Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.407.2024.3.BS

Zastosowanie stawki ryczałtu do usług pogrzebowych i sprzedaży kwiatów, wieńców, odzieży, trumien, urn.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku

dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • zastosowania stawki 3% należy uznać za nieprawidłowe,
  • zastosowania stawki 8,5% należy uznać za prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług pogrzebowych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 28 czerwca 2024 r. (data wpływu) i pismem z dnia 31 lipca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni od 2 stycznia 2008 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawczyni posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: "u.p.d.o.f.") i rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zajmuje się sprzedażą w szczególności kwiatów, wieńców, odzieży pogrzebowej oraz trumien lub urn. Wnioskodawczyni świadczy również usługi pogrzebowe polegające na przygotowaniu zwłok do pochówku, dostarczeniu trumny, transporcie zwłok na miejsce pochówku, pochowaniu zwłok (wykopaniu grobu, opuszczeniu trumny, zasypaniu grobu).

W przypadku świadczenia usługi pogrzebowej wraz z dostawą towarów (w szczególności trumny, kwiatów i odzieży pogrzebowej) Wnioskodawczyni wystawia fakturę, w której wymienione są poszczególne elementy, tj. osobno usługa pogrzebowa i osobno sprzedaż poszczególnych towarów. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi pogrzebowe należy sklasyfikować według kodu PKWiU 96.03.12.0. Sprzedaż towarów stanowi natomiast działalność handlową.

Przychody Wnioskodawczyni z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f.

Wyłączenia wymienione w art. 8 u.z.p.d.f. również nie znajdą zastosowania. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz działalnością usługową w zakresie handlu.

Wnioskodawczyni powzięła wątpliwości, jaka jest właściwa stawka ryczałtu dla osiąganych przez nią przychodów w przypadkach, gdy poza usługą pogrzebową Wnioskodawczyni dokonuje dostawy towarów (w szczególności trumien, urn, kwiatów i odzieży pogrzebowej).

Wniosek nie dotyczy przychodów osiąganych ze sprzedaży:

1)wyłącznie usługi pogrzebowej (bez realizacji dostawy towarów takich jak trumna, urna, odzież pogrzebowa, kwiaty, wieńce itp.),

2)wyłącznie towarów handlowych sprzedawanych bez związku ze świadczoną przez Wnioskodawczynię usługą pogrzebową.

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu w CEIDG.

Wnioskodawczyni posiada status podatnika.

Wniosek dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Wniosek dotyczy lat 2019-2024 oraz lat kolejnych.

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi.

Wnioskodawczyni, nie uzyskuje innych przychodów podlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawczyni nie będzie świadczyła na rzecz takiego podmiotu usług, w którym jako osoba fizyczna występuje w roli udziałowca/wspólnika/prezesa zarządu.

W latach 2019-2023 Wnioskodawczyni prowadziła działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W latach 2019-2023 Wnioskodawczyni wykonywała tożsame usługi, które przyporządkowane są do wskazanego w uzupełnieniu grupowania PKWiU.

Przychód nigdy nie przekroczył określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje/wystąpi od początku prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na początku prowadzenia działalności gospodarczej.

Odnosząc się do lat 2019-2023 Wnioskodawczyni wskazuje, że do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.).

Pytania

1.Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu działalności handlowej, tj. dostawy towarów realizowanej w związku ze świadczoną usługą pogrzebową podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b u.z.p.d.f.? (stan faktyczny)

2.W przypadku, gdy stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 okaże się nieprawidłowe, czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu działalności handlowej, tj. dostawy towarów realizowanej w związku ze świadczoną usługą pogrzebową podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.?

Pani stanowisko w sprawie

W zakresie pytania nr 1

Zdaniem Wnioskodawczyni przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu działalności handlowej, tj. dostawy towarów realizowanej w związku ze świadczoną usługą pogrzebową podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b u.z.p.d.f.

Natomiast usługa pogrzebowa (świadczona również w związku z dostawą ww. towarów) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 u.z.p.d.f., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.f., uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 u.z.p.d.f., na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015. W świetle art. 12 ust. 3 u.z.p.d.f., jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.f., działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b u.z.p.d.f. przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3, podlegają opodatkowaniu stawką 3%.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawczyni dla ustalenia wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku sprzedaży towarów w związku ze świadczoną usługą pogrzebową, Wnioskodawczyni powinna przyjmować wartość przychodów z uwzględnieniem podziału na przychody z działalności usługowej - opodatkowane stawka 8,5% (usługa pogrzebowa) oraz przychody z działalności w zakresie handlu (sprzedaż trumien, urn, kwiatów, wieńców, odzieży pogrzebowej itp.) opodatkowane stawką 3%.

Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Naczelnik Urzędu Skarbowego w Koninie z dnia 04 czerwca 2004 r., sygn. PDI41/14/P/04.

W zakresie pytania nr 2

W przypadku, gdy stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 okaże się nieprawidłowe, w jej ocenie przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu działalności handlowej, tj. dostawy towarów realizowanej w związku ze świadczoną usługą pogrzebową podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.

Jeśli tut. Organ uzna, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione w odniesieniu do pytania 1 nie jest prawidłowe, należy uznać, że przychód osiągany przez Wnioskodawczynię z tytułu świadczenia usługi pogrzebowej oraz sprzedaży związanych z tą usługą towarów (trumien, urn, wieńców, kwiatów, odzieży pogrzebowej itp.) należy opodatkować łącznie stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.f.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku należy uznać w zakresie:

  •  zastosowania stawki 3% za nieprawidłowe,
  • zastosowania stawki 8,5% za prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak stanowi art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

prowadzenia aptek,

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

 b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

 c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w zakresie sprzedaży kwiatów, wieńców, odzieży pogrzebowej, trumien, urn oraz usług pogrzebowych polegających na przygotowaniu zwłok do pochówku, dostarczeniu trumny, transporcie zwłok na miejsce pochówku, pochowaniu zwłok (wykopaniu grobu, opuszczeniu trumny, zasypaniu grobu). Wystawiając fakturę, wskazuje Pani poszczególne pozycje tj. odrębnie usługę pogrzebową i odrębnie sprzedaż poszczególnych towarów. Prowadzi Pani ewidencję, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego wskazuję, że jeżeli ramach wykonywanej usługi pogrzebowej występuje także dostawa towarów tj. sprzedaż trumien, urn, kwiatów, wieńców, odzieży pogrzebowej itd., nie należy tych czynności rozpatrywać odrębnie w zakresie opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. Nie można bowiem dzielić kompleksowej czynności usługowej na kilka części składowych i oddzielnego ich opodatkowania różnymi stawkami ryczałtu. Usługa kompleksowa związana z pochówkiem składa się z szeregu czynności, w skład których wchodzi m. in. sprzedaż różnych w/w towarów. Samo wyszczególnienie na wystawionych fakturach wszystkich elementów wchodzących w skład usługi pogrzebowej, w tym sprzedaż trumien, urn, kwiatów, wieńców, odzieży pogrzebowej, nie daje podstaw do grupowania każdej z tych czynności oddzielnie, a tym stosowania różnych stawek podatku. Skoro jest to usługa kompleksowa, może podlegać tylko jednej stawce opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Usługi pogrzebowe zaliczają się do działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dlatego też właściwą stawką dla opodatkowania przychodów z wykonania usługi pogrzebowej jest stawka 8,5%. 

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że Pani stanowisko w zakresie zastosowania stawki 3% jest nieprawidłowe. Właściwa stawka ryczałtu z tytułu kompleksowych usług pogrzebowych wynosi 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00