Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.328.2024.1.MM
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą wynagrodzenia rzecznikowi dyscyplinarnemu za udział w postępowaniu wyjaśniającym oraz członkom wspólnej komisji dyscyplinarnej za udział w postępowaniu dyscyplinarnym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Wojewódzki Lekarz Weterynarii w A, w drodze porozumienia z Powiatowymi Lekarzami Weterynarii z województwa X, powołał Wspólną Komisję Dyscyplinarną. W jej skład wchodzą zarówno pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii, jak i pracownicy Powiatowych Inspektoratów.
Zgodnie z art. 119 ustawy o służbie cywilnej wykonywanie zadań w komisji dyscyplinarnej przez jej członków jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych. Zatem na czas wykonywania zadań w komisji dyscyplinarnej jej członkom przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej.
Zwolnienie pracownika – członka komisji dyscyplinarnej – od świadczenia pracy na czas wykonywania zadań w komisji jest obowiązkiem pracodawcy. Członkowi komisji dyscyplinarnej za okres zwolnienia przysługuje pełne wynagrodzenie ze stosunku pracy.
Na podstawie art. 120 ustawy o służbie cywilnej oraz § 2 i § 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2009 r. w sprawie wynagrodzenia członków Wyższej Komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej, komisji dyscyplinarnych oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców (Dz.U. Nr 60, poz. 492), w związku z rozpoznaniem sprawy dyscyplinarnej zakończonej wydaniem orzeczenia, przysługuje wynagrodzenie w wysokości:
1)przewodniczącemu składu orzekającego — 29 % minimalnego wynagrodzenia;
2)członkowi składu orzekającego — 18 % minimalnego wynagrodzenia;
3)rzecznikowi dyscyplinarnemu do spraw dyscyplinarnych osób zajmujących stanowiska wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców, wspólnemu rzecznikowi dyscyplinarnemu oraz rzecznikowi dyscyplinarnemu urzędu — 30 % minimalnego wynagrodzenia.
Wynagrodzenie za udział w pracach komisji dyscyplinarnej nie wynika z zakresu obowiązków poszczególnych pracowników. W ramach pełnionej funkcji w komisji nie są zawierane umowy z jej członkami. Wypłata wynagrodzenia jest realizowana wyłącznie na podstawie wyżej wskazanej ustawy oraz wydanego do niej rozporządzenia. Podstawą rozliczenia jest wniosek o wypłatę wynagrodzenia, zatwierdzony przez X Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
Pytania
1.Czy przychód uzyskany przez członków wspólnej komisji dyscyplinarnej (przewodniczącego składu orzekającego, członka składu orzekającego) i rzecznika dyscyplinarnego będących pracownikami Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w A należy zakwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do którego ma zastosowanie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy przychód uzyskany przez członków wspólnej komisji dyscyplinarnej (przewodniczącego składu orzekającego, członka składu orzekającego) i rzecznika dyscyplinarnego nie będących pracownikami płatnika, a jednostek podległych (Powiatowych Inspektoratów Weterynarii z terenu województwa X) należy zakwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do którego ma zastosowanie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, wypłata wynagrodzenia członkom komisji dyscyplinarnej następuje w związku z powołaniem tych osób do pełnienia określonych funkcji. Nie jest związana z wykonywaniem obowiązków w ramach stosunku pracy. Wynagrodzenie członków komisji, zarówno pracowników własnych, jak i osób nie będących pracownikami płatnika, jest ustalane odrębnie i nie jest związane z zawarciem umowy w zakresie wykonywania zadań w komisji dyscyplinarnej.
W związku z powyższym stoją Państwo na stanowisku, że należne wynagrodzenie w obydwu przypadkach należy uznać za przychód z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 tej ustawy:
·stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
·działalność wykonywana osobiście.
Stosownie do art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
O zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy decyduje to, czy określone świadczenie jest wypłacane w związku z zawartą z pracownikiem umową o pracę. Natomiast w sytuacji, gdy pracownik otrzymuje również świadczenie na innej podstawie (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło, powołanie), to wówczas świadczenie uzyskiwane przez tego pracownika stanowi odrębne źródło przychodów.
Z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
Z opisu zdarzenia wynika, m.in. że X Wojewódzki Lekarz Weterynarii w A, w drodze porozumienia z Powiatowymi Lekarzami Weterynarii z województwa X, powołał Wspólną Komisję Dyscyplinarną. W jej skład wchodzą zarówno pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii, jak i pracownicy Powiatowych Inspektoratów.
Wynagrodzenie za udział w pracach komisji dyscyplinarnej nie wynika z zakresu obowiązków poszczególnych pracowników. W ramach pełnionej funkcji w komisji nie są zawierane umowy z jej członkami. Wypłata wynagrodzenia jest realizowana wyłącznie na podstawie wyżej wskazanej ustawy oraz wydanego do niej rozporządzenia. Podstawą rozliczenia jest wniosek o wypłatę wynagrodzenia, zatwierdzony przez X Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
Na mocy art. 113 ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 409):
Członek korpusu służby cywilnej odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej.
Stosownie do art. 116 ust. 1 tej ustawy:
Sprawy dyscyplinarne członków korpusu służby cywilnej rozpoznają komisje dyscyplinarne:
1)w I instancji - komisja dyscyplinarna;
2)w II instancji - Wyższa Komisja Dyscyplinarna Służby Cywilnej, zwana dalej "Wyższą Komisją Dyscyplinarną".
Na mocy art. 116 ust. 3 ww. ustawy:
Sprawy dyscyplinarne osób zajmujących stanowiska wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców rozpatruje w I instancji komisja dyscyplinarna działająca w urzędzie obsługującym Głównego Lekarza Weterynarii.
