Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.360.2024.2.JM
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z organizacją jubileuszu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z organizacją jubileuszu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2024 r. (wpływ 14 sierpnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)
Izba w ramach realizacji działalności statutowej otrzymuje wpływy ze składek członkowskich dokumentowanych notami statutowymi w stawce „zw” jak również nie odlicza VAT od faktur z tytułu poniesionych kosztów związanych z działalnością statutową. Okazjonalnie Izba prowadzi działalność gospodarczą i w tym przypadku jako czynny podatnik VAT, dokumentuje przychody podwyższając o kwotę VAT-u należnego, konsekwentnie odliczając kwoty VAT-u naliczonego. W bieżącym roku organizowany jest jubileusz Izby sponsorowany przez jej członków na podstawie zawartych umów, których treść sprowadza się do realizacji przez Izbę działań promocyjnych na rzecz członków sponsorujących uroczystość polegającej m. in. na:
1.umieszczenie logo na stronie internetowej Izby,
2.ustne uznanie podczas gali,
3.wymienienie nazwy spółki w oficjalnych podziękowaniach oraz w komunikacie ogłoszonym po jubileuszu,
4.logo spółki w fotoreportażu z jubileuszu, który będzie zamieszczony na stronie itd.
Wpływy na ten cel Izba dokumentuje wystawianiem faktur sprzedaży opodatkowanych stawka VAT 23%. Równolegle Izba ponosi koszty związane z organizacją jubileuszu takich jak:
1.wpłacenie dowóz uczestników na miejsce występów artystycznych,
2.wynajem sali koncertowej,
3.zawieranie umów w celu opłacenia artystów uświetniających uroczystość i inne czynności związane z organizowaniem jubileuszu.
W przedmiocie doprecyzowania opisu sprawy wyjaśniają Państwo, iż:
Na pytanie: „Czy Izba, zwana dalej „Izbą” jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?”,
odpowiedzieli Państwo
·Izba, zwana dalej „Izbą” jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na pytanie: „Czy wydatki objęte zakresem pytań Izby zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Izby?”,
odpowiedzieli Państwo
·Wydatki objęte zakresem pytań Izby zostały udokumentowane fakturami na rzecz Izby.
Na pytanie: „Z jakimi czynnościami mają związek wydatki objęte zakresem pytań Izby:
a)opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług;
b)zwolnionymi od podatku od towarów i usług;
c)niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”,
odpowiedzieli Państwo
·Wydatki objęte zakresem pytań Izby są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług w przypadku wykonywania usług o charakterze pozastatutowym oraz z czynnościami zwolnionymi w przypadku realizacji zadań statutowych. Poniesione wydatki wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej przez Izbę zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów statutowych (usługi rachunkowości, czynsze i rozmowy telefoniczne) należy w Państwa ocenie rozliczać metodą proporcji.
Na pytanie: „W sytuacji, gdy w ramach działalności gospodarczej Izba wykorzystuje wydatki objęte zakresem pytań Izby do czynności opodatkowanych i czynności zwolnionych od podatku, prosimy wskazać czy Izba ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?”,
odpowiedzieli Państwo
·W ramach działalności gospodarczej Izba ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych przez Izbę wydatków związanych z organizacją jubileuszu Izby udokumentowanych fakturami VAT, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jako czynnemu podatnikowi podatku VAT.
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Skoro Izba wykonuje zarówno działalność z prawem jak i bez prawa do odliczenia VAT, a całości funkcjonowania służy opisana impreza, wówczas w zakresie kosztów ogólnych funkcjonowania zasadnym byłoby zastosowania odliczania częściowego, natomiast w zakresie kosztów związanych tylko z organizowaniem Jubileuszu przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej u.p.t.u., czynny podatnik VAT ma prawo do rozliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z czynnościami z prawem do odliczenia. Podkreślić trzeba, że jest to podstawowe uprawnienie czynnego podatnika, które w bezpośredni sposób wpisuje się w istotę VAT. W przypadku gdy podatnik wykonuje zarówno czynności z prawem do odliczenia jak i bez takiego prawa, wówczas w pierwszej kolejności powinien dokonać przyporządkowania podatku naliczonego do czynności z prawem do odliczenia i bez takiego prawa (art. 90 ust. 1 u.p.t.u.). Stosownie do regulacji art. 90 ust. 2 u.p.t.u., dopiero gdy przyporządkowanie nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot przypisanych do odpowiednich rodzajów działalności, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli wyznaczając VAT do odliczenia za pomocą wskaźnika proporcji). W zakresie, w jakim organizując imprezę Izba dokona zakupu związanego wyłącznie z działalnością opodatkowaną i nie zwolnioną od VAT (w tym przypadku dla potrzeb wykonania usług sponsoringu i pozostałych kosztów związanych bezpośrednio z organizacją jubileuszu), zastosowanie znajdzie pełne odliczenie VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) (uchylona)
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.
W myśl art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Natomiast art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W myśl art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10.000 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
2) nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Podkreślić należy, że przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usług wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Izba jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W bieżącym roku organizowany jest przez Państwa jubileusz Izby. Wydatki objęte zakresem pytań zostały udokumentowane fakturami na rzecz Izby. Wydatki objęte zakresem pytań Izby są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz z czynnościami zwolnionymi. Izba ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków związanych z organizacją jubileuszu.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy stwierdzić, że w związku z wykorzystaniem wydatków związanych z organizacją jubileuszu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim te wydatki służą do wykonywania przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Należy wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności powinni Państwo przyporządkować ponoszone wydatki na organizację jubileuszu do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej). Wskazali Państwo, że mają obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.
Wobec powyższego, przy zakupie towarów i usług dotyczących organizacji jubileuszu, przyporządkowanych wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast, przy zakupach przyporządkowanych wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego.
Przy czym, jeśli są przez Państwa ponoszone również wydatki w stosunku do których dokonanie bezpośredniej alokacji nie jest możliwe, czyli w przypadku gdy dokonany wydatek służyć będzie obu rodzajom działalności (opodatkowanej i zwolnionej), mogą Państwo odliczyć tylko tę część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia, tj. z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.
Prawo do odliczenia Państwu przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.
Ponieważ we własnym stanowisku wskazali Państwo, że w zakresie kosztów związanych tylko z organizowaniem Jubileuszu przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT i nie uwzględnili Państwo okoliczności, że nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, w stosunku do których mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, to oceniając całościowo Państwa stanowisko należało uznać je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż Izba ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right