Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.299.2024.2.KS
Ustalenie, czy w związku z rozwiązaniem LLC, w której Fundacja rodzinna (Wnioskodawca) będzie Wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na rzecz Wnioskodawcy aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w związku z rozwiązaniem LLC, w której Wnioskodawca będzie Wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na rzecz Wnioskodawcy aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) (dalej: Wnioskodawca lub Fundacja rodzinna) została powołana na podstawie aktu założycielskiego w formie aktu notarialnego zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 326 ze zm.; dalej: ustawa o FR). Fundacja rodzinna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych korzystającym ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm.; dalej: ustawa o CIT).
Fundacja rodzinna została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania i została zarejestrowana w tym rejestrze.
Fundatorem Fundacji rodzinnej jest osoba fizyczna, polski rezydent podatkowy (dalej: Fundator). Beneficjentami Fundacji rodzinnej jest Fundator oraz inne osoby wskazane na Liście Beneficjentów (dalej: Beneficjenci).
Celem statutowym Fundacji rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz. W szczególności, celem Fundacji rodzinnej jest zabezpieczenie oraz powiększanie majątku rodzinnego, tak aby możliwe było spełnianie świadczeń na rzecz Beneficjentów.
Intencją Fundatora jest aby Fundacja rodzinna służyła m.in. do konsolidacji jego aktywów posiadanych w różnych jurysdykcjach.
W związku z tym planowane jest, że Fundacja rodzinna otrzyma od Fundatora w drodze darowizny udziały spółki zagranicznej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, (…) - typu Limited Liability Company (dalej: LLC). Spółka typu Limited Liability Company jest spółką typu hybrydowego, mającą w sobie zarówno cechy spółki kapitałowej oraz osobowej. W przypadku posiadania jedynego wspólnika, spółka ta klasyfikowana jest jako podmiot transparentny podatkowo (tzw. (…)). Spółka może także wybrać sposób opodatkowania właściwy dla osób prawnych. W niniejszym przypadku, jedynym wspólnikiem LLC jest Fundator, zaś sama LLC stanowi podmiot transparentny podatkowo - tzw. (…). LLC nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT - podatnikiem podatku dochodowego jest jej jedyny wspólnik, którym jest Fundator.
LLC posiada 100% udziałów w spółce (…) sp. z o.o. z siedzibą (…) (dalej: Spółka). Po wniesieniu przez Fundatora udziałów w LLC do Fundacji rodzinnej, LLC ulegnie rozwiązaniu, w wyniku którego w ramach przeniesienia aktywów i zobowiązań, na Wnioskodawcę przeniesione zostaną udziały w Spółce.
W świetle przedstawionych okoliczności Wnioskodawca chciałby potwierdzić, czy w związku z rozwiązaniem LLC, w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na rzecz Wnioskodawcy aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Pytanie
Czy w związku z rozwiązaniem LLC, w której Wnioskodawca będzie Wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na rzecz Wnioskodawcy aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w związku z rozwiązaniem LLC, w której Wnioskodawca będzie Wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na rzecz Wnioskodawcy aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. A w konsekwencji przychód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 24q ust. 1 ustawy o CIT lub na podstawie art. 24r ust. 1 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
(i)
Fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia podmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Zgodnie jednak z art. 6 ust. 6 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q ustawy o CIT.
Na mocy art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o FR.
Ponadto, jak wynika z art. 6 ust. 8 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.
Art. 6 ust. 9 ustawy o CIT stanowi, że fundacja rodzinna w organizacji traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, w przypadku gdy nie została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie sześciu miesięcy od dnia jej powstania albo postanowienie sądu rejestrowego odmawiające jej zarejestrowania stało się prawomocne, przy czym utrata prawa do zwolnienia następuje od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji.
Jak wynika z art. 5 ust. 1 ustawy o FR fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:
1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;
2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;
3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;
4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;
5)udzielania pożyczek:
- spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,
- spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,
- beneficjentom;
6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;
7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;
8)gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania. Ponadto, zgodnie z art. 24q ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3)świadczenia w postaci ukrytych zysków
- wynosi 15% podstawy opodatkowania.
