Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.211.2024.2.MM
Czy wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 26 czerwca 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 27 czerwca 2024 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 3 lipca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
… Polska S.A. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest spółką prawa polskiego mającą siedzibę na terytorium Polski, zarejestrowaną na potrzeby podatku VAT w Polsce. Spółka prowadzi podstawową działalność w zakresie wytwarzania (…) w czterech lokalizacjach: (…) .
W ramach prowadzonej działalności, Spółka realizuje cele przewidziane w zakresie zrównoważonego rozwoju, w tym angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), a także podejmuje działania z zakresu szeroko rozumianego ESG. Mając na celu budowanie pozytywnego wizerunku, zacieśnianie współpracy między Wnioskodawcą a mieszkańcami społeczności lokalnych poszczególnych lokalizacji, w których usytuowane są zakłady (…) Spółki, a także szeroko rozumianą promocję aktywności fizycznej oraz zaprezentowanie nowoczesnych zakładów produkcyjnych i szerokiego portfolio produktów Spółki oraz prezentację działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i szeroko rozumianych ekosystemów, w których funkcjonuje Wnioskodawca podjął decyzję o zorganizowaniu festynów na terenie swoich zakładów produkcyjnych w każdej z lokalizacji w określonym terminie (dalej: Festyn).
W 2023 r. Festyn odbył się w (…), która jest zlokalizowana w (…). W 2024 r. Spółka planuje zorganizowanie Festynu w swoim zakładzie funkcjonującym w (…).
Festyn będzie skierowany do pracowników Spółki, emerytów, (…), ich rodzin oraz pozostałych mieszkańców poszczególnych społeczności lokalnych miast i gmin niezwiązanych bezpośrednio z Wnioskodawcą. Wnioskodawca nie będzie weryfikował statusu poszczególnych uczestników Festynu. Każda zainteresowana osoba będzie miała możliwość uczestniczenia w wydarzeniu.
Program Festynu obejmuje m.in.:
- strefę sportową połączoną ze strefą atrakcji rodzinnych (ze stołami tenisowymi, wyznaczonym miejscem do strzelania z łuku, stołem do piłkarzyków, miejscem do gier takich jak np. przeciąganie liny, czy wspólnych rodzinnych ćwiczeń na świeżym powietrzu, czy zawodów w skokach w workach (…),
- wiosenne warsztaty artystyczne oraz sportowe gry i zabawy dla dzieci i rodziców,
- malowanie twarzy, dmuchane zamki, zjeżdżalnie,
- strefę gastronomiczną: słodki poczęstunek i food trucki (nie będzie sprzedawanego alkoholu),
- pokaz gotowania na żywo,
- zwiedzanie zakładu.
Dodatkowo, Wnioskodawca będzie ponosił wydatki związane z przygotowaniem terenu do Festynu, m.in. jego poprawnym zabezpieczeniem i ogrodzeniem. Zakresy Festynów w poszczególnych lokalizacjach mogą się różnić, jednak charakter i cel wydarzenia pozostaje bez zmian.
W piśmie z 3 lipca 2024 r. wskazali Państwo, ponadto, że:
1. Spółka nie posiada kompleksowo spisanej polityki CSR. Mimo to w sposób ciągły realizuje projekty spełniające przesłanki CSR, np. przyznaje granty dla lokalnych działaczy w celu rozwoju ich działalności, współpracuje z SOS Wioskami Dziecięcymi i inne. Również Spółka jest objęta obowiązkiem przygotowania i upublicznienia raportu ESG za 2025 r. Spółka obecnie jest w zaawansowanym stadium wyboru podejścia i określenia wskaźników w tym zakresie.
2. Spółka nie posiada kompleksowo spisanej polityki CSR. Interesariuszami są zarówno kontrahenci Spółki, dla których coraz częściej odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój jest przesłanką nawiązania współpracy oraz dla społeczności lokalnej.
3a. Jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
3b. Jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.
Odpowiedzialność za środowisko naturalne i społeczeństwo jest wpisane w strategię zarządzania Spółką- wizja organizacji (CSR - jest częścią zrównoważonego rozwoju).
Na tym etapie bierzemy pod uwagę oddziaływanie danej aktywności np. projektu inwestycyjnego na środowisko przyrodnicze, bezpieczeństwo pracowników, bezpieczeństwo produktu oraz wpływ na lokalne otoczenie w tym sąsiadów.
4. Spółka bada ponoszone wydatki w zakresie ogólnego spełnienia przesłanek umożliwiających za uznanie ich jako wydatków na CSR.
