Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.516.2024.1.JG
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności wykonuje różnego rodzaju czynności, zarówno te, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT.
Gmina (…) przystąpiła do projektu pod nazwą „(…)” w ramach Priorytetu II Fundusze Europejskie na zielony rozwój (…) dla Działania 2(i) „(…)”.
Projekt realizowany jest przez Samorząd Województwa (…), którego jednym z partnerów jest Gmina (…). Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza i zwiększenie udziału OZE w gospodarstwach domowych. Kluczowym elementem projektu jest stworzenie sieci ekodoradców, których zadaniem będzie poszukiwanie optymalnych rozwiązań energetycznych zarówno dla mieszkańców, jak i władz mazowieckich gmin. Projekt przewiduje bezpłatne doradztwo dla mieszkańców w zakresie finansowania oraz składania wniosków o dotacje, obejmujące wszystkie gminy.
Doradcy będą także oferować pomoc techniczną w wyborze źródeł ogrzewania, termomodernizacji oraz odnawialnych źródeł energii dla mieszkańców wszystkich gmin. Dodatkowo, przeprowadzone zostaną kampanie edukacyjno-informacyjne na temat wpływu zanieczyszczeń powietrza na zdrowie oraz dostępnych technologicznych rozwiązań i źródeł finansowania inwestycji zmniejszających zanieczyszczenie powietrza. Do realizacji ww. zadań Gmina (…) poniesie wydatki zarówno w zakresie wyposażenia stanowiska pracy w specjalistyczny sprzęt oraz ponoszenia kosztów zatrudnienia specjalisty.
Wydatki będą obejmowały:
- wyposażenie stanowiska pracy,
- wyposażenia w narzędzia do kontroli przestrzeganie uchwały antysmogowej odnośnie zakazu spalania odpadów a także narzędzia potrzebne do oceny termomodernizacji budynków,
- samochód służbowy (smogowóz),
- audyty energetyczne i przeglądy kominowe,
- działania edukacyjne,
- analiza ubóstwa energetycznego.
Wydatki na zakup ww. sprzętów w całości będą ponoszone przez Gminę. Nabywcą faktur dokumentujących nabycie sprzętu będzie Gmina (…). Zakupy realizowane w ramach projektu nie będą służyły wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanych, a usługi w zakresie doradztwa ekologicznego dla mieszkańców Gminy nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednym z zadań własnych gminy jest ochrona środowiska, a zatem dbanie o jakość powietrza. Zakres zadań który obejmuje projekt „(…)” mieści się w katalogu zadań własnych, zatem nie ma tu związku z wykonywaną przez Gminę działalnością gospodarczą czy czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Pytanie
Czy w ramach dokonywanych przez Gminę (…) zakupów przy realizacji projektu „(…)” istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina (…) nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu „(…)” zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
O braku możliwości odliczenia podatku VAT przez Gminę świadczy fakt, iż realizowany projekt nie będzie miał związku z wykonywaną przez Gminę działalnością gospodarczą ani czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Odnosząc się do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku VAT naliczonego jest wyższa niż kwota podatku VAT należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia podatku nie przysługuje podatnikom, którzy nie są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego posiada jedynie podmiot, który został zarejestrowany jako czynny podatnik oraz gdy istnieje możliwość powiązania dokonywanych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą, inaczej mówiąc gdy jesteśmy w stanie wykazać, że ponoszone wydatki mają wpływ na wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku gdy Gmina dokonuje zakupów, których wykorzystywanie nie wpłynie w żaden sposób na wykonywanie czynności opodatkowanych nie ma wówczas prawa do zmniejszania kwoty podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.
Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub charakter takiej działalności.
Definicja działalności gospodarczej obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosowanie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Odnosząc się do ww. przepisów jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny oznacza to, że są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Są to czynności w zakresie sprzedaży, zamiany nieruchomości i ruchomości, wynajmu, dzierżawy.
Gmina (…) przystępując do projektu „(…)” nie występuje jako podatnik VAT, gdyż zadania realizowane w ramach projektu są związane z realizacją jednego z zadań własnych gminy.
Dodatkowo usługi świadczone w ramach projektu na rzecz mieszkańców realizowane będą nieodpłatnie, a także brak jest związku między wydatkami dokonywanymi na realizację projektu „(…)” a wykonywanymi przez Gminę (…) czynnościami opodatkowanymi VAT.
Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w ww. projekcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Artykuł 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:
Za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami od towarów i usług, w związku z realizacją zadań, do których zostały powołane. Swoje zadania realizują bowiem jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Działania o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie, odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a realizowany projekt jest/będzie związany z wykonywaniem zadań własnych Gminy.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do realizacji projektu pn. „(…)” nie macie Państwo prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie są/nie będą spełnione.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right