W świetle przytoczonych wyżej regulacji należy zatem przeanalizować czy rozwiązanie LLC, w ramach którego dojdzie do wydania na rzecz Fundacji rodzinnej udziałów w Spółce, będzie się wiązało z powstaniem po stronie Fundacji rodzinnej przychodu podatkowego.
Zgodnie z art. 4a pkt 14 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21. Pkt 21 tego przepisu stanowi natomiast, że spółkę oznacza:
a)spółka posiadająca osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółka kapitałowa w organizacji,
c)spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółka niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
W związku z tym, że LLC jest podmiotem transparentnym podatkowo w państwie swojej rezydencji, należy ją uznać za spółkę niebędącą osobą prawną w świetle regulacji art. 4a pkt 14 ustawy o CIT. Podejście takie potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS) przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 12 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.383.2021.1.ANK, w której stwierdził, że: „Spółkę LLC należy uznać za spółkę, o której mowa w art. 4a pkt 14 ustawy o CIT - niebędącą osobą prawną w rozumieniu tej ustawy. Dochody takich spółek są opodatkowane w Polsce na poziomie wspólników (w przypadku, gdy wspólnicy są osobami fizycznymi, opodatkowanie ich dochodów będzie następowało na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawcę należy uznać za podmiot niebędący podatnikiem w związku z art. 1 ust. 1 oraz art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT.”
Ustawa o CIT w art. 12 ust. 4 pkt 3b zawiera dedykowany przepis regulujący sytuację wspólnika spółki niebędącej osobą prawną w zakresie skutków podatkowych otrzymania składników majątku takiej spółki innych niż środki pieniężne z tytułu jej likwidacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości innych niż wymienione w pkt 3a składników majątku, w tym wierzytelności, otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki, jej likwidacji lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce; przychodem jest jednak w przypadku:
a)odpłatnego zbycia tych składników majątku - ich wartość wyrażona w cenie, za którą wspólnik je zbywa; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio,
b)spłaty otrzymanej wierzytelności - przychód uzyskany z tej spłaty.
Zakresem zastosowania danego przepisu objęte jest m.in. zdarzenie polegające na otrzymaniu przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji wartości innych niż środki pieniężne. Zaistnienie tego zdarzenia z punktu widzenia prawnopodatkowego stanu faktycznego zwartego w normie prawnej wynikającej z art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT skutkuje brakiem powstania przychodu w momencie otrzymania danych składników. Jego powstanie uzależnione jest od zaistnienia odrębnego zdarzenia, a mianowicie odpłatnego zbycia otrzymanych składników majątkowych lub jeżeli składnikiem majątkowym otrzymanym z tytułu likwidacji była wierzytelność - spłata tej wierzytelności. Oznacza to, że dopóki wspólnik rozwiązanej spółki niebędącej osobą prawną, nie rozporządzi - co ważne odpłatnie - otrzymanym majątkiem lub dłużnik nie dokona spłaty wierzytelności, dopóty nie powstanie przychód.
W konsekwencji, samo wejście w posiadanie majątku rozwiązanej spółki niebędącej osobą prawną jest zdarzeniem neutralnym podatkowo.
Powyższe potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 21 grudnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.703.2022.1.BS, w której Dyrektor KIS stwierdził: „Zatem, w odniesieniu do aktywów i zobowiązań, które zostaną przeniesione na Wnioskodawcę w związku z likwidacją A. zastosowanie znajdzie wskazany powyżej art. 12 ust. 4 pkt 3b lit. a ustawy o CIT. W konsekwencji, na moment likwidacji Spółki A wartość aktywów niepieniężnych i zobowiązań przeniesionych na Wnioskodawcę w związku z likwidacją A. nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy przychodu będącego podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ewentualny przychód (dochód) opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych może powstać dopiero w momencie odpłatnego zbycia składników majątku otrzymanych przez wspólnika w związku z likwidacją spółki osobowej, innych niż środki pieniężne.”
