Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.126.2024.1.MAZ
Spełnienie warunków objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy Produktów znajdujących się w przesyłce, dla której sporządzony został dokument e-AD z błędnymi informacjami.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 5 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie uznania, że w opisanych okolicznościach sprawy, gdy w dokumencie e-AD omyłkowo zostanie podana błędna ilość lub moc Produktów, spełnione zostaną warunki objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy Produktów znajdujących się w przesyłce, dla której sporządzony został dokument e-AD z błędnymi informacjami, wpłynął 12 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
X Sp. z o. o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie produkcji, importu i dystrybucji (....) Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Spółka prowadzi składy podatkowe, w których produkuje i magazynuje różnego rodzaju napoje, w tym napoje (...) (dalej jako: „Produkty”).
W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje wysyłek w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Produktów, zarówno w opakowaniach jednostkowych, jak i luzem w cysternach. Na potrzeby tych wysyłek Spółka złożyła zabezpieczenie ryczałtowe, o którym mowa w art. 65 ust. 8 ustawy akcyzowej.
W skali roku Spółka dokonuje (…) wysyłek Produktów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zarówno do własnych składów podatkowych (np. ze składu produkcyjnego do magazynowego lub pomiędzy składami magazynowymi), jak i do składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie. W pojedynczych przypadkach zdarzać się mogą sytuacje omyłkowego wpisania przez pracownika Spółki w dokumencie e-AD nieprawidłowych, w tym niższych niż rzeczywiste, danych w zakresie ilości wyrobów (pole 17d e-AD) lub zawartości (pole 17g e-AD; dalej także: „moc”). Błędy te mogą zostać dostrzeżone już po rozpoczęciu przewozu, zarówno przez Spółkę, jak i przez podmiot odbierający (w przypadku przemieszczeń międzymagazynowych jest nim również Spółka), co powoduje, że taki błędny dokument e-AD nie może zostać już przez Spółkę anulowany.
W przeważającej części tego typu przypadków prawidłową ilość oraz moc Produktów, która powinna zostać wpisana w dokumencie e-AD można ustalić na podstawie pozostałych informacji zawartych w tym dokumencie (np. z opisu handlowego, marki wyrobu, masy netto i brutto wyrobów, kodu i liczby opakowań) lub w powiązanych z przesyłką dokumentach handlowych (w polu 9b dokumentu e-AD każdorazowo wskazywany jest numer takiego dokumentu). Dokumentami tymi są zazwyczaj dokument WZ lub faktura. W przypadku zidentyfikowania błędu przez podmiot odbierający dane o rzeczywistej ilości lub mocy otrzymanych Produktów, potwierdza także ten podmiot, wykazując w raporcie odbioru ewentualne różnice w stosunku do danych podanych omyłkowo w dokumencie e-AD.
W przypadku zidentyfikowania opisanych wyżej błędów w dokumentach e-AD, których nie można już anulować, Spółka informuje o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając stosowne wyjaśnienia wraz z dokumentami potwierdzającymi omyłkowe podanie w dokumencie e-AD błędnej ilości lub mocy Produktów.
Pytanie
Czy w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. omyłkowego podania w dokumencie e-AD błędnej ilości lub mocy Produktów oraz jednoczesnego spełnienia następujących warunków: możliwości ustalenia odpowiednio rzeczywistej ilości lub rzeczywistej mocy Produktów znajdujących się w przesyłce na podstawie pozostałych informacji zawartych w dokumencie e-AD lub w powiązanym z przesyłką dokumencie handlowym, wskazanym w polu 9b dokumentu e-AD, objęcia przemieszczenia zabezpieczeniem ryczałtowym oraz poinformowania o wystąpieniu omyłki właściwego naczelnika urzędu skarbowego – należy uznać, że spełnione zostały warunki objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wszystkich Produktów znajdujących się w przesyłce, dla której sporządzony został ten dokument e-AD?
Państwa stanowisko w sprawie
W sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, tj. omyłkowego podania w dokumencie e-AD błędnej ilości lub mocy Produktów oraz jednoczesnego spełnienia następujących warunków: możliwości ustalenia odpowiednio rzeczywistej ilości lub rzeczywistej mocy Produktów znajdujących się w przesyłce na podstawie pozostałych informacji zawartych w dokumencie e-AD lub w powiązanym z przesyłką dokumencie handlowym, wskazanym w polu 9b dokumentu e-AD, objęcia przemieszczenia zabezpieczeniem ryczałtowym oraz poinformowania o wystąpieniu omyłki właściwego naczelnika urzędu skarbowego – należy uznać, że spełnione zostały warunki objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wszystkich Produktów znajdujących się w przesyłce, dla której sporządzony został ten dokument e-AD.
Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
W myśl z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zależne jest od spełnienia dwóch warunków określonych w powyższym przepisie. Pierwszym z nich jest zastosowanie elektronicznego administracyjnego dokumentu (e-AD) lub dokumentu zastępującego e-AD (art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy). Drugim z nich jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, opodatkowanych zerową stawką akcyzy (art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy).
W ocenie Spółki, w okolicznościach objętych pytaniem zadanym we wniosku, warunek z art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej, tj. zastosowanie dokumentu e-AD do przemieszczeń Produktów w procedurze zawieszenia, zostanie spełniony zarówno w przypadku omyłkowego podania w polu 17d dokumentu e-AD błędnej ilości Produktów, jak i omyłkowego podania w polu 17g dokumentu e-AD błędnej mocy Produktów. W pytaniu Spółki chodzi bowiem o przypadki błędów, w przypadku których istnieją podstawy dokumentacyjne do określenia prawidłowych danych dotyczących danej przesyłki, wynikające z tego samego dokumentu e-AD, samodzielnie lub w powiązaniu z dokumentem handlowym, do którego ten dokument referuje w polu 9b.
Przykładowo, jeśli pracownik Spółki wpisze w polu 17d dokumentu e-AD błędną informację o ilości Produktów, wpisując jednocześnie pozostałe dane prawidłowo, omyłka ta jest identyfikowalna na podstawie pozostałych danych zawartych w tym samym dokumencie e-AD (np. masa brutto, masa netto, liczba opakowań, marka wyrobów, opis handlowy) samodzielnie lub w powiązaniu z informacjami zawartymi w dokumencie handlowym, wymienionym w polu 9b dokumentu e-AD. Wobec tego, na tej podstawie można ustalić, iż przesyłka w rzeczywistości nie obejmuje ilości błędnie podanej w polu 17d, tylko ilość wynikającą z dokumentu handlowego, odpowiadającą pozostałym danym wpisanym do dokumentu e-AD.
Analogicznie w przypadku podania przez pracownika Spółki błędnej mocy Produktu w polu 17g dokumentu e-AD, taką omyłkę można zidentyfikować na podstawie danych zawartych w innych polach tego samego dokumentu e-AD, samodzielnie (jeśli marka wyrobów albo opis handlowy zawierają informację o mocy wyrobu) lub w powiązaniu z informacjami zawartymi w dokumencie handlowym, wymienionym w polu 9b dokumentu e-AD. Na tej podstawie można zatem ustalić, iż przesyłka w rzeczywistości nie obejmuje Produktów o mocy błędnie podanej w polu 17g tylko Produkty, na które wskazują pozostałe pola tego dokumentu e-AD (marka wyrobów, opis handlowy), w powiązaniu z informacjami wynikającymi z powiązanego z przesyłką dokumentu handlowego.
W sytuacji, gdy dokument e-AD oraz powiązany z przesyłką dokument handlowy wymieniony w pkt 9b tego samego dokumentu e-AD zawierają spójne dane, za wyjątkiem jednej informacji błędnie wpisanej przez pracownika Spółki w dokumencie e-AD (odpowiednio błędna ilość lub moc Produktów), identyfikacja pola, w którym popełniony został błąd nie nastręcza w praktyce żadnych trudności.
Powyższe omyłki nie wpływają na fakt, iż Spółka zastosowała dokument e-AD na potrzeby przemieszczania Produktów w procedurze zwieszenia poboru akcyzy. Jeśli mimo popełnionej omyłki prawidłową ilość lub moc Produktów można ustalić na podstawie pozostałych informacji podanych w dokumencie e-AD lub powiązanym dokumencie handlowym, do którego referuje dany dokument e-AD, należy uznać, że taki dokument e-AD dotyczy Produktów w ilości i o mocy rzeczywiście znajdującej się w przesyłce, dla której sporządzono ten dokument.
Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadkach objętych pytaniem spełniony zostanie warunek stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, określony w art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej.
