Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.334.2024.3.MK

Określenie stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg kodu PKWiU 62.02.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 12 lipca 2024 r. (wpływ 20 lipca 2024 r.), z 12 lipca 2024 r. (wpływ 22 lipca 2024 r.) oraz z 2 sierpnia 2024 r. (wpływ 4 sierpnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (…) 2019 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG, określoną nr PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

Od 2023 r. Wnioskodawca swoje przychody opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2023 r. Wnioskodawca złożył w ustawowym terminie.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 z późn. zm. - dalej jako updof).

Ponadto Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361 z późn. zm. - dalej jako: uptu).

Wnioskodawca świadczy usługi analityczne systemów informatycznych opierające się na ewaluacji różnorakich projektów poszczególnym podmiotom, skupiając się na ocenie jakości tworzonych treści, wraz ze zwróceniem uwagi na wydajność wykorzystywanych surowców oraz wykrywanie problemów i błędów kodu, którymi są przeważnie firmy informatyczne outsourcingowe lub consultingowe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje szereg różnych czynności. Do takich czynności zalicza się:

1.konsultowanie optymalnego wyglądu środowiska raportowego (User experience),

2.analizę statystyczną popularności raportów prezentowanych klientom,

3.analizę obliczeń i formuł kluczowych wskaźników efektywności (…) oraz ich weryfikację pod kątem przydatności, logiki, jakości względem firm konkurencyjnych,

4.analizę jakości tworzonych wykresów,

5.analizę wydajności raportów (czas odświeżenia danych, wykorzystanie mocy obliczeniowej przy odświeżaniu),

6.zgłaszanie błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów,

7.analizę błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów.

Obowiązki Wnioskodawcy polegają na dogłębnej analizie środowiska badanego w ramach umowy zawartej z firmą, dla której świadczy usługi. Analiza polega na zweryfikowaniu jakości treści dostarczanych przez firmę dla klientów, między innymi poprzez weryfikacje popularności raportów prezentowanych przez firmę. Tworzy raport porównawczy skupiony na przydatności i jakości oferowanych usług, wobec konkurencji firmy świadczących podobne usługi. Po analizie struktur informatycznych przedsiębiorstwa oraz zapoznaniu z procesem produkcji usług Wnioskodawca konsultuje się ze Zleceniodawcą. Konsultacja ma za zadanie wskazanie sfery, w których jakość bądź efektywność może ulec poprawie.

Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie podpisanych umów o świadczenie usług informatycznych. Zawartość umów różni się od specyfikacji danego zadania, do którego został wynajęty Zleceniobiorca. Wszystkie obowiązki opierają się na usługach informatycznych wyżej zadeklarowanych przez Wnioskodawcę. Usługi wykonywane są z wykorzystaniem dostępnych u klienta oprogramowań informatycznych bądź na zasadzie wykupionej licencji, służących do akuratnej analizy procesów zachodzących w przedsiębiorstwie zleceniodawcy, do których wnioskodawca nie posiada praw autorskich.

Wnioskodawca nie świadczy czynności ujętych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, z późn. zm. - dalej jako uzpd), które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca dla celów działalności gospodarczej prowadzi ewidencję przychodów oraz rejestr zakupu VAT i rejestr sprzedaży VAT.

W pismach z 12 lipca 2024 r., stanowiących uzupełnienia wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania:

1)Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 )?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

2)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy?

Odpowiedź: Tak, w okresie, którego dotyczy wniosek, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

3)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczy zadane przez Pana pytanie (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?

Odpowiedź: Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

4)Czy świadczone przez Pana usługi są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

b)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)?

Odpowiedź: Nie, świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego ani związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Z kolei pismem z 2 sierpnia 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy o wskazanie jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 – należało opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres, co jest ich efektem (rezultatem) oraz do czego są wykorzystywane efekty Pana usług.

Odpowiedź: Czynności, jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 to:

1.Konsultowanie optymalnego wyglądu środowiska raportowego (User experience):

Wnioskodawca rozpoczyna od oceny obecnego środowiska raportowego pod kątem doświadczeń użytkowników. Analizuje obecny układ interfejsu, funkcjonalność oraz estetykę. Identyfikuje kluczowe obszary wymagające poprawy, takie jak:

-Układ interfejsu: Sprawdza, czy elementy są logicznie rozmieszczone i łatwe do znalezienia.

-Czytelność danych: Ocenia, czy raporty są czytelne i czy informacje są dobrze prezentowane.

-Nawigacja: Analizuje, czy użytkownicy mogą intuicyjnie poruszać się po różnych sekcjach raportów.

Czynności te mają na celu poprawę użyteczności środowiska raportowego.

