Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.424.2024.2.AK
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami na podstawie Porozumienia. Dokumentowania rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabyć dokonywanych na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 12 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami na podstawie Porozumienia,
-dokumentowania rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami,
-prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabyć dokonywanych na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej.
Uzupełnili go Państwo pismami z 5 sierpnia 2024 r. (data wpływu 8 sierpnia 2024 r.) oraz 8 sierpnia 2024 r. (data wpływu 8 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Opis zdarzenia przyszłego
S.A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką kapitałową z siedzibą we …. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.; dalej: „ustawa CIT”) oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.
Spółka prowadzi działalność w branży deweloperskiej, a jej głównym przedmiotem działalności zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym jest działalność holdingów finansowych (PKD 64.20.Z) oraz realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka będzie realizować inwestycję budowlaną, która ma polegać na wybudowaniu zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i elementami zagospodarowania terenu (dalej: „Inwestycja”).
W sąsiedztwie planowanej Inwestycji, swoje inwestycje budowlane polegające na budowie budynków mieszkalnych, będą realizować także trzy inne podmioty (dalej łącznie ze Spółką jako: „Deweloperzy”), w tym m.in. sp. z o.o., tj. zainteresowany niebędący stroną postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej (dalej: „Zainteresowany”) (dalej Spółka i Zainteresowany zwani również łącznie jako: „Zainteresowani”).
Zainteresowany jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy CIT oraz jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Zainteresowany prowadzi działalność w branży deweloperskiej. Zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym głównym przedmiotem działalności Zainteresowanego jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z) oraz realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z).
W wyniku inwestycji realizowanych przez Zainteresowanych powstaną lokale, które mają być przedmiotem sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT według właściwej stawki.
Ze względu na lokalizacje planowanych inwestycji budowlanych Deweloperów, w celu ich zrealizowania niezbędna jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej oraz przepompowni ścieków (dalej: „Sieć Kanalizacyjna”). Każdy z Deweloperów jest zainteresowany powstaniem wspomnianej Sieci Kanalizacyjnej, a następnie przyłączeniem do niej wybudowanych budynków.
Deweloperzy nie są przy tym zainteresowani następczym utrzymywaniem Sieci Kanalizacyjnej, stąd też po jej wybudowaniu i przyłączeniu do niej realizowanych przez Deweloperów inwestycji budowlanych, Sieć Kanalizacyjna zostanie (najprawdopodobniej nieodpłatnie) przekazana na rzecz Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji .. S.A. (dalej: „MPWiK”).
W celu wybudowania wspomnianej Sieci Kanalizacyjnej Deweloperzy zawarli porozumienie (dalej „Porozumienie”), które określa zasady zaprojektowania i wykonania Sieci Kanalizacyjnej, a także sposób partycypacji w kosztach jej wybudowania.
Porozumienie nie kreuje jakiegokolwiek odrębnego podmiotu prawnego, w szczególności nie kreuje stosunku spółki cywilnej, spółki cichej ani spółki handlowej. Każda ze stron pozostaje niezależnym podmiotem i w stosunku do osób trzecich ponosi całkowitą samodzielną odpowiedzialność za swoje działania oraz zaciągnięte przez siebie zobowiązania wynikające z umów zawartych w wykonaniu postanowień Porozumienia. Relacja pomiędzy Deweloperami, wynikająca z Porozumienia, najbliższa jest relacji jaka łączy konsorcjantów podczas wykonywania wspólnego przedsięwzięcia.
