Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.278.2024.2.MS

Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5%, 12% i 15%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 8,5%, 12% i 15%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie 10 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, od kwietnia 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki PKD 62.02.Z, a także działalność związana z oprogramowaniem PKD 62.01.Z oraz pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z.

W ramach prowadzonej działalności stale współpracuje Pan z innym przedsiębiorcą na podstawie umowy o oświadczenie usług. W ramach tej umowy świadczy następujące usługi:

1)zarządzanie projektami oprogramowania od początku do końca według własnego uznania.

2)Zarządzanie projektami rozwoju oprogramowania.

3)Nadzorowanie powierzonych projektów i wyników zespołu związanych z jego realizacją.

4)Koordynacja działań z interesariuszami.

5)Opracowanie strategii przyszłych projektów rozwojowych w oparciu o ogólne cele i zasoby zamawiającego.

6)Proponowanie Zamawiającemu innowacyjnych technologii, których wdrożenie może podnieść wartość biznesową produktów oferowanych swoim klientom przez zamawiającego.

7)Dbanie o jakość tworzonego oprogramowania – odbiór jakościowy, audyty, przeglądy.

8)Zarządzanie zespołem programistów od początku do końca według własnego uznania.

9)Koordynowanie współpracy i zapewnienie odpowiedniej komunikacji pomiędzy zespołem zarządzanym przez wykonawcę a organizacją zamawiającego.

10)Zaprojektowanie składu i struktury zespołu tak, aby posiadał umiejętności potrzebne do realizacji celów zamawiającego.

11)Pomoc w ustaleniu strategii biznesowych, wizji i planu działania dla zamawiającego tj. inicjowanie i omawianie kluczowych strategicznych tematów związanych z pracą zespołu wykonawcy.

12)Koordynowanie procesu rekrutacji programistów do zespołu wykonawcy, koordynacja szkolenia w zakresie procedur obowiązujących u zamawiającego, dbanie o odpowiednią motywację i wydajność zespołu.

13)Współpraca z zamawiającym w zakresie zapewnienia zespołowi programistów zarządzanego przez wykonawcę warunków pracy zgodnych z przepisami prawa, w tym w szczególności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy.

14)Weryfikacja i aktualizowanie zasad obowiązujących u zamawiającego dotyczących wykorzystywania systemów i sprzętu wewnętrznego.

15)Zarządzanie wydajnością i rozwojem kariery członków zespołu.

16)Zarządzanie zespołem, w taki sposób, aby dostarczać rozwiązania, które pomagają realizować cele zamawiającego wynikające z potrzeby klientów oraz graczy.

17)Tworzenie oprogramowania realizującego cele projektowe zlecone przez zamawiającego.

18)Zapewnienie odpowiedniej jakości kodu poprzez przeglądy.

19)Tworzenie i wykonywanie testów weryfikując poprawność działania wykonywanego oprogramowania.

W czerwcu 2022 r. wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie informacji w zakresie prawidłowej kwalifikacji ww. usług zgodnie z symbolami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla celów podatku dochodowego. W odpowiedzi Urząd Statystyczny, pismem z 18 sierpnia 2023 r. poinformował Pana, iż zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. ( Dz.U. 2015, poz 1676 z późń. zm.), wymienione wyżej usługi:

w punktach 1) - 7) usługi zarządzania projektami oprogramowania od początku do końca według własnego uznania, zarządzania projektami rozwoju oprogramowania, nadzorowania powierzonych projektów i wyników zespołu związanych z jego realizacją, koordynacji działań z interesariuszami, opracowania strategii przyszłych projektów rozwojowych w oparciu o ogólne cele i zasoby zamawiającego, proponowania zamawiającemu innowacyjnych technologii, których wdrożenie może podnieść wartość biznesową produktów oferowanych swoim klientom przez zamawiającego, dbania o jakość tworzonego oprogramowania – odbiór jakościowy, audyty, przeglądy, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

