Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.338.2024.2.KW

Skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego lub w formie darowizny mienia w postaci m.in. udziałów w sp. z o.o., a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (…), to w rozpatrywanym przypadku należy uznać, że działalność Fundacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie ustalenia czy:

  • wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów nie skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;
  • wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów, na pokrycie funduszu założycielskiego nie skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania Fundacji rodzinnej.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 30 lipca 2024 r. (data wpływu 5 sierpnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) Fundacja rodzinna w organizacji z siedzibą w (...) (dalej: Fundacja rodzinna w organizacji) została ustanowiona aktem założycielskim z dnia 18 grudnia 2023 r. przez fundatorów A.A. i B.B. (dalej: Fundatorzy), zgodnie z ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.). Fundatorzy są polskimi rezydentami podatkowymi, pozostają w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej (wspólność ustawowa). Na dzień składania niniejszego wniosku Fundacja rodzinna funkcjonuje jako fundacja rodzinna w organizacji - dokumenty zostały wysłane w ustawowym terminie do sądu rejestrowego i wnioskodawca oczekuje na rejestrację.

Celem ustanowienia fundacji rodzinnej jest: kumulowanie i pomnażanie majątku wniesionego do Fundacji przez Fundatorów, zarządzenie majątkiem Fundacji w interesie beneficjentów, ochrona interesów majątkowych beneficjentów poprzez zabezpieczenie majątku rodzinnego przed ryzykiem biznesowym i prawnym, przeprowadzenie sukcesji zgodnie z wolą Fundatorów oraz zaspokajanie potrzeb bytowych beneficjentów, włączając zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych oraz zaspokajanie potrzeb w obszarze edukacji i ochrony zdrowia. Zgodnie z aktem założycielskim, majątek Fundacji stanowi: wkład przekazany przez Fundatorów w kwocie 100.000,00 zł (sto tysięcy złotych), stanowiący fundusz założycielski Fundacji, pozostałe mienie wniesione przez Fundatorów oraz mienie wniesione przez Fundację w trakcie jej istnienia.

Dnia 22 maja 2024 r. do Fundacji rodzinnej zostało wniesione mienie w drodze umowy darowizny zawartej między Fundacją rodzinną a A.A. (Fundatorem). Fundator A.A. działający w imieniu własnym darował Fundacji Rodzinnej w organizacji 15 (piętnaście) udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, o wartości nominalnej 50 zł (pięćdziesiąt złotych) każdy udział, o łącznej wartości nominalnej 750,00 zł (słownie: siedemset pięćdziesiąt złotych). Darowane udziały stanowiły jego majątek osobisty. A.A. i B.B. (Fundatorzy) działający łącznie w imieniu i na rzecz Fundacji rodzinnej w organizacji darowiznę tę przyjęli.

Pytania

1)Czy wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

2)Czy odpowiedź na pytanie 1 w zakresie skutków podatkowych byłaby odmienna, gdyby wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów, nastąpiło nie w drodze darowizny, lecz poprzez wniesienie udziałów na pokrycie funduszu założycielskiego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie wnioskodawcy wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów nie skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.), od niniejszego podatku zwalnia się fundację rodzinną. Ustawodawca tym samym przesądził, iż fundacja rodzinna na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Fundacja rodzinna wobec tego co do zasady jest zwolniona z podatku dochodowego, a może podlegać opodatkowaniu wyłącznie w przypadkach wprost określonych w ustawie, które precyzyjnie wskazują okoliczności, w którym niniejsze zwolnienie podmiotowe nie znajduje zastosowania.

Zwolnienie nie znajduje zatem zastosowania:

1)do podatku, o którym mowa w art. 24b u.p.d.o.p., tj. tzw. podatku od przychodów z budynków;

2)do podatku, o którym mowa w art. 24q u.p.d.o.p., tj. podatku dochodowego od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, świadczenia w postaci ukrytych zysków;

3)do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony przepisem art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej;

4)do osiąganych przez fundację rodzinną przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1, wynosi co najmniej 5%.

