Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.289.2024.3.KB

Zastosowanie właściwej 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 58.21.40.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – w dniach 26 czerwca, 9 lipca i 2 sierpnia 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (doprecyzowany w uzupełnieniach wniosku)

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i nie jest czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem Pana działalności jest pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana (93.29.B). Jednakże prowadzi Pan też działalność w zakresie produkcji gier i zabawek (PKD 32.40.Z) oraz działalność wydawniczą w zakresie gier komputerowych (58.21.Z).

Jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i zamierza kontynuować opodatkowanie w tej formie w kolejnych latach podatkowych. Na potrzeby zdarzenia przyszłego należy przyjąć, że spełnia Pan wszystkie warunki do opodatkowania w tej formie.

W ramach działalności gospodarczej samodzielnie tworzy Pan autorskie zestawy pytań oraz scenariusze gier, dzięki którym możliwe jest przeprowadzanie gier o charakterze rozrywkowym, mających charakter widowisk artystycznych. Wskazane zestawy pytań oraz scenariusze stanowią utwory w rozumieniu prawa autorskiego, do których prawa autorskie (osobiste i majątkowe) przysługują wyłącznie Panu.

Zamierza Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej udzielać swoim klientom za wynagrodzeniem licencji niewyłącznej na korzystanie z utworów w postaci zestawów pytań oraz scenariuszy na stworzone gry. Dzięki temu klient będzie mógł samodzielnie przeprowadzić grę w oparciu o otrzymane od Pana kompletne zestawy. Otrzymane wynagrodzenie będzie miało formę honorarium za udzielenie licencji na wykorzystanie Pana autorskich utworów.

Tworzone scenariusze do gier umożliwiają zorganizowanie wydarzenia, w którym czynny udział mogą wziąć uczestnicy gier. Jego przebieg może być jednocześnie obserwowany przez biernych uczestników, którzy tworzą widownię widowiska. Taka forma przeprowadzania gier, umożliwia zapoznanie się z Pana wytworami artystycznymi, stanowiąc jednocześnie rodzaj spektaklu dla obserwującej publiczności. Prowadzący grę będzie reżyserem widowiska, przygotowując cały plan jego przebiegu, w oparciu o otrzymane od Pana zestawy. Scenariusze stanowią tło dla danej rozgrywki i nadają jej odpowiedni klimat. Dodatkowo do każdego scenariusza dobrana jest starannie wyselekcjonowana muzyka, opracowane elementy kostiumów oraz grafiki, których użycie przy organizacji gry jest zalecane przez Pana w ramach zestawów.

Zamierza Pan oferować klientom dwa warianty zestawów, które będą mogli nabyć (w drodze udzielenia licencji niewyłącznej na ich wykorzystanie).

Pierwszy z nich obejmuje wyłącznie materiały do przeprowadzenia gier (w ich skład w zależności od rodzaju przeprowadzanej gry wchodzą: pytania, odpowiedzi, karty do udzielania odpowiedzi, scenariusze oraz programy cyfrowe do obsługi gier, służące prowadzącemu do prowadzenia rozgrywki). Programy do obsługi gier dają możliwość interakcji z graczami za pomocą aplikacji webowych, dzięki którym gracze aktywnie uczestniczą w grach. Mogą odpowiadać na pytania, czy zapoznawać się z materiałami wizualno-muzycznymi.

Druga możliwość to nabycie materiałów do przeprowadzenia gier wraz z zestawem promocyjnym, w postaci m.in. plakatów, ulotek, banerów reklamowych, grafik dedykowanych na strony internetowe i innych nośników promocji gier na potrzeby klienta. Zapewnia Pan więc nie tylko możliwość przeprowadzenia wyreżyserowanego przez Pana widowiska, ale także jego upowszechnianie i promocję. Dodatkowo zapewni Pan nabywcy możliwość kupna materiałów zarówno w formie fizycznej (wysyłka materiałów do klienta), jak i w formie elektronicznej z możliwością samodzielnego wydruku oraz wykorzystania na swoich nośnikach promocyjnych (media społecznościowe, strona internetowa).

