Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.479.2024.3.BS 0114-KDIP2-1.4010.315.2024.3.PP

Obowiązek płatnika związany z wypłatą dywidendy na rzecz transparentnej podatkowo spółki cypryjskiej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych tj. pytania 1-4 jest prawidłowe.

Odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych wskazuję, iż w związku z uznaniem pytań 1-4 za prawidłowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie 5 i 6.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika spółki komandytowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także jako „Spółka Polska”) jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (spółką komandytową), posiadającą na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy i opodatkowaną w Polsce od całości swoich przychodów (dochodów) podatkiem dochodowym od osób prawnych. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest PKD 68.10.Z - kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.

Jednym ze wspólników (komandytariuszem) Spółki Polskiej jest spółka A. (dalej jako „Spółka A.”) z siedzibą na Cyprze, zagraniczny numer identyfikacyjny (…). Spółka A. jest transparentna podatkowo, tj. nie opodatkowuje uzyskanych przez siebie dochodów (nie płaci na Cyprze podatku dochodowego), lecz robią to jej wspólnicy w zakresie posiadanego prawa do udziału w zysku Spółki A. Spółka A. jest spółką, która nie posiada osobowości prawnej. Dodatkowe informacje w zakresie Spółki A:

a)Nie istnieje placówka działalności gospodarczej, tj. Spółka A. nie dysponuje pomieszczeniami, w których prowadzi działalność (nie ma charakteru stałego, tzn. nie jest utworzona w określonym miejscu z pewnym stopniem stałości). Spółka A. prowadzi jednak działalność w sposób stały, nie dysponuje natomiast pomieszczeniami, w których prowadzona jest ta działalność. Prowadzenie działalności przedsiębiorstwa Spółki A. odbywa się za pośrednictwem stałej placówki komplementariusza Spółki A.

b)Istotne z punktu widzenia działalności decyzje Spółki A. są i będą podejmowane na Cyprze. Są i będą to decyzje komplementariusza Spółki A.

c)Spółka A. jest zobowiązana do prowadzenia na Cyprze ksiąg rachunkowych.

d)Spółka A. nie posiada tytułu prawnego do lokalu na terytorium Cypru. Spółka A. posiada jedynie adres rejestrowy na terytorium Cypru.

e)Spółka A. nie zatrudnia i nie zatrudniała pracowników na terytorium Cypru.

f)Umowa Spółki A. została zawarta na czas nieokreślony.

g)Spółka A. prowadzi działalność holdingową i inwestycyjną.

Wspólnikiem Spółki A. jest:

a)Pan M.B. (PESEL: …). Pan M.B. posiada udział 42,42% w prawie do uczestnictwa w zysku Spółki A. Pan M.B. jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych przychodów (dochodów);

b)Pan Ł.N. (PESEL: …). Pan Ł.N. posiada udział 42,42% w prawie do uczestnictwa w zysku Spółki A. Pan Ł.N. jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości osiąganych przychodów (dochodów).

Spółka Polska wypłaci zysk (dywidendę) na rzecz Spółki A. Zysk Spółki Polskiej wypłacany na rzecz Spółki A. pochodzić będzie z okresu, w którym Spółka Polska była już podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Dywidenda będzie niższa od kwoty 2 mln zł w roku podatkowym. Dywidenda będzie wypłacona na rachunek bankowy Spółki A. Spółka Polska nie będzie posiadała certyfikatu rezydencji Spółki A.

Spółka A. nie ma osobowości prawnej, ma jednak zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych - jest zatem podmiotem uprawnionym do otrzymania zysków z praw majątkowych, które we własnym imieniu nabywa.

Dywidenda, o której mowa we wniosku, nie będzie opodatkowana na Cyprze. Spółka A. jest według prawa cypryjskiego spółką niebędąca osobą prawną i nie mającą statusu podatnika podatku dochodowego. W konsekwencji nie podlega opodatkowaniu w państwie siedziby (na Cyprze).

W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytania wymienione poniżej.

Pytania

1)Czy Spółka Polska, działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika Pana M.B. (proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki A)?

2)Czy Spółka Polska, działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika Pana Ł.N. (proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki A)?

3)W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 1 za prawidłowe, czy Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) - dla podatnika Pana M.B.?

4)W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 2 za prawidłowe, czy Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) - dla podatnika Pana Ł.N.?

5)W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytania nr 1 i 2 za nieprawidłowe, czy Spółka Polska, działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika Spółkę A.?

6)W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 5 za prawidłowe, czy Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację CIT-10Z, a także przesłać do właściwego urzędu skarbowego oraz do podatnika (Spółki A) informację IFT-2R?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad.1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka Polska działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika Pana M.B. (proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki A).