Z zapisów Porozumienia wynika, że:
·pierwszy odcinek Sieci Kanalizacyjnej (dalej: „Etap I”) zamierza zaprojektować i wykonać Zainteresowany;
·drugi odcinek Sieci Kanalizacyjnej wraz z przepompownią ścieków (dalej: „Etap II”) zamierza zaprojektować i wykonać Spółka;
·pozostałe strony Porozumienia będą mogły korzystać z Etapu I oraz Etapu II na zasadach i za poniesieniem kosztów określonych w Porozumieniu, przy czym z uwagi na przyjęte przez Deweloperów zasady alokacji kosztów Sieci Kanalizacyjnej, z Etapu I będą korzystać wszystkie strony Porozumienia, a z Etapu II Spółka oraz inni Deweloperzy (z wyłączeniem Zainteresowanego);
·do czasu przeniesienia własności odpowiednio Etapu I oraz Etapu II na rzecz MPWiK właścicielem danego odcinka Sieci Kanalizacyjnej będzie odpowiednio Zainteresowany oraz Spółka;
·Spółka oraz Zainteresowany będą odpowiadać za utrzymanie będącego ich własnością odcinka Sieci Kanalizacyjnej w należytym stanie do czasu przeniesienia własności lub przeniesienia odpowiedzialności za utrzymanie Sieci Kanalizacyjnej na MPWiK. Deweloperzy zobowiązali się, że do czasu przeniesienia na MPWiK własności Sieci Kanalizacyjnej wszelkie koszty związane z jej utrzymaniem, eksploatacją, zasileniem w media, naprawami, dochodzeniem roszczeń w stosunku do wykonawców i innych podmiotów w tym zakresie Deweloperzy będą ponosić wspólnie, odpowiednio do określonych w Porozumieniu zasad rozliczeń projektowania i wykonawstwa Sieci Kanalizacyjnej;
·rozliczenie kosztów projektowania i realizacji Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami będzie odbywało się w proporcji odpowiadającej stosunkowi wielkości powierzchni użytkowej mieszkań i lokali usługowych wybudowanych w planowanej przez danego z Deweloperów inwestycji do sumy powierzchni użytkowej mieszkań i lokali usługowych tych inwestycji, które zgodnie z Porozumieniem będą korzystać z danego etapu Sieci Kanalizacyjnej;
·obliczona kwota z tytułu partycypacji w kosztach będzie uiszczania na rzecz Zainteresowanego w odniesieniu do Etapu I oraz na rzecz Wnioskodawcy w odniesieniu do Etapu II.
Sieć Kanalizacyjna będzie projektowana i realizowana z uwzględnieniem postanowień odrębnego porozumienia zawartego przez Deweloperów z MPWiK (dalej: „Porozumienie MPWiK”).
Porozumienie MPWIK przewiduje aktualnie, że własność urządzeń stanowiących Sieć Kanalizacyjną zostanie przeniesiona na MPWiK nieodpłatnie. W przypadku, gdyby powyższe uległo zmianie i doszłoby do odkupienia przez MPWiK Sieci Kanalizacyjnej, Zainteresowani jako właściciele odpowiednio Etapu I i Etapu II dokonujący ich zbycia zobowiązują się przekazać pozostałym Deweloperom zwrot otrzymanych od nich kwot z tytułu partycypacji w kosztach projektowania i wykonawstwa w terminie 30 dni od otrzymania zapłaty od MPWiK. Jeśli cena sprzedaży Sieci Kanalizacyjnej na rzecz MPWiK w poszczególnych Etapach Sieci Kanalizacyjnej będzie się różnić (tj. będzie niższa lub wyższa) od sumy kwot poniesionych przez Deweloperów kwot partycypacji w kosztach jej projektowania i wykonawstwa, Deweloperom będzie przysługiwał zwrot środków skalkulowany proporcjonalnie do wielkości powierzchni użytkowych mieszkań i lokali usługowych wybudowanych w planowanej przez danego z Deweloperów inwestycji, zgodnie z opisanymi powyżej zasadami dotyczącymi rozliczenia kosztów projektowania i realizacji Sieci Kanalizacyjnej.
Na tym tle, Zainteresowani powzięli wątpliwości w zakresie tego, czy rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami dokonywane na podstawie Porozumienia podlegają regulacjom ustawy VAT. Zainteresowani chcieliby się również upewnić w zakresie sposobu dokumentacji tych rozliczeń, a także prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z nabyć towarów i usług na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
W związku z realizacją Etapu II Spółka nie będzie realizowała na rzecz Deweloperów żadnych usług dodatkowych. Realizacja Etapu II jest wspólnym przedsięwzięciem, w którym podmioty partycypują w kosztach.
W związku z realizacją Etapu I Zainteresowany nie będzie realizował na rzecz Deweloperów żadnych usług dodatkowych. Realizacja Etapu I jest wspólnym przedsięwzięciem, w którym podmioty partycypują w kosztach.