Wyżej wymienione przypadki stanowią enumeratywny katalog sytuacji, w których fundacja rodzinna może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych niezależnie od generalnego zwolnienia fundacji rodzinnej ze wskazanego podatku. Zgodnie natomiast z powszechnie przyjętymi regułami wykładni prawa, przypadków stanowiących wyjątki od reguły generalnej nie należy interpretować rozszerzające, albowiem stanowiłoby to nieumocowane w prawie wyjście poza rolę interpretatora tekstu prawnego, ingerujące w kompetencje zastrzeżone dla ustawodawcy.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje w żadnym ze swych unormowań, aby darowizna otrzymana przez fundację rodzinną stanowiła dla fundacji przychód, który podlegałby opodatkowaniu na gruncie niniejszej ustawy.

Bez znaczenia dla ustalenia skutków podatkowych otrzymania mienia przez fundację rodzinną w drodze darowizny jest treść art. 12 ust. 2 u.p.d.o.p., w myśl którego przychodem jest, w szczególności, wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Niniejszy przepis należy bowiem interpretować z uwzględnieniem art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., który jako przepis szczególny zwalnia fundację rodzinną z podatku na gruncie u.p.d.o.p. Tym samym nawet uznanie, iż mienie otrzymane w drodze darowizny przez fundację rodzinną stanowi dla niej przychód, nie prowadzi do konkluzji, iż przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu na gruncie u.p.d.o.p.

W związku z powyższym otrzymanie przez fundację rodzinną darowizny są neutralne podatkowo w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Za poprawnością niniejszego stanowiska oraz przedstawionej wyżej argumentacji przemawia m. in. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 18 października 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.459.2023.1.DP, w której Organ podatkowy stwierdził m. in.: „Jak już wskazano, Fundacje rodzinne podlegają co do zasady zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w przepisach art. 6 ust. 6-9 u.p.d.o.p., jednak nie obejmują one zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny. Tym samym, w wyniku otrzymania przez fundację rodzinną darowizny w postaci udziałów w spółce z o.o., po stronie fundacji nie powstanie przychód podatkowy. W związku z powyższym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż planowana darowizna udziałów w Spółce, której dokona Fundator na rzecz Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p., a w związku z tym Fundacja jako podmiot obdarowany nie będzie zobowiązana rozpoznać przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem darowizny udziałów w spółce”.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy odpowiedź na pytanie 1. w zakresie skutków podatkowych byłaby taka sama, gdyby wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów, nastąpiło nie w drodze darowizny, lecz poprzez wniesienie udziałów na pokrycie funduszu założycielskiego. Wyjątki od generalnej reguły zwolnienia podmiotowego fundacji rodzinnej z podatku dochodowego od osób prawnych, nie obejmują zdarzeń polegających na otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, niezależnie czy mienie to zostanie wniesione w drodze darowizny, czy w drodze wkładu na fundusz założycielski.

Tym samym w ocenie Wnioskodawcy, wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów na pokrycie funduszu założycielskiego, nie skutkowałoby powstaniem po stronie fundacji rodzinnej przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 updop:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji.

W myśl art. 4a pkt 36 updop:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Art. 4 ust. 1 ufr stanowi, że

fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Zgodnie z art. 24 ufr:

Fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.

Zatem, fundacja rodzinna, jako osoba prawna podlegać będzie zasadom opodatkowania dochodów osób prawnych na mocy art. 1 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jednakże, zgodnie z art. 6 ust. 6-7 updop:

6.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.

7.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zatem, fundacje rodzinne zostały, co do zasady, objęte podmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe zwolnienie nie znajdzie jednak zastosowania do podatku dochodowego od przekazanych lub postawionych do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio: świadczeń dokonywanych przez fundację rodzinną na rzecz beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, a także świadczeń w postaci ukrytych zysków.

Zwolnienie wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, nie znajdzie zastosowania do fundacji rodzinnych wykonujących działalność gospodarczą inną, niż działalność gospodarcza, której wykonywanie przez fundację rodzinną dopuszczają przepisy ustawy o fundacji rodzinnej.

