Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.266.2024.3.ANK
Czy otrzymane dofinansowanie będzie podlegało zwolnieniu z CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy otrzymane dofinansowanie będzie podlegało zwolnieniu z CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 czerwca 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest P Sp. z o.o. Wnioskodawca figuruje w rejestrze VAT jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność sklasyfikowaną w PKD jako: (…)
P sp. z o.o. jest Partnerem Konsorcjum, którego powstanie opiera się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE (…) Wniosek o udzielenie dotacji został złożony oraz zaakceptowany. Umowa z Komisją Europejską (Grant Agreement) została zawarta w (…) i stanowi dotację w wysokości 50%. Do uzyskania finansowania 100% niezbędne jest podpisanie jeszcze dwóch umów z Instytucjami odpowiedzialnymi za finansowanie krajowe, tj. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz drugą Instytucją, która nie została jeszcze wskazana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
W związku z zawarciem Grant Agreement z Komisją Europejską, Konsorcjum stało się krajowym (….). Funkcją (…) jest świadczenie usług dla MŚP (małych i średnich przedsiębiorstw) oraz JST (jednostek samorządu terytorialnego). Usługi te mają za zadanie wsparcie (…) W ramach Projektu stworzony został katalog usług, z których korzystać mogą podmioty MŚP i JST, które przeszły proces rekrutacji i które podpisały umowę na świadczenie konkretnych usług z katalogu usług. (…) mają za zadanie stanowić punkty kompleksowej obsługi Klientów MŚP i JST w zakresie zwiększania umiejętności cyfrowej.
Źródła finansowania projektu są następujące:
- 50% środków finansowych pochodzi z funduszy Instytucji Przyznającej Dotację, którą jest Komisja Europejska (Finansowanie Unijne),
- 50% środków finansowych pochodzi z funduszy, których dysponentem jest Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, jako Instytucja Zarządzająca (Finansowanie Krajowe).
Finansowanie Krajowe dzieli się na dwa fundusze w zależności od Klientów, na rzecz których świadczone są usługi tj.:
- MŚP: Finansowanie Zadań realizowanych przez Strony w ramach Projektu na rzecz Klientów MŚP będzie pochodziło z Programu Fundusze Europejskie (…) . Instytucją rozliczającą realizację przez Strony Zadań na rzecz Klientów MŚP w ramach Projektu będzie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) jako Instytucja Pośrednicząca (…). Na dzień zawarcia Umowy Konsorcjum, przewidywane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczania wydatków projektów dofinansowanych w ramach (…) zostały określone w projekcie Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
- JST: Finansowanie Zadań realizowanych przez Strony w ramach Projektu na rzecz Klientów JST będzie pochodziło z Programu Fundusze (…) . Na dzień wysłania wniosku nie jest znana Instytucja Pośrednicząca, rozliczająca realizację przez Strony Zadań na rzecz Klientów JST w ramach Projektu. Przewiduje się, że Instytucja Zarządzająca wskaże Instytucję Pośredniczącą w trakcie trwania Projektu. Na dzień zawarcia Umowy Konsorcjum, przewidywane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczania wydatków projektów dofinansowanych w ramach (…) zostały określone w projekcie Programu Fundusze Europejskie a Rozwój Cyfrowy 2021-2027.
Kosztami kwalifikowalnymi w tym projekcie są:
1. koszty personelu:
- wynagrodzenia pracowników na podstawie UoP wraz z pochodnymi od wynagrodzeń,
- wynagrodzenia dla osób na podstawie umowy innej niż UoP wraz z pochodnymi od wynagrodzeń,
- wynagrodzenia dla podmiotów trzecich, które oddelegowują pracownika na rzecz pracy przy projekcie np. Trener prowadzący szkolenie,
2. koszty podróży wraz z utrzymaniem tj. transport, noclegi, diety,
3. koszty usług i innych dóbr np. wydruk materiałów szkoleniowych, catering, wynajem Sali szkoleniowej.