W kontekście rozpatrywanego zagadnienia warto zwrócić uwagę, że Spółka nie ma możliwości skorygowania zwalidowanego dokumentu e-AD ani anulowania go, jeśli przedmiotowe omyłki zostaną zidentyfikowane po rozpoczęciu przewozu. Powyższe potwierdza stanowisko Ministerstwa Finansów przedstawione w Instrukcji dla podmiotów jako użytkowników Systemu, przemieszczających wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z tym dokumentem: „Komunikat, który został wysłany do Systemu i został zwalidowany przez System nie może być w żaden sposób zmieniony. W przypadku, gdy podmiot popełnił błąd w przesłanym do Systemu projekcie e-AD, to może anulować e-AD, jeżeli wyroby nie opuściły jeszcze miejsca wysyłki”.
Dzięki temu rozwiązaniu wszelkie błędy w dokumencie e-AD, zidentyfikowane po rozpoczęciu przemieszczenia, aby mogły zostać uwzględnione na potrzeby zwolnienia zabezpieczenia i ewentualnego rozliczenia akcyzy, muszą zostać dostatecznie wyjaśnione przed właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego i takie wyjaśnienia Spółka składa w sytuacjach objętych pytaniem zadanym we wniosku.
W ocenie Spółki, w niniejszej sprawie zostanie również spełniony warunek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, tj. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego. Jak Spółka wskazała w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, na potrzeby obsługi przemieszczeń Produktów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy Spółka złożyła zabezpieczenie ryczałtowe.
Zabezpieczenie akcyzowe w formie ryczałtowej składane jest za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego i nie podlega saldowaniu w Systemie, w związku z czym nie ma potrzeby określania jego cząstkowej kwoty dla celów używania w Systemie, a jedynie jest odnotowywana w tym systemie data i kwota użycia tego zabezpieczenia (porównaj dokument „...”, opublikowany przez Ministerstwo Finansów na stronie www.podatki.gov.pl). Zabezpieczenie generalne, w przeciwieństwie do zabezpieczenia ryczałtowego, podlega natomiast saldowaniu (tj. obciążaniu salda kwotą zobowiązania podatkowego mogącego powstać w stosunku do przemieszczanych wyrobów akcyzowych, a następnie zwalniania tego salda po zakończeniu przemieszczenia). W sytuacji przedstawionej we wniosku błąd w ilości lub mocy Produktów nie skutkuje zatem w praktyce przekroczeniem kwoty złożonego zabezpieczenia, ponieważ zabezpieczenie to nie jest obciążane do konkretnej kwoty wynikającej z ilości i mocy Produktów, wpisanej w dokumencie e-AD, jak ma to miejsce w przypadku zabezpieczenia generalnego.
Warto również wskazać, że zabezpieczenie ryczałtowe składane jest w wysokości 30% kwoty mogącego powstać zobowiązania podatkowego. Zatem już sam ustawodawca założył, że nie będzie pokrywać ono pełnej kwoty tego zobowiązania. Kontroli wysokości złożonego zabezpieczenia ryczałtowego właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje ex post, zgodnie z art. 65 ust. 10 ustawy, który przewiduje obowiązek ponownego ustalenia kwoty zabezpieczenia ryczałtowego nie rzadziej niż raz w roku, m.in. w przypadku zmiany maksymalnych kwot zobowiązań podatkowych lub opłat paliwowych, podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu lub na wniosek podmiotu składającego zabezpieczenie ryczałtowe.
Na różnice w sposobie korzystania z zabezpieczenia ryczałtowego w porównaniu z zabezpieczeniem generalnym ustawodawca wskazuje także każdorazowo w przepisach ustawy, odnoszących się do przypadków użycia zabezpieczenia akcyzowego. Przykładowo, zgodnie z art. 41a ust. 6 ustawy, „z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy i opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym”. W przeciwieństwie zatem do zabezpieczenia generalnego, w przypadku zabezpieczenia ryczałtowego odnotowywane jest jedynie objęcie przemieszczanych wyrobów złożonym zabezpieczeniem, a nie obciążenie tego zabezpieczenia konkretną kwotą wyliczoną na podstawie podanych w dokumencie e-AD danych na temat ilości lub mocy Produktów.
W związku z powyższym Spółka, składając zabezpieczenie akcyzowe ryczałtowe na potrzeby realizacji wysyłek Produktów, spełnia warunek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, wskazany w art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, niezależnie od faktu omyłkowego podania w polu 17d dokumentu e-AD błędnej ilości lub mocy Produktów.
