Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.308.2024.2.AW

Zwolnienie z opodatkowania fundacji rodzinnej w związku z osiąganiem dochodów z zagranicznej jednostki kontrolowanej

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Fundacja Rodzinna:

1. zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT będzie zwolniona z określonego w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej;

2. będzie zobowiązana do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek oraz ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej.

Uzupełnili go Państwo pismem z 6 czerwca 2024 r. (wpływ tego samego dnia) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 sierpnia 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja Rodzinna z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Fundacja Rodzinna”) została powołana na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; zwana dalej jako: „u.f.r.”).

Jedynym fundatorem Wnioskodawcy jest osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów.

Wnioskodawca został zgłoszony do rejestru fundacji rodzinnych w ustawowym terminie, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania. Fundator pokrył fundusz założycielski Fundacji Rodzinnej wniesionymi przez siebie środkami pieniężnymi w kwocie (…) zł.

Celem statutowym Fundacji Rodzinnej jest gromadzenie mienia, zarządzanie nim w interesie beneficjentów oraz spełnianie świadczeń na ich rzecz. Należy również nadmienić, że Fundacja Rodzinna została założona celem koncentracji majątku oraz prowadzenia dalszych reinwestycji, co umożliwi pomnażanie majątku rodzinnego w interesie beneficjentów Fundacji Rodzinnej oraz długoterminowo zabezpieczy kapitał rodziny. Fundatorowi Wnioskodawcy przy zakładaniu Fundacji Rodzinnej przyświecały bowiem cele sukcesyjne.

Fundacja Rodzinna prowadzić będzie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 u.f.r., w szczególności w zakresie:

1) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach oraz

2) nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze.

Planowane jest nabycie przez Wnioskodawcę w drodze umowy darowizny należących do jej fundatora praw udziałowych w spółce typu S.à.r.l. z siedzibą w Luksemburgu, stanowiącej odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka z siedzibą w Luksemburgu jest udziałowcem innych spółek. Spółka typu S.à.r.l. z siedzibą w Luksemburgu posiada m.in. za pośrednictwem maltańskiej spółki holdingowej udziały w innej maltańskiej spółce kapitałowej będącej odpowiednikiem polskiej spółki z o.o. (dalej „Spółka”). Zdaniem Wnioskodawcy Spółka będzie spełniała kryteria uznania jej za jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT dla Fundacji Rodzinnej. Spółka z siedzibą w Luksemburgu będzie wypłacała dywidendy do Fundacji Rodzinnej i takie działanie mieścić się będzie w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej Fundacji Rodzinnej, gdyż powstaje na skutek posiadania przez Fundację Rodzinną udziałów w luksemburskiej spółce kapitałowej i przysługującego jej udziału w zyskach tej spółki.

W takim stanie przyszłym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy Fundacja Rodzinna, na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, będzie zwolniona z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo dane identyfikujące zagraniczny podmiot, o którym mowa we wniosku.

Pytania

1. Czy Fundacja Rodzinna zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT będzie zwolniona z określonego w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej?

2. Czy Fundacja Rodzinna będzie zobowiązana do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek oraz ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej?

Państwa stanowisko w sprawie

1. W ocenie Wnioskodawcy, Fundacja Rodzinna na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT będzie zwolniona z określonego w art. 24a ust. 1 Ustawy CIT podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej.

2. Według Wnioskodawcy, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek ani ewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy o CIT – ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo z opodatkowania podatkiem CIT. Stosownie bowiem do treści art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Należy zauważyć, że zwolnienie to nie ma jednak charakteru bezwzględnego.

Na podstawie art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o CIT zwolnienie to nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q oraz do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 u.f.r. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r., fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Natomiast podstawą opodatkowania podatkiem od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej (dalej również jako: „CFC”), o którym mowa w art. 24a ustawy o CIT, jest dochód tej spółki pomniejszony m.in. o dywidendę wypłaconą przez CFC udziałowcowi (podatnikowi).

Taka konstrukcja ma zapobiec podwójnemu opodatkowaniu zysków CFC na poziomie polskiego podatnika, tj. raz jako zysków CFC i po raz drugi jako przychodów z faktycznie otrzymanej dywidendy.