5. Działania podejmowane przez Spółkę w ramach CSR niewątpliwe przyczyna się do wzrostu rozpoznawalności marki co przyczyni się do wzrostu przychodów. Również poprzez działania na rzecz lokalnej społeczności Spółka reklamuje się jako dobry pracodawca, co w przyszłości ułatwi Spółce pozyskanie pracowników i niewątpliwie zabezpieczy źródło przychodów poprzez stworzenie stabilnego zespołu.
6. Celem zorganizowania i przeprowadzenia Festynu jest przedstawienie Spółki jako partnera nie tylko dla lokalnej społeczności, ale również dla obecnych i przyszłych klientów. Spółka zaprezentuje się jako solidny pracodawca i rzetelny partner biznesowy.
7. Spółka umieściła informację na plakatach promujących to wydarzenie w poszczególnych lokalizacjach, jak również w newsletter wewnętrznych wysyłanych do pracowników droga mailową.
8. Spółka również umieściła informacje w kanałach komunikacji zewnętrznych na oficjalnej stronie na (...). Informacja prasowa została wysłana do mediów lokalnych i rolniczych, które zamieściły informacje w swoich gazetach, na stronach internetowych, oraz w mediach społecznościowych ((...), (...)).
Pytanie
Czy wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zgodnie z powyższym, za koszty uzyskania przychodów uznaje się zatem wydatki spełniające łącznie następujące warunki:
1. zostały poniesione przez podatnika,
2. są definitywne (rzeczywiste),
3. pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
4. zostały poniesione w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia ich źródła, lub mogą mieć inny wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
5. zostały właściwie udokumentowane,
6. nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zdaniem Spółki, wydatki na Festyn spełniają powyższe przesłanki, umożliwiające zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów. Najistotniejsze znaczenie dla kwalifikacji wydatku do kosztów uzyskania przychodów ma charakter ponoszonego wydatku - poniesienie wydatku w związku z działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Konieczne jest wykazanie związku przyczynowego pomiędzy czynionymi wydatkami, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów bądź nie dopuszczeniem do utraty źródła przychodów.
CSR oznacza budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i z biznesowymi, zarówno z otoczeniem zewnętrznym, jak i wewnętrznym. Zdaniem Spółki, zorganizowanie Festynu niewątpliwie wpływa na wizerunek Spółki zarówno wśród lokalnych władz oraz społeczności, plantatorów i kontrahentów, a także wśród obecnych i przyszłych pracowników.
W ocenie Wnioskodawcy Festyn niewątpliwie przyczyni się do polepszenia relacji wśród lokalnej społeczności, zachęci lokalną społeczność do współpracy, umożliwi nawiązanie relacji Wnioskodawcy z potencjalnymi przyszłymi pracownikami jako lokalnego pracodawcę otwartego na mieszkańców, partnera biznesowego współpracującego z lokalnymi firmami (…), co przełożyć się ma na uzyskiwanie przychodów, zabezpieczenie źródła przychodów.
Zdaniem Spółki, wydatków na Festyn nie należy kwalifikować jako kosztów reprezentacji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji ustawa o CIT nie definiuje jednak terminu „reprezentacja”.
NSA w wyroku z 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/11) dokonał następującej wykładni pojęcia „reprezentacja”: jest to działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. NSA stwierdził, że oceny czy dany wydatek ma charakter reprezentacyjny, należy dokonać przez pryzmat celu, w jakim ten wydatek jest ponoszony. Jeżeli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie pozytywnego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. W ocenie Spółki, powyższe wskazuje, iż reprezentacja to przede wszystkim działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osób trzecich w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku Spółki. Zdaniem Wnioskodawcy, w odróżnieniu od wydatków związanych z CSR, wydatki na reprezentację są ukierunkowane na konkretny podmiot i są podejmowane bezpośrednio w celu uzyskania przychodów z tytułu, np. zawarcia umowy z konkretnym kontrahentem. W działalności CSR występuje szerokie grono odbiorców związanych co do zasady z danym regionem, w tym przypadku jest to miejscowość, w której Spółka prowadzi swą działalność.
Wydatki na Festyn nie są ukierunkowane wprost na osiągnięcie bezpośredniego efektu, lecz mają na celu kształtowanie pozytywnych relacji zarówno z władzami gminy, kontrahentami i ludnością lokalną przez Spółkę - jako społecznie odpowiedzialnego partnera biznesowego. Zdaniem Spółki, mając na względzie wskazane wyżej okoliczności, w tym przede wszystkim charakter i cel ponoszonych wydatków na Festyn, wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Podobne stanowisko zostały zaprezentowane w interpretacjach DKIS z:
- 14 września 2022 r., Znak 0111-KDIB1- 2.4010.424.2022.1.EJ;
- 8 grudnia 2020 r., Znak 0111-KDIB1-3.4010.250.2020.2.MBD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…).