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 4 PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (...) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W myśl art. 5a pkt 31 PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. c PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 41 ust. 4 PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41. przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z powyższych przepisów wynika, że Spółka Polska działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika pana M.B. (proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki A).

O tym, że Spółka Polska powinna potraktować jako podatnika pana M.B., a nie Spółkę A., świadczy m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 26 kwietnia 2022 r., 0111-KDIB1-2.4010.27.2022.1.ANK:

„Wobec powyższego, należy stwierdzić, że w odniesieniu do płatności dokonywanych przez Wnioskodawcę z tytułu przedmiotowych należności licencyjnych, podatnikami podatku dochodowego będą wspólnicy niemieckiej spółki komandytowej.

Ponadto podatnikiem podatku dochodowego w Polsce nie będzie Spółka niemiecka (spółka komandytowa) tylko jej wspólnik. Skoro Spółka niemiecka jest spółka transparentną zgodnie z przepisami prawa niemieckiego to podatnikami zamiast Spółki niemieckiej będą jej wspólnicy”.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka Polska, działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika Pana Ł.N. (proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki A).

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 30a ust. 1 pkt 4 PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy (...) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

W myśl art. 5a pkt 31 PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

Zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. c PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 41 ust. 4 PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z powyższych przepisów wynika, że Spółka Polska działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika pana Ł.N. (proporcjonalnie do jego udziału w zysku Spółki A).

O tym, że Spółka Polska powinna potraktować jako podatnika pana Ł.N., a nie Spółkę A., świadczy m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 26 kwietnia 2022 r., 0111-KDIB1-2.4010.27.2022.1.ANK:

„Wobec powyższego, należy stwierdzić, że w odniesieniu do płatności dokonywanych przez Wnioskodawcę z tytułu przedmiotowych należności licencyjnych, podatnikami podatku dochodowego będą wspólnicy niemieckiej spółki komandytowej.

Ponadto podatnikiem podatku dochodowego w Polsce nie będzie Spółka niemiecka (spółka komandytowa) tylko jej wspólnik. Skoro Spółka niemiecka jest spółka transparentna zgodnie z przepisami prawa niemieckiego to podatnikami zamiast Spółki niemieckiej będą jej wspólnicy”.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 1 za prawidłowe, Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) - dla podatnika Pana M.B.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 42 ust. 1a PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Powyższe oznacza, że w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 1 za prawidłowe, Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR)- dla podatnika pana M.B.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 2 za prawidłowe, Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) - dla podatnika Pana Ł.N.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 42 ust. 1a PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesiać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Powyższe oznacza, że w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 2 za prawidłowe, Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) - dla podatnika pana Ł.N.

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytania nr 1 i 2 za nieprawidłowe, Spółka Polska, działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego -tj. traktując jako podatnika Spółkę A.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 22 ust. 1 CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W myśl art. 4a pkt 19 CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych - oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 26 ust. 1 CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji (...).

Zgodnie z art. 26 ust. 3 CIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15. na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z powyższych przepisów wynika, że w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytania nr 1 i 2 za nieprawidłowe, Spółka Polska, działając jako płatnik, powinna z tytułu wypłaty dywidendy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (stawka 19%) i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - tj. traktując jako podatnika Spółkę A.

Należy zaznaczyć, że w sprawie Spółka Polska (działając jako płatnik w stosunku do podatnika - Spółki A.) nie może skorzystać z preferencji podatkowych na zasadzie:

  • art. 22 ust. 4 CIT - zwolnienie od podatku dochodowego dotyczy bowiem wyłącznie sytuacji, w której uzyskującym dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest podmiot opodatkowany w innym państwie UE lub EOG - podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów (tymczasem Spółka A. jest na Cyprze transparentna podatkowo);
  • umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Cyprem - preferencje z umowy można bowiem stosować wyłącznie w razie posiadania przez płatnika certyfikatu rezydencji podatnika (w niniejszej sprawie Spółka Polska nie posiada certyfikatu rezydencji Spółki A).

Ad. 6

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 5 za prawidłowe, Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację CIT-10Z, a także przesłać do właściwego urzędu skarbowego oraz do podatnika (Spółki A) informację IFT-2R.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 26 ust. 3 CIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

1)art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

2)art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku

- sporządzone według ustalonego wzoru (...).

W myśl art. 26a ust. 1 CIT, w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy, o których mowa w art. 26, i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2, do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru.