2.Analiza statystyczna popularności raportów prezentowanych klientom:

Wnioskodawca zbiera dane z systemu raportowania lub bazy danych. Dane te obejmują takie informacje jak: nazwa raportu, data i godzina wyświetlenia, liczba wyświetleń, czas spędzony na przeglądaniu raportu, liczba unikalnych użytkowników oraz oceny klientów. Następnie Wnioskodawca porządkuje dane, usuwając duplikaty, uzupełniając brakujące wartości i formatując daty oraz godziny, aby upewnić się, że są one spójne i kompletne.

Wnioskodawca przeprowadza wstępną analizę eksploracyjną, licząc wyświetlenia raportów, obliczając średni czas przeglądania oraz analizując trendy w czasie. Korzysta przy tym z gotowych narzędzi takich jak (…) do generowania wstępnych statystyk i wizualizacji. Wnioskodawca analizuje także trendy czasowe, sprawdza korelacje między różnymi zmiennymi oraz wykonuje testy statystyczne.

Na podstawie wyników analizy Wnioskodawca formułuje wnioski dotyczące popularności raportów, identyfikuje najbardziej i najmniej popularne raporty oraz czynniki wpływające na ich popularność.

Efektem danego działania jest zrozumienie czynników wpływających na popularność raportów, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji opartych na danych w celu poprawy jakości i użyteczności raportów oraz zwiększenia satysfakcji klientów.

3.Analiza obliczeń i formuł kluczowych wskaźników efektywności (…) oraz ich weryfikację pod kątem przydatności, logiki, jakości względem firm konkurencyjnych:

Wnioskodawca rozpoczyna od zebrania danych dotyczących kluczowych wskaźników efektywności (…) z systemu raportowania firmy. Następnie Wnioskodawca porządkuje dane, upewniając się, że są one spójne, kompletne i odpowiednio sformatowane. Wnioskodawca przeprowadza analizę danych (…), licząc średnie, mediany oraz rozkłady poszczególnych wskaźników. Korzysta z narzędzi takich jak (…) do generowania wstępnych statystyk i wizualizacji, co umożliwia zrozumienie aktualnego stanu wskaźników w firmie. Na podstawie wyników analizy Wnioskodawca formułuje wnioski dotyczące przydatności, logiki i jakości każdego wskaźnika (...). Ponadto Wnioskodawca wykorzystując takie narzędzia jak (…) tworzy próbne wersje nowych raportów. Ponadto przy użyciu takich narzędzi jak (…), Wnioskodawca opracowuje szczegółowe specyfikacje i zakres nowych funkcjonalności, które mogą być dodane do istniejących produktów.

Dzięki przeprowadzeniu tych czynności Wnioskodawca uzyskuje dokładne zrozumienie kluczowych wskaźników efektywności firmy oraz ich przydatności. Pozwala to na podejmowanie świadomych decyzji opartych na danych, co może prowadzić do poprawy wyników finansowych firmy oraz zwiększenia jej konkurencyjności na rynku.

4.Analiza jakości tworzonych wykresów:

Wnioskodawca analizuje utworzone wykresy pod względem ich jakości tj. przydatności, zawarcia konkretnych danych etc.

Efektem tych prac jest poprawa jakości utworzonych wykresów.

5.Analiza wydajności raportów (czas odświeżenia danych, wykorzystanie mocy obliczeniowej przy odświeżaniu):

Analiza obejmuje średni czas odświeżania, oraz rozkład czasów odświeżania według rodzaju raportu. Analiza pozwala ocenić wydajność raportów, obliczając średnie, mediany i analizując trendy czasowe oraz korelacje między czynnikami. Wnioskodawca formułuje wnioski dotyczące wydajności raportów, identyfikując te, które najdłużej się odświeżają.

Efektem tych czynności jest ekonomiczne wykorzystanie zasobów, skrócenie czasu odświeżania raportów oraz zwiększenie satysfakcji użytkowników końcowych poprzez szybszy dostęp do aktualnych danych.

6.Zgłaszanie błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów:

Wnioskodawca identyfikuje i gromadzi dane dotyczące błędów w obliczeniach, braków danych i duplikatów w raportach. Przegląd logów systemowych, analiza raportów oraz opinie użytkowników służą do wykrywania tych problemów.

Te działania poprawiają jakość danych, co przekłada się na bardziej wiarygodne raporty i lepsze podejmowanie decyzji.