w punktach 8) - 16) usługi: zarządzania zespołem programistów od początku do końca według własnego uznania, koordynowania współpracy i zapewnienia odpowiedniej komunikacji pomiędzy zespołem zarządzanym przez wykonawcę a organizacją zamawiającego, zaprojektowania składu i struktury zespołu tak, aby posiadał umiejętności potrzebne do realizacji celów zamawiającego, pomoc w ustaleniu strategii biznesowych, wizji i planu działania dla zamawiającego tj. inicjowania i omawiania kluczowych strategicznych tematów związanych z pracą zespołu wykonawcy, koordynowania procesu rekrutacji programistów do zespołu wykonawcy, koordynacji ich szkolenia w zakresie procedur obowiązujących u zamawiającego, dbania o odpowiednią motywację i wydajność zespołu, współpracy z zamawiającym w zakresie zapewnienia zespołowi programistów zarządzanego przez wykonawcę warunków pracy zgodnych z przepisami, prawa, w tym w szczególności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, weryfikacji i aktualizowania zasad obowiązujących u zamawiającego dotyczących wykorzystywania systemów i sprzętu wewnętrznego, zarządzania wydajnością i rozwojem kariery członków zespołu, zarządzania zespołem, w taki sposób, aby dostarczać rozwiązania, które pomagają realizować cele zamawiającego wynikające z potrzeby klientów oraz graczy, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”.

w punktach 17) - 19) usługi: tworzenia oprogramowania realizującego cele projektowe zlecone przez zamawiającego, zapewnienia odpowiedniej jakości kodu poprzez przeglądy (review), tworzenia i wykonywania testów weryfikujących poprawność działania wykonanego oprogramowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Otrzymuje Pan z tytułu wykonywania usług miesięczne wynagrodzenie w stałej wysokości.

Od rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, tj. od 2022 r. opodatkowuje Pan przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostało złożone z zachowaniem ustawowego terminu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998. r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ( t.j. Dz.U. 2022, oiz. 2540 z później. zm.) dalej jako: u.z.p.d.

W 2022 r., a także w 2023 r. uzyskał Pan z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Ponadto nie zachodzą w stosunku do Pana inne okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 u.z.p.d. wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. Pan jako podatnik:

1)nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,

2)nie korzysta, na postawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3)nie osiąga (nie będzie osiągał), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w całości lub w części, przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna lub sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4)nie wytwarza (nie będzie wytwarzał) wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,

5)nie podjął wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W 2022 r., a także 2023 r. nie uzyskał Pan z opisanej działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadającym czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub będzie wykonywał w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy (art. 8 ust. 2 u.z.p.d.).

Prowadzi Pan ewidencję przychodów o której mowa w art. 12 ust. 3 u.z.p.d.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W zawartej umowie o świadczenie usług wskazano, że zamawiający jest zobowiązany do zapłaty na rzecz wykonawcy (Pana) ryczałtowego wynagrodzenia za miesiąc kalendarzowy świadczenia usług. Wysokość wynagrodzenia miesięcznego w kwocie netto została określona w umowie, przy czym zastrzeżono, że strony mogą ustalić wynagrodzenie w innej wysokości dla dowolnego miesiąca kalendarzowego współpracy.

W umowie ustalono, że kwota wynagrodzenia obejmuje:

wynagrodzenie za świadczenie usług w zakresie zarządzania projektami, wymienionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w punktach 1) - 7), w wysokości 80% kwoty wynagrodzenia,

wynagrodzenie za świadczenie usług w zakresie zarządzania zespołem, wymienionych we wniosku wydanie interpretacji indywidualnej w punktach 8) - 16), w wysokości 15% kwoty wynagrodzenia,

wynagrodzenie za świadczenie usług w zakresie programowania, wymienionych we wniosku wydanie interpretacji indywidualnej w punktach 17) - 19), w wysokości 5% kwoty wynagrodzenia.