Dofinansowanie może być przeznaczone wyłącznie na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją działań w ramach Projektu.
Rolą P Sp. z o.o. w ramach projektu jest świadczenie nieodpłatnych usług szkoleniowych, tj. przeprowadzenie szkoleń w zakresie (…) dla MŚP oraz JST. Przeprowadzenie szkoleń stanowi pomoc de minimis dla instytucji, której pracownicy są uczestnikami szkolenia. Każdy z Konsorcjantów samodzielnie odpowiedzialny jest za pozyskanie, rekrutację oraz podpisanie umowy z podmiotem, na rzecz którego będzie świadczył usługi. W ramach Projektu, Konsorcjanci współpracują i mogą obsłużyć wspólnego Klienta, jednak nie dojdzie do świadczenia wzajemnych usług między Konsorcjantami. Koszty, które poniesie Wnioskodawca w związku z realizacją szkoleń są kwalifikowalne i zostaną pokryte z dotacji w całości z dofinansowania.
Bezpośrednio całą kwotę dofinansowania otrzyma Koordynator Konsorcjum i następnie rozdysponuje między pozostałych Konsorcjantów założone w Umowach kwoty, zgodnie z harmonogramem płatności.
Dofinansowane wypłacane będzie przez Koordynatora Konsorcjum w częściach, po prawidłowo złożonych raportach z wydatkowania dotychczasowo przelanej części dofinansowania. Na moment składania wniosku o interpretację nie została wypłacona żadna kwota.
Budżet Projektu jest podzielony na części odnoszące się do poszczególnych pakietów roboczych (WP). Dalej budżet jest dzielony na poszczególnych Konsorcjantów i poszczególne rodzaje wydatków niezbędnych do realizacji Projektu (wydatki osobowe, podwykonawcy, diety i podróże, wyposażenie, inne towary/usługi, narzut kosztów pośrednich). Jeżeli Wnioskodawca nie poniesie przewidzianego kosztu, to w tej części dofinansowanie powinno być zwrócone.
Dofinansowanie jest udzielane na Projekt jako całość. W momencie przyznawania dotacji Wnioskodawca ani członkowie konsorcjum nie będą mieli podpisanych umów z Klientami (MŚP/JST), na podstawie których zostanie udzielone wsparcie. W momencie udzielania dofinansowania nie jest wiadome, jacy konkretni Klienci będą korzystać z oferty (…) u. Klienci/odbiorcy usług zostaną zidentyfikowani i zrekrutowani dopiero po podpisaniu umów z Instytucjami wyznaczonymi przez Ministerstwo, tj. z PARP (dla części dofinansowania działań na rzecz Klientów MŚP) oraz z inną instytucją wskazaną przez Ministerstwo (dla części dofinansowania działań na rzecz klientów JST).
Dotacja nie stanowi pokrycia wartości konkretnego wsparcia na rzecz Klientów, lecz stanowi ogólną jednolitą dotację mającą finansować ogół Projektu, zatem Wnioskodawca nie jest w stanie w sposób zindywidualizowany i policzalny wskazać na związek dotacji z wykonaniem danego wsparcia. W ramach Projektu przewidziano określoną liczbę świadczeń, które Konsorcjanci powinni docelowo zrealizować na rzecz odbiorców usług. Odbiorcy ci nie są konkretnie zidentyfikowani. Brak realizacji działań w przewidzianym w umowie zakresie może spowodować konieczność zwrotu części dofinansowania. Wysokość otrzymanych dofinansowań (dotacji otrzymanych od Komisji Europejskiej oraz Finansowania Krajowego) w ramach działania Projektu jest przewidziana z góry w umowie. Wysokość wynika z prognozowanej wysokości wydatków, jakie będą poniesione w ramach realizacji Projektu.