Deweloperzy, którzy będą uczestniczyć w kosztach zaprojektowania i wykonania Sieci Kanalizacyjnej przez Zainteresowanych (Etap I i Etap II) są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizacji:
-pierwszego odcinka Sieci Kanalizacyjnej (Etap I) będą wystawione na rzecz Zainteresowanego,
-drugiego odcinka Sieci Kanalizacyjnej (Etap II) będą wystawione na rzecz Spółki.
Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji polegającej na zaprojektowaniu i wykonaniu drugiego odcinka Sieci Kanalizacyjnej będą związane z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi w postaci sprzedaży lokali w planowanej inwestycji budowlanej. W celu realizacji inwestycji budowlanej niezbędna jest budowa Sieci Kanalizacyjnej.
Towary i usługi zakupione w związku z zaprojektowaniem i wykonaniem pierwszego odcinka Sieci Kanalizacyjnej będą związane z wykonywanymi przez spółka z o. o. czynnościami opodatkowanymi w postaci sprzedaży lokali w planowanej inwestycji budowlanej. W celu realizacji inwestycji budowlanej niezbędna jest budowa Sieci Kanalizacyjnej.
Pytania
1.Czy rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami na podstawie Porozumienia pozostaną poza zakresem regulacji przepisów ustawy VAT z uwagi na to, że nie stanowią wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenia podlegające opodatkowaniu VAT?
2.Czy rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami na podstawie Porozumienia powinny być dokumentowane fakturami VAT?
3.Czy Zainteresowani będą mieli prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabyć dokonywanych na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Zainteresowanych, w świetle przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego:
1.Rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami, na podstawie zawartego Porozumienia, pozostaną poza zakresem regulacji przepisów ustawy VAT z uwagi na to, że nie będą stanowiły wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenia usług podlegające opodatkowaniu VAT.
2.Mając na uwadze stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1, rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami nie powinny być udokumentowane fakturami VAT, lecz innymi dowodami księgowymi, np. notami księgowymi wystawianymi, odpowiednio przez Spółkę lub Zainteresowanego.
3.Zainteresowani będą mieli prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabyć dokonywanych na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej z uwagi na pośredni związek tych nabyć z działalnością opodatkowaną Zainteresowanych, tj. sprzedażą lokali wybudowanych w ramach realizowanych przez Zainteresowanych inwestycji deweloperskich, która to sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu VAT z zastosowaniem właściwej stawki.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych:
W zakresie pytania nr 1 i 2:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Artykuł 8 ust. 1 ustawy VAT stanowi z kolei, że świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy więc rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy VAT.
Szerokie określenie zakresu przedmiotowego pojęcia „usługi” nie oznacza jednak, że świadczeniem usług jest każda czynność, w wyniku której następuje przysporzenie majątkowe jednej ze stron.
Jednocześnie, jak wskazuje się w orzecznictwie wzajemne dopełnianie się świadczenia usług i dostawy towarów na gruncie VAT nie oznacza, że wszelkie przejawy aktywności podmiotów gospodarczych, z którymi wiążą się przepływy środków finansowych, stanowią odpowiednio dostawę towarów lub świadczenie usług (tak m.in. NSA w wyroku z dnia 10 października 2014 r., sygn. I FSK 1493/13).
Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (np. sprawy C-154/80, C-89/81, C-16/93, C-498/99) wynika, że za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc za czynności opodatkowane VAT, uważane mogą być sytuacje, w których:
·istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje wzajemne świadczenie,
·wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
·istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie usługodawcy,
·odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana podatkiem VAT,
·istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości świadczenia wzajemnego.
Zauważyć więc należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym, związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W ocenie Zainteresowanych, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, rozliczenia dokonywane w ramach Porozumienia nie są związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z zawarciem Porozumienia nie dochodzi bowiem do przeniesienia między Deweloperami władztwa (prawa do rozporządzania jak właściciel) nad towarami, a więc dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT.
