Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.387.2024.2.AK
Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik oraz braku obowiązku zapłaty podatku VAT od zakupionego środka trwałego w związku z likwidacją działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
·prawidłowe w części dotyczącej możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik;
·nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku zapłaty podatku VAT od zakupionego środka trwałego w związku z likwidacją działalności gospodarczej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 6 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik;
·braku obowiązku zapłaty podatku VAT od zakupionego środka trwałego w związku z likwidacją działalności gospodarczej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lipca 2024 r. (wpływ 26 lipca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadziła Pani wspólnie z mężem gospodarstwo rolne. Pani mąż był od (…) listopada 2004 r. do śmierci zarejestrowany jako czynny podatnik VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Pani mąż zmarł (…) września 2022 r.
Pani natomiast od dnia (…) września 2022 r. zarejestrowała się jako czynny podatnik VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego.
Prowadzi Pani gospodarstwo rolne nadal, jednakże chciałaby Pani z tego zrezygnować i skorzystać ze zwolnienia VAT.
Po (…) września 2022 r. nie nabyła Pani żadnego środka trwałego. Od nabycia ostatniego środka trwałego przez Pani zmarłego męża minęło już ponad 5 lat.
Ponadto nadmienia Pani, że (…) lipca 2011 r. otworzyła Pani działalność gospodarczą, którą Pani zwiesiła (…) marca 2017 r. Były to usługi tartaczne.
Do prowadzenia tej działalności został zakupiony trak taśmowy w dniu (…) lipca 2011 r. za kwotę (…) zł netto.
Trak ten posiada Pani do dziś, jednak nie wykonuje już Pani usług tartacznych (firma zawieszona).
W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani następujące informacje:
1.Czy w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego dokonuje Pani dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej?
Odp.: Tak, dokonuje Pani sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.
2.Czy w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego świadczy Pani usługi rolnicze w myśl art. 2 pkt 21 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?
Odp.: Nie świadczy Pani usług rolniczych.
3.Czy jest Pani zobowiązana jako rolnik do prowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie odrębnych przepisów?
Odp.: Nie prowadzi Pani ksiąg rachunkowych.
4.Czy (…) września 2022 r. zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzenia tego samego gospodarstwa rolnego, co Pani mąż?
Odp.: Tak, prowadzi Pani to samo gospodarstwo rolne, co Pani zmarły mąż.
5.Czy kontynuuje Pani działalność gospodarczą Pani męża w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego?
Odp.: Tak, kontynuuje Pani działalność rolniczą w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego.
6.Czy w związku z zarejestrowaniem się jako podatnik VAT czynny z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, zrezygnowała Pani ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, dokonując zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy?
Odp.: Tak, zrezygnowała Pani ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dokonując zgłoszenia rejestracyjnego.
7.Czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi, zaprzestanie Pani wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Odp.: Tak, zaprzestanie Pani wykonywać czynności opodatkowane podatkiem VAT.
8.Czy przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia traka taśmowego?
Odp.: Tak, przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia traka taśmowego.
9.Czy dokonywała Pani ulepszeń traka taśmowego stanowiącego środek trwały, od których przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Odp.: Nie dokonywała Pani ulepszeń traka taśmowego.
10.Czy dokonywała Pani napraw, w ramach których kupiła Pani towary, które zamontowała w traku taśmowym, stanowiące części składowe ruchomości w myśl Kodeksu cywilnego, od których przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Odp.: Nie dokonywała Pani napraw traka taśmowego.
11.Czy na moment likwidacji Pani działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi, trak taśmowy zostanie ujęty w remanencie likwidacyjnym, czy wcześniej zostanie przekazany nieodpłatnie na cele osobiste lub sprzedany?
Odp.: Trak taśmowy zostanie ujęty w remanencie likwidacyjnym. Nie wie Pani na dzień dzisiejszy, co zrobi z nim później – czy sprzeda Pani, czy zostawi.
12.Czy trak taśmowy po likwidacji działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Odp.: Trak taśmowy po likwidacji działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi nie będzie przez Panią wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytania
1.Czy może Pani skorzystać ze zwolnienia z VAT jako rolnik?
2.Czy jeśli zlikwiduje Pani działalność gospodarczą, musi Pani zapłacić VAT od zakupionego (…) lipca 2011 r. środka trwałego?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, może Pani skorzystać ze zwolnienia VAT jako rolnik.