Analogiczne stanowisko Dyrektor KIS zajął przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.303.2019.1.ANK.
W świetle powyższego, biorąc pod uwagę, że wejście w posiadanie majątku rozwiązanej spółki niebędącej osobą prawną jest zdarzeniem neutralnym podatkowo, w ocenie Wnioskodawcy, wydanie udziałów w Spółce na rzecz Fundacji rodzinnej w związku z rozwiązaniem LLC będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo. Tym samym, po stronie Fundacji rodzinnej w związku z tym zdarzeniem nie powstanie przychód podatkowy.
(ii)
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, w niniejszym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania art. 14a ust. 2 ustawy o CIT.
Zgodnie z tym przepisem, art. 14 ust. 1 ustawy o CIT stosuje się odpowiednio w przypadku wykonania świadczenia niepieniężnego przez spółkę niebędącą osobą prawną. Art. 14 ust. 1 ustawy o CIT stanowi zaś, że w przypadku gdy podatnik przez wykonanie świadczenia niepieniężnego reguluje w całości albo w części zobowiązanie, w tym z tytułu zaciągniętej pożyczki (kredytu), dywidendy, umorzenia albo zbycia w celu umorzenia udziałów (akcji), podziału pomiędzy wspólników (akcjonariuszy) majątku likwidowanej spółki albo spółdzielni, przychodem takiego podatnika jest wysokość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego świadczenia. Jeżeli jednak wartość rynkowa świadczenia niepieniężnego jest wyższa niż wysokość zobowiązania uregulowanego tym świadczeniem, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej świadczenia niepieniężnego. Przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
Zastosowanie art. 14a ustawy o CIT do podziału pomiędzy wspólników majątku likwidowanej spółki niebędącej osobą prawną skutkowałoby tym, że przepis art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT nie znalazłyby w praktyce zastosowania, bowiem stany faktyczne regulowanych przez nie zdarzeń pokrywają się. Jednocześnie przepisy mają odmienne zakresy normowania. Przepis art. 14a ustawy o CIT nakazuje rozpoznanie przychodu wraz z podziałem majątku. Z kolei, jak zostało to wskazane we wcześniejszej części niniejszego wniosku, art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT stanowi, że przychód powstanie, jeżeli dojdzie do odpłatnego zbycia otrzymanego z tytułu likwidacji majątku.
Analiza wzajemnych relacji art. 14a ust. 2 ustawy o CIT oraz art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że art. 14a ust. 2 ustawy o CIT jest przepisem ogólnym, określającym skutki podatkowe spełnienia zobowiązania poprzez wykonanie świadczenia niepieniężnego, który nie powinien znaleźć zastosowania w przypadku likwidacji spółek niebędących osobami prawnymi, z uwagi na przepis szczególny regulujący wprost skutki podatkowe takiego zdarzenia.
W świetle powyższych rozważań, w ocenie Wnioskodawcy na moment przeniesienia udziałów Spółki na rzecz Fundacji rodzinnej w związku z rozwiązaniem LLC przychód w ogóle nie powstanie. Z tego względu bezprzedmiotowa jest dalsza analiza, czy korzystałby on ze zwolnienia z opodatkowania po stronie Fundacji rodzinnej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop” lub „ustawa o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
W myśl art. 6 ust. 7 updop:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
Jak wynika z art. 24r ust. 1 udpop:
1. W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
2. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.
