Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.352.2024.1.LM
Prawidłowość potwierdzenia dostarczenia faktur korygujących do Klienta.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowości potwierdzenia dostarczenia faktur korygujących do Klienta.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny.
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż (...). Sprzedaż towarów jest dokumentowana każdorazowo za pomocą faktur wystawianych na rzecz nabywców towarów w sklepie internetowym (dalej: Klienci).
W praktyce zdarzają się sytuacje, w których podstawa opodatkowania oraz odpowiednio VAT należny wykazane na ww. fakturach ulegają obniżeniu, w tym w przypadku zwrotu sprzedanych towarów. W takich przypadkach Spółka wystawia odpowiednie faktury korygujące, z których wynika obniżenie podstawy opodatkowania oraz VAT należnego w porównaniu do danych wykazanych na fakturze pierwotnej (faktury korygujące in minus; dalej: Faktury Korygujące).
Procedura zwrotu towaru zakupionego w sklepie internetowym Wnioskodawcy jest inicjowana przez Klienta na stronie internetowej sklepu internetowego w sekcji „Zamówienia” w „Obszarze Osobistym” (zarejestrowani Klienci tj. posiadający konto w sklepie internetowym) lub, jeśli zakupu dokonano jako niezarejestrowany klient, w obszarze „Moje zamówienia - Złóż zwrot”, który jest dostępny w dolnej części strony internetowej sklepu. W ww. sekcjach strony internetowej Klienci wskazują towary, które chcą zwrócić i następnie generowany jest numer zwrotu. Cała procedura zwrotu odbywa się więc za pośrednictwem strony internetowej, za jej pośrednictwem udostępniane są także Klientom faktury oraz Faktury Korygujące.
Faktura Korygująca jest wystawiana i zamieszczana w „Obszarze Osobistym” Klienta (dla zarejestrowanych Klientów). Dla Klientów niezarejestrowanych (tj. nieposiadających konta w sklepie internetowym) dedykowana jest wydzielona sekcja na stronie sklepu internetowego, w której po wprowadzeniu swojego adresu e-mail i numeru zamówienia mogą oni uzyskać dostęp do śledzenia zamówienia, wprowadzić prośbę o zwrot, sprawdzić postęp procedury zwrotu i pobrać dokumenty tj. fakturę i Fakturę Korygującą.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że wszyscy Klienci mają możliwość za pomocą strony internetowej uzyskać wszystkie informacje i dokumenty dotyczące zakupu towarów i ewentualnego procesu zwrotu, w tym przykładowo: fakturę, dotyczące etapu realizacji zamówienia, etapu realizacji procesu zwrotu, fakturę korygującą, datę zwrotu itp. Wobec tego Klienci mają możliwość na każdym etapie procesu zwrotu towaru uzyskać aktualne informacje i dokumenty.
Po zakończeniu procedury zwrotu Klient jest informowany poprzez e-mail o zakończeniu procedury zwrotu, tj. o zaakceptowaniu zwrotu i zwrocie środków pieniężnych.
Spółka jest w stanie powiązać kwoty poszczególnych płatności (zwrotów pieniędzy Klientom) z konkretnymi Fakturami Korygującymi.
W trakcie zakupu towaru w sklepie internetowym Klient obowiązkowo musi potwierdzić, że akceptuje regulamin zamieszczony na stronie internetowej sklepu internetowego ((…); dalej: Regulamin) zawierający m.in. zapisy umożliwiające udostępnianie faktur przez Wnioskodawcę drogą elektroniczną oraz dotyczące zwrotów towarów zakupionych w sklepie internetowym.
Wniosek dotyczy Faktur Korygujących wystawionych w latach 2019-2020.