Jak zostało to wskazane powyżej, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 u.f.r.

Nie ulega wątpliwości, że do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r należy zakwalifikować nabywanie udziałów w spółkach (bezpośrednio i pośrednio), które będą spełniały kryteria podmiotowe i przedmiotowe do uznania jej za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.

Uzyskiwanie przez Wnioskodawcę dochodu z tytułu posiadania (w sposób pośredni, w myśl art. 11a ust. 3 ustawy o CIT) udziałów Spółki spełniającej warunki uznania jej za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ustawy o CIT, w związku z przysługującym Fundacji Rodzinnej udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa Fundacji Rodzinnej w Spółce, a więc taka działalność inwestycyjna niewątpliwie mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 u.f.r.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że art. 6 ust. 6 i ust. 7 ustawy o CIT nie wyłączają z zakresu zwolnienia podatkowego przewidzianego dla fundacji rodzinnych podatku, o którym mowa w art. 24a ustawy o CIT.

Uwzględniając prymat wykładni literalnej przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że fundacja nie jest podmiotem zobowiązanym z tytułu podatku od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej.

Jak wynika z jednolitej praktyki interpretacyjnej organów podatkowych – np. ze stanowiska wyrażonego w interpretacji indywidualnej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 grudnia 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.603.2023.1.AK: „Jednocześnie ustawodawca na mocy w art. 6 ust. 6 u.p.d.o.p. wyłączył fundację rodzinną ze zwolnienia podmiotowego – poprzez enumeratywne wymienienie – w zakresie podatku, o którym mowa w art. 24b oraz art. 24q u.p.d.o.p. Wyłączeniem nie objęto podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, określonego w art. 24a ustawy o CIT. W konsekwencji na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 u.p.d.o.p. Tym samym Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 u.p.d.o.p., od dochodów z dywidend wypłacanych przez Spółkę spełniającą kryteria do uznania jej za zagraniczną jednostkę kontrolowaną”.

Za słusznością stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ww. pytania przemawia ugruntowana i jednolita praktyka interpretacyjna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jako przykłady interpretacji podatkowych wydanych w bardzo zbliżonych stanach faktycznych, potwierdzających stanowisko podatnika wskazać należy m.in.:

- interpretację indywidualną z dnia 14 lutego 2024 r. 0114-KDIP2-2.4010.617.2023.3.SP;

- interpretację indywidualną z dnia 9 stycznia 2024 r. 0114-KDIP2-2.4010.520.2023.3.AS;

- interpretację indywidualną z dnia 27 grudnia 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.603.2023.1.AK;

- interpretację indywidualną z dnia 21 grudnia 2023 r. 0114-KDIP2-2.4010.496.2023.3.SP;

- interpretację indywidualną z dnia 14 grudnia 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.472.2023.2.AK;

- interpretację indywidualną z dnia 16 maja 2024 r. 0114-KDIP2.4010.145.2024.1.SJ.

W związku z powyższym, uzasadnione jest stanowisko, że Wnioskodawca na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT będzie zwolniony z określonego w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, gdyż katalog wyłączeń ze zwolnienia podmiotowego dochodów uzyskiwanych przez Fundację Rodzinną ma charakter zamknięty i nie mieszczą się w nim dochody CFC.

Ad 2

W zakresie natomiast obowiązków sprawozdawczych określonych art. 24a ust. 13 i ust. 13a ustawy o CIT, stwierdzić należy, że zwolnienie podmiotowe dla Fundacji Rodzinnej (w tym również w zakresie dochodów zagranicznych jednostek kontrolowanych) powoduje brak zaktualizowania się obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek oraz brak obowiązku zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o których mowa w ww. przepisach.

W podobnym tonie wypowiada się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej – m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2024 r. 0114-KDIP2-2.4010.517.2023.4.RK/KW: „Konsekwencją zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT jest brak obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 u.p.d.o.p., jak również zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym to obowiązku jest mowa w art. 24a ust. 13a u.p.d.o.p”.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie zobligowany do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 Ustawy o CIT, jak również nie będzie zobowiązany do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym to obowiązku jest mowa w art. 24a ust. 13a Ustawy CIT.