Nie musi Pani płacić podatku VAT od pozostawionego środka trwałego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Według art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:
a)usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b)usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c)usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d)wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
Zgodnie z art. art. 2 pkt 16 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1176):
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Pod pojęciem rolnik ryczałtowy rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przy czym rolnik ryczałtowy korzysta ze zwolnienia wyłącznie w zakresie dostawy produktów rolnych oraz świadczenia usług rolniczych.
Rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze może stracić status rolnika ryczałtowego w następujących przypadkach:
-gdy zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku VAT rolnik ma obowiązek na podstawie odrębnych przepisów prowadzenia ksiąg rachunkowych – w takim przypadku brak jest bezpośredniej inicjatywy w tym zakresie ze strony rolnika, gdyż jeżeli przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro taki rolnik musi prowadzić księgi rachunkowe,
-gdy zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy o podatku VAT rolnik ryczałtowy z własnej inicjatywy po spełnieniu wymogów (o których mowa w art. 43 ust. 3 pkt 1-3 ustawy o podatku VAT) zrezygnuje z bycia rolnikiem ryczałtowym.
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika wprost z zacytowanego powyżej art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, w myśl którego przepisy ww. ustawy stosuje się m.in. do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium RP osób fizycznych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro.
Mając zatem na uwadze ww. przepis ustawy o rachunkowości, w związku z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT – rolnikami ryczałtowymi nie mogą być podatnicy zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zobowiązanie do prowadzenia ksiąg rachunkowych oparte na kryterium wysokości przychodów nie jest uzależnione od rodzaju prowadzonej działalności ani formy opodatkowania. Znaczenie przy ustaleniu obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych ma wyłącznie wysokość przychodów osiągniętych za poprzedni rok obrotowy.
Skutkiem powyższego rolnik ryczałtowy po przekroczeniu progu 2.000.000 euro obrotu traci status rolnika i staje się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Natomiast w myśl art. 43 ust. 5 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.
Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy:
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy stanowi, że:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy:
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
Natomiast, jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Z tych uregulowań bezwzględnie wynika, że rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT. Jednocześnie, przywołane przepisy, dają podatnikowi możliwość zmiany statusu, tj. rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych jak i powrotu do tego zwolnienia.
Z opisu sprawy wynika, że od (…) września 2022 r. zarejestrowała się Pani jako czynny podatnik VAT z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Prowadzi Pani gospodarstwo rolne nadal, jednakże chciałaby Pani z tego zrezygnować i skorzystać ze zwolnienia VAT. Dokonuje Pani sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej. Nie świadczy Pani usług rolniczych w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego w myśl art. 2 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie prowadzi Pani ksiąg rachunkowych na podstawie odrębnych przepisów. Prowadzi Pani to samo gospodarstwo rolne, co Pani zmarły mąż. Kontynuuje Pani działalność rolniczą w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego. Zrezygnowała Pani ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dokonując zgłoszenia rejestracyjnego.
W pierwszej kolejności Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy może Pani skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik.
Wskazać należy, że podatnicy, o których mowa w art. 43 ust. 3 ustawy (czyli rolnicy ryczałtowi), którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wynika z powyższego, że gdy rolnik ryczałtowy zrezygnuje ze zwolnienia od podatku to może ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3, ale dopiero po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia przy jednoczesnym zachowaniu warunku wynikającego z art. 2 pkt 19 ustawy.
Kluczowe dla zrozumienia ww. przepisu oprócz okresu po upływie, którego rolnik ryczałtowy może powrócić do zwolnienia z podatku VAT są słowa „którzy zrezygnowali” wynika z nich, że cała inicjatywa w tym zakresie należy tylko i wyłącznie do rolnika ryczałtowego, to on musi zrezygnować (po spełnieniu oczywiście warunków wskazanych w ust. 3 art. 43 ustawy).
Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym art. 43 ust. 5 ustawy, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
Zatem, podatnik, zgodnie z art. 96 ust. 12 ustawy, powinien w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać z ww. zwolnienia.
Uwzględniając powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że nie może Pani wcześniej niż po upływie 3 lat od momentu rezygnacji, ponownie skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych. Aby w przyszłości mogła Pani korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, jest Pani zobowiązana do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy. Przy czym zwolnienie to będzie Pani przysługiwało począwszy od miesiąca (kwartału), przed początkiem którego złoży Pani zawiadomienie o tym fakcie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
W konsekwencji, może Pani ponownie skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych po upływie 3 lat od momentu rezygnacji z tego zwolnienia pod warunkiem, że do momentu rezygnacji ze zwolnienia nie zaistnieje obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe z zastrzeżeniem, że ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych może Pani skorzystać nie wcześniej niż po upływie 3 lat od momentu rezygnacji z tego zwolnienia przy jednoczesnym braku obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Kolejne Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z likwidacją działalności gospodarczej musi Pani zapłacić podatek VAT od zakupionego środka trwałego.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
1)rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
2)zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego;
3)wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego – w przypadku gdy zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 oraz z 2023 r. poz. 614, 1234 i 1723).
