Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.103.2024.2.MG
Określenie stawki ryczałtu dla usług informatycznych.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 29 lipca 2024 r. (wpływ 29 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 marca 2023 roku, pod firmą A.A.(...), prowadzoną pod adresem: (...), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt.
Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz dwóch kontrahentów, które polegają na:
1) Kontrahent nr 1:
- analizy procesów biznesowych, ich optymalizacja i identyfikacja obszarów do automatyzacji,
- modelowanie procesów biznesowych (przy użyciu notacji (...)),
- realizowanie szkoleń z wytworzonych i wdrożonych rozwiązań informatycznych,
- tworzenie dokumentacji produktów dla rozwiązań informatycznych,
- administrowanie systemów i aplikacji IT (odpowiadanie na bieżące awarie i zapotrzebowania klientów dt. Systemów i aplikacji,
- okresowe przeprowadzanie wdrożeń systemów i aplikacji IT u klientów w zależności od zapotrzebowania,
- wykonywanie drobnych prac programistycznych (pisanie/modyfikacja skryptów) w zależności od zapotrzebowania klientów,
- wsparcie podczas uruchamiania projektów IT polegające na sporządzeniu przeglądu z wykonywanych procesów, instrukcji, procedur, zleceń, ze stosowania kluczowych wskaźników, wraz ze wskazaniem konieczności wprowadzenia zmian lub usprawnień w wybranym zakresie,
- doradztwo z zakresu projektowania aplikacji (funkcjonalności, struktura danych aplikacji, cele projektu, wymogi funkcjonalne i niefunkcjonalne).
2) Kontrahent nr 2:
- analizy procesów biznesowych, ich optymalizacja i identyfikacja obszarów do automatyzacji,
- modelowanie procesów biznesowych (przy użyciu notacji (...)),
- realizacja zadań w zespołach projektowych (...), zgodnie z kompetencjami i harmonogramem projektu,
- tworzenie user story, use case na potrzeby opisów wymagań biznesowych,
- realizowanie szkoleń z wytworzonych i wdrożonych rozwiązań informatycznych,
- dokumentowanie zrealizowanych prac w repozytoriach dokumentów,
- tworzenie dokumentacji produktów dla rozwiązań informatycznych.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia 18 stycznia 2024 roku w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, PKWiU 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Kopię wskazanej opinii Wnioskodawca załącza do niniejszego pisma. Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca wskazuje, że wniosek dotyczy okresu od 31 marca 2023 r. czyli dnia, kiedy Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód w ramach działalności gospodarczej (od tego momentu nie zmienił się opisany stan faktyczny), do czasu aż stan faktyczny nie ulegnie zmianie.
Wnioskodawca zamierza kontynuować działalność na takich samych warunkach w następnych latach.
Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z działalności gospodarczej, w ramach której świadczył usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 62.02., 62.01.12.0 i 62.01.11 dnia 31 marca 2023 roku.
Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności wybrał formę opodatkowania ryczałtu ewidencjonowanego. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego 1 marca 2023 roku.
Oprócz dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca uzyskuje również dochody za wynagrodzenie członka zarządu w spółce z o.o. z tytułu powołania.
Wnioskodawca obecnie nie prowadzi odrębnej ewidencji, natomiast w razie zastosowania różnych stawek będzie w stanie ewidencje taką prowadzić.
Wnioskodawca nie przekroczył w latach poprzednich i nie zamierza przekroczyć w roku bieżącym limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca występuje jako podmiot profesjonalny, w związku z czym ponosi On odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie czynności w ramach realizacji zleceń.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez Kontrahenta.
Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z tą działalnością zarówno w kontekście odpowiedzialności za jakość i ewentualne wady świadczonych usług.
Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca precyzyjnie wskazał zakres swoich usług oraz wskazał klasyfikacje z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklator pod względem kodów PKWiU. Dodatkowo, Wnioskodawca uznaje, że kody przeważające w jego działalności to PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.