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytania Organu, wskazali Państwo, że:
Na pytanie Organu „Czy na dzień uzupełnienia wniosku została zawarta umowa o dofinansowanie z PARP oraz z drugą instytucją zarządzającą na pozostałą część dofinansowania?” odpowiedzieli Państwo „Na dzień uzupełnienia wniosku nie została zawarta umowa o dofinansowanie z PARP oraz z drugą instytucją zarządzającą. Na dzień uzupełnienia wniosku nie została zawarta umowa o dofinansowanie z PARP oraz z drugą instytucją zarządzającą.”
Na pytanie Organu „Czy na dzień uzupełnienia wniosku otrzymali już Państwo środki ze wskazanych we wniosku źródeł finansowania realizacji projektu?” odpowiedzieli Państwo „Na dzień uzupełnienia wniosku nie otrzymaliśmy środków ze wskazanych we wniosku źródeł finansowania.”
Na pytanie Organu „W jaki sposób wyliczona zostanie kwota przyznanego Państwu dofinansowania z Komisji Europejskiej (50%) oraz PARP i drugiej instytucji zarządzającej (50%) w celu realizacji opisanego projektu i od czego uzależniona będzie jej wysokość (np. od liczby świadczeń przypisanych Państwu w projekcie, ich rodzaju, innych czynników - jakich)?” odpowiedzieli Państwo „Kwota przyznanego dofinansowania zostanie obliczona na podstawie zakładanej ilości przeprowadzonych szkoleń, zakładanej ilości uczestników szkoleń, zakładanej ilości czasu pracy poświęconego na organizację i realizację szkoleń oraz zakładanych kosztów na realizację szkoleń tj. wynajem sali, catering. W zakładanym harmonogramie szkolenia będą prowadzone przez 3 lata. W pierwszym roku odbędą się 2 szkolenia dla JST i 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 4), w drugim roku 3 szkolenia dla JST i 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 6) oraz w trzecim roku 3 szkolenia JST oraz 3 szkolenia dla MŚP (łącznie 6). Łączna ilość szkoleń przez 3 lata projektu to 16. Zakładana ilość uczestników na każdym szkoleniu to 12 osób, co łącznie daje 192 uczestników. Przewidywany poniesiony koszt przeprowadzenia jednego szkolenia to (…) EUR na uczestnika, co daje (12 uczestników x … EUR) … EUR za szkolenie. W tej kwocie znajduje się wynagrodzenie dla trenerów szkolenia, marketing, wynajem sali, dojazdy dla trenerów oraz wynagrodzenie dla pracowników Wnioskodawcy (praca administracyjna, logistyczna, organizacyjna). Przewidywany koszt za jedno szkolenie (… EUR) zostało oszacowane poprzez średnie wynagrodzenie w Unii Europejskiej oraz rynkowe stawki usług (catering, transport). Do całości dofinansowania doliczono 7% kosztów niekwalifikowalnych (m.in. starty kursowe, opłaty bankowe).”
Na pytanie Organu „Czy otrzymane dofinansowanie będzie uzależnione od liczby uczestników w projekcie (MŚP i JST)?” odpowiedzieli Państwo „Otrzymane dofinansowanie nie będzie uzależnione od liczby uczestników w projekcie, ponieważ na dzień składania wniosku oraz na dzień otrzymania dofinansowania, uczestnicy projektu nie są znani. Rekrutacja uczestników projektu rozpocznie się po podpisaniu umów z instytucjami zarządzającymi. Liczba uczestników jest założona na potrzeby oszacowania budżetu, jednak rekrutacja odbywać się będzie na bieżąco.”
Na pytanie Organu „W jaki sposób są wybierani uczestnicy (ostateczni odbiorcy usług - MŚP i JST) w projekcie?” odpowiedzieli Państwo „Partnerzy Konsorcjum będą indywidualnie rekrutowali MŚP i JST na potrzeby realizacji swoich przypisanych świadczeń. MŚP i JST mogą również zgłaszać się samodzielnie. Dokumenty rekrutacyjne dostępne będą online. Na moment składania wniosku znana jest procedura rekrutacji MŚP. Procedura rekrutacji JST nie jest jeszcze znana ze względu na brak wyznaczenia instytucji zarządzającej odpowiedzialnej za wypłacenie dofinansowania na rzecz realizacji świadczeń klientom JST.