Tym samym, uwzględniając, iż w sytuacjach objętych pytaniem Spółki spełnione są oba warunki z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej, zasadne jest uznanie, że w sytuacji omyłkowego podania w dokumencie e-AD błędnej ilości lub mocy Produktów oraz jednoczesnego spełnienia następujących warunków: możliwości ustalenia rzeczywistej ilości lub mocy Produktów znajdujących się w przesyłce na podstawie pozostałych informacji zawartych w dokumencie e-AD lub w dokumencie handlowym wskazanym w polu 9b dokumentu e-AD, objęcia przemieszczenia zabezpieczeniem ryczałtowym oraz poinformowania o wystąpieniu omyłki właściwego naczelnika urzędu skarbowego, spełnione zostały warunki objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wszystkich Produktów znajdujących się w przesyłce, dla której sporządzony został ten dokument e-AD.
Końcowo warto podkreślić, iż uznanie stanowiska Spółki przedstawionego w niniejszym wniosku za prawidłowe nie stwarza żadnego pola do jakichkolwiek nadużyć. Spółka pyta bowiem wyłącznie o sytuacje, w których właściwy naczelnik urzędu skarbowego poinformowany zostanie o popełnieniu błędu w dokumencie e-AD, a prawidłowa odpowiednio ilość lub moc Produktów wskazana zostanie także przez podmiot odbierający w raporcie odbioru. Ponadto pytanie Spółki dotyczy jedynie tych przypadków, w których na podstawie innych danych zawartych w dokumencie e-AD lub powiązanym dokumencie handlowym da się bez wątpliwości ustalić, że doszło do pomyłki odpowiednio w polu 17d (ilość) lub polu 17g (zawartość) dokumentu e-AD. To, czy z taką sytuacją mamy faktycznie do czynienia w przypadku konkretnej popełnionej w dokumencie e-AD pomyłki (co warunkuje zastosowanie do tego przypadku interpretacji wydanej w niniejszej sprawie) będzie w praktyce przedmiotem ustaleń właściwego naczelnika urzędu skarbowego, który np. na etapie wyjaśniania różnic wykazanych przez podmiot odbierający w raporcie odbioru może wyjaśnienia Spółki w tej sprawie przyjąć albo odrzucić.
Uznanie, że w sytuacji popełnienia omyłki w okolicznościach przedstawionych we wniosku, objęte procedurą zawieszenia w trakcie realizacji przemieszczenia są wszystkie Produkty znajdujące się w przesyłce, dla której został sporządzony dokument e-AD, jest wyłącznie potwierdzeniem stanu faktycznego oraz intencji podmiotów uczestniczących w przemieszczeniu (podmiotu wysyłającego i podmiotu odbierającego).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje , wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:
Do (...) w rozumieniu ustawy zalicza się:
1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy (...) przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy (...) przekraczającej 22% objętości;
3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy wskazano, że:
Podmiot prowadzący skład podatkowy oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Wykaz wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, znajduje się w załączniku nr 2 do ustawy.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy:
Określenie e-AD oznacza elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy:
Użyte w ustawie określenie System oznacza krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Określenie raport odbioru oznacza raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 28 ustawy:
Dokument zastępujący raport odbioru to dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosowany, gdy System jest niedostępny.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a ustawy:
Przez podmiot wysyłający rozumie się podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy:
Określenie podmiot odbierający oznacza podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:
1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.
Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy:
Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:
1)raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
2)raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
3)alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy
- w części objętej potwierdzeniem.
Stosownie do art. 41a ust. 1, 2, 3, 6 ustawy:
1.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:
1)wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b-d oraz ust. 2 pkt 1-9;
2)dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 10 i 11, pod warunkiem że dane dotyczące wyrobów akcyzowych zawarte w zgłoszeniu celnym zgadzają się z danymi zawartymi w e-AD, sprawdzonym pod względem kompletności i prawidłowości danych i któremu został nadany numer referencyjny.
2.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą:
1)odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i d i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;
2)wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze i pkt 2 lit. b tiret pierwsze oraz ust. 2 pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a, pkt 5 lit. a, pkt 10 lit. d tiret pierwsze i pkt 11 lit. d tiret pierwsze i lit. e tiret pierwsze;
3)objęcia wyrobów akcyzowych procedurą tranzytu zewnętrznego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c tiret drugie i pkt 2 lit. b tiret drugie oraz ust. 2 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b, pkt 5 lit. b, pkt 10 lit. d tiret drugie i pkt 11 lit. d tiret drugie i lit. e tiret drugie.
3.Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:
1)przesłaniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
2)sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
6.Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych, innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy i opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym.
