Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.493.2024.2.MW

Obowiązki płatnika w zakresie opodatkowania wypłaty zaliczki na poczet zysku komplementariusza.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 3 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 lipca 2024 r. (wpływ 25 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pan X jest komplementariuszem Spółki działającej pod firmą A spółka komandytowa (dalej: Wnioskodawca) wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), numerem NIP: (…) oraz numerem REGON: (…), dalej jako: Spółka.

Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego oraz jego zatwierdzenia. Sprawozdanie finansowe za rok obrotowy sporządzane jest do końca 3-go miesiąca następującego po roku obrotowym, a jego zatwierdzenie następuje do 6-go miesiąca od zakończenia roku obrotowego. Zysk spółki jest wypłacany w trakcie roku obrotowego. Po zakończeniu roku obrotowego wspólnicy podejmują uchwałę o podziale zysku, uwzględniając wypłacone w trakcie roku zaliczki na poczet zysku Spółki. Jednocześnie do końca 3-go miesiąca po zakończeniu roku obrotowego Spółka jest zobowiązana do złożenia zeznania rocznego w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.). Na dzień sporządzenia niniejszego wniosku, tj.: 28 czerwca 2024 r. komplementariusz X posiada 99% prawa do udziału w zysku i stracie w Spółce (dalej: udziały).

Spółka, jako płatnik, wypłacając część zysku komplementariuszowi w trakcie roku obrotowego, pobierała zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o f.), nie dokonując przy tym żadnych potrąceń. Na koniec roku podatkowego, po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego Spółka dokonuje obliczenia kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych zaliczek na poczet udziału Pana X w zyskach Spółki, którą należy uiścić w oparciu o treść art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytania

1.Czy w świetle art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f. Spółka jest zobowiązana do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: podatek PIT) od każdej wypłaconej zaliczki komplementariuszowi Spółki w trakcie roku obrotowego?

2.Czy w sytuacji, gdy Spółka, dokonując wypłaty komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku rocznego, pobierze podatek PIT, nie pomniejszając go o jakąkolwiek część zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: podatek CIT) zapłaconej przez Spółkę, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w CIT, przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT i czy w związku z zapłaconym podatkiem PIT od zysku komplementariusza, uprawnionym do wystąpienia o stwierdzenie nadpłaty będzie Spółka czy komplementariusz Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 1 – Spółka nie jest zobowiązana w trakcie roku podatkowego do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od każdej wypłaconej zaliczki Komplementariuszom będącymi osobami fizycznymi.

Zdaniem Spółki podatek może zostać pobrany przez płatnika, tj. Spółkę dopiero po złożeniu przez Spółkę zeznania CIT-8 oraz podjęciu uchwały wspólników o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku za dany rok. Jak bowiem stanowi art. 41 ust. 4e w zw. z ust.1 u.p.d.o.f., płatnicy zobowiązani są pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawionych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art 30a ust. 6a-6e.

Zgodnie z art. 30a. ust.1 pkt 4 u.p.d.o.f. od uzyskanych dochodów pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy min.: z tytułu dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Jak stanowi art. 30a. ust.1 pkt 4 u.p.d o.f., zryczałtowany podatek od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Spółka, nawiązując do art. 5a pkt 31, art. 21 ust. 1 pkt 51a, ust 40, art. 30a ust. 1 pkt 4, ust 6a-6e, art. 41 ust. 4e u.p.d.o.f., stoi na stanowisku, iż zryczałtowany podatek od zysku wypłacanego wspólnikom należy pobrać nie na etapie wypłacanych zaliczek na poczet udziału w zysku, ale dopiero wtedy, gdy Spółka dokonuje wypłaty zysku w oparciu o zatwierdzone sprawozdanie finansowe za rok obrotowy, co następuje dopiero po złożeniu zeznania rocznego CIT-8 przez Spółkę. W kwestii obowiązku pobierania podatku dochodowego od osób fizycznych przy wypłacie zaliczek wypłacanych komplementariuszom na poczet udziału w zyskach spółki komandytowej, które to wypłaty będą dokonywane w trakcie danego roku podatkowego (przed jego zakończeniem), została ugruntowana jednolita linia orzecznicza co do braku obowiązku pobierania przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.

Przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 2048/18. Jak trafnie wskazał Sąd w tym wyroku: „Jeżeli do obliczenia wysokości podatku od komplementariusza, zgodnie z art. 30a ust 6a u.p.d.o.f. konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego S.K.A., to obowiązek podatkowy komplementariusza powstały z chwilą wypłaty mu zaliczki na poczet udziału w zyskach, przekształci się w zobowiązanie podatkowe w momencie obliczenia dochodu tej spółki na podstawie art. 19 u.p.d.o.p. Dopiero wówczas znana będzie wysokość podatku do zapłaty przez komplementariusza. W konsekwencji w tym momencie płatnik będzie mógł zrealizować swój obowiązek w postaci obliczenia podatku, zaś w dalszej kolejności pobrania go i wpłacenia właściwemu organowi podatkowemu. Tylko w taki sposób płatnik zrealizuje wynikający z art. 41 ust. 4e u.p.d.o.f. obowiązek pobrania podatku z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e u.p.d.o.f. Wypłacając komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku spółka komandytowo-akcyjna nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Ustawodawca w zakresie tego podatku nie wprowadził obowiązku pobierania zaliczek przez płatnika, zaś obliczenie wysokości podatku powinno odbywać się według zasad określonych w art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f. Jest to natomiast możliwe dopiero po obliczeniu podatku należnego spółki komandytowo-akcyjnej za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany”.

Choć powyższy wyrok odnosi się wprawdzie do opodatkowania komplementariuszy spółki komandytowo-akcyjnej, jednak zasady opodatkowania komplementariuszy spółki komandytowo-akcyjnej są identyczne, jak w przypadku komplementariuszy spółki komandytowej. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę szerokie i ugruntowane orzecznictwo sądów administracyjnych, które to a contrario pozostaje w sprzeczności ze stanowiskiem organów podatkowych, Spółka reprezentuje pogląd, iż nie jest zobowiązana do poboru przedmiotowego podatku w trakcie roku podatkowego.

Stanowisko takie zajął między innymi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 13 lipca 2021 r., sygn. akt I SA/Kr 793/21, stwierdzając, że: „Wypłacając komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczki na poczet zysku spółka komandytowa nie ma obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Ustawodawca w zakresie tego podatku nie wprowadził obowiązku pobierania zaliczek przez płatnika, zaś obliczenie wysokości podatku powinno odbywać się według zasad określonych w art 30a ust. 6a u.p.d.o.f. Jest to natomiast możliwe dopiero po obliczeniu podatku należnego spółki komandytowej za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany”.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w następujących wyrokach sądów administracyjnych.

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 listopada 2021 r., sygn. akt: I SA/Gd 1126/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 21 października 2021 r., sygn. akt: I SA/Sz 672/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 31 sierpnia 2021 r., sygn. akt: ISA/GI 881/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 27 października 2021 r., sygn. akt; I SA/Kr 1204/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. akt: ISA/Rz 968/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. akt: I SA/Gd 1310/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 grudnia 2022 r., sygn. akt: I SA/Kr 852/21,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 20 grudnia 2022 r., sygn. akt: I SA/Kr 952/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. akt: I SA/Po 864/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 marca 2023 r., sygn. akt: I SA/Kr 1353/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 czerwca 2023 r., sygn. akt: I SA/Po 218/23,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. akt I SA/Gd 291/23,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 4 października 2023 r., sygn. akt I SA/Bk 229/23,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 943/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 744/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 8 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/OI 609/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 26/23,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 638/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 242/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 października 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 959/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 września 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 784/22,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 grudnia 2022 r., sygn. akt I SA/Gd 969/22.

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 listopada 2023 r., sygn. akt I SA/Lu 457/23,

-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 5 grudnia 2023 r, sygn. akt I SA/Gd 856/23.

Przedmiotowa kwestia była również podejmowana przez Naczelny Sąd Administracyjny min: w wyroku z dnia 9 maja 2023 r., sygn. akt II FSK 1326/22, w której to Naczelny Sąd Administracyjny utrzymał w mocy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 sierpnia 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 2274/21, orzekając, iż:

„Odnosząc się do argumentu organu, że wypłata zaliczki na poczet udziału w zysku traktowana jest jak przychód z udziału w zysku i opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym, trzeba przypomnieć, że zgodnie z art. 217 Konstytucji RP przedmiot opodatkowania musi być określony w ustawie. Przepisy ustaw podatkowych powinny być dostatecznie jednoznaczne i precyzyjne tak, by na ich podstawie podatnik był w stanie określić treść swojego obowiązku podatkowego. Wymóg ustawowej regulacji naruszają przepisy niejasne i nieprecyzyjne, które pozostawiają organom je stosującym nadmierną swobodę, (por. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 kwietnia 2001 r., K 13/01, OTK 2001/4/81). Dokonana przez organ wykładnia prowadziłaby do ustalenia podstawy opodatkowania w oparciu o kryteria pozaustawowe, co stanowiłoby naruszenie art. 217 Konstytucji RP (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 lutego 2016 r., II FSK 3585/13)”.

