Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.339.2024.3.JB

Możliwość opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 62.02.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe – w zakresie możliwości opodatkowania przychodu z działalności prowadzonej przez Pana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

-nieprawidłowe – w zakresie zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 18 lipca 2024 r. (wpływ 18 lipca 2024 r.) oraz pismem z 5 sierpnia 2024 r. (wpływ 5 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach działalności zajmuje On się:

-identyfikowanie i dokumentowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

-przygotowywanie specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

-analizowanie ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenie kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowanie środków mitygujących poziom ryzyka;

-analizowanie produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

-tworzenie polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywanie kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

-potwierdzanie prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

-wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

-analizowanie zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

-gromadzenie, analizowanie utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

-gromadzenie i analizowanie danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

-udzielanie wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowane oprogramowania informatycznego;

-udzielanie wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

-planowanie, nadzór oraz prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydana dnia 22 maja 2024 r. Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w Jego przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lipca 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez odpowiedzi na zadane w wezwaniu Organu pytania o treści:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.)

2.Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Wnioskodawca oświadcza iż, złożył deklarację wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do 20 grudnia 2022 r. ponieważ, jak wskazał we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, swoją działalność gospodarczą rozpoczął 2 listopada 2022 r. Wnioskodawca sugeruję zapoznanie się organowi z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.). Dokładna data nie koresponduję z przedmiotem wniosku, w wyniku czego pytanie jest bezzasadne.

3.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosekw odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie przekroczył w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wobec Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Wnioskodawca oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje i na tę chwilę nie zamierza uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

7.Czy świadczone usługi są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

b)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)?

Odpowiedź: Świadczone usługi przez Wnioskodawcę nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Natomiast, w piśmie z 5 sierpnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan przedstawiony opis wskazując, że:

Wnioskodawca w ramach świadczonych usług dla klientów zajmuje się doradztwem wyboru najbardziej optymalnej, zrównoważonej ścieżki osiągnięcia zgodności z wymogami cyberbezpieczeństwa w obszarze jakim zajmuje się klient. Podczas konsultacji Wnioskodawca rekomenduje wykonanie odpowiednich testów funkcjonalnych, sprawdzając i dokumentując postawę Cyberbezpieczeństwa oraz przepływu informacji między różnymi rozwiązaniami i systemami – oceniając ich stan.

Wnioskodawca informuję, że CyberBezpieczeństwo to bezpieczeństwo wirtualne, nie trzymające się kurczowo sprzętu jako takiego. Co za tym idzie, sam sprzęt komputerowy jaki jest używany przez Klientów Wnioskodawcy jest najmniejszą ze składowych jakie zajmują Jego ekspertyzę.

Zakres świadczonych usług jest zależny od oczekiwań klienta Wnioskodawcy, zaczynając od oceny (dokonaniu audytu bezpieczeństwa) pojedynczych procesów czy elementów środowisk informatycznych do holistycznego, pełnego audytu. Rezultatami takich analiz są raporty (ekspertyzy) ze wskazaniem luk w bezpieczeństwie – biorąc pod uwagę standardy dostępne na rynku takie jak (…), a także różnego rodzaju najlepsze praktyki publikowane w środowiskach Cyberbezpieczeństwa. Konsultacje dotyczą także obszaru Kontynuacji Działania Organizacji, jak i reakcji na Cyber Incydenty (ataki), na mocy zidentyfikowanych ryzyk Wnioskodawca doradza odnośnie ustalenia priorytetów, możliwości reakcji na ataki itp.

Nadmienić należy, że poza identyfikacją braków w badanych obszarach najczęściej zamawiane są także „ulepszenia” w celu poprawy ich ocen końcowych. Klient Wnioskodawcy może zawnioskować o wykonanie audytu cyberbezpieczeństwa jego wewnętrznych procesów IT jak i Programu bezpieczeństwa, z uwzględnieniem używanych narzędzi, systemów, poziomu świadomości pracowników, itp. Rezultatem takowego rekonesansu jest identyfikacja obszarów, zbudowanie usprawnionego/ulepszonego Programu (łącznie z materiałami) Świadomości w Organizacji, rekomendacja naprawy luk w cyberbezpieczeństwie – np. dopisanie administracyjnych kontroli do regulamin (polityk) w Organizacji, a często doradztwo w wyborze dostępnych rozwiązań aby je wdrożyć.

Wnioskodawca pomaga w interpretacji wyników z testów wdrożeniowych zaproponowanych rozwiązań a także przedkłada dla Zarządów Organizacji projekty dotyczące map wdrożeń całych Programów cyberbezpieczeństwa z uwzględnieniem narzędzi, wskaźników wdrożenia oraz zbudowanie procesów wspierających ww.