Z opisu sprawy wynika, że otrzymają Państwo od Fundatora w drodze darowizny udziały spółki zagranicznej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych - typu Limited Liability Company (LLC), która jest spółką typu hybrydowego, mającą w sobie zarówno cechy spółki kapitałowej oraz osobowej. W przypadku posiadania jedynego wspólnika, spółka ta klasyfikowana jest jako podmiot transparentny podatkowo (tzw. (…)). Spółka może także wybrać sposób opodatkowania właściwy dla osób prawnych. W Państwa przypadku, jedynym wspólnikiem LLC jest Fundator, zaś sama LLC stanowi podmiot transparentny podatkowo - tzw. (…). LLC nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o CIT - podatnikiem podatku dochodowego jest jej jedyny wspólnik, którym jest Fundator.
LLC posiada 100% udziałów w spółce (…) sp. z o.o. (Spółka). Po wniesieniu przez Fundatora udziałów w LLC do Fundacji rodzinnej, LLC ulegnie rozwiązaniu, w wyniku którego w ramach przeniesienia aktywów i zobowiązań, na Wnioskodawcę przeniesione zostaną udziały w Spółce.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czyw związku z rozwiązaniem LLC, w której będą Państwo Wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na Państwa rzecz aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po Państwa stronie powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.
Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-9 updop w tym m.in. zwolnienie nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ufr.
Zatem, aby odpowiedzieć na Państwa pytanie należy w pierwszej kolejności ocenić, czy Państwa udział w amerykańskiej spółce typu Limited Liability Company (LLC) jest zgodny z przepisem art. 5 ufr, gdyż działalność prowadzona przez fundację rodzinną odpowiadająca działalności wskazanej przez ustawodawcę w ww. przepisie zwolniona jest z opodatkowania na postawie art. 6 ust. 1 pkt 25 updop; z kolei działalność wykraczająca poza ramy przepisu art. 5 ufr podlega opodatkowaniu zgodnie ze wskazaniem art. 6 ust. 7 updop według zasad wskazanych w przepisie 24r updop.
Zgodnie z ww. art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie: przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.
W świetle tej regulacji, istotne znaczenie ma nie tylko podobieństwo podmiotów pod względem ich struktury i prawnych podstaw funkcjonowania, ale także podobieństwo w kwestiach podatkowych.
Należy zauważyć, że spółki handlowe, do których może przystąpić fundacja rodzinna (z pominięciem spółki partnerskiej, w której partnerami mogą być wyłącznie osoby fizyczne) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Również spółka jawna, do której przystąpi fundacja rodzinna staje się podatnikiem podatku CIT, o czym stanowi art. 1 ust. 7 updop, dodany ustawą o fundacji rodzinnej.
Powyższe pozwala na stwierdzenie, że fundacja rodzinna może przystępować i uczestniczyć jedynie w tych spółkach, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Z opisu sprawy wynika, ze spółka LLC traktowana jest jako transparentna podatkowo, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a podatnikami od dochodów spółek transparentnych są wspólnicy.
W świetle powyższego brak jest podstaw do uznania, że spółka LLC jest podmiotem o podobnym charakterze względem wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej tj. do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych czy też spółdzielni.
Tym samym dochód uzyskany przez Państwa w postaci wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółki LLC powinien być objęty sankcyjnym 25% podatkiem dochodowym, na podstawie art. 24r updop.
Zgodnie z ust. 1 powyższego przepisu, w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr (a za taką należy uznać przystąpienie fundacji rodzinnej do LLC) stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
W przypadku rozwiązania transparentnej podatkowo spółki LLC, w której będą Państwo wspólnikiem, przeniesienie aktywów i zobowiązań rozwiązywanej spółki LLC na Państwa jest wynikiem uczestnictwa fundacji rodzinnej w rozwiązywanej spółce, co zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr nie mieści się w działalności dozwolonej fundacji, w związku z czym w tym zakresie fundacja rodzinna nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zatem przepis art. 24r ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Państwa stanowisko, zgodnie z którym w związku z rozwiązaniem LLC, w której będą Państwo Wspólnikiem, skutkującym przeniesieniem na Państwa rzecz aktywów i zobowiązań rozwiązywanej LLC, po Państwa stronie nie powstanie przychód podatkowy, który byłby wyłączony ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop,a w konsekwencji przychód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 24q ust. 1 updop lub na podstawie art. 24r ust. 1 updop – jest nieprawidłowe.