Scenariusze tworzonych gier pozwalają na ich organizację w dowolnym miejscu przez nabywcę, mogą to być: domy kultury, lokale muzyczne, a także lokale gastronomiczne, kluby i puby. Nabywca materiałów (oraz licencji na ich wykorzystanie) może dokonać wyboru materiałów spośród gier: (...). W opracowaniu są też kolejne gry. Gry mają charakter drużynowy, są oparte o Pana autorskie pomysły, wykorzystując niekiedy analogie do znanych programów telewizyjnych.

Gra (...) to rozrywka intelektualna, która ma za zadanie sprawdzić wiedzę uczestników z zakresu różnych dziedzin, jak np. kino, sport, geografia, muzyka, media itp. Swoją formą przypomina popularne teleturnieje, takie jak: (...).

Gra (...) stwarza przed uczestnikami zadanie rozwiązania mrocznej zagadki – jest połączeniem fabuły utworów kryminalnych, zagadek logicznych oraz popularnych (...).

Gra (...) swoją formą przypomina teleturniej (...). Wskazane gry w swoich scenariuszach i pytaniach odwołują się do tzw. „wiedzy ogólnej”, m.in. z zakresu historii, geografii czy sztuki. Pobudzają one także uczestników do kreatywnego myślenia.

Jednym z głównych Pana klientów (ale nie jedynym) będzie powiązana z Panem spółka kapitałowa, będąca spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Współpraca pomiędzy Panem a wskazaną spółką będzie się odbywała na warunkach rynkowych, nie odbiegających od warunków ustalanych z innymi klientami. Jest Pan zarówno wspólnikiem, jak i członkiem zarządu tej spółki – prowadzi sprawy spółki w pełnym zakresie oraz ją reprezentuje. Za pełnienie funkcji w zarządzie otrzymuje Pan odrębne wynagrodzenie na podstawie uchwały wspólników. Nie planuje Pan wykonywać innych usług na rzecz spółki, poza pełnieniem funkcji w zarządzie.

Inni klienci, poza spółą kapitałową, nie są podmiotami powiązanymi z Panem. Nie wie Pan, ilu znajdzie klientów zdecydowanych na zakup gotowego scenariusza do przeprowadzenia gry, więc trudno Panu określić, ile tych podmiotów będzie. Niemniej jednak Pana oferta w tym zakresie skierowana jest na wolny rynek.

Nie będąc pewnym jak zakwalifikować świadczone przez siebie usługi w ramach PKD i PKWiU wystąpił Pan z wnioskiem o klasyfikację do GUS. Pismami z dnia 29 marca 2024 r. Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował Pana usługi w następujący sposób:

„tworzenie gier scenariuszowych, planszowych, karcianych, umiejętnościowych, logicznych, innych niż komputerowe, od podstaw do ich finalnej realizacji, obejmujące: cały proces od koncepcji, przez testowanie, dostosowywanie po finalną wersję, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 32.40 „Gry i zabawki”;

tworzenie aplikacji do gier, wspomagających rozgrywkę, mieści się w grupowaniu: PKWiU 58.21 „Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych”.

Nadmienił Pan, że ma wątpliwości co do klasyfikacji PKWiU 32.40 „Gry i zabawki”, jednak klasyfikacji tej dokonał organ do tego specjalnie powołany, dlatego podtrzymuje Pan w ramach opisu zdarzenia przyszłego wskazaną kwalifikację.

Natomiast Pana działalność gospodarcza została sklasyfikowana jako:

wymieniona działalność polegająca na tworzeniu gier rozrywkowych, integracyjnych, szkoleniowych, scenariuszowych, planszowych, karcianych, umiejętnościowych, logicznych, innych niż komputerowe, obejmująca: tworzenie koncepcji gier, dostosowywanie mechanizmów gier, tworzenie prototypów i testowanie rozwiązań, tworzenie gotowych produktów (gier), tworzenie „wkładu” do gotowych mechanizmów gier w postaci pytań, scenariuszy, zagadek, zadań, konkursów – PKD 32.40.Z „Produkcja gier i zabawek”;

tworzenie aplikacji do gier, wspomagających rozgrywkę – PKD 58.21.Z „Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych”.