Wskazano, że do kwot wynagrodzenia zostanie doliczony podatek VAT według stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury przez wykonawcę. Każda z kwot wynagrodzenia jest płatna w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury na rachunek bankowy wskazany na fakturze. W umowie wskazano, że wykonawca wystawia fakturę z datą ostatniego dnia roboczego miesiąca, którego dotyczy faktura. Za dzień zapłaty jest uważany dzień wydania odpowiedniej dyspozycji przelewu przez zamawiającego.

Dodatkowo, jeśli Pan (wykonawca) poniesie koszty na skutek świadczenia usług, zamawiający zwróci mu je w terminie 7 dni, o ile były uprzednio uzgodnione z zamawiającym i są udokumentowane.

Zgodnie z umową, wykonawca ma prawo do przerwy w świadczeniu usług, nieprzekraczającej 26 dni w roku, bez proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia. O planowanej przerwie wykonawca zawiadomi zamawiającego oraz zapewni kontynuację pracy nad złożonymi zleceniami przez pracownika lub współpracownika zamawiającego.

Umowa wyodrębnia wszystkie czynności wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w puntach 1) - 19) i grupuje je na 3 kategorie:

1)czynności w zakresie zarządzania projektami, do których zalicza usługi wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w punktach 1) - 7),

2)czynności w zakresie zarządzania zespołem, do których zalicza usługi wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w punktach 8) - 16),

3)czynności w zakresie programowania, do których zalicza usługi wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w punktach 17) - 19).

Ponadto, umowa dopuszcza możliwość wykonywania innych czynności, jeżeli zostanie to uzgodnione przez strony w odpowiedniej formie.

Wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy oraz zależy od rodzaju wykonywanych czynności. Sposób określenia wynagrodzenia został przedstawiony powyżej.

Na wystawionej fakturze wymienione są w 3 pozycjach kategorie usług wykonywanych przez Pana:

1)usługa zarzadzania projektami,

2)usługa zarządzania zespołem,

3)usługa programistyczna.

W stosunku do każdej pozycji na fakturze podana jest cena netto, stawka VAT, wartość VAT i wartość brutto.

Na fakturze nie jest zamieszczony kod PKWiU danej usługi.

Ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego z 3 wymienionych wyżej rodzaju działalności (zarządzanie projektami, zarządzanie zespołem, programowanie).

Nie świadczy Pan usług w swojej działalności gospodarczej w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 2022, poz. 2540 ze zm.).

Pytania

1)Czy powinien Pan przychody uzyskane w 2022 r., 2023 r. oraz w 2024 r. z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami oprogramowania (od początku do końca według własnego uznania), zarządzania projektami rozwoju oprogramowania, nadzorowania powierzonych projektów i wyników zespołu związanych z jego realizacją, koordynacji działań z interesariuszami, opracowania strategii przyszłych projektów rozwojowych w oparciu o ogólne cele i zasoby zamawiającego, proponowania zamawiającemu innowacyjnych technologii, których wdrożenie może podnieść wartość biznesową produktów oferowanych swoim klientom przez zamawiającego, dbania o jakości tworzonego oprogramowania - odbiór jakościowy, audyty, przeglądy, sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych”, opodatkować w każdym z ww. lat podatkowych stawką ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.?

2)Czy powinien Pan przychody uzyskane w 2022 r., 2023 r. oraz w 2024 r. z tytułu świadczenia usług polegających na:

a)zarządzaniu zespołem programistów od początku do końca według własnego uznania,

b)koordynowaniu współpracy i zapewnieniu odpowiedniej komunikacji pomiędzy zespołem zarządzanym przez wykonawcę a organizacją zamawiającego,

c)zaprojektowaniu składu i struktury zespołu tak, aby posiadał umiejętności potrzebne do realizacji celów zamawiającego,

d)pomocy w ustaleniu strategii biznesowych, wizji i planu działania dla zamawiającego tj. inicjowanie i omawianie kluczowych strategicznych tematów związanych z pracą zespołu wykonawcy,

e)koordynowaniu procesu rekrutacji programistów do zespołu wykonawcy, koordynacji ich szkolenia w zakresie procedur obowiązujących u zamawiającego, dbaniu o odpowiednią motywację i wydajność zespołu,

