Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.394.2024.2.MAP
Ustalenie prawidłowości zmiany formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z8 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej od 4 lutego 2015 r. w zakresie produkcji gotowych produktów tekstylnych, pod kodem PKD 13.92.Z. 30 stycznia 2020 r. zaprzestał Pan wykonywania działalności gospodarczej, a 16 grudnia 2020 r. został Pan wykreślony z CEiDG. Jako formę opodatkowania stosował Pan podatek liniowy, zgodnie z art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej również: „ustawa o PIT”).
Następnie 1 kwietnia 2022 r. ponownie rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie doradztwa dla podmiotów gospodarczych, określonej kodem PKD: 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Przy ponownym rejestrowaniu w 2022 r. działalności w CEiDG był Pan przekonany, że wybrał formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, czego konsekwencją było comiesięczne realizowanie przelewów podatku dochodowego do urzędu skarbowego z oznaczeniem PPE, czyli zaliczka na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Urząd miał zatem informację o zadeklarowaniu przez podatnika woli opodatkowania swoich przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 690) i rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 26 października 2022 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2272) - pkt II Podatek dochodowy od osób fizycznych, Symbol formularza/tytuł płatności/Opis pkt 19 w 2022 r. i odpowiednio pkt 20 w 2023 r. symbol „PPE” oznacza tytuł płatności wynikający z obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym, realizując comiesięczne przelewy do urzędu skarbowego na podatek dochodowy z oznaczeniem PPE uważał Pan, że organ podatkowy jest należycie poinformowany o formie opodatkowania wybranej przez Pana, tj. formie zryczałtowanej na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uważał Pan, że tak złożone przez Pana oświadczenie o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie składał Pan żadnej dodatkowej deklaracji. Wysokość wpłacanych zaliczek na podatek dochodowy nigdy nie była kwestionowana przez organ podatkowy.
Przez cały 2022 r. co miesiąc ze znacznym wyprzedzeniem uiszczał Pan zaliczki na podatek, zgodnie z formularzem PPE i prowadził ewidencję przychodów wymaganą na potrzeby określenia przychodu w zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wpłaty zaliczek obliczone według iloczynu stawki 8,5% lub 15% i osiągniętego w danym miesiącu przychodu, odpowiadającego poszczególnym stawkom i oznaczone w tytule przelewu do urzędu skarbowego symbolem PPE, a także fakt prowadzenia ewidencji przychodów bez ewidencji kosztów wskazywał na intencję rozliczenia podatków według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Po zakończeniu 2022 r., złożył Pan zeznanie roczne PIT-28, co dodatkowo potwierdza, że złożył Pan organowi oświadczenie woli o wyborze formy opodatkowania według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy bowiem zaznaczyć, że spełniał Pan wszelkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro lub jeśli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ponadto suma uzyskanych przychodów nie przekroczyła w 2022 r. limitu 2 000 000 euro wskazanego w ustawie, przez co zachował Pan prawo do kontynuowania rozliczeń podatkowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2023 r.
Do podatnika nie mają także zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.:
· nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej,
· nie korzysta Pan ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie odrębnych przepisów,
· nie osiąga Pan przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, a także działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
· nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
· przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w 2022 r. nie prowadził Pan działalności w formie spółki z małżonkiem, a także małżonek nie prowadził działalności gospodarczej samodzielnie,
· w okresie prowadzenia działalności gospodarczej, a także w roku poprzedzającym nie uzyskiwał Pan przychodów z tytułu sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom wykonywanym w oparciu o zatrudnienie w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Należy więc z całą pewnością stwierdzić, że nie wystąpiły żadne negatywne przesłanki uniemożliwiające podatnikowi wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z nieznanych Panu przyczyn, w CEiDG nie utrwalił się Pana wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności w 2022 r., jednakże Pana wola została wyrażona podczas dokonania pierwszego przelewu 13 maja 2022 r. na podatek należny za pierwszy okres, w którym uzyskano przychód, tj. kwiecień 2022 r., który zawierał oznaczenie PPE 04/2022. Zważywszy na fakt, że dokonał Pan przelewu PPE 04/2022 13 maja 2022 r., to skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania za rok 2022, bowiem pierwszy przychód osiągnął Pan w kwietniu 2022 r.
W 2023 r. organ podatkowy wezwał Pana do skorygowania zeznania rocznego za 2022 r., poprzez rozliczenie podatku według zasad ogólnych. Dokonał Pan korekty zeznania za 2022 r. według wezwania organu podatkowego i dodatkowo rozliczył podatek dochodowy za 2023 według zasad ogólnych pomimo, że Pana zdaniem za 2022 r. i 2023 r. właściwą i deklarowaną formą opodatkowania jest ryczałt ewidencjonowany.