Biorąc pod uwagę art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 24 ust. 5, art 30a ust. 1 pkt 4, art. 41 ust 4e u.p.d o.f., należy wywieść, iż ustawodawca nie wymienił wśród przykładowych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych wypłaty zaliczek na poczet dywidendy ani zaliczek na poczet zysku. Na podstawie powyższego Spółka stoi na stanowisku, iż brak możliwości zastosowania art. 30a ust. 6a-6e u.p.d.o.f. w trakcie trwania roku podatkowego wprost prowadzi do stwierdzenia, że nie można przypisać jej statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Stanie się takim płatnikiem dopiero z upływem roku podatkowego, kiedy zostanie obliczony zysk i podatek należny od dochodu Spółki.

Spółka stosuje się do zapisów art. 84 Konstytucji RP, który to stanowi, iż każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Zgodnie z art. 217 Konstytucji RP nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy.

Biorąc pod uwagę, przepisy wynikające z Konstytucji RP, jako aktu prawnego najwyższej rangi, wskazujące na fakt, iż to ustawy kształtują stronę podmiotową i przedmiotową opodatkowania oraz mechanizm kalkulacji wysokości podatku, podnieść należy, iż ustawodawca wprowadził w życie te zasady, aby mogły one chronić podatników przed nadmiernym fiskalizmem oraz dowolnym kształtowaniem przez państwo obowiązków podatkowych podatników. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn.: I SA/Sz 607/23, „Obligatoryjnie ustawa powinna regulować nakładanie podatków oraz określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych. Wyliczenie elementów stosunku podatkowego w art. 217 Konstytucji RP nie ma charakteru wyczerpującego (por. Trybunał Konstytucyjny w sprawie sygn. P 7/00). Obowiązkiem regulacji ustawowej objęte są również inne istotne elementy stosunku podatkowego, by wymienić tytułem przykładu: podstawę opodatkowania (por. TK w sprawie sygn. SK 39/06), zaliczkę na podatek (por. TK w sprawie sygn. K 28/98), mechanizm obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (por. TK w sprawie sygn. SK 9/03)”.

„Jednocześnie wszystkie istotne elementy konstrukcyjne podatku ustawa podatkowa powinna określać na tyle wyraźnie, jednoznacznie, aby na jej podstawie podatnik był w stanie poznać treść swoich obowiązków fiskalnych, w jakich sytuacjach faktycznych ma zapłacić podatek i jak wyliczyć jego konkretną wysokość (por. TK w sprawie sygn. K 13/01)”.

W związku z powyższym, zgodnie z art. 2 Konstytucji RP reprezentującym zasadę demokratycznego państwa prawnego, Spółka pragnie również podkreślić, iż stoi na stanowisku uznającym pierwszeństwo wykładni językowej przy stosowaniu prawa podatkowego, a tym samym zakaz wykraczania poza granice wyznaczone przez znaczenie słów użytych przez ustawodawcę.

Korzystanie z pozostałych metod wykładni może służyć wyłącznie potwierdzeniu wyników wykładni językowej prawa podatkowego, ale nie może prowadzić do modyfikowania treści przepisów prawa podatkowego, tym bardziej do odejścia od rezultatów wykładni językowej w celu nałożenia obowiązku zapłaty podatku.