f)współpracy z zamawiającym w zakresie zapewnienia zespołowi programistów zarządzanego przez wykonawcę warunków pracy zgodnych z przepisami prawa, w tym w szczególności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy,

g)weryfikacji i aktualizowaniu zasad obowiązujących u zamawiającego dotyczących wykorzystywania systemów i sprzętu wewnętrznego,

h)zarządzaniu wydajnością i rozwojem kariery członków zespołu,

i)zarządzaniu zespołem, w taki sposób, aby dostarczać rozwiązania, które pomagają realizować cele zamawiającego wynikające z potrzeby klientów oraz graczy

sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”, opodatkować w każdym z ww. lat podatkowych stawką ryczałtu 15%, zgodnie z artykułem z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.?

3)Czy powinien Pan przychody uzyskane w 2022 r., 2023 r. i 2024 r. z tytułu świadczenia usług polegających na:

a)tworzeniu oprogramowania realizującego cele projektowe zlecone przez zamawiającego,

b)zapewnieniu odpowiedniej jakości kodu poprzez przeglądy,

c)tworzeniu i wykonywaniu testów weryfikując poprawność działania wykonywanego oprogramowania,

sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, opodatkować w każdym z ww. lat podatkowych stawką ryczałtu 12% na podstawie artykułu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b u.z.p.d.?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Pana zdaniem, przychody uzyskane przez niego w 2022 r., 2023 r. i 2024 r. z tytułu świadczenia usług zarządzania projektami oprogramowania (od początku do końca według własnego uznania), zarządzania projektami rozwoju oprogramowania, nadzorowania powierzonych projektów i wyników zespołu związanych z jego realizacją, koordynacji działań z interesariuszami, opracowania strategii przyszłych projektów rozwojowych w oparciu o ogólne cele i zasoby zamawiającego, proponowania zamawiającemu innowacyjnych technologii, których wdrożenie może podnieść wartość biznesową produktów oferowanych swoim klientom przez zamawiającego, dbania o jakości tworzonego oprogramowania - odbiór jakościowy, audyty, przeglądy, sklasyfikowanych pod pozycją PKWiU 70.22.20.0 są opodatkowane w każdym z ww. lat podatkowych stawką ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a u.z.p.d.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 u.z.p.d. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, (...)”.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d. podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 u.z.p.d.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)uchylony,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)uchylony,

e)uchylony,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 u.z.p.d. jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.z.p.d. sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (...) do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Po analizie powyższego wskazuje Pan, iż spełnia wszystkie warunki pozwalające na opodatkowanie uzyskiwanych przez niego przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, albowiem:

prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą,

w terminie złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

w działalności prowadzonej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d.,

przychód w 2022 r., a także w 2023 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zatem, przychody z tytułu świadczenia usług innych niż wymienione w ustawie jako opodatkowane stawkami wyższymi lub niższymi są opodatkowane ryczałtem 8,5%.

Według art. 12 ust. 3 u.z.p.d. jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Usługi świadczone przez Pana, dla których GUS przypisał PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają stawce ryczałtu 8.5%, co potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 21 listopada 2023 r., 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP. Cytat:

„zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu. (...)

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli złoży Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to przychody uzyskiwane przez Pana w 2024 r. ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile nie ulegnie zmianie zdarzenie opisane we wniosku i stan prawny”.

Oznacza to, że każdy przedsiębiorca, spełniający warunki korzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, wykonujący usługi należące do grupowania 70.22.20 ma możliwość korzystania ze stawki ryczałtu 8.5%.