Jednocześnie rozliczenia te nie są związane ze świadczeniem usług pomiędzy stronami Porozumienia. Porozumienie określa bowiem jedynie sposób partycypacji każdego z Deweloperów w kosztach wybudowania Sieci Kanalizacyjnej (jako wspólnego przedsięwzięcia), która następnie w przyszłości zostanie przekazana na rzecz MPWiK. To MPWiK będzie zatem zdaniem Zainteresowanych beneficjentem realizowanej przez nich budowy poszczególnych Etapów Sieci Kanalizacyjnej. Jednocześnie Zainteresowani wskazują, że w ramach Porozumienia nie zaistnieje pomiędzy jego stronami relacja o charakterze podwykonawstwa, tj. konkretny związek prawny pomiędzy poszczególnymi stronami Porozumienia o charakterze usługodawca - usługobiorca. Zainteresowani, realizując odpowiednio Etap I oraz II Sieci Kanalizacyjnej, będą działać dla wspólnej korzyści stron Porozumienia. Jak wynika bowiem z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, wybudowanie Sieci Kanalizacyjnej (lub jej danego Etapu) jest niezbędne dla realizacji inwestycji planowanych przez Deweloperów.
Tak więc w ocenie Zainteresowanych pomiędzy Deweloperami brak jest stosunku prawnego, na podstawie którego przekazanie środków w ramach Porozumienia na rzecz odpowiednio Spółki lub Zainteresowanego stanowiłoby zapłatę w zamian za otrzymane od nich świadczenie podlegające opodatkowaniu VAT. Płatności te będą stanowiły zdaniem Zainteresowanych wyłącznie zwrot kosztów realizacji wspólnego przedsięwzięcia, a co za tym idzie będą pozostawały poza zakresem regulacji ustawy VAT. O takim charakterze rozliczeń świadczy również zdaniem Zainteresowanych to, że, jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, gdyby doszłoby do odkupienia przez MPWiK Sieci Kanalizacyjnej, Zainteresowani jako właściciele odpowiednio Etapu I i Etapu II dokonujący ich zbycia zobowiązują się przekazać pozostałym Deweloperom zwrot otrzymanych od nich kwot z tytułu partycypacji w kosztach projektowania i wykonawstwa Sieci Kanalizacyjnej (lub jej danego Etapu) ustalonych w odpowiedniej proporcji.
Zbieżne stanowisko z przedstawionym powyżej zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4- 2.4012.299.2023.1.MC, w której w odniesieniu do zbliżonego do będącego przedmiotem wniosku zdarzenia przyszłego, tj. do rozliczeń w ramach konsorcjum powstałym w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia wskazał, że: „Opisane we wniosku rozliczenia pomiędzy Konsorcjantami dokonywane w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia (tj. dokonanie wpłat na rzecz Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum w związku z dokonywanymi rozliczeniami Wspólnego Przedsięwzięcia) nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wpłaty dokonane przez Konsorcjanta 1, Konsorcjanta 2, Konsorcjanta 3 oraz Konsorcjanta 4 na rzecz Wnioskodawcy nie będą stanowiły odpłatności z tytułu świadczeń wykonanych przez Wnioskodawcę (Lidera Konsorcjum) na rzecz Konsorcjanta 1, Konsorcjanta 2, Konsorcjanta 3 oraz Konsorcjanta 4, a w konsekwencji nie będą stanowiły zapłaty za dostawy towarów (…) jak również nie będą stanowiły zapłaty za świadczenie usług (…). Zatem podział kosztów dokonywany przez Wnioskodawcę z pozostałymi Konsorcjantami (dokonanie wpłat przez Konsorcjanta 1, Konsorcjanta 2, Konsorcjanta 3 oraz Konsorcjanta 4 z tytułu partycypacji w kosztach realizacji Wspólnego Przedsięwzięcia) nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, czynności będące rozliczeniem pomiędzy Konsorcjantami dokonywane w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia (tj. dokonanie wpłat na rzecz Wnioskodawcy jako Lidera Konsorcjum w związku z dokonywanymi rozliczeniami Wspólnego Przedsięwzięcia) pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (…)”.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Przez „sprzedaż” na gruncie przepisów ustawy VAT rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy VAT).
Natomiast stosownie do art. 106b ust. 2 ustawy VAT podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3; z tym że podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej ww. czynności na żądanie nabywcy (art. 106b ust. 3 ustawy VAT).
