Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.434.2024.1.WH

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją studiów podyplomowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją studiów podyplomowych pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (…) (dalej także: „Wnioskodawca” lub „A.”) jest publiczną uczelnią zawodową posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 742 ze zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych oraz statutu A. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak podaje § 4 statutu Wnioskodawcy, do podstawowych zadań A. należy:

(...)

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT).

Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansować. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem. Działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest także tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż wyników badań, odpłatne udzielanie licencji do wyników prac badawczych, rozwojowych, wdrożeniowych itp. lub też inne formy odpłatnego ich udostępniania).

Mając na celu realizację zadań statutowych w zakresie prowadzenia kształcenia na studiach podyplomowych, Wnioskodawca wystąpił do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej także: „NFOŚiGW”) z wnioskiem o dofinansowanie na realizację studiów podyplomowych pn. „(…)”. Dofinansowanie przedsięwzięcia ma mieć miejsce w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „7.2.1 Edukacja ekologiczna Część 1; Edukacja ekologiczna na lata 2021-2025 (dalej również: „Program”)”. Wniosek został przez NFOŚiGW zaakceptowany i planowane jest podpisanie umowy na dofinansowanie.

Celem Programu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju, upowszechnienie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży oraz aktywizacja społeczna - budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Zadania te realizuje się m.in. wskutek wspierania działań w zakresie aktywnej edukacji ekologicznej poprzez finansowanie studiów podyplomowych.

Studia podyplomowe będą miały charakter dwusemestralny w łącznym wymiarze 185 godzin dydaktycznych i będą kształceniem odpłatnym. Słuchacz będzie zobowiązany uiścić odpłatność za studia (w pozostałym zakresie studia zostaną sfinansowane ze środków własnych A., jak i dofinansowania z NFOŚiGW). Studia zostaną skierowane do 30 osób, po 15 osób w każdej z dwóch ich edycji, w latach akademickich 2024/2025 oraz 2025/2026. Studia dedykowane będą grupom zawodowym mającym największy wpływ na realizację polityki ekologicznej, energetycznej i klimatycznej państwa, tj. pracownikom jednostek samorządu terytorialnego, przedsiębiorcom, rolnikom towarowym oraz wszystkim osobom, które chcą zostać wpisane do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej.

Celem studiów będzie przekazanie aktualnych i praktycznych informacji oraz wiedzy o odnawialnych źródłach energii (dalej: „OZE”), a w szczególności energii użytkowej, wsparcia finansowego inwestycji ze środków publicznych, efektów społecznych, ekonomicznych i środowiskowych OZE, jak również energetyki rozproszonej na bazie unijnych i polskich uwarunkowań prawnych.

Zajęcia realizowane będą w formie 10 zjazdów, w trybie zajęć stacjonarnych (5 zjazdów), online (5 zjazdów) oraz 2 jednodniowych wizyt studyjnych w farmach fotowoltaicznych, biogazowniach oraz targów OZE. Zajęcia prowadzone będą przez profesorów i doktorów habilitowanych oraz osoby o tytułach doktora i magistra inżyniera, specjalistów w zakresie przedmiotów objętych programem zajęć. W trakcie studiów słuchacze w ramach konsultacji z ekspertem praktykiem będą mogli konsultować swoje projekty i pomysły na instalacje OZE. Słuchacze po ukończeniu studiów podyplomowych będą mogli zostać wpisani do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej.

Program studiów obejmować będzie następujące przedmioty: (…).

Wydatki kwalifikowane na organizację studiów w wysokości (...) zł mają być sfinansowane w 89,89% ze środków NFOŚiGW i 10,11% środków własnych Wnioskodawcy (środki własne Wnioskodawcy pokryte zostaną m.in. wprowadzoną odpłatnością za studia; jest to tzw. wkład własny wnioskodawcy w Program).

Nabycia towarów i usług towarzyszące organizacji i przeprowadzeniu studiów - koszty kwalifikowane Programu - ponoszone będą wyłącznie w celu uruchomienia oraz organizacji przedsięwzięcia (przygotowania szczegółowego programu, kart przedmiotów, efektów kształcenia, niezbędnych zarządzeń), przygotowaniem procedur, wynagrodzeniem wykładowców, pokryciem kosztów sal, podręczników, oprogramowania, wizyt studyjnych oraz kosztów promocyjnych.

W związku z uruchomieniem studiów, planowana jest ogólnopolska akcja promocyjna z wykorzystaniem mediów społecznościowych o zasięgu ogólnopolskim oraz regionalna, z wykorzystaniem regionalnego portalu internetowego oraz baneru i akcji plakatowej. Ponoszone będą także koszty związane z promocyjnymi roll-upami w celu upowszechniania wiedzy o projekcie i współfinansowaniu ze środków NFOŚiGW, banerami, plakatami, ulotkami etc., materiałami edukacyjnymi takimi jak np. notesy, długopisy, gadżety ekologiczne, a także koszty związane z zarządzaniem przedsięwzięciem, wynagrodzeniami kierownika projektu, kierownika merytorycznego studiów oraz obsługi księgowej. Prowadzony będzie wewnętrzny monitoring przedsięwzięcia w zakresie rzeczowym i finansowym oraz dokonana zostanie ewaluacja rezultatów w oparciu o rejestry wydanych dyplomów ukończenia studiów i ankietę wśród uczestników. Ze środków NFOŚiGW planowane jest pokrycie w pełni kosztów wynagrodzeń dla kierownictwa i obsługi technicznej projektu, wynagrodzeń dla prowadzących zajęcia dydaktyczne i ekspertów w trakcie konsultacji projektów słuchaczy, kosztów wynajmu przestrzeni dydaktycznej, wyjazdów studyjnych, kampanii promocyjnych i materiałów reklamowych.