Wnioskodawca wskazuje, iż nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Wnioskodawca w działalności usługowej w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod różnymi PKWiU wykonuje czynności, które zostaną wskazane poniżej:
- 62.02:
1. Doradztwo w zakresie możliwości automatyzacji i optymalizacji procesów biznesowych z wykorzystaniem narzędzi (systemów i aplikacji) IT;
2. Doradztwo w zakresie wdrożenia rynkowych gotowych systemów i aplikacji w konkretnych obszarach przedsiębiorstwa;
3. Doradztwo w zakresie tworzenia oprogramowania dedykowanego dla poszczególnych obszarów przedsiębiorstwa wraz z możliwością integracji pomiędzy nimi (z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury informatycznej w przedsiębiorstwie);
4. Wdrażanie gotowych rozwiązań rynkowych (projektowanie procesów biznesowych w dopasowaniu do gotowych rozwiązań informatycznych dostępnych na rynku oraz konfiguracja systemów i aplikacji w dopasowaniu do potrzeb biznesowych w konkretnych działach lub obszarach przedsiębiorstwa);
5. Administracja wdrożonych rozwiązań informatycznych od strony biznesowej (administracja biznesowa systemów i aplikacji - zarządzanie użytkownikami, rolami użytkowników, uprawnieniami użytkowników w systemach i aplikacjach);
6. Szkolenia w zakresie obsługi i wykorzystania wdrożonych rozwiązań informatycznych.
Efekty usług: Powstanie projektów i propozycji konkretnych rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw, powstanie instrukcji i procedur; przeszkolenie pracowników przedsiębiorstw w zakresie wykorzystania wdrożonych rozwiązań; utrzymanie ciągłości działania wdrożonych systemów i aplikacji od strony biznesu.
Wnioskodawca opiera się na klasyfikacji otrzymanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur.
Dodatkowo wskazuje, że zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. II FSK 487/23 w sprawach dotyczących interpretacji indywidualnych organ podatkowy nie może wymagać od podatników klasyfikacji statystycznej usług według PKWiU jako warunku koniecznego do oceny stanu faktycznego.
- 62.01.12.0:
1. Zbieranie wymagań biznesowych i na potrzeby projektowania systemów i sieci komputerowych;
2. Zbieranie informacji dotyczących możliwości integracji kilku rozwiązań informatycznych na warstwie sieciowej (pod kątem sieciowym) aplikacji i systemów;
3. Określenie wymagań w zakresie aktualizacji i utrzymania projektowanych (lub już wdrażanych) rozwiązań informatycznych;
4. Analiza dokumentacji z audytów istniejącej infrastruktury informatycznej w przedsiębiorstwie na potrzeby projektowania, wdrożenia i utrzymania nowych rozwiązań informatycznych.
Efekty usług: Powstanie dokumentacji wymagań biznesowych i systemowych na potrzeby projektowania i rozwoju technologii sieci i systemów komputerowych.
Zapewnienie i utrzymanie współpracy pomiędzy IT, a biznesem podczas całego cyklu projektowania i rozwoju sieci i systemów komputerowych. Optymalizacja procesów biznesowych na skutek przeprowadzonej analizy biznesowej (eliminacja lub zastąpienie zbędnych elementów procesu, które wpływają na projektowanie, wytwarzanie sieci i systemów komputerowych).
- 62.01.11:
1. Analiza biznesowo-systemowa: zbieranie wymagań biznesowych na potrzeby projektowania systemów i aplikacji; tworzenie scenariuszy wykorzystania systemów i aplikacji od strony biznesu (historyjki użytkowników, przypadki użycia);
2. Wizualizacja procesów poprzez przygotowanie diagramów (modeli biznesowych); tworzenie dokumentacji wymagań biznesowych (opis funkcjonalności aplikacji i systemów w postaci zadań dla programistów);
3. Opis wymagań systemowych z uwzględnieniem zebranych wymagań biznesowych (uwzględnienie elementów krytycznych wymagań biznesowych mających wpływ na projektowany system lub aplikację oraz integrację wchodzące i wychodzące);
4. Określenie wymagań w zakresie aktualizacji i utrzymania projektowanych (lub już wdrażanych) rozwiązań informatycznych.
Efekty usług: Powstanie dokumentacji wymagań biznesowych i systemowych na potrzeby projektowania, wytwarzania i rozwoju systemów i aplikacji. Zapewnienie i utrzymanie współpracy pomiędzy IT, a biznesem podczas całego cyklu projektowania i wytwarzania systemów oraz aplikacji. Optymalizacja procesów biznesowych na skutek przeprowadzonej analizy biznesowej (eliminacja lub zastąpienie zbędnych elementów procesu, które wpływają na projektowanie, wytwarzanie i utrzymanie systemów i aplikacji).