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę w sytuacji gdy realizuje dostawy towarów bądź świadczy usługi opodatkowane VAT na rzecz innego podatnika, a także zwolnione z podatku, jeżeli nabywca odpowiednio towaru lub usługi zażąda wystawienia faktury, dokumentującej takie czynności.
Jak wykazano powyżej, zdaniem Zainteresowanych rozliczenia dokonywane pomiędzy Deweloperami w ramach Porozumienia nie będą stanowiły płatności za świadczenia, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Ani Spółka, ani Zainteresowany nie będą bowiem dokonywali dostaw towarów czy też świadczyli usługi na rzecz Deweloperów. Płatności te, jako zwrot kosztów realizacji wspólnego przedsięwzięcia, będą pozostawały poza zakresem regulacji ustawy VAT.
W związku z tym, w ocenie Zainteresowanych, rozliczenia kosztów wybudowania Sieci Kanalizacyjnej pomiędzy Deweloperami nie powinny być dokumentowane fakturami.
Zbieżne z oceną Zainteresowanych stanowisko wyraził WSA w Bydgoszczy w wyroku z dnia 1 kwietnia 2019 r., sygn. I SA/Bd 16/19:
„Jak wskazała strona w przedstawionym stanie faktycznym, pomiędzy nią a Liderem nie dochodzi do odsprzedaży usług ani do świadczeń wzajemnych. Jest to tylko podział wszystkich wydatków i uzyskanych przychodów dokonywany przez Lidera konsorcjum i jako taki nie może zostać uznany za odsprzedaż usług. Należy zgodzić się ze skarżącą, że nie ma tu świadczeń wzajemnych. To wnioskodawca świadczy bezpośrednio usługi na rzecz szpitali a nie konsorcjum. Nadto organ uznał, że wnioskodawczyni jako partner konsorcjum powinna wystawiać fakturę na rzecz Lidera, obejmującą zakres świadczeń, gdzie podstawą opodatkowania będzie wszystko to, co stanowi zapłatę za wykonanie usługi, zgodnie z zawartą umową konsorcjum. W opinii Sądu, wykładnia przepisów prawa materialnego dokonana przez Ministra Finansów jest nieprawidłowa. Przyznać należy rację Skarżącej, iż wewnętrzne rozliczenia pomiędzy Partnerami konsorcjum nie wpływają na podstawę opodatkowania VAT i mogą być udokumentowane notami, a nie fakturami VAT.” (analogicznie Dyrektor KIS w przytaczanej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2023 r., sygn.
0114-KDIP4-2.4012.299.2023.1.MC).
W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych, rozliczenia kosztów Sieci Kanalizacyjnej, dokonywane na podstawie Porozumienia, będą pozostawały poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT i nie powinny być dokumentowane fakturami, lecz innymi dowodami księgowymi, np. notami księgowymi wystawianymi, odpowiednio, przez Wnioskodawcę lub Zainteresowanego.
W zakresie pytania nr 3:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podkreślenia jednak wymaga, że związek dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną podatnika, którego istnienie (przy spełnieniu pozostałych warunków) uprawnia go do odliczenia podatku VAT naliczonego, może mieć charakter zarówno bezpośredni, jak pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy.
Natomiast pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną podatnika zaistnieje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przez podatnika obrotu (np. poprzez wspomnianą odsprzedaż nabytych towarów), lecz przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości (tak np. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 23 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.904.2023.6.ICZ oraz z dnia 7 kwietnia 2022 r., sygn. 1462-IPPP3.4512.977.2016.8.2022.S.PC).
Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością opodatkowaną podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanych, aby stwierdzić, czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonywanych nabyć towarów i usług, wtedy, gdy nie są one w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W analizowanym przypadku, towary i usługi, nabywane przez Zainteresowanych w związku z realizacją odpowiednio Etapu I oraz II Sieci Kanalizacyjnej, będą zdaniem Zainteresowanych pośrednio związane z realizowanymi przez Zainteresowanych czynnościami opodatkowanymi.
Wybudowanie Sieci Kanalizacyjnej i przekazanie jej na rzecz MPWiK jest bowiem niezbędne na potrzeby planowanych inwestycji deweloperskich, których realizacja doprowadzi do powstania lokali, będących następnie przedmiotem sprzedaży przez Zainteresowanych z zastosowaniem odpowiedniej stawki VAT.