7.Analiza błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów:

Wnioskodawca przeprowadza analizę, aby zidentyfikować błędy obliczeniowe, braki danych i duplikaty. W tym celu porównuje wyniki obliczeń z oczekiwanymi wartościami, aby wykryć nieprawidłowości, wyszukuje puste lub niekompletne rekordy, analizuje rekordy w celu zidentyfikowania powtarzających się danych.

Dzięki tym działaniom poprawia się jakość danych, co prowadzi do bardziej dokładnych raportów i efektywniejszego podejmowania decyzji.

Efekty działań Wnioskodawcy są wykorzystywane do:

-poprawy funkcjonalności oraz użyteczności raportów;

-planowania i wprowadzania nowych funkcjonalności, które odpowiadają na potrzeby użytkowników;

-skutecznej promocji i komunikacji nowych rozwiązań, co przyczynia się do zwiększenia ich akceptacji oraz wykorzystania przez użytkowników.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej Wnioskodawcy, opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Pana stanowisko w sprawie

Tak, przychód z działalności usługowej Wnioskodawcy polegającej na świadczeniu usług analitycznych systemów informatycznych, opisanych w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, z późn. zm. - dalej jako uzpd).

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależna jest od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody. Usługi, które Wnioskodawca dostarcza Kontrahentom, zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny jako mieszczące się w grupowaniu usług związanych z doradztwem informatycznym (PKWiU 62.02).

I tak zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a upzd stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1 -4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a oraz b uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie Online; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online; związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależne są ściśle od prowadzonej działalności. Specyfika działalności usługowej, szerzej nie sklasyfikowanej w uzpd prowadzona przez Wnioskodawcę kwalifikuje go do opłacenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% przychodów pochodzących z działalności usługowej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a uzpd.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Przez pojęcie usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:

– wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych;

– wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Usługi dostarczane przez Wnioskodawcę nie są klasyfikowane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b uzpd. Kompetencje Wnioskodawcy nie pozwalają mu na wydawanie pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie online; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online; związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Świadczenie przez Wnioskodawcę usług informatycznych potwierdza uzyskana przez Wnioskodawcę opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 14.05.2024 r. Urząd statystyczny wskazał, iż do przedstawione w stanie faktycznym usługi świadczone przez Wnioskodawcę, klasyfikuje w klasie PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wskazać należy, że na tę klasę składają się trzy grupowania, tj. 62.02.10.0 obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, 62.02.20.0 obejmujące usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 obejmujące usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Porównanie opisów tych grupowań prowadzi do wniosku, że spośród przychodów ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 12% są jedynie przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0) oraz usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), zaś pozostałe przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Należy więc zwrócić uwagę, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi informatyczne nie obejmują tworzenia oprogramowania ani programowania (kodowania), jak również nie obejmują doradztwa w zakresie programowania (kodowania). Nie ma w związku z tym podstaw do uznania ich za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Przykładowo w Interpretacji indywidualnej z dnia 21.02.2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.993.2022.2.AG, Dyrektor Krajowej informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe potwierdzając, iż przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 niebędących usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania - są opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

W przytoczonej Interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:

„(...) z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta polega na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług. Wyjaśnił Pan także, że świadczone przez Pana usługi nie dotyczą sprzętu komputerowego ani oprogramowania, a w związku z tym nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując - uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług informatycznych sklasyfikowanych wg symbolu PKWiU 62.02 mogą być opodatkowane według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.”

Zbieżne wnioski zostały przedstawione w Interpretacji Indywidualnej z dnia 20.10.2023 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDSL1-2.4011.375.2023.2.KS. Organ zgodził się z Wnioskodawcą, wskazując na możliwość opodatkowania stawką 8,5% ryczałtu, przychodów ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02 niebędących usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania. Organ wskazał, iż:

„Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Oprócz powyższych, stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również Interpretacja Indywidualna z dnia 1.02.2024 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-2.4011.1037.2023.2.BM. We wskazanej Interpretacji Wnioskodawca uzyskuje przychody ze świadczenia usług objętych klasą PKWiU 62.02, niezwiązane z oprogramowaniem. Organ wskazał na możliwość zastosowania stawki 8,5% do powyższych usług zaznaczając, iż:

„Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02 jako „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” niezwiązane z oprogramowaniem, mogą być w 2022 r. 2023 r. i w latach kolejnych, o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny, opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z oprogramowaniem czy z doradztwem w zakresie oprogramowania - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

Ponadto prawidłowość zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w stosunku do przychodów z usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02 potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

-z 1 marca 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.12.2023.2.AG;

-z 15 grudnia 2022 r. Nr akt 0112-KDIL2-2.4011.796.2022.2.WS;

-z 15 września 2022 r. Nr 0114-KDIP2-1.4011.540.2022.2.KW;