Podsumowując, w zakresie przychodu uzyskanego przez Pana z tytułu świadczenia usług, którym Urząd Statystyczny w Łodzi nadał grupowanie PKWiU 70.22.20 (mowa tutaj o zarządzaniu projektami oprogramowania od początku do końca według własnego uznania, zarządzaniu projektami rozwoju oprogramowania, nadzorowaniu powierzonych projektów i wyników zespołu związanych z jego realizacją, koordynacji działań z interesariuszami, opracowaniu strategii przyszłych projektów rozwojowych w oparciu o ogólne cele i zasoby zamawiającego, proponowaniu zamawiającemu innowacyjnych technologii, których wdrożenie może podnieść wartość biznesową produktów oferowanych swoim klientom przez zamawiającego, dbaniu o jakości tworzonego oprogramowania odbiór jakościowy, audyty, przeglądy) może Pan opodatkować stawką ryczałtu 8.5%.

Ad 2.

Pana zdaniem, przychody uzyskane w 2022 r., 2023 r. oraz 2024 r. z tytułu świadczenia usług polegających na:

a)zarządzaniu zespołem programistów od początku do końca według własnego uznania,

b)koordynowaniu współpracy i zapewnieniu odpowiedniej komunikacji pomiędzy zespołem zarządzanym przez wykonawcę a organizacją zamawiającego,

c)zaprojektowaniu składu i struktury zespołu tak, aby posiadał umiejętności potrzebne do realizacji celów zamawiającego,

d)pomocy w ustaleniu strategii biznesowych, wizji i planu działania dla zamawiającego, tj. inicjowanie i omawianie kluczowych strategicznych tematów związanych z pracą zespołu wykonawcy,

e)koordynowaniu procesu rekrutacji programistów do zespołu wykonawcy, koordynacji ich szkolenia w zakresie procedur obowiązujących u zamawiającego, dbaniu o odpowiednią motywację i wydajność zespołu,

f)współpracy z zamawiającym w zakresie zapewnienia zespołowi programistów zarządzanego przez wykonawcę warunków pracy zgodnych z przepisami prawa, w tym w szczególności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy,

g)weryfikacji i aktualizowaniu zasad obowiązujących u zamawiającego dotyczących wykorzystywania systemów i sprzętu wewnętrznego,

h)zarządzaniu wydajnością i rozwojem kariery członków zespołu,

i)zarządzaniu zespołem, w taki sposób, aby dostarczać rozwiązania, które pomagają realizować cele zamawiającego wynikające z potrzeby klientów oraz graczy,

sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”, są opodatkowane w każdym z ww. lat podatkowych stawką ryczałtu 15% na podstawie z art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. m u.z.p.d.

W odniesieniu do odpowiedzi na pytanie nr 2 zachowuje aktualność wywód prawny przedstawiony wyżej w części odnoszącej się do pytania nr 1, dotyczący ogólnych warunków i zasad opodatkowania podatkiem ryczałtowym, dlatego nie powtarza go Pan w tym miejscu.

Na podstawie art. 12 ust 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodu ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Według art. 4 ust. 4 u.z.p.d. ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Uzyskał Pan opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, iż świadczone przez niego usługi polegające na:

a)zarządzaniu zespołem programistów od początku do końca według własnego uznania,

b)koordynowaniu współpracy i zapewnieniu odpowiedniej komunikacji pomiędzy zespołem zarządzanym przez wykonawcę a organizacją zamawiającego,

c)zaprojektowaniu składu i struktury zespołu tak, aby posiadał umiejętności potrzebne do realizacji celów zamawiającego,

d)pomocy w ustaleniu strategii biznesowych, wizji i planu działania dla zamawiającego, tj. inicjowanie i omawianie kluczowych strategicznych tematów związanych z pracą zespołu wykonawcy,

e)koordynowaniu procesu rekrutacji programistów do zespołu wykonawcy, koordynacji ich szkolenia w zakresie procedur obowiązujących u zamawiającego, dbaniu o odpowiednią motywację i wydajność zespołu,

f)współpracy z zamawiającym w zakresie zapewnienia zespołowi programistów zarządzanego przez wykonawcę warunków pracy zgodnych z przepisami prawa, w tym w szczególności z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy,

g)weryfikacji i aktualizowaniu zasad obowiązujących u zamawiającego dotyczących wykorzystywania systemów i sprzętu wewnętrznego,

h)zarządzaniu wydajnością i rozwojem kariery członków zespołu,

i)zarządzaniu zespołem, w taki sposób, aby dostarczać rozwiązania, które pomagają realizować cele zamawiającego wynikające z potrzeby klientów oraz graczy,

mieszczą się w grupowaniu Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, PKWiU 70.22.14.0. Powinny być zatem opodatkowane stawką ryczałtu 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d.