Wnioskodawca wskazuje, że świadczone usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Beneficjenta (Kontrahenta nr 1 i nr 2), które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi.
Usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Beneficjenta (Kontrahenta nr 1 i nr 2). Głównym celem umowy pomiędzy Wnioskodawcą a Beneficjentem (Kontrahentem nr 1 i nr 2) są świadczenia określone kodami PKWiU 62.01.11 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz 62.01.12.0„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Umowa z Beneficjentami (Kontrahentem nr 1 i nr 2) określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług (niezależnie od charakteru realizowanych przez Wnioskodawcę w tym czasie zadań).
Wnioskodawca jest podmiotem powiązanym w stosunku do jednego z kontrahentów. Jest on wspólnikiem oraz członkiem zarządu spółki na rzecz, której świadczy usługi. Zakres świadczonych usług nie pokrywa się z zakresem obowiązków wynikających z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.
Zakres świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j.: Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy może on świadczone przez siebie usługi opodatkować stawką 8,5% ryczałtu. Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm. - dalej: ustawa o ryczałcie).
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową: a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak działalność Wnioskodawcy nie wykazuje żadnego z nich. Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą:
- 12% związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wnioskodawca w tym celu dokonuje odpowiedniej dokumentacji wyświadczonych czynności.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie "działalność usługowa" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia 18 stycznia 2024 roku w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, PKWiU 62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych oraz PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz dwóch kontrahentów, które polegają na:
Kontrahent nr 1:
- analizy procesów biznesowych, ich optymalizacja i identyfikacja obszarów do automatyzacji,
- modelowanie procesów biznesowych (przy użyciu notacji (...)),
- realizowanie szkoleń z wytworzonych i wdrożonych rozwiązań informatycznych,
- tworzenie dokumentacji produktów dla rozwiązań informatycznych,
- administrowanie systemów i aplikacji IT (odpowiadanie na bieżące awarie i zapotrzebowania klientów dt. Systemów i aplikacji,
- okresowe przeprowadzanie wdrożeń systemów i aplikacji IT u klientów w zależności od zapotrzebowania,
- wykonywanie drobnych prac programistycznych (pisanie/modyfikacja skryptów) w zależności od zapotrzebowania klientów,
- wsparcie podczas uruchamiania projektów IT polegające na sporządzeniu przeglądu z wykonywanych procesów, instrukcji, procedur, zleceń, ze stosowania kluczowych wskaźników, wraz ze wskazaniem konieczności wprowadzenia zmian lub usprawnień w wybranym zakresie,
- doradztwo z zakresu projektowania aplikacji (funkcjonalności, struktura danych aplikacji, cele projektu, wymogi funkcjonalne i niefunkcjonalne).
Kontrahent nr 2:
- analizy procesów biznesowych, ich optymalizacja i identyfikacja obszarów do automatyzacji,
- modelowanie procesów biznesowych (przy użyciu notacji (...)),
- realizacja zadań w zespołach projektowych (...), zgodnie z kompetencjami i harmonogramem projektu,
- tworzenie user story, use case na potrzeby opisów wymagań biznesowych,
- realizowanie szkoleń z wytworzonych i wdrożonych rozwiązań informatycznych,
- dokumentowanie zrealizowanych prac w repozytoriach dokumentów,
- tworzenie dokumentacji produktów dla rozwiązań informatycznych.
Zdaniem Wnioskodawcy usługi te nie polegają na rozbudowie i implementacji oprogramowania z tego względu nie są one związane z oprogramowaniem.
Konkludując, powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawca mógł w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Niego z tytułu działalności gospodarczej, wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, gdyż spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, które nie dotyczą rozbudowy i implementacji oprogramowania - może On opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 1 marca 2023 r. Świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 62.02., 62.01.12.0 i 62.01.11. Efektem usług wskazanych w PKWiU 62.02 jest powstanie projektów i propozycji konkretnych rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw, powstanie instrukcji i procedur. Ponadto przeszkolenie pracowników przedsiębiorstw w zakresie wykorzystania wdrożonych rozwiązań oraz utrzymanie ciągłości działania wdrożonych systemów i aplikacji od strony biznesu. Efektem usług objętych PKWiU 62.0.12.0. jest powstanie dokumentacji wymagań biznesowych i systemowych na potrzeby projektowania i rozwoju technologii sieci i systemów komputerowych. Zapewnienie i utrzymanie współpracy pomiędzy IT, a biznesem podczas całego cyklu projektowania i rozwoju sieci i systemów komputerowych. Optymalizacja procesów biznesowych na skutek przeprowadzonej analizy biznesowej (eliminacja lub zastąpienie zbędnych elementów procesu, które wpływają na projektowanie, wytwarzanie sieci i systemów komputerowych). Efektem usług według PKWiU 62.01.11.0 jest powstanie dokumentacji wymagań biznesowych i systemowych na potrzeby projektowania, wytwarzania i rozwoju systemów i aplikacji. Zapewnienie i utrzymanie współpracy pomiędzy IT, a biznesem podczas całego cyklu projektowania i wytwarzania systemów oraz aplikacji. Optymalizacja procesów biznesowych na skutek przeprowadzonej analizy biznesowej (eliminacja lub zastąpienie zbędnych elementów procesu, które wpływają na projektowanie, wytwarzanie i utrzymanie systemów i aplikacji).