Słuszność stanowiska Wnioskodawcy potwierdza szereg jednolitych w treści i wnioskach interpretacji podatkowych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W tym zakresie wskazać należy na:

- interpretację indywidualną z dnia 14 lutego 2024 r. 0114-KDIP2-2.4010.617.2023.3.SP;

- interpretację indywidualną z dnia 9 stycznia 2024 r. 0114-KDIP2-2.4010.520.2023.3.AS;

- interpretację indywidualną z dnia 27 grudnia 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.603.2023.1.AK;

- interpretację indywidualną z dnia 21 grudnia 2023 r. 0114-KDIP2-2.4010.496.2023.3.SP;

- interpretację indywidualną z dnia 14 grudnia 2023 r. 0111-KDIB1-2.4010.472.2023.2.AK.

Mając zatem na uwadze treść wniosku, przytoczone powyżej przepisy prawa oraz praktykę interpretacyjną – Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko wyrażone we wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Jak stanowi art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:

W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe wskazać należy, na przepis art. 24a ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 24a ust. 13 updop:

Podatnicy są obowiązani do prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2 oraz pkt 3 lit. a, a w przypadku zagranicznych jednostek posiadających siedzibę lub zarząd na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego – rejestru zagranicznych jednostek spełniających warunki określone w ust. 3 pkt 3.

Stosownie natomiast do art. 24a ust. 13a updop:

Podatnicy po zakończeniu roku podatkowego, o którym mowa w ust. 6, nie później niż przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym, są obowiązani do zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej wskazanej w art. 9 ust. 1 i 1a, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu, podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Jak wynika z powołanych przepisów fundacja rodzinna podlega opodatkowaniu podatkiemdochodowym od osób prawnych, jednak, co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT. Powyższe zwolnienie nie ma jednak charakteru bezwzględnego.

Jak wskazano w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Biorąc pod uwagę powyższe, dla celów opodatkowania fundacji rodzinnej szczególne znaczenie ma prawidłowe ustalenie, czy fundacja ta prowadzi działalność zgodnie ze wskazanymi przez ustawodawcę wymogami. Zgodnie bowiem z art. 24r ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ufr, stawka CIT wynosi 25% podstawy opodatkowania.

Mając na względzie opis sprawy, wskazać należy, że podstawą opodatkowania podatkiem od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej (CFC), uregulowanym w przepisach art. 24a ustawy o CIT, jest dochód tej spółki pomniejszony m.in. o dywidendę wypłaconą przez CFC udziałowcowi (podatnikowi). Taka konstrukcja ma zapobiec podwójnemu opodatkowaniu zysków CFC na poziomie polskiego podatnika, tj. raz jako zysków CFC i po raz drugi jako przychodów z faktycznie otrzymanej dywidendy.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Do zakresu dozwolonej działalności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy można zaliczyć nabywanie udziałów w spółkach, które będą spełniały kryteria podmiotowe i przedmiotowe do uznania ich za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a-c ustawy o CIT.

Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu dywidendy od Spółek, spełniających warunki uznania ich za zagraniczną jednostkę kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ustawy o CIT, w związku z przysługującym fundacji udziałami w ich zyskach, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takich spółkach, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej. Działalność fundacji rodzinnej przedstawiona w zdarzeniu przyszłym mieści się zatem w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Jednocześnie wyłączeniem ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT nie objęto podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, określonego w art. 24a ustawy o CIT. W związku z powyższym, fundacja rodzinna będzie zwolniona z podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Wobec powyższego Fundacja nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej, o którym mowa w art. 24a ust. 1 ustawy o CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych przez Spółki spełniające kryteria do uznania ich za zagraniczną jednostkę kontrolowaną.

Konsekwencją zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT jest brak obowiązku prowadzenia rejestru zagranicznych jednostek, o którym mowa w art. 24a ust. 13 ustawy o CIT, jak również zaewidencjonowania zdarzeń zaistniałych w zagranicznej jednostce kontrolowanej w ewidencji odrębnej od ewidencji rachunkowej, o którym to obowiązku jest mowa w art. 24a ust. 13a ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie organ podkreśla, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie transakcji z podmiotem wymienionym we wniosku, dla którego dane w zakresie realizacji wymiany informacji podatkowych z innymi państwami zostały przez Państwa wskazane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00