Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.386.2024.3.NS
Brak opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem i przekazania jej do majątku prywatnego oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT czynności wycofania z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem i przekazania jej do majątku prywatnego oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz polskim rezydentem podatkowym. Wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność hotelarsko -gastronomiczna (główny przedmiot działalności jest sklasyfikowany w klasyfikacji PKD jako 55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania). Przychody osiągane z tej działalności, kwalifikowane są jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, dochody zaś opodatkowane podatkiem liniowym, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca (…) czerwca 2006 roku nabył prawo użytkowania wieczystego działki nr 1, położonej w miejscowości (…) oraz własność stanowiących odrębną nieruchomość zabudowań X znajdujących się na ww. działce (dalej łącznie: Nieruchomość zabudowana).
Nieruchomość zabudowana nabyta została na majątek prywatny Wnioskodawcy, a następnie wprowadzona została do Ewidencji Środków Trwałych i wykorzystywana do działalności gospodarczej Wnioskodawcy (stan ten nie uległ zmianie do dnia sporządzania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).Dostawa ww. Nieruchomości zabudowanej – na podstawie której Wnioskodawca ją nabył – podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest właścicielem wyposażenia ww. X, na które składa się m.in.: (…). Przy nabyciu ww. elementów wyposażenia Wnioskodawca odliczał podatek VAT naliczony.
Nieruchomość zabudowana była przez Wnioskodawcę ulepszona w 2012 r. na kwotę (…) zł, co stanowiło 4 % wartości początkowej. Po tym ulepszeniu Wnioskodawca dalej wykorzystywał nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Od wydatków związanych z ww. ulepszeniem, Wnioskodawca odliczał podatek VAT naliczony.
Wnioskodawca zamierza zaprzestać wykonywanie działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym wycofać wykorzystywaną Nieruchomość zabudowaną z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przekazać je do majątku osobistego (wraz z wyposażeniem). Ww. wycofanie nastąpi na podstawie oświadczenia Wnioskodawcy. Następnie Wnioskodawca dokona wykreślenia wpisu działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Jednocześnie, po dokonaniu ww. wykreślenia, Wnioskodawca wynajmować (bądź wydzierżawiać) będzie Nieruchomość zabudowaną wraz z wyposażeniem do podmiotu niepowiązanego. Pomimo, że Wnioskodawca zamierza wycofać Nieruchomość zabudowaną z Ewidencji Środków Trwałych wraz z wyposażeniem, będzie te składniki wynajmować do podmiotu niepowiązanego, w ramach tzw. najmu prywatnego. Z tego tytułu będą wystawiane faktury z wykazanym podatkiem VAT. Zatem, Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem będzie służyła działalności opodatkowanej VAT. Tym samym zarówno obecnie, jak i na etapie planowanej umowy najmu/dzierżawy, Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem są i będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT. W szczególności Wnioskodawca nie zamierza przekazywać jakichkolwiek nieruchomości na cele osobiste Wnioskodawcy ani nie zamierza przekazywać ich innym osobom.
Wnioskodawca zakłada, że na przestrzeni kolejnych lat, Nieruchomość zabudowana zostanie sprzedana do podmiotu niepowiązanego.
Pytania
1.Czy wycofanie z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów PIT Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem (wycofanie jej z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa), podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy założeniu, że Wnioskodawca będzie wynajmować/wydzierżawiać Nieruchomość zabudowaną wraz z wyposażeniem w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
2.Czy w związku z planowanym wycofaniem z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów PIT Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem (wycofanie jej z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa) nastąpi konieczność dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1
Pani zdaniem, wycofanie z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów PIT Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem (wycofanie jej z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeśli Wnioskodawca będzie wynajmować/wydzierżawiać Nieruchomość zabudowaną wraz z wyposażeniem w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2
W Pani ocenie, w związku z planowanym wycofaniem z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów PIT Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem (wycofanie jej z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa) nie wystąpi konieczność dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przez Wnioskodawcę.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1 i Ad. 2
Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VAT), opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
Powyższe oznacza, że opodatkowanie VAT dotyczy towarów pozostałych u podatnika po zaprzestaniu przez niego wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Wycofanie Nieruchomości zabudowanej z Ewidencji Środków Trwałych (wraz z wyposażeniem) i wykreślenie działalności gospodarczej z CEIDG, nie będzie się jednak wiązało się z zaprzestaniem wykonywania czynności opodatkowanych VAT przez Wnioskodawcę, gdyż będą one nadal wykorzystane przy wykonywaniu czynności opodatkowanych – poprzez ich oddanie w odpłatne używanie poza działalnością gospodarczą na gruncie PIT (Wnioskodawca wynajmować/wydzierżawiać będzie te składniki majątku jako osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej, w rozumieniu PIT).
Nie zmieni się zatem „status” tych składników na gruncie VAT, gdyż w dalszym ciągu Wnioskodawca będzie miał zamiar ich wykorzystywania do czynności opodatkowanych VAT.
W myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 VAT przez dostawę towarów rozumie się również zużycie towarów na cele osobiste podatnika. Z kolei art. 8 ust. 2 pkt 1 VAT stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika.