Proces rekrutacji MŚP polega na wypełnieniu formularza rekrutacyjnego, sprawdzeniu statusu MŚP, wypełnieniu formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, podpisaniu umowy za realizację świadczeń. MŚP samodzielnie wyznacza pracowników, którzy wezmą udział w szkoleniu.”
Na pytanie Organu „Czy w ramach umowy Konsorcjum Partnerzy zachowają pełną odrębność i samodzielność jako podmioty prowadzące działalność gospodarczą?” odpowiedzieli Państwo „Partnerzy Konsorcjum zachowają pełną odrębność i samodzielność jako podmioty prowadzące działalność gospodarczą.”
Na pytanie Organu „Czy w zakresie Państwa części projektu ponoszą Państwo odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie świadczeń, do których wykonania są Państwo zobowiązani w związku z udziałem w projekcie? Jaka to jest odpowiedzialność i przed kim Państwo ją ponoszą?” odpowiedzieli Państwo „My jako Partner Konsorcjum ponosimy odpowiedzialność przed Koordynatorem (Liderem). Przed Instytucjami przyznającymi dotację odpowiedzialność ponosi Koordynator. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie jakiegokolwiek zobowiązania do osiągnięcia KPI, wykonania Zadania, jeśli niewykonanie lub nienależyte wykonanie będzie spowodowane okolicznościami, za które strona mająca osiągnąć KPI czy wykonać Zadanie ponosi odpowiedzialność, Koordynator może naliczyć Stronie Naruszającej Umowę karę umowną w wysokości do 10% dotacji udzielonej na realizację tego Zadania, przy którego wykonaniu nie doszło do osiągnięcia KPI. Wartość wyegzekwowanych kar umownych, o których mowa w niniejszej Umowie, będzie przeznaczona na realizację Zadania, przy którego wykonaniu nie doszło do osiągnięcia KPI. Zasady podziału oraz przeznaczenia wartości kar umownych na realizację ww. Zadania zostaną ustalone na podstawie odrębnego porozumienia zawartego pomiędzy Koordynatorem oraz Partnerami.”
Na pytanie Organu „Na jakiej podstawie (jakich dokładnie umów) i kiedy (przed, w trakcie czy po wykonaniu projektu) nastąpi finansowanie ww. projektu?” odpowiedzieli Państwo:„- Wypłaty środków w ramach Finansowania Unijnego będą realizowane w ramach następujących płatności:
- Pierwsza płatność w wysokości 65% wkładu Instytucji Przyznającej Dotację w ramach Finansowania Unijnego zostanie dokonana w formie zaliczki jako prefinansowanie Projektu;
- Druga płatność w wysokości 15% wkładu Instytucji Przyznającej Dotację w ramach Finansowania Unijnego zostanie dokonana po rozliczeniu pierwszej części Projektu, które to rozliczenie nastąpi po pierwszych 18 miesiącach jego realizacji;
- Płatność końcowa w wysokości 20% wkładu Instytucji Przyznającej Dotację w ramach Finansowania Unijnego zostanie dokonana po całkowitym rozliczeniu Projektu.
- Wypłaty środków w ramach Finansowania Krajowego na rzecz MŚP będą realizowane w ramach następujących płatności:
- Pierwsza płatność Finansowania Krajowego przewidzianego na finansowanie Zadań na rzecz Klientów MŚP zostanie dokonana w formie zaliczki jako prefinansowanie Projektu zgodnie z umową z PARP
- Kolejne płatności obejmujące pozostałą część Finansowania Krajowego przewidzianego na finansowanie Zadań na rzecz Klientów MŚP będą dokonywane za okresy półroczne (6 miesięczne) jako rozliczenie ww. Zadań zrealizowanych przez Strony w tym okresie rozliczeniowym zgodnie z umową z PARP
- Wypłaty środków w ramach Finansowania Krajowego na rzecz JST:
Harmonogram i zasady nie są znane w związku z brakiem wskazania odpowiedzialnych instytucji. Na dzień zawarcia Umowy Konsorcjum, przewidywane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczania wydatków projektów dofinansowanych w ramach (…) zostały określone w projekcie Programu Fundusze Europejskie (…) . Przedmiotowe wytyczne zawierają ogólne projektowane zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów i zasad rozliczeń (harmonogramu płatności), które w odniesieniu do Projektu zostaną sprecyzowane w Umowie na rzecz Klientów JST i będą dla Stron w pełni wiążące.”