Końcowo dodać należy, że okoliczność, że ustawodawca przewidział w rozdziale 5c ustawy o CIT szczególne regulacje jeżeli chodzi o stawki podatku czy opodatkowanie pewnych kategorii zdarzeń nie oznacza, że, ustalając podstawę opodatkowania dla działalności gospodarczej fundacji wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej nie należy stosować też innych przepisów ustawy o CIT (w rozdziale 5c nie ma mowy o szczególnym – odmiennym niż w przypadku innych podatników – sposobie ustalania przychodów, kosztów itd.). Dlatego w przypadku otrzymania przez fundację będącą wspólnikiem LLC składników majątku (innych niż środki pieniężne) w wyniku likwidacji LLC zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 3b ustawy o CIT, zgodnie z którym:
Do przychodów nie zalicza się wartości innych niż wymienione w pkt 3a składników majątku, w tym wierzytelności, otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki, jej likwidacji lub zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce; przychodem jest jednak w przypadku:
a) odpłatnego zbycia tych składników majątku - ich wartość wyrażona w cenie, za którą wspólnik je zbywa; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio,
b) spłaty otrzymanej wierzytelności - przychód uzyskany z tej spłaty.
Opodatkowanie wartości otrzymanych przez fundację składników majątku, jako efekt niedozwolonej działalności fundacji, będzie miało miejsce w przypadkach wymienionych w lit. a i b tego przepisu.
Zatem, wbrew Państwa twierdzeniu, zastosowanie znajdzie również przepis art. 14a ustawy o CIT, który stanowi, że:
1. W przypadku gdy podatnik przez wykonanie świadczenia niepieniężnego reguluje w całości albo w części zobowiązanie, w tym z tytułu zaciągniętej pożyczki (kredytu), dywidendy, umorzenia albo zbycia w celu umorzenia udziałów (akcji), podziału pomiędzy wspólników (akcjonariuszy) majątku likwidowanej spółki albo spółdzielni, przychodem takiego podatnika jest wysokość zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego świadczenia. Jeżeli jednak wartość rynkowa świadczenia niepieniężnego jest wyższa niż wysokość zobowiązania uregulowanego tym świadczeniem, przychód ten określa się w wysokości wartości rynkowej świadczenia niepieniężnego. Przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonania świadczenia niepieniężnego przez spółkę niebędącą osobą prawną.
Z treści ust. 2 tego przepisu wynika jednoznacznie, że obejmuje on swoją normą wykonanie świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w ust. 1, także w sytuacji wykonania go przez spółkę niebędącą osobą prawną. Ponieważ spółka taka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych powstały przychód jest opodatkowany na poziomie wspólników takiej spółki (art. 5 ust. 1 ustawy o CIT), a więc na poziomie fundacji rodzinnej będącej jedynym wspólnikiem LLC. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Nie można przy tym zaakceptować Państwa twierdzenia, że art. 14a ust. 2 nie będzie miał zastosowania, gdyż w sytuacji wydania majątku likwidowanej spółki niebędącej osobą prawną wspólnikowi istnieje przepis szczególny (tj. art. 12 ust. 4 pkt 3b), który niejako „niweluje” normę z art. 14a. Należy zauważyć, że przepisy art. 12 ust. 4 pkt 3b i art. 14a regulują skutki wspomnianego wyżej zdarzenia w odniesieniu do dwóch stron transakcji: podatnika wydającego majątek (w przypadku spółki niebędącej osobą prawną obowiązek wykazania przychodu przechodzi na wspólnika tej spółki) oraz podatnika majątek otrzymującego, czyli bezpośrednio wspólnika. Taka sama reguła dotyczy opodatkowania wydania majątku likwidowanej spółki będącej osobą prawną: przychód powstaje zarówno po stronie spółki (art. 14a ust. 1), jak i po stronie wspólnika (art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. e).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right