Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.332.2024.1.KW
Ustalenie czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółki B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest fundacją rodzinną w organizacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej „ustawa o fundacji rodzinnej”).
Fundacja została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej. Funkcjonowanie Fundacji zostało określone zgodnie z ustawą o fundacji rodzinnej oraz statutem Fundacji, który został przyjęty w akcie założycielskim Fundacji. Fundatorem jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegająca w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Na zasadach wskazanych w statucie (par. 7) beneficjentami Fundacji będą, poza fundatorem, członkowie jego najbliższej rodziny, tj. (zstępni fundatora, małżonka fundatora, inne osoby fizyczne wskazane przez fundatora).
Fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, tj. m.in. w zakresie:
- przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni lub podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach lub podmiotach;
- nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych lub praw o podobnym charakterze.
W ramach prowadzonej przez Fundację, w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, działalności gospodarczej, Fundacja, otrzyma od fundatora mienie tytułem mienia wnoszonego na pokrycie funduszu założycielskiego.
Mienie otrzymane przez Fundację będzie obejmowało składniki majątku, których właścicielem jest fundator, w szczególności będzie to 21,25% udziałów Spółki A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka A.”) i 21,25% udziałów Spółki B. Sp. z o.o. („Spółka B.”) posiadanych obecnie przez Wnioskodawcę.
Spółka A. świadczy usługi nauczania języka angielskiego przy wykorzystaniu własnej autorskiej platformy internetowej. Spółka A. jest podatnikiem CIT i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (jest rezydentem podatkowym w Polsce).
Spółka B. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się działalnością typu call center. Spółka B. jest podatnikiem CIT i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (jest rezydentem podatkowym w Polsce).
Celem Fundacji jest zarządzanie ww. mieniem, pomnażanie majątku oraz realizacja świadczeń na rzecz beneficjentów. Cele Fundacji są zgodne z regulacjami ustawy o fundacji rodzinnej.
Ze względów biznesowych planowane jest połączenie Spółki A. ze Spółką B., gdzie Spółka B. będzie spółką przejmującą (dalej: „Połączenie”). Na moment Połączenia, udziałowcem zarówno Spółki A. jak i Spółki B. będzie Fundacja posiadająca 21,25% udziałów w każdym z podmiotów.
Połączenie zostanie przeprowadzone zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. (połączenie przez przejęcie), w ramach którego Spółka B. przejmie Spółkę A. Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie dwóch spółek kapitałowych może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Ponadto, zgodnie z art. 494 § 1 k.s.h., Spółka B. z dniem Połączenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki A. (sukcesja generalna).
Wnioskodawca zaznacza, że Połączenie nastąpi z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie ani uchylenie się od opodatkowania. Połączenie ma w szczególności na celu integrację biznesową i uproszczenie struktury właścicielskiej podmiotów posiadających tych samych wspólników.
Wnioskodawca podkreśla również, że istnienie uzasadnienia ekonomicznego Połączenia nie jest przedmiotem zapytania Wnioskodawcy i należy je traktować jako element przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.
Biorąc pod uwagę powyższe, w wyniku planowanego Połączenia:
1.Spółka A. zostanie rozwiązane bez przeprowadzenia likwidacji;
2.wszystkie aktywa i pasywa Spółki A. zostaną przejęte przez Spółkę B. w drodze sukcesji uniwersalnej;
3.Spółka B. wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki A.
W wyniku Połączenia Spółka B. będzie kontynuować dotychczas prowadzoną działalność Spółkę A. na terytorium Polski. W wyniku Połączenia Spółka B. przyjmie dla celów podatkowych wartość składników majątkowych Spółki A. w tej samej wartości, w jakiej będą ujęte w księgach podatkowych Spółki A. W szczególności, w wyniku Połączenia nie zostanie zwiększona wartość podatkowa składników majątku Spółki A.
Wnioskodawca zaznacza, iż historycznie nie nabył udziałów Spółki A. w wyniku wymiany udziałów, połączenia lub podziału podmiotów.
Pytanie
Czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
W przedstawionym w niniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym planowane jest przeprowadzenie połączenia spółek w trybie określonym w art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. (połączenie przez przejęcie), w ramach którego Spółka B. przejmie Spółkę A.
Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie dwóch spółek kapitałowych może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie).
Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. (połączenie przez przejęcie), w ramach którego Spółka B. przejmie Spółkę A.