Na pytanie Organu „W jakiej formie dystrybuowane będą pomiędzy Liderem a Państwem środki z dofinansowania (np.: zaliczka, refundacja, wnioski o płatność częściową/całkowitą)?” odpowiedzieli Państwo „Dofinansowanie dystrybuowane jest poprzez Lidera. Płatności transz pochodzących z dofinansowana Projektu (….) będą przekazywane przez Koordynatora na rzecz Konsorcjantów zgodnie z poniższymi zasadami:
- płatności transz pochodzące z dofinansowana Komisji Europejskiej (dalej „KE”) oraz programów finansujących część krajową będą czasowo oraz kwotowo ze sobą ściśle skorelowane (zgodnie z rekomendacją KE wskazującą na ścisłą synchronizację czasową i kwotową wypłat zaliczek ze środków KE z zaliczkami wypłacanymi przez PARP);
- płatności transz pochodzące z KE i PARP będą płatnościami zaliczkowymi;
- ze względu na brak ścisłych postanowień w Grant Agreement (umowa z KE) dotyczących harmonogramu płatności o pozostawienia tego w gestii Koordynatora i Umowy konsorcjum, a z drugiej strony ze względu na określenie przez PARP maksymalnego okresu zaliczkowania oraz sposobu obliczania zaliczek, do rozliczeń, w tym wypłaty zaliczek, przyjmuje się model obowiązujący z PARP;
- w związku z tym, iż maksymalnym okresem zaliczkowo-rozliczeniowym przyjętym przez PARP jest 6 miesięcy Koordynator przyjmuje tożsamy okres rozliczeniowy;
- zaliczki pochodzące z PARP są obliczane dla wszystkich Konsorcjantów i każda zaliczka jest sumą kosztów przewidzianych przez każdego z Konsorcjantów, obliczoną na podstawie ilości i rodzajów Wsparcia, który każdy z Konsorcjantów deklaruje do PARP do realizacji w ciągu każdego okresu rozliczeniowego;
- w razie niewykorzystania zaliczki tj. nie zrealizowania zadeklarowanego do PARP Wsparcia, Konsorcjanci są zobowiązani, w terminie 7 dni od dnia wezwania PARP lub nie dłuższym niż wyznaczony przez PARP , do zwrotu Koordynatorowi części pochodzącej z PARP na wskazany przez Konsorcjanta rachunek bankowy (w walucie PLN), ale nie są zobowiązani do zwrotu różnicy z dotacji KE;
- pozostała kwota zaliczki z KE, nie wykorzystana w danym okresie rozliczeniowym, pozostaje u Konsorcjanta i pomniejsza zaliczkę otrzymaną w kolejnym okresie rozliczeniowym, tak, że suma zaliczek PARP z PLN w obu okresach rozliczeniowych jest równowartością obu zaliczek z KE z EURO. Ten mechanizm jest przenoszony na każdy kolejny okres rozliczeniowo-zaliczkowy;
- rozliczenia zaliczkowe funkcjonują do osiągnięcia 80% realizacji budżetu Projektu (…);
- wypłata ostatnich 20% będzie skorelowana z rozliczeniem całości Projektu (...) przez KE i PARP zgodnie z regulacjami projektowymi i wypłatą ostatniej transzy Projektu (...) po jego rozliczeniu przez KE i PARP, chyba, że w czasie trwania Projektu (...) postanowienia dotyczące ostatniego rozliczenia ulegną zmianie;
- Konsorcjanci są zobowiązani, w terminie wskazanym przez KE, do zwrotu Koordynatorowi pozostałych niewykorzystanych zaliczek z KE na wskazany przez Konsorcjanta rachunek bankowy (walucie EURO).”