Mając na uwadze okoliczność, że organ podatkowy miał od daty pierwszego przelewu zrealizowanego na podatek dochodowy, tj. od maja 2022 r. wiedzę, że wszelkie płatności dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych były realizowane jako PPE, czyli jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, powziął Pan wątpliwości w tym zakresie, które dodatkowo nabrały znaczenia po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21, który wskazał, że o regułach składania oświadczeń woli decyduje prawo cywilne, a nie podatkowe. Zgodnie zatem z art. 60 Kodeksu cywilnego oświadczenie woli można wyrazić w dowolnej formie, byle było jednoznaczne, chyba że ustawa stanowi inaczej. Sąd stwierdził, że oświadczenie woli może być wyrażone w tytule przelewu. Ma ono bowiem formę pisemną, określonego nadawcę oraz adresata.
Pytanie
Czy dokonując przelewu ze swojego mikrorachunku podatkowego z oznaczeniem PPE 04/2022 wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, złożył Pan skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że dokonując przelewu ze swojego mikrorachunku podatkowego z oznaczeniem PPE 04/2022 wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, złożył Pan skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9a ust. 1-2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałt ewidencjonowany”), podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym. W przeciwnym wypadku, dochody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej.
Wskazane wyżej przepisy w sposób jednoznaczny pokazują, że wybór formy opodatkowania uwarunkowany jest jedynie terminami złożenia oświadczenia (w danym roku podatkowym). Złożone oświadczenie zawierające elementy oświadczenia woli o wyborze danej formy opodatkowania może spowodować skutki podatkowe.
Samo pojęcie oświadczenia woli nie jest w tym przypadku uregulowane prawem podatkowym, dlatego należy szukać jego definicji w gałęzi prawa cywilnego.
Zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Przepisy podatkowe (ustawa o ryczałcie ewidencjonowanym, jak i ustawa o PIT) wskazują jedynie na złożenie oświadczenia na piśmie.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r.: „W myśl art. 60 K.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).”
W ślad za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. należy przychylić się do stwierdzenia, że „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę”. - R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski (w:) System prawa cywilnego, 1.1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.
Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy należy podkreślić, że skoro podatnik złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zaliczyć na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych, to w sposób jednoznaczny zadeklarował, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. W przeciwnej sytuacji nie oznaczałby przelewów z mikrorachunku podatkowego symbolem PPE i nie wpłacałby zaliczek ustalonych według zasad wynikających z ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Nie złożyłby także zeznania rocznego PIT-28 za 2022r. , w którym rozliczył przychody na podstawie ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym.
Ponadto nie ulega wątpliwości, że podatnik dochował także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytule przelewu.
Żadna norma prawna nie przewiduje, że dla oświadczenia o wyborze formy opodatkowania należy dokonać konkretnej czynności. Zwrot „sporządzenie czegoś na piśmie” nie posiada definicji wynikającej z jakiegokolwiek przepisu prawa, zatem odwołujemy się do potocznego rozumienia. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r.: „Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.”
W analizowanym stanie faktycznym, dokonywał Pan płatności ze swojego mikrorachunku podatkowego. Zatem organ podatkowy nie miał wątpliwości kto jest nadawcą przelewu z oznaczeniem PPE i nie zachodziła niepewność co do zidentyfikowania Pana.
Wskazując symbol PPE wynikający z Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, złożył Pan skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zważywszy na fakt, że dokonał Pan przelewu PPE 04/2022 13 maja 2022 r., to skutecznie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania za 2022 r., bowiem pierwszy przychód osiągnął Pan w kwietniu 2022 r.
Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W konsekwencji, spełnił Pan wszystkie wymagane przez przepisy prawa warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania.
Naczelny Sąd Administracyjny słusznie zauważył, że w prawie podatkowym potwierdzenie przelewu ma istotne znaczenie prawne np. dla celów zwolnienia w podatku od spadków i darowizn przelew stanowi jedną z form udokumentowania dokonania przekazania środków pieniężnych we wskazany w art. 4a ust. 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn sposób przez darczyńcę na rzecz obdarowanego. W tym przypadku potwierdza wykonanie umowy darowizny, przez co staje się umową ważną, a ponadto stanowi niezbędny dla zastosowania zwolnienia dowód dokumentujący dokonanie przekazania środków.
W zaistniałym stanie faktycznym, przelew z mikrorachunku podatkowego o symbolu PPE ma jednoznaczny wydźwięk i nie ulega wątpliwości, że stanowi on wyraźne oświadczenie woli podatnika o realizowaniu rozliczeń podatku dochodowym od osób fizycznych według zasad określonych w ustawie o ryczałcie ewidencjonowanym.
Poprzez opłacenie zaliczki na podatek dochodowy za kwiecień 2022 r. w tym poprzez wpisanie w tytule przelewu symbolu PPE dokonał Pan skutecznego wyboru formy opodatkowania na 2022 r. i lata następne. Dodatkowo Pana wola opodatkowania przychodu, zgodnie z ustawą o ryczałcie ewidencjonowanym wynika z prowadzenia ewidencji przychodów, braku ewidencji jakichkolwiek kosztów, oraz ze złożenia deklaracji PIT-28 za 2022 r.