Pytanie
Czy w przypadku Faktur Korygujących in minus wystawianych i udostępnianych w latach 2019-2020 w formie elektronicznej, na zasadach opisanych powyżej, tj. które zostały udostępnione Klientom przez Spółkę poprzez stronę internetową sklepu internetowego, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego), zgodnie z danymi zawartymi na tych Fakturach Korygujących?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Faktur Korygujących in minus wystawianych i udostępnianych w latach 2019-2020 w formie elektronicznej, na zasadach opisanych powyżej, tj. które zostały udostępnione Klientom przez Spółkę poprzez stronę internetową sklepu internetowego, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego), zgodnie z danymi zawartymi na tych Fakturach Korygujących.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Z uwagi na fakt, że wniosek o interpretację indywidualną dotyczy Faktur Korygujących wystawionych w latach 2019-2020, poniżej powołano przepisy obowiązujące w tym okresie.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a- 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy VAT (w wersji obowiązującej dla stanu faktycznego opisanego we wniosku o interpretację tj. w latach 2019-2020) w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1- 3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy VAT przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Zgodnie natomiast z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.
Zgodnie z art. 29a ust. 16 ustawy VAT, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.
Z literalnej wykładni art. 29a ust. 13 ustawy VAT wynika, iż warunkiem obniżenia przez sprzedawcę podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie przezeń potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę (z zastrzeżeniem art. 29a ust. 15 ustawy VAT).
Niemniej jednak, należy mieć na uwadze, że ani przepisy ustawy VAT, ani również wydane do niej akty wykonawcze, nie określają formy, w jakiej potwierdzenie to powinno zostać uzyskane. Powyższe oznacza, że potwierdzenie to może przybrać dowolną formę; istotne jest jedynie, aby potwierdzenie wskazywało, że faktura korygująca dotarła do nabywcy i mógł się on zapoznać z treścią korekty.
Powyższe znajduje odzwierciedlenie m.in. w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C- 588/10 Kraft Foods Polska S.A., w którym Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zaznaczył m.in., że polskie przepisy o VAT, co przyznał sam Minister Finansów, nie określają w żaden sposób formy potwierdzenia otrzymania faktury.
W tej sytuacji zasadnym i prawidłowym jest przyjęcie, iż w przypadku Faktur Korygujących in minus udostępnianych przez Wnioskodawcę poprzez stronę internetową sklepu internetowego, za moment uzyskania potwierdzenia otrzymania takich faktur przez Klientów może być uznawana chwila udostępnienia przez Spółkę tychże faktur poprzez stronę internetową sklepu internetowego. Sprzedawca jest bowiem zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a potwierdzenie takie może być dokonane w każdy sposób i w każdej formie, która pozwala na stwierdzenie, że odbiorca otrzymał fakturę/uzyskał możliwość zapoznania się z jej treścią. Z tego punktu widzenia istotny jest również fakt akceptacji przez Klientów Regulaminu, zawierającego m.in. zapisy umożliwiające udostępnianie faktur przez Wnioskodawcę drogą elektroniczną.
W związku z tym udostępnienie przez Wnioskodawcę Faktur Korygujących in minus poprzez stronę internetową sklepu internetowego było równoznaczne ze spełnieniem warunku określonego w art. 29a ust. 13 ustawy VAT w postaci posiadania przez podatnika (tu: Spółkę) potwierdzenia otrzymania faktury korygującej in minus przez nabywcę towaru lub usługobiorcę (tu: przez Klientów). W rezultacie, Wnioskodawca jest uprawniony na tej podstawie do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego), zgodnie z danymi/informacjami zawartymi na fakturze korygującej, której otrzymanie przez Klienta zostało potwierdzone w ww. sposób.