Wskazał Pan, że nie świadczy usług na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym nie uzyskuje Pan przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pan prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Doprecyzował Pan, że świadczone przez Pana usługi związane z wydawaniem gier komputerowych mieszczą się w grupowaniu: 58.21.40.0 „Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych”.

Wyjaśnił Pan, że postawione we wniosku pytanie dotyczy dwóch odrębnych kwestii (występujących w sprawie równolegle). Przedmiotem zawartej przez Pana z klientem umowy jest udzielenie licencji niewyłącznej na korzystanie z utworów w rozumieniu prawa autorskiego. Tylko w ten sposób klient może legalnie korzystać z zestawów. Klient (w tym spółka), posiadając licencję, może albo samodzielnie przygotować sobie egzemplarze tych utworów (np. poprzez wydruk) albo też (za dodatkową opłatą) kupić te zestawy. Wskazane zestawy do gier stanowią egzemplarze utworów. Fakt, że egzemplarze te są wydawane klientowi (na jego życzenie) nie ma żadnego znaczenia z perspektywy prawa autorskiego. Podobnie jest, gdy kupujemy płytę CD z muzyką, to nabywamy egzemplarz utworów, ale bez praw autorskich czy licencji do nich.

Ponadto wyjaśnił Pan, że przedmiotem zapytania jest usługa udzielania licencji do wyprodukowanych autorskich zestawów pytań i scenariuszy gier.

Zawarta przez Pana umowa będzie uprawniała spółkę do korzystania z utworów na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 ustawy prawie autorskich i prawach pokrewnych z prawem do udzielenia sublicencji. Licencja nie będzie ograniczona czasowo ani terytorialnie. Wynagrodzenie za udzielenie licencji będzie określone kwotowo od każdej gry przeprowadzonej przez klienta (w tym spółkę) z wykorzystaniem scenariuszy.

Spółka będzie wykorzystywała scenariusze w ramach swojej działalności gospodarczej – do organizacji gier integracyjnych/grupowych/firmowych oraz eventów we własnym zakresie, na rzecz klientów spółki. Przedmiotem działalności spółki jest właśnie tego typu działalność rozrywkowa, polegająca na organizacji i przeprowadzaniu tego typu gier.

Pytanie

Jaka stawka podatku znajduje zastosowanie do Pana przychodów uzyskanych z działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, przychody z działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym należy opodatkować stawką 8,5% ryczałtu.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka 8,5% ryczałtu znajduje m.in. zastosowanie do przychodów z działalności usługowej. Chodzi przy tym o działalność usługową inną niż wymienioną w pozostałych punktach art. 12 tej ustawy. Stawka 8,5% znajduje zatem zastosowanie do wszelkiej działalności usługowej, co do której nie przewidziano innej stawki ryczałtu. W Pana ocenie, działalność opisana w zdarzeniu przyszłym nie wpisuje się w jakąkolwiek usługę przewidzianą w katalogu z art. 12 ustawy.

Zatem wobec braku szczególnej stawki zastosowanie znajdzie stawka 8,5%. W szczególności nie są to usługi wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy, gdyż Pana działalność nie wiąże się z nabywaniem praw tam wskazanych. Nie wydaje Pan też pakietów gier komputerowych, ani nie świadczy jakichkolwiek usług związanych z oprogramowaniem (art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy). Pana usługi nie stanowią też usług kulturalnych i rozrywkowych wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy, ani też usług związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją, wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. z ustawy. Bez wątpienia Pana usługi mają charakter rozrywkowy, ale nie mieszczą się one we wskazanych w przepisach kodach PKWiU z działu 91 lub 93.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e tiret 5 oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych znabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej [m.in. w zakresie produkcji gier i zabawek (PKD 32.40.Z) oraz działalności wydawniczej w zakresie gier komputerowych (58.21.Z)] tworzy Pan samodzielnie autorskie zestawy pytań oraz scenariusze gier, dzięki którym możliwe jest przeprowadzanie gier o charakterze rozrywkowym.

Stworzone przez Pana zestawy pytań oraz scenariusze stanowią utwory w rozumieniu prawa autorskiego, do których prawa autorskie (osobiste i majątkowe) przysługują wyłącznie Panu.