Zgodnie z art. 116 ust. 4 tej ustawy:
Sprawy dyscyplinarne osób zajmujących stanowiska powiatowych lekarzy weterynarii i ich zastępców rozpatruje w I instancji komisja dyscyplinarna działająca w urzędzie obsługującym właściwego wojewódzkiego lekarza weterynarii.
Z art. 117 ust. 1 i ust. 2 ustawy o służbie cywilnej wynika, że:
Komisję dyscyplinarną urzędu powołuje dyrektor generalny urzędu spośród członków korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie.
Dyrektorzy generalni urzędów mogą w drodze porozumienia powołać wspólną komisję dyscyplinarną dla kierowanych przez nich urzędów.
Stosownie do art. 124 ust. 1- 3a ww. ustawy:
1)Rzecznika dyscyplinarnego urzędu powołuje dyrektor generalny urzędu spośród podległych mu członków korpusu służby cywilnej
2)Rzecznika dyscyplinarnego do spraw dyscyplinarnych osób zajmujących stanowiska dyrektorów generalnych urzędów powołuje Szef Służby Cywilnej, spośród członków korpusu służby cywilnej.
3)Rzecznika dyscyplinarnego do spraw dyscyplinarnych osób zajmujących stanowiska wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców powołuje Główny Lekarz Weterynarii, spośród podległych mu członków korpusu służby cywilnej.
3a) Rzecznika dyscyplinarnego do spraw dyscyplinarnych osób zajmujących stanowiska powiatowych lekarzy weterynarii i ich zastępców powołuje wojewódzki lekarz weterynarii, spośród podległych mu członków korpusu służby cywilnej.
W myśl art. 25 ust. 9 ustawy o służbie cywilnej:
Zadania przewidziane w ustawie dla dyrektora generalnego urzędu w urzędach, w których nie tworzy się stanowiska dyrektora generalnego urzędu, wykonują kierownicy tych urzędów.
Na mocy art. 125 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej:
Rzecznik dyscyplinarny wszczyna postępowanie wyjaśniające na polecenie osób, o których mowa w art. 124 ust. 1-3, i informuje je o dokonanych ustaleniach. O wszczęciu postępowania rzecznik zawiadamia osobę, której ono dotyczy.
Treść ww. przepisu wskazuje, że rzecznik dyscyplinarny może wszcząć postępowanie wyjaśniające na polecenie (zlecenie) odpowiednio:
·dyrektora generalnego urzędu,
·Szefa Służb Cywilnej,
·Głównego Lekarza Weterynarii.
Z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 12) wynika, że Główny Lekarz Weterynarii jest centralnym organem administracji rządowej.
Ponadto na mocy art. 5 ust 1-3 tej ustawy:
Główny Lekarz Weterynarii;
wojewódzki lekarz weterynarii, jako kierownik wojewódzkiej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie;
powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej.
Wedle art. 119 ustawy o służbie cywilnej:
Wykonywanie zadań w komisji dyscyplinarnej przez jej członków jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.
Stosownie do art. 120 tej ustawy:
Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wynagrodzenie członków Wyższej Komisji Dyscyplinarnej, komisji dyscyplinarnych oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, przyjmując minimalne wynagrodzenie przewidziane w przepisach o minimalnym wynagrodzeniu za pracę za podstawę ustalania wysokości wynagrodzenia przewodniczącego, zastępców przewodniczącego i pozostałych członków tych komisji oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców.
Na mocy § 2 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 2009 r. Prezesa Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia członków Wyższej Komisji Dyscyplinarnej Służby Cywilnej, komisji dyscyplinarnych oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców (Dz. U. Nr 60, poz. 492):
Członkowi komisji dyscyplinarnej urzędu oraz członkowi wspólnej komisji dyscyplinarnej przysługuje wynagrodzenie za rozpoznanie sprawy dyscyplinarnej, zakończonej wydaniem orzeczenia, w wysokości:
1)przewodniczącemu składu orzekającego - 29% minimalnego wynagrodzenia;
2)członkowi składu orzekającego - 18% minimalnego wynagrodzenia.
Z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia wynika, że:
Rzecznikowi dyscyplinarnemu do spraw dyscyplinarnych osób zajmujących stanowiska wojewódzkich lekarzy weterynarii i ich zastępców, wspólnemu rzecznikowi dyscyplinarnemu oraz rzecznikowi dyscyplinarnemu urzędu przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w wysokości - 30% minimalnego wynagrodzenia.
Mając na uwadze ww. przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenie, które będzie przez Państwa wypłacane:
·przewodniczącemu składu orzekającego i członkom składu orzekającego z tytułu udziału we Wspólnej Komisji Dyscyplinarnej utworzonej przez X Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii,
·rzecznikowi dyscyplinarnemu za przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego,
tj. osobom będącym zarówno Państwa pracownikom, jak i niebędącym Państwa pracownikami lecz pracownikom Powiatowych Inspektoratów Weterynaryjnych będzie stanowiło dla tych osób przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Konsekwencją zaliczenia tych świadczeń do przychodów, o których mowa w treści art. 13
pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie spoczywający na Państwu obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z tym przepisem:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Jak wynika z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 - określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Wobec powyższego przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy przychód uzyskany przez ww. osoby powinni Państwo pomniejszyć o 20% koszty uzyskania przychodu wynikające z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, wynagrodzenie, które będą Państwo wypłacali pracownikom Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w A oraz osobom nie będącym Państwa pracownikami, tj. rzecznikowi dyscyplinarnemu za przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz członkom komisji dyscyplinarnej (przewodniczącemu składu orzekającego i członkom składu orzekającego) z tytułu udziału w tej komisji należy zakwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy powinni Państwo pomniejszyć przychód uzyskany przez te osoby o 20% koszty uzyskania przychodu wynikające z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right