Należy zwrócić także szczególną uwagę na możliwość (przewidzianą w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy VAT) ujęcia faktury korygującej zmniejszającej cenę, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia odbioru - pod warunkiem, że podjął próbę doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Jeżeli, mimo udokumentowanej próby doręczenia, potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie udało się uzyskać (np. klient nie odesłał maila z potwierdzeniem, że odebrał fakturę korygującą in minus), to obniżenie podstawy opodatkowania możliwe jest najwcześniej w rozliczeniu za miesiąc/kwartał, w którym podatnik podjął próbę doręczenia dokumentu i jednocześnie obiektywnie wszystkim stronom znane były warunki obniżenia ceny. W tym miejscu należy podkreślić, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego:
- wszyscy Klienci mają możliwość, za pomocą strony internetowej, uzyskać wszystkie informacje i dokumenty dotyczące zakupu towarów i ewentualnego procesu zwrotu, w tym przykładowo: fakturę, dotyczące etapu realizacji zamówienia, etapu realizacji procesu zwrotu, fakturę korygującą, datę zwrotu itp. Wobec tego Klienci mają możliwość na każdym etapie procesu zwrotu towaru uzyskać aktualne informacje i dokumenty;
- po zakończeniu procedury zwrotu Klient jest informowany poprzez e-mail o zakończeniu procedury zwrotu, tj. o zaakceptowaniu zwrotu i zwrocie środków pieniężnych;
- Spółka jest w stanie powiązać kwoty poszczególnych płatności (zwrotów pieniędzy Klientom) z konkretnymi Fakturami Korygującymi;
- w trakcie zakupu towaru w sklepie internetowym Klient obowiązkowo musi potwierdzić, że akceptuje regulamin zamieszczony na stronie internetowej sklepu internetowego ((...); dalej: Regulamin) zawierający m.in. zapisy umożliwiające udostępnianie faktur przez Wnioskodawcę drogą elektroniczną.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że w myśl art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy VAT:
- z posiadanej przez Spółkę dokumentacji wynika, że nabywcy towarów (Klienci) wiedzieli, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w Fakturze Korygującej - przedmiotową dokumentację stanowią:
- e-maile wysyłane do Klientów po zakończeniu procedury zwrotu oraz
- dokumentacja umieszczona na stronie internetowej sklepu internetowego (dostępna dla zarejestrowanych Klientów po zalogowaniu w „Obszarze Osobistym”, a dla Klientów niezarejestrowanych w dedykowanej wydzielonej sekcji na stronie sklepu internetowego po wprowadzeniu swojego adresu e-mail i numeru zamówienia), a także
- potwierdzenia przelewów tj. zwrotów pieniędzy Klientom, które Spółka jest w stanie powiązać z poszczególnymi Fakturami Korygującymi in minus.
- Wnioskodawca dokonał udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej Klienci, dokonując zakupu w sklepie internetowym, musieli potwierdzić, że akceptują Regulamin zawierający m.in. zapisy umożliwiające udostępnianie faktur przez Wnioskodawcę drogą elektroniczną, a Spółka udostępnia Klientom Faktury Korygujące drogą elektroniczną tj. poprzez stronę internetową sklepu internetowego.
Podsumowując, w przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy VAT, Wnioskodawca nie ma obowiązku stosować warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru, gdyż dokonał udokumentowanej próby doręczenia Faktur Korygujących oraz Klienci wiedzieli, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w Fakturach Korygujących.
W zakresie faktur korygujących umieszczanych na platformach internetowych wypowiadały się już w przeszłości organy podatkowe, wielokrotnie uznając, że w sytuacji akceptacji przez nabywcę określonych zasad doręczania dokumentów w formie elektronicznej, sprzedawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego) w okresie rozliczeniowym, w którym e-faktura została umieszczona na takiej platformie. Organy podatkowe zwracały uwagę, że istotne w takich przypadkach jest to, że strony transakcji zgodnie uznały, że taka forma doręczeń i potwierdzeń jest dla nich wiążąca, a w konsekwencji, że do potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez nabywcę dojdzie w momencie ich umieszczenia na platformie internetowej, po zalogowaniu do której nabywca towarów/usługobiorca ma możliwość pobrania faktury.
Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że ww. stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych na wniosek podatników. Tytułem przykładu Spółka pragnie wskazać na:
- interpretację indywidualną z 23 listopada 2018 r. (sygn. 0112-KDIL1 -3.4012.602.2018.1.AK), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) stwierdził, że: „(...) momentem doręczenia danemu klientowi faktury korygującej jest moment umieszczenia jej na indywidualnym koncie tego klienta na specjalnym portalu internetowym prowadzonym przez Wnioskodawcę, który jednocześnie otrzymuje informacje o zamieszczeniu dokumentu na ww. koncie klienta. W związku z tym spełniony jest warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez danego klienta. W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego o wartość wykazaną na fakturze korygującej za okres rozliczeniowy, w którym umieścił (udostępnił) ją na indywidualnym koncie klienta na internetowym portalu prowadzonym przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 29a ust. 13 i ust. 14 ustawy.”