Działalność prowadzona przez fundację rodzinną poza dozwolonym zakresem wskazanym w ww. art. 5 ufr, będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 24r updop, zgodnie z którym:

1.W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

2.Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, przepis art. 15 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3.Do fundacji rodzinnej, o której mowa w ust. 1, nie stosuje się zwolnień i odliczeń określonych w art. 17-18f.

Natomiast zgodnie z art. 24q ust. 1 updop:

1.Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:

1)świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,

2)mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej

3)świadczenia w postaci ukrytych zysków

- wynosi 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie zatem z art. 2 ust. 2 ufr:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

W art. 24q ust. 2 updop natomiast ustawodawca wyjaśnił, co stanowi podstawę opodatkowania:

Podstawę opodatkowania stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w ust. 1.

Fundacja rodzinna co do zasady nie może wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221). Wyjątek stanowi działalność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ufr, zgodnie z którym:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ufr:

Przepis ust. 1 pkt 1 nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż celem statutowym Fundacji jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz.

W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej (Druk nr 2798) wskazano, że majątek fundacji rodzinnej, rozumiany jako aktywa, będzie stanowić mienie w rozumieniu Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ufr:

Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Wyposażenie fundacji rodzinnej w aktywa będzie zadaniem fundatora, który przeniesie mienie przeznaczone na realizację celów fundacji rodzinnej i tym samym zasili fundusz założycielski.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wniesienie do Fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia w postaci udziałów w spółce z.o.o lub wniesienie udziałów na pokrycie funduszu założycielskiego, nie spowoduje, że Fundacja będzie zobowiązana do rozpoznania przychodu podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w związku z otrzymaniem udziałów.

Zgodnie z treścią art. 5 ufr fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach. Może również nabywać i zbywać papiery wartościowe, instrumenty pochodne i prawa o podobnym charakterze. Ponadto, jak wynika z powołanego przepisu, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w zakresie zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia. Przy czym powyższe nie dotyczy praw wynikających z przystąpienia do podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i uczestnictwa w tych podmiotach oraz składników mienia, o których mowa w ust. 1 pkt 4 (art. 5 ust. 3 ufr).

Na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr, fundacja rodzinna może przystępować do spółek handlowych i innych wymienionych w tym przepisie podmiotów, uczestniczyć w nich oraz wykonywać wszelkie prawa wynikające z tych tytułów, również z nich występować czy zbywać części udziału.

Jak już wskazano, Fundacja rodzinna jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop. Wyjątki od tej reguły zostały przewidziane w art. 6 ust. 6-7 updop, jednak nie obejmują one zdarzeń polegających otrzymaniu mienia przez fundację rodzinną, w tym w formie darowizny lub pokrycia funduszu założycielskiego.

Przychód uzyskany przez fundację rodzinną, który ma być przeznaczony na realizację celów tej fundacji, nie jest przychodem w rozumieniu ustawy o podatku CIT. W momencie wniesienia przez fundatora środków do fundacji rodzinnej, wkład ten nie będzie związany z obciążeniami podatkowymi. Wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej udziałów będzie zatem czynnością neutralną podatkowo.

Tym samym, wniesienie przez fundatora do fundacji rodzinnej udziałów nie będzie opodatkowane podatkiem CIT bez względu na to, czy wniesienie nastąpi w drodze darowizny czy na pokrycie funduszu założycielskiego.

Biorąc pod uwagę powyższe, wskazać należy, iż skoro ustawodawca dopuszcza wniesienie do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego lub w formie darowizny mienia w postaci m.in. udziałów w sp. z o.o., a fundacja rodzinna zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia i zarządzania nim (…), to w rozpatrywanym przypadku należy uznać, że działalność Fundacji mieści się w zakresie określonym w art. 5 ufr. A zatem, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 24r ust. 1 updop.

W konsekwencji, prawidłowe jest Państwa stanowisko zgodnie z którym:

  • wniesienie do fundacji rodzinnej w drodze darowizny mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów,
  • wniesienie do fundacji rodzinnej mienia w postaci udziałów w spółce z o.o. przez jednego z fundatorów, nastąpiło nie w drodze darowizny, lecz poprzez wniesienie udziałów na pokrycie funduszu założycielskiego,

nie skutkuje po stronie fundacji rodzinnej powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00