W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, w przedmiotowej sprawie zachodzi oczywisty związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami poniesionym na budowę Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej oraz czynnościami realizowanymi w ramach prowadzonej przez Spółkę i Zainteresowanego działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (tj. sprzedażą lokali).
Jednocześnie, Zainteresowani wskazują, że bez wpływu na prawo Zainteresowanych do odliczenia podatku VAT naliczonego pozostanie to, czy Sieć Kanalizacyjna po jej wybudowaniu zostanie przeniesiona na rzecz MPWiK nieodpłatnie czy też odpłatnie.
Podsumowując, Zainteresowani stoją na stanowisku, że będzie im przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabyć towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I Etapu II Sieci Kanalizacyjnej z uwagi na pośredni związek tych nabyć z działalnością opodatkowaną VAT, tj. sprzedażą lokali powstałych w wyniku realizowanych przez nich inwestycji deweloperskich.
Zbieżne stanowisko z przedstawionym przez Zainteresowanych Dyrektor KIS zaprezentował w:
·z dnia 27 października 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.612.2023.3.IO:
„Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT i prowadzą działalność budowlaną dotyczącą wznoszenia obiektów mieszkaniowych, usługowych oraz przemysłowych, realizują Państwo również inwestycje jako Deweloper. Wydatki jakie Państwo zamierzają zaliczyć do kosztów podatkowych to wydatki dotyczące zakupu materiałów i koszty usług firm podwykonawczych związanych z wykonaniem w/w inwestycji. Wydatki poniesione przez Państwa dotyczące inwestycji drogowej nie zostaną w żaden sposób zwrócone. Nieodpłatne przekazanie Gminie infrastruktury drogowej będzie następować tylko do celów prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji drogowej będą związane z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem mają wpływ na późniejszą sprzedaż jak i wynajem, które stanowić będą czynność opodatkowaną podatkiem VAT.
W konsekwencji powyższego wskazać należy, że bez poniesionych wydatków na budowę infrastruktury drogowej nie moglibyście Państwo prowadzić działalności gospodarczej w zakresie budowy, sprzedaży lub najmu przynoszącej Państwu zyski.
Zatem, wydatki związane z budową infrastruktury drogowej są związane z wykonywaną przez Państwa opodatkowaną działalnością gospodarczą, tj. sprzedażą wybudowanych lokali mieszkalnych oraz usługowych lub wynajmem lokali usługowych. W konsekwencji, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o wartość podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę infrastruktury drogowej przekazanej następnie na rzecz Gminy.”;
·oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP4- 2.4012.319.2023.2.KS:
„Przenosząc powyższe rozważania na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej a czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Państwa istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Z opisu sprawy wynika bowiem, że w marcu 2022 r. rozpoczęli Państwo wykonywanie działalności opodatkowanej. Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług kolokacji i najmu, które polegają na umożliwieniu umieszczenia zasobów IT (w tym m.in. serwerów) przez firmy zewnętrzne (klientów) w specjalnie zaprojektowanych w tym celu powierzchniach D. Państwa działalność aktualnie opiera się o wykorzystanie nowoczesnego budynku centrum przetwarzania danych. Posiadanie własnego przyłącza wodno-kanalizacyjnego, które będzie obsługiwało docelowo cały kampus D. (po jego planowanej rozbudowie) jest niezbędne dla efektywnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Państwa.
Wobec tego zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone w związku ww. Inwestycją są konieczne w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej i mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
Zatem, w przypadku nieodpłatnego przekazania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na rzecz M., na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na realizację ww. Inwestycji.”
W konsekwencji, w ocenie Zainteresowanych będą oni mieli prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabyć dokonywanych na potrzeby realizacji odpowiednio Etapu I oraz Etapu II Sieci Kanalizacyjnej z uwagi na pośredni związek tych nabyć z działalnością opodatkowaną Zainteresowanych, tj. sprzedażą lokali wybudowanych w ramach realizowanych przez Zainteresowanych inwestycji deweloperskich, która to sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu VAT z zastosowaniem właściwej stawki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowaną, która jest stroną postępowania
Spółka Akcyjna(Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right