Ad 3.

Pana zdaniem przychody uzyskane niego w 2022 r., 2023 r. i 2024 r. z tytułu świadczenia usług polegających na:

a)tworzeniu oprogramowania realizującego cele projektowe zlecone przez zamawiającego,

b)zapewnieniu odpowiedniej jakości kodu poprzez przeglądy,

c)tworzeniu i wykonywaniu testów weryfikując poprawność działania wykonywanego oprogramowania,

zaklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny w Łodzi jako usługi należące do grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, są opodatkowane w każdym z ww. lat podatkowych stawką ryczałtu 12% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit b) u.z.p.d.

W odniesieniu do odpowiedzi na pytanie nr 3 zachowuje aktualność wywód prawny przedstawiony wyżej w części odnoszącej się do pytania nr 1 i 2, dotyczący ogólnych warunków i zasad opodatkowania podatkiem ryczałtowym, dlatego nie powtarza go Pan w tym miejscu.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Słowo „związany” oznacza „mający związek, coś wspólnego z kimś, z czymś” (www.sjp.pl). Zatem usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Uzyskał Pan opinię Urzędu statystycznego w Łodzi iż świadczone przez niego usługi, polegające na:

a)tworzeniu oprogramowania realizującego cele projektowe zlecone przez zamawiającego,

b)zapewnieniu odpowiedniej jakości kodu poprzez przeglądy,

c)tworzeniu i wykonywaniu testów weryfikując poprawność działania wykonywanego oprogramowania,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.11.0 „Usługi związane z projektowaniem programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Wyżej wymienione usługi świadczone przez Pana są usługami związanymi z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania (PKWiU 62.01.11.0) i dlatego przychody uzyskane przez Pana z tytułu świadczenia tych usług podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 12% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit b) u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z treści wniosku, złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu z zachowaniem ustawowego terminu, w 2022 r., a także w 2023 r. uzyskał Pan z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, nie zachodzą w stosunku do Pana inne okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w 2022 r., a także 2023 r. nie uzyskał Pan z opisanej działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadającym czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub będzie wykonywał w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, prowadzi Pan ewidencję przychodów o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy.

Ponadto wskazał Pan, że świadczy na rzecz kontrahenta usługi, które zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi mieszczą się w grupowaniach PKWiU:

70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,

70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi”,

62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Umowa wyodrębnia wszystkie czynności wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i grupuje je na 3 kategorie:

1.czynności w zakresie zarządzania projektami,80% kwoty wynagrodzenia,

2.czynności w zakresie zarządzania zespołem, 15% kwoty wynagrodzenia,

3.czynności w zakresie programowania, 5% kwoty wynagrodzenia.

Na wystawionej fakturze wymienia Pan w 3 pozycjach kategorie wykonywanych usług.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że ma Pan prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu że spełnia Pan wymogi formalne dla tej formy opodatkowania wymienione w powołanych wyżej przepisach prawa.

Jednocześnie, jeśli faktycznie, na co wskazują zapisy umowy zawartej przez Pana z kontrahentem, świadczy Pan na jego rzecz trzy odrębne usługi, pod warunkiem prowadzenia ewidencji w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, przychody ze świadczenia przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem:

70.22.20.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

70.22.14.0 podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 15%, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

62.01.11.0, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Dodatkowo wskazać należy, że przepisy podatkowe nie regulują stosunków cywilnoprawnych (zasad zawierania umów cywilnoprawnych), ani nie mają wpływu na ich treść, w szczególności przyjęty w nich sposób ustalania należności za poszczególne usługi. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęte w nich ustalenia, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanej interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00