Na pytanie Organu „Czy fakt, że na realizację projektu otrzymają Państwo dofinansowanie, spowodował, że uczestnicy biorący udział w szkoleniach (MŚP i JST) nie będą ponosili kosztów z tytułu uczestnictwa w szkoleniach?” odpowiedzieli Państwo „Fakt otrzymania dofinansowania spowodował, że uczestnicy nie będą ponosili kosztów z tytułu uczestnictwa w szkoleniach.”
Na pytanie Organu „Czy gdyby projekt nie był dofinansowany, usługi szkoleniowe wykonywane przez Państwa w ramach projektu na rzecz jego uczestników (MŚP i JST) byłyby odpłatne, czy w ogóle nie byłyby wykonywane?” odpowiedzieli Państwo „Gdyby projekt nie był dofinansowany, usługi szkoleniowe nie byłyby wykonywane.”
Na pytanie Organu „Czy w trakcie realizacji projektu będą Państwo zobowiązani do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych? Jeśli tak, to z kim i w jaki sposób?” odpowiedzieli Państwo „Będziemy zobowiązani do rozliczania się z otrzymanych środków finansowych przed Koordynatorem – rozliczanie będzie odbywało się za pomocą sprawozdań cyklicznych – co 6 miesięcy.”
Na pytanie Organu „Czy w przypadku niezrealizowania usług szkoleniowych, o którym mowa we wniosku, będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanych środków pieniężnych?” odpowiedzieli Państwo „Tak.”
Na pytanie Organu „Czy w związku z realizacją projektu będą Państwo dokonywali samodzielnie zakupu towarów i usług? Jeśli nie, prosimy wskazać, kto tego dokonuje i dlaczego?” odpowiedzieli Państwo „Będziemy samodzielnie dokonywali zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.”
Na pytanie Organu „Czy Lider oraz każdy z Partnerów Konsorcjum (w szczególności Państwo) będzie realizował projekt indywidualnie, tj. każdy indywidualnie dokonując zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części?” odpowiedzieli Państwo „Tak, każdy z Partnerów Konsorcjum będzie indywidualnie dokonywał zakupu towarów i usług w zakresie dotyczącym wyłącznie jego części.”
Na pytanie Organu „Czy faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z projektem, będą wystawione na Państwa? Jeśli nie, to na kogo i dlaczego?” odpowiedzieli Państwo „Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z projektem, w odniesieniu do świadczeń przez nas realizowanych, będą wystawiane na nas tj. P Sp. z o.o.”
Na pytanie Organu „Czy będą Państwo wskazani jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez Państwa świadczeń?” odpowiedzieli Państwo „Będziemy wskazani jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu tylko w odniesieniu do realizowanych przez nas świadczeń.”
Na pytanie Organu „Czy zakresem pytania oznaczonego we wniosku nr 3 objęte są wydatki ponoszone w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawianymi wyłącznie na Państwa?” odpowiedzieli Państwo „Tak.”
Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa w ramach projektu usługi szkoleniowe spełniają warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, proszę wskazać na podstawie którego przepisu?” odpowiedzieli Państwo „Świadczone przez nas usługi szkoleniowe spełniają warunki do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.
1. Zwalnia się od podatku:
29) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
c) finansowane w całości ze środków publicznych.”
Na pytanie Organu „Czy finansowanie będzie przeznaczone na zakup albo wytworzenie przez Państwa środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych od których dokonywać będziecie Państwo odpisów amortyzacyjnych?” odpowiedzieli Państwo „Nie.”
Na pytanie Organu „Czy druga Instytucja będzie posiadała status agencji rządowej lub agencji wykonawczej?” odpowiedzieli Państwo „Tak.”