Z powyższego wynika, że w razie uznania stanowiska Wnioskodawcy na pytanie nr 5 za prawidłowe, Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację CIT-10Z, a także przesłać do właściwego urzędu skarbowego oraz do podatnika (Spółki A) informację IFT-2R.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1-4 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1-4

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Po myśli art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką komandytową, w której komandytariuszem jest spółka A. z siedzibą na Cyprze. Spółka A. jest transparentna podatkowo, tj. nie opodatkowuje uzyskanych przez siebie dochodów, lecz robią to jej wspólnicy w zakresie posiadanego prawa do udziału. Wspólnikami spółki A. są: Pan M.B. oraz Pan Ł.N. . Dywidenda, o której mowa we wniosku, nie będzie opodatkowana na Cyprze. Spółka A. jest według prawa cypryjskiego spółką niebędąca osobą prawną i nie mającą statusu podatnika podatku dochodowego. W konsekwencji nie podlega opodatkowaniu w państwie siedziby (na Cyprze).

Powzięli Państwo wątpliwości w zakresie obowiązków płatnika dotyczących wypłaty dywidendy na rzecz spółki A.

Jak wynika z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl natomiast art. 5b ust.2 cyt. ustawy:

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, że wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust 1.

Stosownie do art. 8 ust. 2 zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Z uwagi na transparentność podatkową Spółki A., która według prawa cypryjskiego jest spółką niebędąca osobą prawną i nie mającą statusu podatnika podatku dochodowego podatnikami podatku dochodowego są osoby fizyczne będące wspólnikami Spółki A. Dywidenda ze Spółki Polskiej wypłacana Spółce A. powinna zostać potraktowana na gruncie podatku dochodowego tak samo, jakby była wypłacana bezpośrednio wspólnikom Spółki A. - proporcjonalnie do ich udziału w zysku tej spółki.

Z powyższych zapisów wynika zatem, że przychód (dochód) osiągnięty z tytułu udziału w zysku spółki nie będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stanowi co do zasady dla jej wspólników (osób fizycznych) przychód (dochód) z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednak powyższe nie ma zastosowania do przychodów/dochodów, które można zaliczyć do innego źródła przychodów.

Takim osobnym źródłem przychów są np. przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Uszczegółowieniem powołanego przepisu jest art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (…).

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 41 ust. 4 przywołanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Z opisu sprawy wynika, że:

  • cypryjska spółka jest spółką transparentną podatkowo;
  • istotne z punktu widzenia działalności decyzje Spółki A. są i będą podejmowane na Cyprze. Są i będą to decyzje komplementariusza Spółki A.;
  • spółka A. jest zobowiązana do prowadzenia na Cyprze ksiąg rachunkowych;
  • spółka A. nie posiada tytułu prawnego do lokalu na terytorium Cypru. Spółka A. posiada jedynie adres rejestrowy na terytorium Cypru;
  • spółka A. nie zatrudnia i nie zatrudniała pracowników na terytorium Cypru;
  • umowa Spółki A. została zawarta na czas nieokreślony;
  • spółka A. prowadzi działalność holdingową i inwestycyjną;
  • dywidenda, o której mowa we wniosku, nie będzie opodatkowana na Cyprze. Spółka A. jest według prawa cypryjskiego spółką niebędąca osobą prawną i nie mającą statusu podatnika podatku dochodowego. W konsekwencji nie podlega opodatkowaniu w państwie siedziby (na Cyprze).

Transparentność podatkowa spółki polega bowiem na tym, że dochód niejako przepływa do wspólników, przychody i koszty generowane przez spółkę są alokowane do wspólników, a wspólnicy są zobowiązani do opodatkowania tych dochodów „za spółkę”.

W konsekwencji powyższego Państwa stanowisko w odniesieniu do pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniu 3 i 4 wskazuje, że zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Wobec powyższego Spółka Polska powinna przesłać do właściwego urzędu skarbowego deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR) dla wspólników Spółki A.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania 3 i 4, także należało uznać za prawidłowe.

Ad. 5-6

Uzależnili Państwo odpowiedź na pytanie nr 5 od stanowiska Organu w zakresie pytania nr 1 i 2, tzn. oczekują Państwo odpowiedzi na pytanie nr 5 jedynie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w zakresie tych pytań (nr 1 i 2) za nieprawidłowe. W związku z tym, że Państwa stanowisko dotyczące pytań nr 1 i 2 uznałem za prawidłowe, odstępuję od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 5.

Odpowiedź na pytanie nr 6 uzależnili Państwo od stanowiska Organu w zakresie pytania nr 5, tzn. oczekują Państwo odpowiedzi na pytanie nr 6 jedynie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 5 za prawidłowe. W związku z tym, iż odstąpiłem od udzielenia odpowiedzi na warunkowe pytanie nr 5, to odstępuję również od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 6.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm., dalej jako: Ordynacja podatkowa). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej (tj. Dz.U z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00