Zgodnie z art. 41b ust. 1 ustawy:
Jeżeli projekt e-AD zawiera prawidłowe i kompletne dane, w Systemie jest mu automatycznie nadawany numer referencyjny, a następnie dokument ten jest automatycznie przesyłany do podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, oraz do:
1)podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a - w przypadku przemieszczeń wyrobów akcyzowych na terytorium kraju albo
2)władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej właściwych dla podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a - w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, albo
3)władz państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym jest składane zgłoszenie celne wywozowe na podstawie art. 221 ust. 2 rozporządzenia 2015/2447 - w przypadkach eksportu, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 3, 5, pkt 10 lit. d i pkt 11 lit. e.
W myśl art. 41e ust. 2, 2a, 7 i 8 ustawy:
2.Podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, przesyła do Systemu projekt raportu odbioru niezwłocznie po:
1)przeprowadzeniu kontroli celno-skarbowej odbieranych wyrobów akcyzowych albo
2)zakończeniu przemieszczania wyrobów akcyzowych - w przypadku nieotrzymania do momentu zakończenia przemieszczania tych wyrobów informacji, o której mowa w ust. 1
- nie później jednak niż w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia zakończenia przemieszczania wyrobów akcyzowych.
2a. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, następuje po rozładunku, z chwilą wpisu do ewidencji wyrobów, które podmiot odbierający odebrał.
7.W momencie zarejestrowania w Systemie:
1)raportu odbioru - następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia ich zabezpieczeniem ryczałtowym oraz, w przypadku odbioru na terytorium kraju wyrobów akcyzowych opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, kwotą akcyzy albo kwotą akcyzy i opłaty paliwowej, wynikającymi z ilości i rodzaju odebranych wyrobów akcyzowych, albo automatyczne odnotowanie objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem ryczałtowym tego podmiotu odbierającego albo objęcia ich zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego udzielonym temu podmiotowi odbierającemu;
2)raportu wywozu - następuje automatyczne odnotowanie zwolnienia zabezpieczenia generalnego z obciążenia albo automatyczne odnotowanie zwolnienia wyrobów akcyzowych z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym.
8.W przypadku braku raportu odbioru albo gdy raport odbioru potwierdza dostarczenie tylko części przemieszczanych wyrobów akcyzowych do podmiotu odbierającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. a, odnotowanie zwolnienia:
1)zabezpieczenia generalnego z obciążenia, w całości lub w części, jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe lub obowiązek zapłaty opłaty paliwowej dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości lub w części wygasły lub że zobowiązanie podatkowe nie może już powstać;
2)wyrobów z objęcia zabezpieczeniem ryczałtowym jest dokonywane w Systemie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, po uzyskaniu przez niego potwierdzenia, że zobowiązanie podatkowe oraz obowiązek zapłaty opłaty paliwowej dotyczące przemieszczanych wyrobów w całości wygasły lub że zobowiązanie podatkowe nie może już powstać.
Jak stanowi art. 63 ust. 1 ustawy:
Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:
1) podmiot prowadzący skład podatkowy;
4) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
8) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
9) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
Stosownie do art. 65 ust. 1 ustawy:
Podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:
1) podmiot prowadzący skład podatkowy,
2) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
5) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
6) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,
7) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,
8) uprawniony odbiorca, z wyłączeniem uprawnionego odbiorcy, który odbiera jednorazowo w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD,
9) podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 3
- składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych albo wielu zobowiązań podatkowych oraz wielu opłat paliwowych.
Jak wskazano w art. 65 ust. 8 ustawy:
Na wniosek podmiotu określonego w ust. 1, który spełnia warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, właściwy naczelnik urzędu skarbowego wyraża zgodę na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego dla zabezpieczenia wykonania jego zobowiązań podatkowych albo wykonania jego zobowiązań podatkowych oraz obowiązku zapłaty opłaty paliwowej przez ten podmiot. Przepisy art. 64 ust. 3-5a i 8-9a oraz przepisy wydane na podstawie art. 64 ust. 10 dotyczące sposobu dokumentowania spełnienia warunków określonych w art. 64 ust. 1, w tym rodzaju dokumentów potwierdzających ich spełnienie, stosuje się odpowiednio.
Państwa wątpliwości dotyczą uznania, czy w opisanych okolicznościach sprawy, gdy w dokumencie e-AD omyłkowo zostanie podana błędna ilość lub moc Produktów, można uznać, że spełnione zostaną warunki objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy Produktów znajdujących się w przesyłce, dla której sporządzony został dokument e-AD z błędnymi informacjami.