W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m tiret 2 ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT, przychodem wspólnika jest ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość emisyjna udziałów spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej w następstwie połączenia spółek.
Jednakże, wartość emisyjna udziałów przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie będzie stanowić przychodu wspólnika na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:
- udziały w spółce przejmowanej nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów oraz
- przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów w spółce przejmowanej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia.
Natomiast odnosząc powyższe regulacje do opisanego zdarzenia przyszłego, należy uwzględnić status Fundacji na gruncie ustawy o CIT, jako podmiotu korzystającego ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Na moment dokonania Połączenia wspólnikiem posiadającym 21,25% udziałów Spółki A. będzie Fundacja. Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem CIT. Niemniej, fundacje rodzinne są, co do zasady, przedmiotowo zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Należy jednak zauważyć, że omawiane zwolnienie podmiotowe nie ma zastosowania m.in. do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z tą regulacją, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców, m.in., w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Zatem, otrzymanie udziałów spółki przejmowanej w drodze połączenia można zaliczyć do ww. dozwolonego zakresu działalności fundacji rodzinnej.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone przez organ podatkowy w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 3 stycznia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.534.2023.1.DP) - interpretacja dotyczyła podziału spółki, natomiast podział i połączenie referują do analogicznych przepisów na gruncie ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT fundacje rodzinne zwolnione są podmiotowo z CIT, poza wyjątkami wymienionymi w dalszych przepisach ustawy o CIT. Zgodnie z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q ustawy o CIT.
Art. 24b referuje do podatku dochodowego od przychodów z tytułu własności środka trwałego tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Przychód Fundacji w związku z Połączeniem nie będzie przychodem z tytułu własności środka trwałego, dlatego wyłączenie ze zwolnienia z CIT z art. 24b ustawy o CIT nie ma zastosowania do przedstawionego we wniosku o interpretację zdarzenia przyszłego.
Z kolei art. 24q ustawy o CIT dotyczy:
1.świadczenia na rzecz beneficjenta, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej;
2.mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
3.świadczenia w postaci ukrytych zysków, wśród których są m.in. darowizny lub inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia, inne niż świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej przekazane, bezpośrednio lub pośrednio, na rzecz beneficjenta, fundatora, podmiotu powiązanego z beneficjentem, fundatorem lub fundacją rodzinną.
Należy zaznaczyć, że świadczenia, o których mowa w art. 24q ustawy o CIT są przekazywane między fundacją rodzinną jako dawcą świadczenia a innym podmiotem jako jego odbiorcą (beneficjentem czy fundatorem). Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów. Natomiast, w opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z przychodem z tytułu Połączenia. W związku z powyższym, wyłączenie ze zwolnienia z podatku CIT przewidziane w art. 24q ustawy o CIT nie będzie mieć zastosowania do przedstawionego we wniosku o interpretację zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej precyzuje przedmiotowy zakres działalności gospodarczej, którą może prowadzić fundacja rodzinna. W art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej wskazano, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 Prawa przedsiębiorców m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
W ustawie o fundacji rodzinnej brak jest definicji określenia „przystąpienie” co powoduje, że należy szukać powszechnego i szerokiego znaczenia tego słowa. Zatem za „przystąpienie” Fundacji do spółki z o.o. należy również uznać uzyskanie udziałów w Spółce B. jako konsekwencja Połączenia wskutek przeniesienia całego majątku spółki A., w wyniku której Fundacja stanie się udziałowcem w Spółce B. Tym samym, zrealizuje się dyspozycja artykułu 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej w zakresie przystąpienia Fundacji do Spółki B. jako spółki handlowej i uczestnictwa Fundacji w Spółce B.
W konsekwencji uczestnictwo Fundacji w Połączeniu, z uwagi na posiadanie udziałów w kapitale Spółki A. należy uznać za zakres zgodny z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. W związku z tym, przychód z tytułu Połączenia będzie objęty zwolnieniem z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, gdyż posiadanie przez Fundację udziałów Spółki A. będzie stanowić dozwolony zakres prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.
Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, wynosi co najmniej 5%. Wyłączenie to również nie będzie miało zastosowania w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku o interpretację, gdyż w związku z Połączeniem Fundacja nie będzie osiągać przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem.