W przypadku wycofania – Składników majątku z majątku firmowego i przeznaczeniu ich na wynajem prywatny – nie będzie można mówić ani o „zużyciu” ani o „użyciu” tych aktywów na cele osobiste Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie użyje ich do celów prywatnych. Podejmowane działania – jako związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT – nie powinny zatem posiadać przymiotu czynności o charakterze osobistym.
Jednocześnie nie wystąpi ewentualny obowiązek korekty VAT naliczonego, gdyż nie nastąpi wykorzystanie Składników majątku na cele osobiste (nie znajdzie więc zastosowania przesłanka korekty VAT naliczonego, o której mowa w art. 90a w zw. z art. 86 ust. 7b VAT) oraz nie nastąpi wykorzystanie Składników majątku na cele działalności zwolnionej z VAT.
Powyższe wnioski znajdują potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych:
-z 1 października 2020 r., 0114-KDIP1-3.4012.437.2020.1.KK: „wycofanie z działalności gospodarczej Nieruchomości, w odniesieniu do której Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, nie będzie skutkowało koniecznością naliczenia podatku należnego od wycofanego majątku jak również Wnioskodawca nie będzie musiał korygować odliczonego wcześniej podatku VAT, w sytuacji gdy ten najem będzie nadal czynnością opodatkowaną podatkiem VAT”;
-z 8 września 2020 r., 0113-KDIPT1-3.4012.569.2020.1.MK: „nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż nie nastąpi tutaj dostawa towaru na cele osobiste Wnioskodawczyni. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, opisane Nieruchomości po wycofaniu z działalności gospodarczej, nie zostaną przekazane i wykorzystywane na cele osobiste Wnioskodawczyni. Przedmiotowe Nieruchomości będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w zakresie wynajmu opodatkowanego VAT”;
-z 14 lipca 2020 r., 0113-KDIPT1-3.4012.379.2020.2.JM: „w analizowanym przypadku nie nastąpi zmiana przeznaczenia nieruchomości w związku z ich wycofaniem z ewidencji środków trwałych i dalszym ich wynajmowaniem przez Wnioskodawcę. Tym samym Wnioskodawca w związku z wycofaniem nieruchomości opisanych w lit. A, które w dalszym ciągu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. w dalszym ciągu będą przedmiotem opodatkowanego podatkiem VAT najmu, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego, którego odliczenie przysługiwało Wnioskodawcy w stosunku do tych nieruchomości”;
-z 28 lutego 2020 r., 0112-KDIL1-2.4012.710.2019.2.WN: „nie nastąpi zmiana przeznaczenia tych nieruchomości wycofanych z ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej, jeżeli nieruchomości te będą ponownie wprowadzone do ewidencji środków trwałych w nowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Nieruchomości te będą w dalszym ciągu wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT, której przedmiotem będzie w szczególności wynajem i dzierżawa nieruchomości. W takiej sytuacji nie znajdzie zastosowania ww. art. 7 ust. 2 ustawy i przekazanie takie nie będzie rodziło żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług – nie będzie stanowiło dostawy towarów ani świadczenia usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego w stosunku do ww. nieruchomości i nie będzie stanowiło to czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w analizowanej sprawie, również nie ulegnie zmianie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie nastąpi zmiana sposobu wykorzystania ww. nieruchomości, gdyż będą w dalszym ciągu czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Stosownie do powyższego nie będą miały zastosowania przepisy art. 91 ustawy i tym samym, dalszy najem wycofanych nieruchomości, nie spowoduje, u Wnioskodawcy powstania obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku od towarów i usług”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2016 r. str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem).
Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to takie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać jego opodatkowania).
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 659 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem, oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości lub rzeczy skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.
Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, najem nieruchomości lub rzeczy stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pani czynnym podatnikiem VAT oraz polskim rezydentem podatkowym. Wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem Pani działalności jest działalność hotelarsko-gastronomiczna.
Nieruchomość zabudowaną (tj. prawo użytkowania wieczystego działki nr 1, położonej w miejscowości (…) oraz własność stanowiących odrębną nieruchomość zabudowań X znajdujących się na ww. działce) nabyła Pani do majątku prywatnego, a następnie wprowadziła do Ewidencji Środków Trwałych i wykorzystywała w działalności gospodarczej.
Jest Pani właścicielem wyposażenia ww. X, na które składa się m.in.: (…). Przy nabyciu ww. elementów wyposażenia odliczała Pani podatek VAT naliczony.
Nieruchomość zabudowana była przez Panią ulepszona w 2012 r. na kwotę (…) zł, co stanowiło 4% wartości początkowej. Po tym ulepszeniu dalej wykorzystywała Pani nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Od wydatków związanych z ww. ulepszeniem odliczała Pani podatek VAT naliczony.