W związku z powyższym wykładnia językowa rozpatrywanego stanu prawnego prowadzi do jednoznacznej konstatacji, że u.p.d.o.f. w art. 41 ust. 4e wymaga od płatników stosowania bez żadnych wyjątków art. 30a ust. 6a-6etej ustawy przy obliczaniu, pobieraniu i odprowadzaniu zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 pkt 4. Dodatkowo na gruncie art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f. zobowiązuje płatników do pomniejszenia podatku o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku spółki i podatku należnego od dochodu spółki, a więc niewątpliwie wymaga od płatników znajomości kwoty podatku należnego od dochodu spółki za rok podatkowy. Należy zatem uznać, iż powyższe przepisy wykluczają opodatkowanie zaliczek wypłacanych przez Spółkę komplementariuszom w trakcie roku podatkowego na poczet udziału w zysku spółki za ten rok. Brak możliwości pomniejszenia podatku przez płatnika zgodnie z art. 30a ust. 6a-6c ustawy o PIT w trakcie roku podatkowego jest równoznaczny z brakiem możliwości mechanizmu kalkulacji, pobrania i odprowadzenia podatku przez płatnika na rzecz właściwego organu podatkowego przed zakończeniem roku podatkowego. Wysokość zysku spółki i podatku należnego od dochodu spółki za rok podatkowy, w trakcie którego spółka wypłaca komplementariuszom zaliczki na poczet udziału w jej zysku, są w trakcie roku podatkowego wielkościami nieznanymi, które dopiero się kształtują do zakończenia roku podatkowego. Należy również wskazać, iż ustawodawca nie przewidział zaliczkowej zapłaty omawianego podatku w trakcie roku podatkowego. Tak wyznaczone cele wykluczają opodatkowanie dochodu komplementariusza uzyskanego z tytułu uczestnictwa w zysku Spółki w trakcie roku podatkowego. Znalazły one odzwierciedlenie w treści art. 41 ust. 4e i art. 30a ust. 6a-6e u.p.d.o.f., skoro ustawodawca przyjął wysokość podatku za wypadkową wielkości znanych dopiero po zakończeniu roku podatkowego.

W ocenie Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 2 – Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji dokonywania wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego, dokonując pobrania oraz wpłaty podatku PIT bez pomniejszenia go o część zaliczki na poczet podatku CIT zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty zaliczki do Wspólnika, w myśl art. 31d pkt 1 u.p.d.o.f., jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a i 13-16, Spółka będzie miała prawo do wystąpienia o stwierdzenie nadpłaty oraz o zwrot nadpłaconego podatku PIT.

Jak stanowi art. 31d pkt 5 u.p.d.o.f., Spółka będzie zobowiązana niezwłocznie zwrócić kwotę nadpłaty komplementariuszowi. W pierwszej kolejności należy przytoczyć art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., który to określa stawkę podatku, zgodnie z którym od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy PIT zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany. Natomiast w myśl art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy (...). Dodatkowo należy wspomnieć, iż zgodnie z treścią art. 42 ust. 1 u.p.d.o.f. płatnicy, o których mowa w art. 41, są zobowiązani do przekazania kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na podatek – na właściwy rachunek według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W myśl art. 72 § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm., dalej „o.p.”), za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku, podatku pobranego przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej. Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 2 o.p. nadpłata powstaje (...) z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej. Zgodnie z art. 75 § 1 o.p., jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W ocenie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu stanowi jedynie definitywne przysporzenie majątkowe w postaci powiększenia aktywów. Przychodem podlegającym opodatkowaniu jest tylko takie świadczenie, którym podatnik może dowolnie dysponować oraz nie musi liczyć się z obowiązkiem jego zwrotu świadczeniodawcy. W sytuacji osiągania przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej przychód taki jest opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem pobieranym z udziałem płatnika, którym jest Spółka, jako podmiot zobowiązany do obliczania, pobierania i wpłacania podatku dochodowego na rzecz właściwych organów podatkowych. Podatkowi temu podlega dopiero kwota wypłaty z tytułu udziału w zysku dzielonym po zakończonym roku obrotowym. Takie rozumienie art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. oraz art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., w ocenie Wnioskodawcy, jest jedyną właściwą wykładnią przepisów mających zastosowanie od 1 maja 2021 r w stosunku do Spółki.

 Konsekwentnie, jeśli Spółka pobierze podatek zryczałtowany od wypłaconych zaliczek na poczet zysku, nie stosując odliczenia podatku CIT przewidzianego w art 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d o.f. oraz art 30a ust 6a u.p.d.o.f., podatek PIT zostanie pobrany w wysokości wyższej od należnej. W ocenie Wnioskodawcy dla osiągnięcia prawidłowości wyliczenia wysokości opodatkowania Komplementariusza należy przeprowadzić następujące obliczenia:

-po zakończeniu roku obrotowego oraz zapłacie podatku CIT przez Spółkę oraz dokonaniu finalnej dystrybucji zysku do Wspólników za dany rok należy ustalić ostateczną wartość udziału w zysku przypadającego na Wnioskodawcę wypłaconą przez Spółkę,

-następnie do tak ustalonej kwoty zastosować stawkę 19% PIT,

-od podatku PIT należy odliczyć kwotę podatku CIT wykazanego w zeznaniu rocznym i zapłaconego przez Spółkę, w takiej części, w jakiej ww. kwota podatku CIT odpowiada procentowemu udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki.

