Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 13 sierpnia 2024 r., sygn. I SA/Bk 206/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz, Sędziowie sędzia WSA Marcin Kojło (spr.), sędzia WSA Marek Leszczyński, Protokolant st. sekretarz sądowy Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2024 r. sprawy ze skargi G. Sp. z o.o. w Ł. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 4 kwietnia 2024 r. nr 2001-IOA.4108.1.2024 w przedmiocie określenia wysokości opłaty z tytułu świadczenia usług będących reklamą napojów alkoholowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 4 kwietnia 2024 r. nr 2001-IOA.4108.1.2024, Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 29 grudnia 2023 r. nr 2071-SPP.4108.1.2023.20, określającą G. Spółka z o.o. w Ł. wysokość opłaty z tytułu świadczenia usług będących reklamą napojów alkoholowych za miesiące od września 2021 r. do września 2022 r.
DIAS wskazał, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowy o świadczenie usług z pięcioma podmiotami będącymi producentami bądź dystrybutorami piwa: 1) V. Spółką Akcyjną z siedzibą w W.,
2) C. Spółką z o.o. z siedzibą w W., 3) B. Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Spółką komandytową z siedzibą w C., 4) Ż. Spółką z o.o. z siedzibą w Ż., następnie z G1. z siedzibą w Ż., 5) K. Spółką Akcyjną z siedzibą w P.
1. Zgodnie z umową o świadczenie usług promocyjno-marketingowych zawartą 2 stycznia 2018 r. z V. S.A. Strona jako organizator sieci zapewnia wsparcie sprzedażowe punktom sprzedaży detalicznej zrzeszonym w organizowanej przez niego sieci handlowej, w tym wdraża w punktach sprzedaży detalicznej m. in. określone standardy promocyjno-marketingowe i przeprowadza w tych punktach akcje promujące dostawców i ich marki. Strona zobowiązała się do świadczenia na rzecz browaru za wynagrodzeniem określonych usług promocyjno-marketingowych wspierających browar oraz jego marki o charakterze ciągłym, nakierowanych na osiągnięcie celu umowy, którym jest: "określenie warunków współpracy mającej na celu rozwój Browaru i jego marek oraz wzmocnienie rozpoznawalności marek Browaru, przez ich właściwą promocję za pośrednictwem P. Sieci oraz podejmowanie za ich pomocą innych działań stymulujących ich pozytywną rozpoznawalność". Za prawidłowe wykonanie przedmiotu umowy V. zobowiązał się do zapłaty Stronie kwartalnego wynagrodzenia w wysokości 3% wartości netto towarów browaru zakupionych przez PSD Sieci w danym kwartale kalendarzowym, powiększonego o należny podatek VAT. Zgodnie z aneksem