-z 7 września 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.687.2022.2.MG;

-z 7 września 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.427.2022.1.MK;

-z 30 sierpnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.480.2022.2.ID;

-z 6 maja 2022 r. Nr 0115-KDWT.4011.260.2022.2.IK;

-z 24 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.234.2022.1.JG;

-z 26 kwietnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.163.2022.2.IM;

-z 18 lutego 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.995.2021.1.AS.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie analizy dokumentów informatycznych. Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Poparciem dla wyżej wskazanej klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, którą Wnioskodawca otrzymał dnia 14.05.2024 r. Wnioskodawca nie świadczy usług, które polegają na wytwarzaniu oprogramowania, czy też doradztwie w zakresie oprogramowania. Należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca w swojej pracy bazuje na gotowych programach.

W związku z powyższym należy uznać za prawidłowe zawarte na wstępie stanowisko, iż przychód z działalności usługowej Wnioskodawcy, opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a uzpd.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U.Z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawyo zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika m.in., że:

1.Od (…) 2019 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEIDG, określoną nr PKD 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.

2.Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

3.Od 2023 r. swoje przychody opodatkowuje Pan ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

4.Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2023 r. złożył Pan w ustawowym terminie.

5.Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.W okresie, którego dotyczy wniosek, zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

7.Nie świadczy Pan czynności ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

8.Dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów oraz rejestr zakupu VAT i rejestr sprzedaży VAT.

9.Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

10.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pan szereg różnych czynności. Do takich czynności zalicza się:

konsultowanie optymalnego wyglądu środowiska raportowego (User experience),

analiza statystyczna popularności raportów prezentowanych klientom,

analiza obliczeń i formuł kluczowych wskaźników efektywności (…) oraz ich weryfikacja pod kątem przydatności, logiki, jakości względem firm konkurencyjnych,

analiza jakości tworzonych wykresów,

analiza wydajności raportów (czas odświeżenia danych, wykorzystanie mocy obliczeniowej przy odświeżaniu),

zgłaszanie błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów,

analiza błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:

·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,

·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,

·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,

·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,

·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

·usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

·usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

·usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, mieszczące się w klasie PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pana czynności jak i ich efekty.

O tym, że świadczone przez Pana usługi wpisują się w doradztwo dotyczące oprogramowania przemawia fakt, że świadczy Pan usługi analityczne systemów informatycznych, opierające się na ewaluacji różnorakich projektów poszczególnym podmiotom, skupiając się na ocenie jakości tworzonych treści, wraz ze zwróceniem uwagi na wydajność wykorzystywanych surowców oraz wykrywanie problemów i błędów kodu, którymi są przeważnie firmy informatyczne outsourcingowe lub consultingowe. Czynności jakie Pan wykonuje w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku to:

1.Konsultowanie optymalnego wyglądu środowiska raportowego (User experience):

Rozpoczyna Pan od oceny obecnego środowiska raportowego pod kątem doświadczeń użytkowników. Analizuje Pan obecny układ interfejsu, funkcjonalność oraz estetykę. Identyfikuje kluczowe obszary wymagające poprawy, takie jak:

-Układ interfejsu: Sprawdza Pan, czy elementy są logicznie rozmieszczone i łatwe do znalezienia.

-Czytelność danych: Ocenia Pan, czy raporty są czytelne i czy informacje są dobrze prezentowane.

-Nawigacja: Analizuje Pan, czy użytkownicy mogą intuicyjnie poruszać się po różnych sekcjach raportów.

Czynności te mają na celu poprawę użyteczności środowiska raportowego.

2.Analiza statystyczna popularności raportów prezentowanych klientom:

Zbiera Pan dane z systemu raportowania lub bazy danych. Dane te obejmują takie informacje jak: nazwa raportu, data i godzina wyświetlenia, liczba wyświetleń, czas spędzony na przeglądaniu raportu, liczba unikalnych użytkowników oraz oceny klientów. Następnie porządkuje Pan dane, usuwając duplikaty, uzupełniając brakujące wartości i formatując daty oraz godziny, aby upewnić się, że są one spójne i kompletne.

Przeprowadza Pan wstępną analizę eksploracyjną, licząc wyświetlenia raportów, obliczając średni czas przeglądania oraz analizując trendy w czasie. Korzysta Pan przy tym z gotowych narzędzi takich jak (…) do generowania wstępnych statystyk i wizualizacji. Analizuje Pan także trendy czasowe, sprawdza korelacje między różnymi zmiennymi oraz wykonuje testy statystyczne.