W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.
Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Z punktu widzenia rozpoznawania momentu, w którym dany wydatek winien być uznany za koszt podatkowy (potrącalność), istotny jest wprowadzony ustawą podział kosztów na bezpośrednio i inne niż bezpośrednio związane z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:
a) bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód – art. 15 ust. 4, ust. 4b-4c ustawy o CIT),
b) inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie – art. 15 ust. 4d-4e ustawy o CIT).
Ustawa CIT nie zawiera definicji kosztu „bezpośredniego” oraz kosztu „pośredniego” – brak takiej definicji związany jest z nieokreślonością tych pojęć i brakiem stałych, niezmiennych kryteriów oceny wystąpienia bezpośredniego lub jedynie pośredniego związku takich kosztów z przychodami osoby prawnej w konkretnym przypadku. W efekcie, te same wydatki mogą być w danych warunkach bezpośrednimi, zaś w innych jedynie pośrednimi kosztami uzyskania przychodu. Ocena tej kwestii musi być więc dokonywana w każdym przypadku na tle określonej sytuacji, przy uwzględnieniu indywidualnych cech działalności podatnika, w warunkach której wydatki te są ponoszone. Przy czym, jeżeli określone wydatki można powiązać z osiąganiem konkretnego przychodu, to bez względu na możliwość jednoczesnego wywiedzenia pośredniego związku tych wydatków z ewentualnymi innymi przychodami, zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów ocenić należy w kontekście tego przychodu, z którym wydatki te są bezpośrednio związane.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Podobnie traktować należy wydatki na zakup materiałów i produktów, które można przypisać do konkretnego przychodu, a tym samym dokonać identyfikacji i konkretyzacji przychodu uzyskanego w następstwie poniesienia tego rodzaju wydatku.
Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, a więc takie, którym nie można przypisać konkretnego przychodu, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje ich uzyskanie, np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną. Tego rodzaju koszty, chociaż niewątpliwie związane są z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami. Tym samym, nie jest możliwe ustalenie, w którym okresie bądź roku podatkowym wystąpi przychód uzasadniający potrącenie takich kosztów.
Moment potrącalności kosztów został przez ustawodawcę uregulowany w art. 15 ust. 4-4e ustawy o CIT.
I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Stosownie do art. 15 ust. 4b ww. ustawy:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Jak stanowi art. 15 ust. 4c ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
Zgodnie z art. 15 ust. 4e ustawy o CIT:
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji Festynu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że Spółka jest spółką prawa polskiego mającą siedzibę na terytorium Polski, zarejestrowaną na potrzeby podatku VAT w Polsce oraz prowadzipodstawową działalność w zakresie (...).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że CSR to strategia zarządzania, której założeniem jest uwzględnianie interesów społecznych, relacji z podmiotami zewnętrznymi (otoczeniem firmy – grupami interesariuszy, społecznościami lokalnymi) czy branie pod uwagę kwestii ochrony środowiska.
Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które :
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
We wniosku wskazaliście Państwo, że podejmujecie działania, które wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, jednak Spółka nie posiada spisanej polityki w tym zakresie.
Ponadto, co również istotne, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Spółka nie posiada kompleksowo spisanej polityki CSR. Wskazali Państwo jedynie, że:
- (...) w sposób ciągły realizuje projekty spełniające przesłanki CSR oraz jest objęta obowiązkiem przygotowania i upublicznienia raportu ESG za 2025 r.
- Spółka obecnie jest w zaawansowanym stadium wyboru podejścia i określenia wskaźników w tym zakresie.Spółka bada ponoszone wydatki w zakresie ogólnego spełnienia przesłanek umożliwiających za uznanie ich jako wydatków na CSR.
Powyższe przesłanki nie są zatem wystarczające, aby stwierdzić, że wydatki poniesione na organizację festynów wpisują się w realizację strategii CSR w Państwa Spółce.
Tym samym, przedmiotowe działania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów jako element polityki CSR, ponieważ z wniosku nie wynika, żeby taka była przez Spółkę prowadzona, a samo powołanie się na społeczną odpowiedzialność biznesu nie jest wystarczające do uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów.
Zatem nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wydatki poniesione na pokrycie kosztów organizacji festynu stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT.
W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pańtwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right