Spółka podała, że dokonuje wysyłek Produktów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zarówno do własnych składów podatkowych, jak i do składów podatkowych prowadzonych przez podmioty trzecie. Opis sprawy wskazuje, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia akcyzy odbywa się na podstawie dokumentu e-AD oraz jest objęte zabezpieczeniem ryczałtowym. Przy czym mogą się zdarzać pojedyncze sytuacje, że w dokumencie e-AD zostaną omyłkowo wpisane błędne dane w zakresie ilości wyrobów lub zawartości. Błędy mogą zostać dostrzeżone po rozpoczęciu przewozu, co powoduje że taki dokument e-AD nie może zostać już przez Spółkę anulowany.
Wskazali Państwo, że w takich pojedynczych przypadkach możliwość ustalenia odpowiednio rzeczywistej ilości i mocy Produktów znajdujących się w przesyłce będzie można ustalić na podstawie pozostałych informacji zawartych w e-AD lub powiązanych z przesyłką dokumentów handlowych wskazanych w polu 9b dokumentu e-AD, a o zidentyfikowanych błędach powiadomią Państwo właściwego naczelnika urzędu skarbowego, składając wyjaśnienia oraz dokumenty potwierdzające omyłkowe wskazanie w e-AD błędnej ilości i mocy Produktów.
Zasady postępowanie w zakresie prawidłowości sporządzania dokumentacji przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zawarte w „(...)” (dalej jako: „Instrukcja”), wskazują że dokument e-AD (komunikat w Systemie), na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, może być anulowany (unieważniony) wyłącznie do momentu, kiedy wyroby nie opuściły miejsca wysyłki. Potwierdzenie anulowania e-AD następuje w postaci komunikatu.
W przypadku dostrzeżenia błędów w e-AD po opuszczeniu miejsca wysyłki wyrobów akcyzowych, nie ma już możliwości unieważniania e-AD. Równocześnie po otrzymaniu przez podmiot odbierający wyrobów, przesyła on do Systemu raport odbioru. W raporcie odbioru podmiot odbierający ma obowiązek wpisania wyników tego odbioru, które w przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w e-AD, a faktycznie odebranymi wyrobami, winny przybrać formę odbioru z zastrzeżeniami – kod wpisywany, gdy ilość wyrobów wysłanych jest inna niż ilość wyrobów określona w e-AD (ubytek, nadwyżka). Zgodnie z instrukcją ubytki lub nadwyżki należy określać w jednostce miary związanej z kodem wyrobu. Dopuszczalne jednostki to litry w 15 st. C, litry w 20 st. C, kg, 1000 szt. W przypadku wyrobów (...) nie należy wpisywać ilości litrów stustopniowych, tylko litry w 20 st. C. Jeżeli moc jest inna niż wskazana w e-AD to ilość ubytku lub nadwyżki należy wpisać w przeliczeniu na moc zadeklarowaną w e-AD. Wskazać przy tym należy, że raport odbioru jest składany za pośrednictwem Systemu i co do zasady stanowi dowód, że zostało zakończone m.in. przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Należy zauważyć, że w przypadku stwierdzenia różnic pomiędzy danymi zawartymi w e-AD a faktycznie odebranymi wyrobami, fakt ich istnienia powinien bezwzględnie wykazać podmiot odbierający w raporcie odbioru. Z kolei czynności podejmowane przez Wnioskodawcę w przypadku stwierdzenia omyłki – polegające na możliwości ustalenia odpowiednio rzeczywistej ilości lub rzeczywistej mocy Produktów znajdujących się w przesyłce na podstawie pozostałych informacji zawartych w dokumencie e-AD lub w powiązanymi z przesyłką dokumentach handlowych, wskazanych w polu 9b dokumentu e-AD (na podstawie których można ustalić prawidłową ilość oraz moc Produktów), objęcia przemieszczenia zabezpieczeniem ryczałtowym oraz poinformowania o wystąpieniu omyłki właściwego naczelnika urzędu skarbowego – stanowią pozytywne przesłanki wskazujące na dążenie Spółki do wyjaśnienia rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w e-AD a raportem odbioru i tym samym wykazania rzeczywistych danych o przemieszczanych Produktach. Raport odbioru będzie potwierdzał zakończenie przemieszczania Produktów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i zawierał prawidłowe dane dotyczące Produktów. W takich okolicznościach, przemieszczając opisane Produkty w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Spółka w ocenie Organu spełni warunki wskazane w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, dla zastosowania tej procedury.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie objętym treścią zadanego pytania jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right