Na podstawie wyników analizy formułuje Pan wnioski dotyczące popularności raportów, identyfikuje najbardziej i najmniej popularne raporty oraz czynniki wpływające na ich popularność.

Efektem danego działania jest zrozumienie czynników wpływających na popularność raportów, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji opartych na danych w celu poprawy jakości i użyteczności raportów oraz zwiększenia satysfakcji klientów.

3.Analiza obliczeń i formuł kluczowych wskaźników efektywności (…) oraz ich weryfikacja pod kątem przydatności, logiki, jakości względem firm konkurencyjnych:

Rozpoczyna Pan od zebrania danych dotyczących kluczowych wskaźników efektywności (…) z systemu raportowania firmy. Następnie porządkuje Pan dane, upewniając się, że są one spójne, kompletne i odpowiednio sformatowane. Przeprowadza Pan analizę danych (...), licząc średnie, mediany oraz rozkłady poszczególnych wskaźników. Korzysta Pan z narzędzi takich jak (…) do generowania wstępnych statystyk i wizualizacji, co umożliwia zrozumienie aktualnego stanu wskaźników w firmie. Na podstawie wyników analizy formułuje Pan wnioski dotyczące przydatności, logiki i jakości każdego wskaźnika (…). Ponadto wykorzystując takie narzędzia jak (…) tworzy Pan próbne wersje nowych raportów. Ponadto przy użyciu takich narzędzi jak (…), opracowuje Pan szczegółowe specyfikacje i zakres nowych funkcjonalności, które mogą być dodane do istniejących produktów.

Dzięki przeprowadzeniu tych czynności uzyskuje Pan dokładne zrozumienie kluczowych wskaźników efektywności firmy oraz ich przydatności. Pozwala to na podejmowanie świadomych decyzji opartych na danych, co może prowadzić do poprawy wyników finansowych firmy oraz zwiększenia jej konkurencyjności na rynku.

4.Analiza jakości tworzonych wykresów:

Analizuje Pan utworzone wykresy pod względem ich jakości tj. przydatności, zawarcia konkretnych danych etc.

Efektem tych prac jest poprawa jakości utworzonych wykresów.

5.Analiza wydajności raportów (czas odświeżenia danych, wykorzystanie mocy obliczeniowej przy odświeżaniu):

Analiza obejmuje średni czas odświeżania, oraz rozkład czasów odświeżania według rodzaju raportu. Analiza pozwala ocenić wydajność raportów, obliczając średnie, mediany i analizując trendy czasowe oraz korelacje między czynnikami. Formułuje Pan wnioski dotyczące wydajności raportów, identyfikując te, które najdłużej się odświeżają.

Efektem tych czynności jest ekonomiczne wykorzystanie zasobów, skrócenie czasu odświeżania raportów oraz zwiększenie satysfakcji użytkowników końcowych poprzez szybszy dostęp do aktualnych danych.

6.Zgłaszanie błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów:

Identyfikuje i gromadzi Pan dane dotyczące błędów w obliczeniach, braków danych i duplikatów w raportach. Przegląd logów systemowych, analiza raportów oraz opinie użytkowników służą do wykrywania tych problemów.

Te działania poprawiają jakość danych, co przekłada się na bardziej wiarygodne raporty i lepsze podejmowanie decyzji.

7.Analiza błędów w obliczeniach, braków danych, duplikatów:

Przeprowadza Pan analizę, aby zidentyfikować błędy obliczeniowe, braki danych i duplikaty. W tym celu porównuje wyniki obliczeń z oczekiwanymi wartościami, aby wykryć nieprawidłowości, wyszukuje puste lub niekompletne rekordy, analizuje rekordy w celu zidentyfikowania powtarzających się danych.

Dzięki tym działaniom poprawia się jakość danych, co prowadzi do bardziej dokładnych raportów i efektywniejszego podejmowania decyzji.

Jak wskazał Pan w opisie sprawy efekty Pana działań są wykorzystywane do:

-poprawy funkcjonalności oraz użyteczności raportów;

-planowania i wprowadzania nowych funkcjonalności, które odpowiadają na potrzeby użytkowników;

-skutecznej promocji i komunikacji nowych rozwiązań, co przyczynia się do zwiększenia ich akceptacji oraz wykorzystania przez użytkowników.

Dodatkowo zauważam, że systemy informatyczne wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Na podstawie powyższego przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, mieszczących się wg PKWiU w klasie 62.02, związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Podsumowując: stwierdzam, że prowadzona przez Pana działalność usługowa opisana we wniosku, w zakresie świadczenia usług, sklasyfikowanych według PKWiU 62.02, może być opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego, według stawki 12%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji PKWiU świadczonych usług (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Natomiast w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00