Zamierza Pani zaprzestać wykonywanie działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym wycofać wykorzystywaną Nieruchomość zabudowaną z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przekazać ją do majątku osobistego (wraz z wyposażeniem). Następnie dokona Pani wykreślenia wpisu działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Jednocześnie, po dokonaniu ww. wykreślenia, będzie Pani wynajmować (bądź wydzierżawiać) Nieruchomość zabudowaną wraz z wyposażeniem do podmiotu niepowiązanego. Po wycofaniu Nieruchomości zabudowanej z Ewidencji Środków Trwałych wraz z wyposażeniem, będzie Pani te składniki wynajmować do podmiotu niepowiązanego, w ramach tzw. najmu prywatnego. Z tego tytułu będą wystawiane faktury z wykazanym podatkiem VAT. Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym zarówno obecnie, jak i na etapie planowanej umowy najmu/dzierżawy, Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem są i będą przez Panią wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W szczególności nie zamierza Pani przekazywać jakichkolwiek nieruchomości na Pani cele osobiste ani nie zamierza przekazywać ich innym osobom.
Pani wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy wycofanie z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem (wycofanie jej z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa), podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy założeniu, że będzie Pani wynajmować/wydzierżawiać Nieruchomość zabudowaną wraz z wyposażeniem w ramach czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do Pani wątpliwości stwierdzić należy, że czynność wycofania Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem z prowadzonej działalności gospodarczej do Pani majątku prywatnego, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż w analizowanej sprawie nie nastąpi dostawa towarów na Pani cele osobiste i ww. Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem w dalszym ciągu będą służyły do działalności gospodarczej w zakresie najmu bądź dzierżawy, tj. czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano we wniosku Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem po jej wycofaniu z Pani jednoosobowej działalności gospodarczej będzie przez Panią wynajmowana (bądź wydzierżawiana) podmiotowi niepowiązanemu i w dalszym ciągu wykorzystywana wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, skoro Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem po wycofaniu z jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego nie będzie wykorzystywana do zaspokajania Pani potrzeb osobistych, czynność wycofania do majątku prywatnego tej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji, odpowiadając na Pani pytanie stwierdzić należy, że wycofanie z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem, w przypadku dalszego najmu/wydzierżawienia w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem za prawidłowe.
Pani wątpliwości w dalszej kolejności dotyczą również ustalenia, czy w związku z planowanym wycofaniem z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem (wycofanie jej z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa) nastąpi konieczność dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego.
Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast, w myśl art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Z kolei art. 91 ust. 7b ustawy stanowi, iż:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Jak wynika z okoliczności sprawy, Nieruchomość zabudowaną nabyła Pani do majątku prywatnego, a następnie wprowadziła do Ewidencji Środków Trwałych i wykorzystywała w działalności gospodarczej. Dostawa ww. Nieruchomości zabudowanej podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, jest Pani właścicielem wyposażenia ww. X, przy nabyciu którego odliczała Pani podatek VAT naliczony. Jednocześnie Nieruchomość zabudowana była przez Panią ulepszona w 2012 r. na kwotę (…) zł, co stanowiło 4% wartości początkowej. Po tym ulepszeniu dalej wykorzystywała Pani nieruchomość na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Od wydatków związanych z ww. ulepszeniem odliczała Pani podatek VAT naliczony.
Zamierza Pani zaprzestać wykonywanie działalności gospodarczej i wycofać wykorzystywaną Nieruchomość zabudowaną z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przekazać ją do majątku osobistego (wraz z wyposażeniem). Jednocześnie, po dokonaniu wykreślenia wpisu działalności z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, będzie Pani wynajmować (bądź wydzierżawiać) Nieruchomość zabudowaną wraz z wyposażeniem do podmiotu niepowiązanego. Po wycofaniu Nieruchomości zabudowanej z Ewidencji Środków Trwałych wraz z wyposażeniem, będzie Pani te składniki wynajmować do podmiotu niepowiązanego, w ramach tzw. najmu prywatnego. Z tego tytułu będą wystawiane faktury z wykazanym podatkiem VAT. Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem będzie służyła działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym zarówno obecnie, jak i na etapie planowanej umowy najmu/dzierżawy, Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem są i będą przez Panią wykorzystywane wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W szczególności nie zamierza Pani przekazywać jakichkolwiek nieruchomości na Pani cele osobiste ani nie zamierza przekazywać ich innym osobom.
Zatem, Nieruchomość zabudowana wraz z wyposażeniem nadal będą przez Panią wykorzystywane do działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych. Tym samym, nie nastąpi w tym przypadku zmiana przeznaczenia Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem, a tylko taka sytuacja rodzi obowiązek korekty.
W konsekwencji, wycofanie z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej, która została ulepszona w 2012 r., a od wydatków związanych z ww. ulepszeniem odliczała Pani podatek VAT naliczony oraz wyposażenia, przy nabyciu którego odliczyła Pani podatek VAT naliczony i przeznaczenie ich do działalności opodatkowanej w zakresie najmu bądź dzierżawy, nie spowoduje obowiązku dokonania korekty podatku VAT naliczonego, na podstawie art. 91 ustawy.
Końcowo, odpowiadając na Pani pytanie uznać należy, że w związku z planowanym wycofaniem z działalności gospodarczej Nieruchomości zabudowanej wraz z wyposażeniem i jej dalszym wynajmem/wydzierżawieniem w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT nie wystąpi konieczność dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego przez Panią.
Zatem, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 dotyczących podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Ponadto zauważyć należy, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego.
W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).