Z kolei, aby obliczyć kwotę nadpłaty należy ustaloną w wyżej wymieniony sposób kwotę zobowiązania PIT Wnioskodawcy porównać z kwotą stanowiącą sumę podatku PIT pobranego od zaliczek wypłaconych w ciągu roku na poczet udziału w zyskach Spółki oraz podatku PIT pobranego od finalnej wypłaty z tytułu udziału w zysku Spółki. Jeżeli w takim wypadku okaże się, iż kwota ostatecznego zobowiązania PIT Wnioskodawcy jest niższa niż faktycznie pobrany podatek przez Spółkę (od zaliczek i od dystrybucji zysku rocznego), to otrzymana różnica będzie stanowić nadpłatę podatku dla Spółki.

Powyższe konkluzje znajdują potwierdzenie min.: w stanowisku wyrażonym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2021 r. 0113-KDIPT2-3.4011.369.2021.1.NM, w który to uznał, iż: „Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek PIT nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób prawnych zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty Wspólnikowi zaliczki na poczet udziału w zysku, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT, poprzez złożenie przez Niego wniosku o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym oraz zwrot takiej nadpłaty na Jego rzecz przez właściwy urząd skarbowy”.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Spółka, dokonując wypłaty komplementariuszowi spółki zaliczki na poczet zysku rocznego, pobierze podatek PIT, nie dokonując przy tym żadnych pomniejszeń o część zaliczki na poczet CIT zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty zaliczki do Wspólnika, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w CIT, Spółce będzie przysługiwać prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo spółką komandytową (dalej: Spółka). Zysk Spółki jest wypłacany w trakcie roku obrotowego. Po zakończeniu roku obrotowego wspólnicy podejmują uchwałę o podziale zysku, uwzględniając wypłacone w trakcie roku zaliczki na poczet zysku Spółki. Komplementariusz (osoba fizyczna) posiada 99% prawa do udziału w zysku i w stracie Spółki.

W myśl art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.):

Spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna i spółka akcyjna.

Stosownie do zapisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych:

Użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 102 Kodeksu spółek handlowych:

Spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu ww. podatkiem zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Na podstawie art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce ‒ oznacza to:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ponadto, stosownie do art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (…).

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.

Zauważam, że ustawodawca nie wymienił wśród przykładowych dochodów (przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych wypłaty zaliczek na poczet dywidendy ani zaliczek na poczet zysku. Niemniej jednak wypłata tego rodzaju należności na rzecz wspólnika spółki jest traktowana jako faktyczne uzyskanie przychodu z udziału w zyskach spółki. Wypłata zaliczki na poczet zysku powoduje więc powstanie u wspólnika przychodu. W przypadku osoby fizycznej jest to przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do wypłaty przez Spółkę w trakcie roku podatkowego komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku rocznego Spółki wskazuję, że wypłaty te stanowią dla komplementariusza przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód ten powstaje zatem w momencie jego wypłaty i jest opodatkowany stawką 19%. W konsekwencji Spółka będzie zobowiązana jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od wypłat dokonywanych na rzecz komplementariusza.

Jednocześnie zauważam, że konsekwencją nadania spółce komandytowej podmiotowości na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tę spółkę – podobnie, jak ma to miejsce w odniesieniu do pozostałych spółek – podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wspólnicy spółki komandytowej, tj. m.in. jej komplementariusze, zostali opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki.

Zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Stosownie do art. 30a ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4.

Wykładnia literalna art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że kwotę pomniejszenia podatku można ustalić dopiero, gdy znana jest wartość podatku dochodowego od osób prawnych należnego od dochodu spółki za rok podatkowy, w którym uzyskany został zysk dzielony między wspólników. Przesądza o tym użycie przez ustawodawcę w art. 30a ust. 6a sformułowania „za rok podatkowy”.

Nie ma możliwości stosowania tego pomniejszenia w odniesieniu do wypłacanych komplementariuszom w trakcie roku podatkowego zaliczek na poczet udziału w zysku za ten rok (zaliczek na poczet zysku, jaki spółka może osiągnąć w tym roku podatkowym). Ustawa nie pozwala bowiem na ustalenie kwoty pomniejszenia w oparciu o zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych należne od dochodu spółki, obliczone zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za okres do momentu wypłaty zaliczki na poczet udziału w zysku.

