Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.316.2024.1.AW

Wnioskodawca będzie mógł korzystać z estońskiego CIT, w sytuacji gdy Pierwszy Wspólnik posiada status fundatora fundacji rodzinnej, a Drugi Wspólnik posiada status beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca będzie mógł korzystać z estońskiego CIT, w sytuacji gdy Pierwszy Wspólnik posiada status fundatora fundacji rodzinnej, Drugi Wspólnik posiada status beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”), która jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozumieniu ustawy o CIT. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (…). Spółka w przyszłości zamierza zmienić opodatkowanie na ryczałt od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28d ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „estoński CIT”).

Wspólnikiem Wnioskodawcy, posiadającym (…) % udziałów w Spółce jest osoba fizyczna nieprowadząca innej działalności gospodarczej (dalej: „Pierwszy Wspólnik”), zaś Wspólnikiem Wnioskodawcy, posiadającym pozostałe (…) % udziałów w Spółce jest również osoba fizyczna nieprowadząca innej działalności gospodarczej (dalej: „Drugi Wspólnik”).

W związku z rozwojem działalności oraz chęcią zabezpieczenia majątku prywatnego swojego i członków swojej rodziny, Pierwszy Wspólnik, złożył w formie aktu notarialnego oświadczenie o ustanowieniu fundacji rodzinnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm., dalej: „ustawa o fundacji rodzinnej”). Fundacja rodzinna została utworzona w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów.

Działalność fundacji rodzinnej będzie obejmować:

1) pośrednictwo pieniężne;

2) działalność holdingów finansowych;

3) działalność trustów, funduszów i podobnych instytucji finansowych;

4) działalność związana z zarządzaniem funduszami;

5) kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;

6) wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;

7) działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych.

Zgodnie ze statutem fundacji rodzinnej, Pierwszy Wspólnik jest fundatorem fundacji rodzinnej, a Drugi Wspólnik jest beneficjentem fundacji rodzinnej i z tego tytułu obaj będą otrzymywać okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym.

Pytanie

Czy w związku z przedstawionymi wyżej okolicznościami, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z estońskiego CIT, w sytuacji gdy Pierwszy Wspólnik posiada status fundatora fundacji rodzinnej, Drugi Wspólnik posiada status beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z estońskiego CIT, w sytuacji gdy Pierwszy Wspólnik posiada status fundatora fundacji rodzinnej, Drugi Wspólnik posiada status beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym.

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 28j ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

2) podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

c) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

d) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

e) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

f) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W świetle powyższego, spółka może rozliczać się na zasadach estońskiego CIT pod warunkiem, że udziałowcami/akcjonariuszami/wspólnikami spółki są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

W tym miejscu należy zauważyć, że ww. art. 28j. ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT przewiduje wyjątek, który pozwala udziałowcom – będącym osobami fizycznymi – spółek korzystających z opodatkowania w formie estońskiego CIT posiadać jednocześnie status fundatora i beneficjenta fundacji rodzinnej – w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326 ze zm.) – oraz posiadać z tego tytułu prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczeń.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z aktualną linią interpretacyjną organów podatkowych. Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 7 czerwca 2023 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.163.2023.2.MF: „Zauważyć należy, że art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT został zmieniony przez art. 133 pkt 8 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm.) ustawy o fundacji rodzinnej, która weszła w życie z dniem 22 maja 2023 r. Do powyższego przepisu dodano sformułowanie "z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej". Zatem przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 22 maja 2023 r. wyraźnie wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia między innymi warunek polegający na prowadzeniu działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej. W związku z powyższym w sytuacji opisanej we wniosku, w przypadku gdy Akcjonariusze Wnioskodawcy będą fundatorami polskiej Fundacji Rodzinnej, Wnioskodawca będzie spełniał warunek do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem Akcjonariusze Wnioskodawcy będący osobami fizycznymi, będą fundatorami Fundacji Rodzinnej”.

Oznacza to, że bycie udziałowcem w spółce korzystającej z estońskiego CIT i jednocześnie fundatorem fundacji rodzinnej czy beneficjentem fundacji rodzinnej który posiada prawa majątkowe związane z prawem do otrzymywania świadczeń jako fundator czy beneficjent fundacji rodzinnej nie wyklucza w obecnym stanie prawnym korzystania przez spółkę z opodatkowania w formie ryczałtu.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca będzie mógł korzystać z estońskiego CIT, w sytuacji gdy Pierwszy Wspólnik posiada status fundatora fundacji rodzinnej, Drugi Wspólnik posiada status beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytanie). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim przedmiotem interpretacji nie była ocena, czy w istocie spełnione są/będą pozostałe przesłanki do korzystania z zasad opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przez Państwa – organ przyjął powyższe jako opis zdarzenia przyszłego.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik, aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2850 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie m.in. następujący warunek:

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

Wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia, czy fakt, że Pierwszy Wspólnik posiada status fundatora fundacji rodzinnej, a Drugi Wspólnik posiada status beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym spowoduje naruszenie przez Spółkę warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a co za tym idzie, utratę przez Spółkę prawa do rozliczania jej dochodów w formie ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT).

W myśl art. 4a pkt 36 ustawy o CIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 326).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):

Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ufr:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zauważyć należy, że art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT został zmieniony przez art. 133 pkt 8 ufr dodany ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw  (Dz. U. z 2023 r. poz. 825), która weszła w życie 22 maja 2023 r. Do powyższego przepisu dodano wyrazy „z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej”.

Zatem przepis art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 22 maja 2023 r., wyraźnie wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, jeżeli spełnia między innymi warunek polegający na prowadzeniu działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

W związku z powyższym sytuacja gdy Pierwszy Wspólnik będzie posiadał status fundatora fundacji rodzinnej, a Drugi Wspólnik – beneficjenta fundacji rodzinnej oraz obaj będą otrzymywali z tego tytułu okresowe świadczenia o charakterze pieniężnym nie spowoduje naruszenia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, bowiem Wspólnicy Spółki, będący osobami fizycznymi, będą – odpowiednio – fundatorem i beneficjentem fundacji rodzinnej.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00