- interpretację indywidualną z 22 listopada 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.781.2018.1.WN), w której DKIS uznał, że: „Momentem otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez klienta jest moment, w którym faktura ta staje się w jakikolwiek sposób dla niego dostępna, w rezultacie czego, uzyskuje on możliwość zapoznania się z jej treścią. Zatem, uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat tej okoliczności (w jakiejkolwiek formie) uznać należy za posiadanie przez niego potwierdzenia, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy. W konsekwencji w odniesieniu do faktur korygujących zamieszczanych na kontach klienckich, moment umieszczenia tej faktury na koncie klienta będzie momentem doręczenia faktury korygującej do nabywcy, tak żeby mógł się on zapoznać z jej treścią. Reasumując, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego wynikającego z faktur korygujących, w tym okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca umieścił i udostępnił przedmiotowe faktury na indywidualnych kontach klienckich.”
- interpretację indywidualną z 27 sierpnia 2018 r. (sygn. 0114-KDIP4.4012.359.2018.2.BS), w której DKIS doszedł do przekonania, że: „(...) w odniesieniu do faktur korygujących zamieszczanych na platformie (indywidualnych kontach klienckich) zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w tym przypadku momentem doręczenia faktury korygującej do nabywcy jest moment umieszczenia tej faktury na koncie klienta, tak żeby mógł się on zapoznać z jej treścią. W konsekwencji, za ten okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca umieścił i udostępnił faktury korygujące, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i VAT należnego wynikającego z tych faktur korygujących (zgodnie z art. 29a ust. 13 i 14 ustawy o VAT).”
- interpretację indywidualną z 30 lipca 2018 r. (sygn. 0114- KDIP4.4012.326.2018.1.KR), w której DKIS wyraził pogląd, zgodnie z którym: „(...) w odniesieniu do faktur korygujących zamieszczanych na platformie (indywidualnych kontach klienckich) zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w tym przypadku momentem doręczenia faktury korygującej do nabywcy jest moment umieszczenia tej faktury na koncie klienta, tak żeby mógł się on zapoznać z jej treścią.”
- interpretację indywidualną z 17 kwietnia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP1 -3.4012.107.2020.1.JG), w której DKIS potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „(...) umieszczenie faktury korygującej in minus w Systemie będzie równoznaczne ze spełnieniem warunku określonego w art. 29a ust. 13 ustawy VAT w postaci posiadania przez podatnika (tu: Spółkę) potwierdzenia otrzymania faktury korygującej in minus przez nabywcę towaru lub usługobiorcę (tu: przez Klienta). W rezultacie, Wnioskodawca będzie uprawniony na tej podstawie do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego), zgodnie z danymi/informacjami zawartymi na fakturze korygującej, której otrzymanie przez Klienta zostało potwierdzone w ww. sposób.”
- interpretację indywidualną z 27 października 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT1- 2.4012.598.2020.1.JSZ), w której DKIS wskazał: „W sposobie 1 opisanym we wniosku przesyłania faktur, gdy faktury korygujące umieszczane są przez Spółkę na indywidualnym koncie klienta i na podany przez klienta adres e-mail przesłana zostaje informacja o udostępnieniu faktury korygującej in minus, spełniony jest/będzie warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę, o którym mowa w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy. Tym samym należy stwierdzić, że momentem uzyskania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez klienta jest/będzie moment umieszczenia tych faktur na indywidualnym koncie klienta, który jednocześnie otrzymuje informację o udostępnieniu faktury korygującej na podany przez klienta adres e-mail.”
- interpretację indywidualną z 29 września 2020 r. (sygn. 0112-KDIL1 -3.4012.318.2020.2.JK), w której DKIS doszedł do wniosku, że: „W przypadku, gdy wskutek okoliczności wyjątkowych, Wnioskodawca nie otrzyma odpowiedzi na wiadomość zawierającą fakturę korygującą, automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu tej wiadomości przez Dealera, już samo udostępnienie faktury korygującej na koncie Dealera na serwerze, będzie uznane za potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez Dealera, jeżeli zgodnie z uzgodnioną z Dealerem procedurą, zaakceptował on taką formę potwierdzania odbioru faktur korygujących i w konsekwencji, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy.”