Biorąc pod uwagę powyższe, Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia z CIT w stosunku do przychodu z Połączenia na podstawie ogólnej dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, a wyłączenia z tego zwolnienia nie znajdą zastosowania w niniejszym zdarzeniu przyszłym.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w uzasadnieniu do projektu nr 2798 (dalej: „Uzasadnienie”) (https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=2798) do ustawy o fundacji rodzinnej, nowelizującej również przepisy ustawy o CIT poprzez dodanie art. 6 ust. 1 pkt 25 do ustawy o CIT.
Zgodnie z Uzasadnieniem: „Fundacje rodzinne zostaną, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej. Do takiej fundacji nie znajdą również zastosowania przepisy art. 24r. ust. 1-4, będzie się ona więc rozliczać na zasadach ogólnych.
W świetle powyższego, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT zasadą ogólną jest zwolnienie podmiotowe CIT fundacji rodzinnych, a opisane w niniejszym zdarzeniu przyszłym Połączenie nie stanowi żadnego z wyjątków przewidzianych w przepisach ustawy o CIT.
Podsumowując, w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326).
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że:
Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.
Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy o CIT:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:
Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.
Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlega zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 ustawy o CIT.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, który stanowi, że:
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie z art. 6 ust. 6-10 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
8. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
9. Fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
10. W przypadku, o którym mowa w ust. 9, fundacja rodzinna w organizacji jest obowiązana do:
1) złożenia zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1, albo takich zeznań obejmujących okres od początku jej powstania oraz
2) zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę, przy czym odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Z powołanych przepisów wynika zatem, że co do zasady fundacje rodzinne są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jednakże jak wskazano powyżej są pewne wyjątki.
Na podstawie art. 24b ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:
1) stanowi własność albo współwłasność podatnika,
2) został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
3) jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
‒ zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.
Z kolei w myśl art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Wskazać należy, że fundacja rodzinna co do zasady nie będzie mogła wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236). Wyjątek ma stanowić działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1) zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2) najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5) udzielania pożyczek:
a) spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
b) spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
c) beneficjentom;
6) obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7) produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8) gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:
Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
W zakresie działalności prowadzonej przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie ona podlegała opodatkowaniu zgodnie z przepisem art. 24r ustawy o CIT, zgodnie z którym:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Zatem fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.
Ponadto powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.
Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej, Fundacja, otrzyma od fundatora mienie tytułem mienia wnoszonego na pokrycie funduszu założycielskiego. Mienie otrzymane przez Fundację będzie obejmowało składniki majątku, których właścicielem jest fundator, w szczególności będzie to 21,25% udziałów Spółki A. i 21,25% udziałów Spółki B. Sp. z o.o. posiadanych obecnie przez Wnioskodawcę. Ze względów biznesowych planowane jest połączenie Spółki A. ze Spółką B., gdzie Spółka B. będzie spółką przejmującą. Na moment Połączenia, udziałowcem zarówno Spółki A. jak i Spółki B. będzie Fundacja posiadająca 21,25% udziałów w każdym z podmiotów. Połączenie zostanie przeprowadzone zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h. (połączenie przez przejęcie), w ramach którego Spółka B. przejmie Spółkę A. Zgodnie z art. 492 § 1 pkt 1 k.s.h., połączenie dwóch spółek kapitałowych może być dokonane przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej (łączenie się przez przejęcie). Ponadto, zgodnie z art. 494 § 1 k.s.h., Spółka B. z dniem Połączenia wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki Spółki A. (sukcesja generalna). W wyniku Połączenia Spółka B. będzie kontynuować dotychczas prowadzoną działalność Spółki A. na terytorium Polski. W wyniku Połączenia Spółka B. przyjmie dla celów podatkowych wartość składników majątkowych Spółki A. w tej samej wartości, w jakiej będą ujęte w księgach podatkowych Spółki A. W szczególności, w wyniku Połączenia nie zostanie zwiększona wartość podatkowa składników majątku Spółki A.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Jak już wcześniej wskazano, Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 ustawy o CIT gdzie wskazano m. in., że zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach.
Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w ww. przepisie można zaliczyć uzyskanie udziałów w Spółce Spółki B. w wyniku połączenia Spółek w których Fundacja posiada po 21,25% udziałów. Wskazać należy, że ww. przychód powstanie wskutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w spółce z o.o., a zatem w ramach wymienionego wcześniej art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.
W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że w związku z otrzymaniem przez Fundację udziałów w Spółce B. w wyniku Połączenia, Fundacja będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku CIT na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right