Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. II GSK 230/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant starszy asystent Sędziego Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. G. P. Sp. z o.o. w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. akt V SA/Wa 1682/19 w sprawie ze skargi T. G. P. Sp. z o.o. w Z. na decyzję Minister Finansów z dnia 11 lipca 2019 r., nr PS3.6871.4.2019 w przedmiocie rozstrzygnięcia o charakterze gier 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasadza od T. G. P. Sp. z o.o. w Z. na rzecz Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z dnia 30 czerwca 2020 r., oddalił skargę T. G. P. Sp. z o.o. w Z. na decyzję Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2019 r., w przedmiocie rozstrzygnięcia o charakterze gier.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
skarżąca spółka, w dniu 28 lutego 2019 r. złożyła do Ministra Finansów wniosek o wydanie decyzji rozstrzygającej, czy opisane we wniosku gry na urządzeniu Konsola Multimedialna T. V.: [...].[...], są grami na automacie w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2018 r., poz. 165 ze zm., dalej: u.g.h.).
Decyzją z dnia 18 kwietnia 2019 r. Minister rozstrzygnął, że opisane we wniosku gry są grami na automatach w rozumieniu przepisów ustawy o grach hazardowych.
Dokonując analizy przedstawionego we wniosku sposób przeprowadzenia gier na urządzeniu organ uznał, że zastosowane przez stronę rozwiązanie ma pozorować brak losowości poprzez zasugerowanie, że analizowane gry mają charakter logiczny. Organ nie zgodził się z twierdzeniem strony, że indywidualne cechy pamięciowe gracza (spostrzegawczość, umiejętność zapamiętywania i logicznego myślenia) przy liczbie plansz 100.000 dostępnych dla każdej stawki w danej grze, czyli 1.200.000 plansz dla każdej z gier, umożliwią opracowanie strategii rozgrywania gier, gwarantującej graczowi wygraną. Zauważył, że użytkownik grający w takim zbiorze plansz, gdzie dodatkowo należy uwzględnić również liczbę linii wygrywających dla poszczególnych gier, a także trzeba mieć na uwadze ograniczony czas wynikający z wysokości stawki wybranej przez gracza, nie ma realnej możliwości opracowania takiej strategii rozgrywania gier, która zagwarantuje mu wygraną. Wygrana będzie w takiej sytuacji bardziej wynikała z przypadku a nie ze spostrzegawczości gracza. Organ podkreślił, że możliwość skorzystania z przycisku INFO (przeglądanie plansz) nie ma wpływu na wynik gry, bowiem gracz nie ma realnej możliwości, przy takiej liczbie plansz i ograniczonym czasie, zaplanowania gry w sposób gwarantujący wygraną.