Powyższe interpretacje potwierdzają, że w przypadku e-faktur umieszczanych na portalu internetowym/platformie (na dedykowanym dla danego klienta koncie), za moment uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę (tu: przez Klienta) może być uznana sama chwila umieszczenia faktury korygującej na takim portalu/platformie tak, że Klient może zapoznać się z jej treścią.
Reasumując, w przypadku Faktur Korygujących in minus wystawianych i udostępnianych w latach 2019-2020 w formie elektronicznej, na zasadach opisanych powyżej, tj. które zostały udostępnione Klientom przez Spółkę poprzez stronę internetową sklepu internetowego, Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego), zgodnie z danymi/informacjami zawartymi na tych Fakturach Korygujących, gdyż opisane udostępnienie Faktur Korygujących wypełnia warunek, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy VAT. Ponadto, nawet w przypadku uznaniu, że warunek z art. 29a ust. 13 ustawy VAT nie jest spełniony, zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy VAT, Wnioskodawca nie ma obowiązku stosować warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru, gdyż dokonał udokumentowanej próby doręczenia Faktur Korygujących oraz Klienci wiedzieli, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w Fakturach Korygujących.
Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że przywołane interpretacje, będące przykładem kształtującej się linii interpretacyjnej, zostały wydane w oparciu o konkretne stany faktyczne i jako takie nie tworzą prawa, należy jednak zaznaczyć, iż w obliczu podobieństwa zagadnień, których dotyczyły powołane interpretacje z tymi, które są objęte niniejszym wnioskiem, należy mieć je na uwadze dokonując wykładni przepisów i udzielając odpowiedzi na pytania sformułowane w niniejszym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 10 ustawy :
Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:
1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy:
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy:
Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:
1)Eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
2)Dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
3)Sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
4)Gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.
Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.
W myśl art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności,
b) dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Zgodnie z Art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
W myśl art. 2 pkt 32 ustawy:
Przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.
Jak stanowi art. 106n ust. 1 ustawy:
Stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Jednocześnie należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania, w tym udostępniania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur. Szczegółowe kwestie w zakresie sposobu wyrażenia lub cofnięcia zgody przez odbiorcę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej pozostają w gestii stron i stanowią element umowy przez nie zawartej.
Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2) udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.
Jak wynika art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) przyczynę korekty;
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.
Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury lub gdy dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty.
Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.
Ponadto, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.
Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.
Kwestia obowiązku posiadania potwierdzenia przez nabywcę odbioru faktury korygującej była przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. przeciwko Ministrowi Finansów orzekł, że wymóg polegający na uzależnieniu obniżenia podstawy opodatkowania wynikającej z pierwotnej faktury od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury doręczonego przez nabywcę towarów lub usług mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zasady neutralności podatku od wartości dodanej oraz proporcjonalności co do zasady nie sprzeciwiają się takiemu wymogowi. Jednocześnie Trybunał uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.
Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik powinien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi posiadać dokumentację potwierdzającą próbę doręczenia faktury korygującej oraz wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.
Wspomniany art. 29a ust. 13 ustawy oraz przytoczone powyżej orzeczenie TSUE przewidują prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy pod warunkiem otrzymania przed terminem złożenia deklaracji potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Dopiero w sytuacji, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, to Spółka będzie uprawniona do dokonania obniżenia podstawy opodatkowania.
Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą – w formie listu poleconego – przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika że Spółka jest spółką z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna obuwia i wyrobów skórzanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, w tym w sklepie internetowym. Sprzedaż towarów jest dokumentowana każdorazowo za pomocą faktur wystawianych na rzecz nabywców (Klientów) towarów w sklepie internetowym.
W trakcie zakupu towaru w sklepie internetowym Klient obowiązkowo musi potwierdzić, że akceptuje regulamin zamieszczony na stronie internetowej sklepu internetowego Regulamin zawierający m.in. zapisy umożliwiające udostępnianie faktur przez Spółkę drogą elektroniczną oraz zapisy dotyczące zwrotów towarów zakupionych w sklepie internetowym.