Realizowane przez Wnioskodawcę studia podyplomowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mocą art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT - usługi kształcenia realizowane przez uczelnię.

Zakupy związane z uruchomieniem i organizacją studiów podyplomowych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług realizowanych przez Wnioskodawcę - ani przed uruchomieniem studiów podyplomowych, ani w trakcie ich realizacji. Będą wykorzystane wyłącznie na potrzeby organizacji ww. studiów podyplomowych, czyli działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie będzie uprawniony do przeznaczenia nabytych towarów i usług na żadne inne niż wskazane w Projekcie cele. Wszelkie prawa związane z Projektem będą należały do Wnioskodawcy. Środki uzyskane z NFOŚiGW będą mały charakter sfinansowania kosztów kwalifikowanych projektu (pokrycia wydatków jakie są niezbędne na realizację przedsięwzięcia). NFOŚiGW jest jedynie instytucją finansującą. Nie nabywa od Wnioskodawcy żadnych świadczeń.

Pytanie

Czy względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie Wnioskodawca będzie ponosił na realizację wskazanych w stanie faktycznym studiów podyplomowych będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie będą ponoszone na realizację wskazanych w stanie faktycznym studiów podyplomowych, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia na studiach podyplomowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług. W myśl przywołanego przepisu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca jest publiczną uczelnią zawodową. Zgodnie zaś definicją zawartą w słowniku internetowym języka polskiego PWN słowo „kształcić” oznacza przekazywać komuś wiedzę, umiejętności. Natomiast słowo „kształcić się” oznacza przyswajać sobie wiedzę, rozwijać swoje umiejętności. Proces kształcenia opiera się na nauczaniu i uczeniu się, zakłada uczestnictwo w nim osób nauczających i uczących się. Wyodrębnia się kształcenie ogólne, które umożliwia nabycie kwalifikacji ogólnych (wiedzy, sprawności) niezbędnych wszystkim, niezależnie od ich roli społecznej i zawodowej i kształcenie zawodowe, zapewniające zdobycie kwalifikacji w zakresie wybranej specjalności. Treść i formy procesów kształcenia są wyznaczane ogólnymi celami kształcenia formułowanymi w ramach poszczególnych koncepcji kształcenia ogólnego i zawodowego (vide: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/ksztalcenie;3928490.html).

Czynności realizowane przez A. w ramach planowanych odpłatnych studiów podyplomowych zat. „(…)” będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na mocy ww. regulacji. Tym samym, nabywane w celu uruchomienia i organizacji studiów podyplomowych towary i usługi wykorzystane zostaną wyłącznie na potrzeby działalności edukacyjnej zwolnionej od podatku VAT. Wnioskodawca nie planuje wykorzystania nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Jak podaje art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca zapewnia podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanki pozytywnej, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są (będą) wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie podatku należnego. Wykluczono możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania ich do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Wydatki na realizację studiów podyplomowych będą miały bezpośredni i wyłączny związek z odpłatną usługą kształcenia (czyli czynnością zwolnioną od podatku VAT). W czasie studiów podyplomowych Wnioskodawca nie będzie realizował żadnych świadczeń jakie można uznać za opłatne czynności opodatkowane podatkiem VAT. Studia podyplomowe nie będą także służyły tym czynnościom w przyszłości.

W konsekwencji należy uznać, że względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie będą ponoszone na realizację wskazanych w stanie faktycznym studiów podyplomowych Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wystąpili Państwo do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i  Gospodarki Wodnej z wnioskiem o dofinansowanie na realizację studiów podyplomowych pn. „(…)”. Celem Programu jest podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez promowanie zasad zrównoważonego rozwoju, upowszechnienie wiedzy z zakresu klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, kształtowanie zachowań prośrodowiskowych ogółu społeczeństwa, w tym dzieci i młodzieży oraz aktywizacja społeczna - budowanie społeczeństwa obywatelskiego w obszarze klimatu, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Zadania te realizuje się m.in. wskutek wspierania działań w zakresie aktywnej edukacji ekologicznej poprzez finansowanie studiów podyplomowych. Realizowane przez Państwa studia podyplomowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mocą art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT - usługi kształcenia realizowane przez uczelnię. Zakupy związane z uruchomieniem i organizacją studiów podyplomowych nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług realizowanych przez Państwa - ani przed uruchomieniem studiów podyplomowych, ani w trakcie ich realizacji. Będą wykorzystane wyłącznie na potrzeby organizacji ww. studiów podyplomowych, czyli działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wydatków udokumentowanych fakturami jakie będą Państwo ponosili na realizację studiów podyplomowych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu będą wykorzystane wyłącznie na potrzeby organizacji ww. studiów podyplomowych, czyli działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją studiów podyplomowych pn. „(…)”.

Zatem Państwo stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Wydając interpretację, przyjęto jako element opisu sprawy Państwa wskazanie, że „realizowane przez Wnioskodawcę studia podyplomowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług mocą art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT – usługi kształcenia realizowane przez uczelnię.” Zatem w niniejszej interpretacji nie dokonywano analizy w tym zakresie.

Wskazać należy, że ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00