność zaliczana jest do działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla zwierząt nie są wymienione w treści załącznika, to należy uznać, że tego rodzaju działalność jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

W konsekwencji, do przychodów z takiej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.

Z kolei, w myśl art. 24 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli w ciągu rocznego cyklu produkcji na tej samej powierzchni są prowadzone różne uprawy, dla których są ustalane różne normy szacunkowe dochodu, dochód z każdego rodzaju uprawy oblicza się, z zastrzeżeniem ust. 4e, przy zastosowaniu właściwej dla niej normy, proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których była prowadzona taka uprawa, wliczając w to okres przygotowania do zaprowadzenia tej uprawy.

Ponadto, w świetle art. 24 ust. 4d ww. ustawy:

Przepis ust. 4c stosuje się również w razie rozpoczęcia lub zaprzestania w ciągu roku prowadzenia działalności działów specjalnych produkcji rolnej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działy specjalne produkcji rolnej w zakresie: chów i hodowla indyków, chów i hodowla drobiu nieśnego, chów i hodowla drobiu, wylęgarnia drobiu. Działalność w zakresie działów specjalnych opodatkowana jest wg norm szacunkowych. Dotychczas w ramach działu: „wylęgarnia drobiu” pisklęta są wylęgane z jaj pochodzących z własnej produkcji. Rozważa Pan podjęcie wylęgu piskląt dla niektórych swoich kontrahentów z jaj przez nich dostarczonych. Jest Pan rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w ramach którego uprawia Pan zboże i kukurydzę. Przychód z prowadzonych działów specjalnych nie przekracza równowartości 2 000 000 euro. Dla celów rozliczeń podatkowych z działów specjalnych produkcji rolnej prowadzona jest ewidencja VAT, natomiast dla celów podatku dochodowego składa Pan na każdy rok PIT-6 deklarację do wymiaru zaliczek podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej. Rozpoczęcie wylęgu było planowane na koniec czerwca 2024 r., w chwili obecnej już trwa i są to kurczęta. Wg aktualnych ustaleń usługa wylęgu z jaj powierzonych będzie wynikała z bieżących potrzeb kontrahenta i będzie ustalana na bieżąco. W czerwcu rozmiar wylęgu wyniósł 55 200 szt. Usługa ta nie będzie miała stałego charakteru. Będzie to usługa okazjonalna, wynikająca z bieżących potrzeb kontrahenta.

W punkcie 7 przywołanej wyżej „Tabeli rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, której treść została podana na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2335), określa się, że dział specjalny produkcji rolnej stanowią:

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta (1 sztuka),

b) gęsi (1 sztuka),

c) kaczki (1 sztuka),

d) indyki (1 szuka).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.

Na podstawie art. 43 ust. 3 wskazanej ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:

1) zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;

2) zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;

3) rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przy ustalaniu dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej właściwe jest przyjmowanie za podstawę szacowania dochodu jednostki powierzchni upraw lub rodzajów produkcji z uwzględnieniem zmian w roku podatkowym i normy szacunkowej właściwej dla prowadzonego działu specjalnego produkcji rolnej.

W odniesieniu do sprawy będącej przedmiotem wniosku wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia możliwości opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej w zakresie wylęgarni drobiu na podstawie norm szacunkowych od tego, czy jaja pochodzą z własnej hodowli, czy od podmiotu zewnętrznego, tylko od ilości piskląt wyhodowanych z wylęgu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz wyżej wskazane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że rozszerzenie wylęgu piskląt z jaj kontrahentów może Pan wykonywać w ramach dotychczas prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00