W sytuacji gdy w związku ze zwrotem sprzedanego towaru podstawa opodatkowania oraz odpowiednio VAT należny wykazane na wystawionych fakturach ulegają obniżeniu Spółka wystawia odpowiednie faktury korygujące in minus (Faktury Korygujące). Z Faktur Korygujących wynika obniżenie podstawy opodatkowania oraz VAT należnego w porównaniu do danych wykazanych na fakturze pierwotnej.
Cała procedura zwrotu odbywa się za pośrednictwem strony internetowej, za jej pośrednictwem udostępniane są także Klientom faktury oraz Faktury Korygujące.
Faktura Korygująca jest wystawiana i zamieszczana w „Obszarze Osobistym” Klienta (dla zarejestrowanych Klientów) lub w wydzielonej dedykowanej sekcji na stronie sklepu internetowego dla Klientów niezarejestrowanych.
Wszyscy Klienci mają możliwość za pomocą strony internetowej uzyskać wszystkie informacje i dokumenty dotyczące zakupu towarów i ewentualnego procesu zwrotu, w tym przykładowo: fakturę, dotyczące etapu realizacji zamówienia, etapu realizacji procesu zwrotu, fakturę korygującą, datę zwrotu itp. Klienci mają możliwość na każdym etapie procesu zwrotu towaru uzyskać aktualne informacje i dokumenty.
Po zakończeniu procedury zwrotu Klient jest informowany poprzez e-mail o zakończeniu procedury zwrotu, tj. o zaakceptowaniu zwrotu i zwrocie środków pieniężnych. Spółka jest w stanie powiązać kwoty poszczególnych płatności (zwrotów pieniędzy Klientom) z konkretnymi Fakturami Korygującymi.
Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy w przypadku faktur korygujących in minus wystawianych i udostępnianych w latach 2019-2020 w formie elektronicznej, które zostały udostępnione Klientom przez Spółkę poprzez stronę internetową sklepu internetowego, Spółka jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania (i VAT należnego), zgodnie z danymi zawartymi na tych Fakturach Korygujących.
Jak wcześniej wskazano zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy, warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.
Ustawodawca nie sprecyzował jednak, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług – dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży – posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą. Faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.
Uzyskanie przez Spółkę wiedzy na temat okoliczności (w jakiejkolwiek formie) otrzymania elektronicznej faktury korygującej przez klienta z momentem w którym faktura ta staje się w dla Klienta dostępna jest poświadczeniem uzyskania potwierdzenia o którym mowa w art. 29 ust. 13 ustawy
Odnosząc się do wątpliwości Spółki należy podkreślić, że jak wskazano w niniejszej interpretacji ustawodawca nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Spółka wskazała, że w sytuacji gdy Klient po zakupie towaru w sklepie internetowym Spółki dokonuje jego zwrotu, Spółka dokumentuje to zdarzenie fakturą korygującą. Wskazać należy, że Klient w chwili zakupu towaru akceptując regulamin sklepu wyraża zgodę na zawarte w tym regulaminie każdorazowe wystawienie faktury w tym faktury korygującej zamieszczonej w „Obszarze Osobistym” Klienta, lub w wydzielonej dedykowanej sekcji na stronie sklepu internetowego i przesłaniu na podany przez klienta adres e-mail informacji o zakończeniu procedury zwrotu. Oznacza to, że dokument został Klientowi udostępniony (wydany) i w odniesieniu do faktury korygującej świadczy o tym, że wypełniony został warunek potwierdzenia jej odbioru, gdyż za moment otrzymania elektronicznej faktury korygującej można uznać moment w którym faktura ta staje się dla Klienta w jakikolwiek sposób dostępna, w rezultacie czego uzyskuje On możliwość zapoznania się z jej treścią tj. z chwilą jej umieszczenia w „Obszarze Osobistym” Klienta, lub w wydzielonej dedykowanej sekcji na stronie sklepu internetowego.
Zatem w przedstawionej we wniosku sytuacji spełniony jest warunek posiadania przez Spółkę potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez Klienta, dla którego wystawiono fakturę.
Tym samym spełniony zostaje warunek, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy, a Spółka ma prawo do obniżenia podstawy podatkowania i VAT należnego zgodnie z danymi zawartymi na Fakturach Korygujących.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right