Nie ulega wątpliwości, że Pana intencją był wybór opodatkowania prowadzonej działalności w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Należy zaznaczyć, że nie wystąpiły negatywne przesłanki wyłączające taką możliwość określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując powyższe, złożone oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania w formie przelewu zawierających w tytule oznaczenie PPE, stanowiło wystarczające zadeklarowanie przez Pana wyboru formy opodatkowania na 2022 r. i lata następne. Biorąc pod uwagę, że przelew został dokonany przed upływem terminu wskazanego w art. 9 ust 1 ustawy o PIT, uznaje Pan, że oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone skutecznie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 tej ustawy:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego. Oświadczenie składa się zatem na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEiDG, o czym stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W przypadku niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie we wspomniany wyżej sposób, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku dochodowym.
W opisie sprawy wskazał Pan, że rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej od 4 lutego 2015 r. w zakresie produkcji gotowych produktów tekstylnych, pod kodem PKD 13.92.Z. Jako formę opodatkowania stosował Pan podatek liniowy. 30 stycznia 2020 r. zaprzestał Pan wykonywania działalności gospodarczej, a 16 grudnia 2020 r. został Pan wykreślony z CEiDG.
Następnie 1 kwietnia 2022 r. ponownie rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie doradztwa dla podmiotów gospodarczych PKD: 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Przy ponownym rejestrowaniu w 2022 r. działalności w CEiDG był Pan przekonany, że wybrał formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, czego konsekwencją było comiesięczne realizowanie przelewów podatku dochodowego do urzędu skarbowego z oznaczeniem PPE, czyli zaliczka na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Z nieznanych Panu przyczyn, w CEiDG nie utrwalił się Pana wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności w 2022 r., jednakże Pana wola została wyrażona podczas dokonania pierwszego przelewu 13 maja 2022 r. na podatek należny za pierwszy okres, w którym uzyskano przychód, tj. kwiecień 2022 r., który zawierał oznaczenie PPE 04/2022. Przez cały 2022 r. co miesiąc ze znacznym wyprzedzeniem uiszczał Pan zaliczki na podatek, zgodnie z formularzem PPE i prowadził Pan ewidencję przychodów wymaganą na potrzeby określenia przychodu w zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Realizując comiesięczne przelewy do urzędu skarbowego na podatek dochodowy z oznaczeniem PPE uważał Pan, że organ podatkowy jest należycie poinformowany o formie opodatkowania wybranej przez Pana, tj. formie zryczałtowanej na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uważał Pan, że tak złożone przez Pana oświadczenie o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie składał Pan żadnej dodatkowej deklaracji.
Wątpliwości Pana sprowadzają się do ustalenia, czy prawidłowo opisany przelew bankowy do urzędu skarbowego może być uznany za skuteczny wybór formy opodatkowania w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.
Podkreślam, że ustawodawca od 1 lipca 2021 r. (t. j. Dz. U. z 2020 poz. 2320) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Jak wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej (druk sejmowy nr 239) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawie o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych dokonano zmian o charakterze wynikowym i dostosowawczym. Stwierdzono w nim, że:
Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym.
(…) Konkluzję z tych analiz oraz intencję projektowanych zmian w tym obszarze w niżej wymienionych przepisach odzwierciedla następująca reguła: „Sprawy załatwiane są na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Tak więc w zakresie wskazanej zmiany, przepisy podatkowe zarówno przed, jak i po 1 lipca 2021 r. nie przewidywały możliwości uznania wyboru/zmiany formy opodatkowania w sposób dorozumiany, tj. poprzez dokonywanie wpłaty określonym tytułem.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro w CEiDG nie utrwalił się Pana wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności w 2022 r. i nie złożył Pan oświadczenia o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania w formie papierowej, to pomimo dokonywania przelewów oznaczonych PPE (jako zaliczka na zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) oraz prowadzenia ewidencji przychodów, nie można uznać, że skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dokonane przez Pana przelewy z oznaczeniem PPE nie są pismem skierowanym bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego, lecz do banku jako polecenie dokonania stosownej transakcji. Sam fakt, że środki przelane przez Pana znajdą się w dyspozycji Skarbu Państwa na określonym koncie bankowym i że podano tytuł płatności na przelewie, nie oznacza automatycznie, że doszło do złożenia pisemnego oświadczenia woli o wyborze formy opodatkowania.
Tym samym, na podstawie powyższego stwierdzam, że dokonanie przelewu ze swojego mikrorachunku podatkowego z oznaczeniem PPE nie może zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu w rozumieniu art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dlatego też Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W nawiązaniu do powołanego przez Pana wyroku sądu administracyjnego wyjaśniam, że jest to rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (t. j. Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Na mocy art. 87 ust. 1 tejże ustawy:
Źródłami powszechnie obowiązujących prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Tym samym, nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). Orzeczenie to ma charakter jednostkowy.
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right