Zamierza Pan oferować klientom dwa warianty zestawów, które będą mogli nabyć w drodze udzielenia licencji niewyłącznej na ich wykorzystanie.

Pierwszy z nich obejmuje wyłącznie materiały do przeprowadzenia gier (w ich skład w zależności od rodzaju przeprowadzanej gry wchodzą: pytania, odpowiedzi, karty do udzielania odpowiedzi, scenariusze oraz programy cyfrowe do obsługi gier, służące prowadzącemu do prowadzenia rozgrywki). Programy do obsługi gier dają możliwość interakcji z graczami za pomocą aplikacji webowych.

Druga możliwość, to nabycie ww. materiałów do przeprowadzenia gier wraz z zestawem promocyjnym, w postaci m.in. plakatów, ulotek, banerów reklamowych, grafik dedykowanych na strony internetowe i innych nośników promocji gier na potrzeby klienta. Zapewni Pan nabywcy możliwość zakupu materiałów zarówno w formie fizycznej (wysyłka materiałów do klienta), jak i w formie elektronicznej z możliwością samodzielnego wydruku oraz wykorzystania na swoich nośnikach promocyjnych (media społecznościowe, strona internetowa).

Przedmiotem zawartej przez Pana z klientem umowy jest udzielenie licencji niewyłącznej na korzystanie z utworów w rozumieniu prawa autorskiego. Tylko w ten sposób klient może legalnie korzystać z zestawów. Nabywca, posiadając licencję, może albo samodzielnie przygotować sobie egzemplarze tych utworów (np. poprzez wydruk) albo też (za dodatkową opłatą) kupić od Pana te zestawy. Otrzymane przez Pana wynagrodzenie będzie miało formę honorarium za udzielenie licencji na wykorzystanie z Pana autorskich utworów. Jak Pan podkreślił, fakt, że egzemplarze utworu są wydawane klientowi (na jego życzenie) nie ma żadnego znaczenia z perspektywy prawa autorskiego.

Zaznaczył Pan, że z otrzymanej opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi wynikają następujące klasyfikacje właściwe dla świadczonych przez Pana usług:

PKWiU 32.40 „Gry i zabawki”- dla „tworzenia gier scenariuszowych, planszowych, karcianych, umiejętnościowych, logicznych, innych niż komputerowe, od podstaw do ich finalnej realizacji, obejmujące: cały proces od koncepcji, przez testowanie, dostosowywanie po finalną wersję

PKWiU 58.21 „Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych” – dla tworzenia aplikacji do gier, wspomagających rozgrywkę,

przy czym doprecyzowując opis sprawy, dla usług związanych z wydawaniem gier komputerowych wskazał Pan grupowanie PKWiU 58.21.40.0 „Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych”.

Przedmiotem zapytania – co wyraźnie Pan podkreślił – jest usługa udzielenia licencji do stworzonych autorskich zestawów pytań i scenariuszy gier.

W okolicznościach niniejszej sprawy, zarówno w pierwszym, jak i w drugim wariancie mamy zatem do czynienia zudzieleniem nabywcy licencji na korzystanie z utworów, w postaci stworzonych zestawów pytań oraz scenariuszy gier, czy to w wersji elektronicznej, czy też „fizycznej” (za dodatkową opłatą), za którą będzie otrzymywać Pan wynagrodzenie. Z opisu nie wynika także, aby były to „gry inne niż komputerowe”.

Analiza powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przypadku usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (przez klienta-nabywcę), mieszczących się w grupowaniu PKWiU 58.21.40.0 „Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych” zastosowanie ma art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e tiret 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którymryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), a nie – jak Pan wskazał w stanowisku – 8,5%. Przepis ten bowiem nie dotyczy sytuacji nabywania praw tam wskazanych (tj. udzielania licencji do korzystania z gier komputerowych) przez świadczącego usługę (Pana) lecz przez nabywcę (wskazaną spółkę bądź innego klienta), co właśnie będzie miało miejsce w planowanym przez Pana zdarzeniu.

Dlatego też Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki ryczałtu w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00