Złożył Pan 1 marca 2023 r. oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W stosunku do Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Za wskazane we wniosku usługi dostaje Pan jedno wynagrodzenie. Świadczone usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Beneficjenta (Kontrahenta nr 1 i nr 2), które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi. Głównym celem umowy pomiędzy Panem a Beneficjentem (Kontrahentem nr 1 i nr 2) są świadczenia określone kodami PKWiU 62.01.11 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz 62.01.12.0„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Wskazuję, że grupowanie PKWiU 62.01 obejmuje: „Usługi związane z oprogramowaniem”. W ramach tego grupowania mieści się:
1)PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
- projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
- projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
- projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
- wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie, itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
2)PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
- usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Grupowanie PKWiU 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach tego grupowania mieści się:
1)PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
2)PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,- systemy zabezpieczające.
3)PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Z opisu sprawy wynika, że Pana usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.02., 62.01.11.0 i 61.01.12.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Beneficjenta. Wobec tego usługi wykonywane przez Pana należy objąć jedną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wskazuję, że znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.
1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do tych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.
Wobec powyższego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślam, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
W tym miejscu wskazuję, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie -obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
W odniesieniu do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 62.01.11.0, 62.01.12.0 i 62.02. jako kompleksowe (złożone) świadczenia są związane z oprogramowaniem. W ramach działalności świadczy Pan bowiem następujące usługi:
- analizy procesów biznesowych, ich optymalizacja i identyfikacja obszarów do automatyzacji,
- modelowanie procesów biznesowych (przy użyciu notacji (...)),
- tworzenie dokumentacji produktów dla rozwiązań informatycznych,
- administrowanie systemów i aplikacji IT (odpowiadanie na bieżące awarie i zapotrzebowania klientów dt. systemów i aplikacji,
- okresowe przeprowadzanie wdrożeń systemów i aplikacji IT u klientów w zależności od zapotrzebowania,
- wykonywanie drobnych prac programistycznych (pisanie/modyfikacja skryptów) w zależności od zapotrzebowania klientów,
- wsparcie podczas uruchamiania projektów IT polegające na sporządzeniu przeglądu z wykonywanych procesów, instrukcji, procedur, zleceń, ze stosowania kluczowych wskaźników, wraz ze wskazaniem konieczności wprowadzenia zmian lub usprawnień w wybranym zakresie,
- doradztwo z zakresu projektowania aplikacji (funkcjonalności, struktura danych aplikacji, cele projektu, wymogi funkcjonalne i niefunkcjonalne).
- realizacja zadań w zespołach projektowych (...), zgodnie z kompetencjami i harmonogramem projektu,
- tworzenie user story, use case na potrzeby opisów wymagań biznesowych,
- dokumentowanie zrealizowanych prac w repozytoriach dokumentów,
- tworzenie dokumentacji produktów dla rozwiązań informatycznych,
które są one niewątpliwie związane z oprogramowaniem. Czynności, które Pan wskazał, mieszczą się - w ocenie organu - w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Okoliczność, że świadczone przez Pana usługi nie polegają na programowaniu i kodowaniu, nie jest wystarczająca przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.
Z uwagi na fakt, że świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 62.01.11.0, 62.01.12.0 i 62.02. są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Beneficjenta, należy przyjąć, że usługi wykonywane przez Pana należy objąć 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Okoliczność, że świadczone usługi nie polegają na programowaniu, kodowaniu - w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania - nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.
Wobec powyższego, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right