Na pytanie Organu „Czy są Państwo uczestnikiem projektu czy beneficjentem w związku z otrzymaniem Finansowania Unijnego?” odpowiedzieli Państwo „Jesteśmy beneficjentem.”
Pytanie
Czy otrzymane dofinansowanie będzie podlegało zwolnieniu z CIT? (pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych)
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dofinansowania krajowego zastosowanie ma zwolnienie podatkowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowych od osób prawnych.
W przypadku dofinansowania z Komisji Europejskiej zastosowanie ma zwolnienie podatkowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania.
Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy CIT:
Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.
Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów.
Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.
W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT:
Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy o CIT ma zatem zastosowanie, gdy wsparcie:
- pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
- jest przyznawane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.
Sposób przekazania środków pochodzących z takiej pomocy międzynarodowej jest natomiast kwestią techniczną i nie ma istotnego znaczenia dla nabycie prawa do zwolnienia podatkowego. Z treści przepisu wynika wprost, że ma ono zastosowanie również w przypadkach, gdy przekazywanie środków następuje za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane od agencji rządowych lub wykonawczych jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.
Przez agencję wykonawczą, o której mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć, zgodnie z definicją formalnoprawną zawartą w Leksykonie budżetowym na stronie rządowej https://www.sejm.gov.pl), państwową osobę prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.
W Polsce status agencji wykonawczej, posiada m.in. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. PARP spełnia przesłanki ustawy o finansach publicznych kwalifikujące ten podmiot jako agencję wykonawczą, tj. jest państwową osobą prawną powołaną na mocy odrębnej ustawy do realizacji zadań publicznych.
W opisie sprawy jednoznacznie Państwo wskazali, że druga Instytucje od której otrzymają Państwo środki finansowe będzie posiadać status agencji wykonawczej lub agencji rządowej.
Z literalnego brzmienia tych przepisów wynika wprost, jakie środki mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Wszelkie ulgi i zwolnienia przewidziane w ustawie podatkowej należy przy tym traktować jako wyjątek od ogólnej zasady powszechności opodatkowania, przez co zawsze należy je stosować w sposób ścisły – zgodnie z literą prawa − a nie rozszerzający.
Program „Cyfrowa Europa” (ang. Digital Europe Programme) stanowi składową wieloletnich ram finansowych na lata 2021–2027 oraz odpowiedź Komisji Europejskiej na wyzwania związane z transformacją cyfrową w UE. Celem głównym Programu „Cyfrowa Europa” jest wspieranie procesu cyfrowej transformacji europejskiej gospodarki i europejskiego społeczeństwa oraz zapewnienie płynących z niej korzyści obywatelom Unii i unijnym przedsiębiorstwom.
(...), czyli Europejskie centra innowacji cyfrowych (European Digital lnnovation Hub) to punkty (huby) kompleksowej obsługi wspierające firmy i organizacje sektora publicznego w reagowaniu na wyzwania cyfrowe i w zwiększaniu ich konkurencyjności.
Projekt w całości będzie finansowany z dotacji od instytucji publicznych - 50% dotacji otrzymano od Komisji Europejskiej - na podstawie Grant Agreement ze środków Programu Europa Cyfrowa. Pozostałe 50% ma zostać przekazane przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości - na podstawie umowy o dofinansowanie.
Odnosząc powyższe do opisu sprawy wskazać należy, że skoro środki finansowe, o których mowa w niniejszym wniosku, zostaną Państwu przyznane od agencji rządowej lub agencji wykonawczej a źródłem ich będzie budżet państwa – opisane we wniosku Finasowanie Krajowe zostanie objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy CIT.
Z kolei opisane we wniosku Finansowanie Unijne – jako środki przyznane Państwu:
- z bezzwrotnej pomocy i które otrzymują Państwo bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych (Komisji Europejskiej);
- na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze
- będą korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT.
W konsekwencji, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytań z podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right