Klienci Wnioskodawcy wykorzystują ekspertyzy w celach ewaluacji ryzyk dotyczących cyberbezpieczeństwa w swoich organizacjach, co często także jest zamawiane to ekspertyzy dotyczące ryzyk w dedykowanych obszarach organizacji, celem poprawy swoich postaw bezpieczeństwa.

Niejednokrotnie jako przygotowanie do certyfikacji uznanych na rynku certyfikatów (…) – w celu interpretacji wymogu norm i standardów aby wdrożyć kontrole przed Audytem firm trzecich.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz.U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki. Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. W ramach działalności zajmuje On się:

-identyfikowanie i dokumentowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

-przygotowywanie specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

-analizowanie ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenie kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowanie środków mitygujących poziom ryzyka;

-analizowanie produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

-tworzenie polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywanie kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

-potwierdzanie prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

-wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

-analizowanie zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

-gromadzenie, analizowanie utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

-gromadzenie i analizowanie danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

-udzielanie wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowane oprogramowania informatycznego;

-udzielanie wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

-planowanie, nadzór oraz prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydana dnia 22 maja 2024 roku. Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w Jego przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Zdaniem Wnioskodawcy, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. Z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania wformie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam Podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z treści wniosku i jego uzupełnień wynika m.in., że:

·Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

·W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan następujące usługi będące przedmiotem wniosku:

-identyfikowanie i dokumentowanie wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa;

-przygotowywanie specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

-analizowanie ryzyka bezpieczeństwa w oparciu o zgłoszone wymagania, tworzenie kontrolek bezpieczeństwa oraz proponowanie środków mitygujących poziom ryzyka;

-analizowanie produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem, również poprzez organizację testów funkcjonalnych oraz definiowanie przepływu operacyjnego i dokumentowanie procesów operacyjnych;

-tworzenie polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywanie kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

-potwierdzanie prawidłowych reakcji programu bezpieczeństwa na incydenty bezpieczeństwa oraz na nielegalne działania;

-wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej pod kątem bezpieczeństwa;

-analizowanie zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

-gromadzenie, analizowanie utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych oraz eliminujących lub mitygujących ryzyka w zakresie bezpieczeństwa;

-gromadzenie i analizowanie danych wspierających działania dochodzeniowe w zakresie bezpieczeństwa pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

-udzielanie wsparcia w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowane oprogramowania informatycznego;

-udzielanie wsparcia technicznego w celu rozwiązania problemów z zakresu bezpieczeństwa;

-planowanie, nadzór oraz prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa (o ile jest wykonywana kompleksowo i dotyczy pracowników zleceniodawcy).

·Wskazał Pan, że zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną 22 maja 2024 r., powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

·Złożył Pan deklarację wyboru formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do 20 grudnia 2022 r., ponieważ swoją działalność gospodarczą rozpoczął Pan 2 listopada 2022 r.

·Nie uzyskuje i na tę chwilę nie zamierza Pan uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu oprócz wskazanej działalności gospodarczej.

·Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

·Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy.

·Wobec Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do przedstawionego przez Pana opisu sprawy dotyczącego zakresu wykonywanych przez Pana usług zauważam, że dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:

·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,

·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,

·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,

·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,

·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Z kolei, grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanychz użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego przez Pana opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, mieszczące się w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi m.in.:

-przygotowywania specyfiki funkcjonalnej oraz dokumentacji systemów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;

-proponowania środków mitygujących poziom ryzyka;

-analizowania produktów i rozwiązań informatycznych związanych z cyberbezpieczeństwem;

-tworzenia polityk i procedur związanych z bezpieczeństwem oraz opracowywania kompleksowych procesów bezpieczeństwa cybernetycznego w celu ich wdrożenia;

-sporządzania stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić;

-doradztwa wyboru najbardziej optymalnej, zrównoważonej ścieżki osiągnięcia zgodności z wymogami cyberbezpieczeństwa w obszarze jakim zajmuje się klient.

Ponadto, wskazał Pan, że zakres świadczonych usług jest zależny od oczekiwań klienta, zaczynając od oceny (dokonaniu audytu bezpieczeństwa) pojedynczych procesów czy elementów środowisk informatycznych do holistycznego, pełnego audytu oraz na mocy zidentyfikowanych ryzyk doradza Pan odnośnie ustalenie priorytetów, możliwości reakcji na ataki.

W odniesieniu do powyższego zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Na podstawie powyższego przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mieszczących się wg PKWiU w klasie 62.02, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Podsumowując stwierdzam, że prowadzona przez Pana działalność usługowa opisana we wniosku, w zakresie świadczenia usług, sklasyfikowanych według PKWiU 62.02, może być opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego, jednakże według stawki 12%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wskazał Pan we własnym stanowisku w sprawie – według stawki 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00