Regulacja art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwzględnia zależność między dochodem (zyskiem) uzyskanym przez spółkę w danym roku podatkowym a przychodami wspólników z udziału w zysku spółki za ten rok podatkowy.

Ustawodawca ukształtował omawiane uprawnienie, uwzględniając „modelowy” system podziału zysków, tj. następującą sekwencję zdarzeń:

-spółka w trakcie roku uzyskuje dochody, które opodatkowuje podatkiem dochodowym;

-po zakończeniu roku obrotowego i roku podatkowego spółka ustala swój zysk i ustala podatek dochodowy należny za dany rok podatkowy;

-po ustaleniu wyników za dany rok obrotowy spółka podejmuje decyzję o podziale zysku za dany rok;

-wypłata zysków za dany rok „wynika” z uzyskania dochodów (zysków) za ten rok.

Na mocy art. 30a ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 6a i 6b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.

Przepis ten określa zakres „czasowy” uprawnienia komplementariusza do omawianego pomniejszenia. Kwota wyliczona zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w oparciu o wartość podatku należnego od dochodu spółki za dany rok podatkowy może pomniejszać podatek od wypłat uzyskiwanych przez wspólnika z udziału w zyskach spółki za ten rok podatkowy – w okresie do 6 lat od końca tego roku podatkowego.

Przepis odnosi się do sytuacji, w których udział w zysku osiągniętym przez spółkę w danym roku nie jest wypłacany wspólnikom w kolejnym roku, ale w latach późniejszych (do 5 lat od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty, czyli do 6 lat od końca roku, w którym zysk został osiągnięty).

Co istotne, pomniejszenie nie dotyczy jakichkolwiek przychodów z udziału w zyskach spółki wypłacanych wspólnikom, ale wyłącznie tych przychodów, które wynikają z osiągnięcia przez spółkę zysku za dany rok podatkowy (są wypłatą z tytułu udziału w tym zysku – w zysku za ten konkretny rok podatkowy).

Spółka, jako płatnik – zgodnie z art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie zobowiązana pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów wypłacanych komplementariuszowi z tytułu udziału w zysku Spółki w formie zaliczek na poczet zysku. Wypłata zaliczki na poczet udziału w zyskach Spółki powoduje więc powstanie przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie nie będzie podstaw do pomniejszenia wartości pobieranego przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego o kwotę, o której mowa w art. 30a ust. 6a-6c tej ustawy. Nie będzie bowiem znana kwota podatku należnego od dochodu Spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku (zaliczka na poczet udziału w zysku) został uzyskany. Spółka – jako płatnik – powinna pobierać więc podatek według stawki 19%, bez pomniejszeń, zanim zostanie ustalony podatek dochodowy od osób prawnych za rok podatkowy wynikający z zeznania rocznego CIT-8.

Podsumowanie: Spółka jest zobowiązana, jako płatnik, do obliczania, pobierania i odprowadzania zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych w trakcie roku wypłat zaliczek na poczet zysku na rzecz komplementariusza będącego osobą fizyczną, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie nie ma podstaw do pomniejszenia wartości pobieranego przez Spółkę zryczałtowanego podatku dochodowego o kwotę, o której mowa w art. 30a ust. 6a i 6b ww. ustawy. Spółka – jako płatnik – powinna pobierać więc podatek według stawki 19%, bez pomniejszeń, zanim zostanie ustalony podatek dochodowy od osób prawnych za rok podatkowy wynikający z zeznania rocznego CIT-8.

Przechodząc natomiast do rozstrzygnięcia kwestii będącej przedmiotem pytania drugiego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 73 § 1 pkt 1 i 2 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

 1) zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;

 2) pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej

 (...).

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Zgodnie z art. 75 § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Tym samym, jeżeli z przepisów prawa podatkowego nie wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), składany jest tylko wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Podsumowanie: w sytuacji, gdy Spółka – dokonując wypłaty komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku rocznego – pobierze podatek dochodowy od osób fizycznych, nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób prawnych zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty komplementariuszowi zaliczki na poczet udziału w zysku, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych, komplementariuszowi przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych przez złożenie przez komplementariusza wniosku o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym oraz zwrot takiej nadpłaty na jego rzecz przez właściwy urząd skarbowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00