W myśl art. 14 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w art. 15, będący osobą fizyczną albo przedsiębiorstwem w spadku, nie wykonywał czynności podlegających opodatkowaniu co najmniej przez 10 miesięcy. Nie dotyczy to podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 14 ust. 5 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani złożyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości towarów i o kwocie podatku należnego, nie później niżw dniu złożenia deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
Jak stanowi art. 14 ust. 6 ustawy:
Obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki, zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wystąpienia przypadków, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
W myśl art. 14 ust. 7 ustawy:
Dostawa towarów dokonywana przez byłych wspólników spółek, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz przez osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3, której przedmiotem są towary objęte spisem z natury, podlega zwolnieniu od podatku przez okres 12 miesięcy od dnia, o którym mowa w ust. 6, pod warunkiem rozliczenia podatku od towarów objętych spisem z natury.
Zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy:
Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29a ust. 2.
W tym miejscu podkreślenia wymaga, że opodatkowaniu podlegają wszystkie towary, a zatem m.in. środki trwałe oraz towary handlowe, które na dzień likwidacji prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, znajdowały się w jego posiadaniu, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tych składników majątkowych. Jest to uzasadnione konstrukcją podatku od towarów i usług opartego na zasadzie neutralności. Jeśli podatnik odliczył podatek od nabycia towarów, które później zostały przeznaczone w istocie na konsumpcję, wówczas powinien zostać obciążony podatkiem należnym, aby zapewnić faktyczne, jednokrotne opodatkowanie konsumpcji. Opodatkowanie towarów pozostałych po zaprzestaniu działalności, w stosunku do których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, oznaczałoby natomiast w istocie dwukrotne opodatkowanie jednej konsumpcji (raz przy nabyciu, a powtórnie – po zaprzestaniu działalności).
Zatem, towary (w tym środki trwałe oraz towary handlowe) objęte spisem z natury, o których mowa w art. 14 ustawy, należy opodatkować w sposób pozwalający na zachowanie zasady neutralności podatku VAT, a więc na zasadach takich samych, jak przy sprzedaży, stosując obowiązujące stawki VAT lub zwolnienie od podatku.
Jak wynika z opisu sprawy, (…) lipca 2011 r. otworzyła Pani działalność gospodarczą, którą Pani zwiesiła (…) marca 2017 r. Były to usługi tartaczne. Do prowadzenia tej działalności został zakupiony trak taśmowy w dniu (…) lipca 2011 r. za kwotę (…) zł netto. Trak ten posiada Pani do dziś, jednak nie wykonuje już Pani usług tartacznych (firma zawieszona). W związku z likwidacją działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi zaprzestanie Pani wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia traka taśmowego. Nie dokonywała Pani ulepszeń traka taśmowego. Nie dokonywała Pani napraw traka taśmowego. Trak taśmowy zostanie ujęty w remanencie likwidacyjnym. Nie wie Pani na dzień dzisiejszy, co zrobi z nim później – czy sprzeda go Pani, czy zostawi. Trak taśmowy po likwidacji działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi nie będzie przez Panią wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, w przedmiotowej sprawie – jak wskazano we wniosku – nastąpi przeniesienie traka taśmowego z działalności gospodarczej do majątku prywatnego, w związku z tym nastąpi dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT – wystąpi tutaj odbiorca odnoszący korzyść, jak również dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzenia przedmiotowym towarem, a samo „przeniesienie” z działalności gospodarczej do majątku prywatnego stanowi dostawę towarów w rozumieniu przepisów VAT. Należy w tym miejscu podkreślić, że zaprzestaje Pani wykorzystywania traka taśmowego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, bowiem – jak wskazała Pani we wniosku – po likwidacji działalności gospodarczej związanej z usługami tartacznymi trak taśmowy nie będzie przez Panią wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w przedmiotowej sprawie wystąpi obowiązek sporządzenia remanentu, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy i zapłaty podatku od towarów i usług poprzez naliczenie podatku należnego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 i 3 ustawy.
W konsekwencji, w związku z likwidacją pozarolniczej działalności gospodarczej jest Pani zobowiązana do zapłaty podatku VAT od zakupionego (…) lipca 2011 r. i ujętego w remanencie likwidacyjnym środka trwałego, tj. traka taśmowego.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).