Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.317.2024.3.JN
Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 21 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 12 lipca 2024 r. (wpływ 16 lipca 2024 r.) oraz 19 lipca 2024 r. (wpływ 24 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 grudnia 2021 r., pod firmą (….).
Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT) i rozliczała się na podstawie ewidencji przychodów, a wybraną przez Nią formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
usługi doradztwa dotyczącego projektowania systemu (...), polegające na: określeniu strategicznego kierunku wdrożenia oprogramowania, tworzeniu, planowaniu, przydzielaniu i monitorowaniu zadań (migracja danych, integracja z innymi systemami IT, testy oprogramowania, przygotowanie do uruchomienia ostatnie i pierwsze aktywności), braniu odpowiedzialności za realizację projektu przez zespół roboczy, współpracy z dostawcami zewnętrznymi i pracownikami wewnętrznymi, określaniu ról członkom zespołu biorącym udział w projekcie, wyjaśnianiu celów projektu, wspieraniu tworzenia materiałów dotyczących statusu projektu w celach sprawozdawczych i decyzyjnych dla grupy sterującej projektem i kierowników projektów, dostawców (np. planów postępów rzeczywistych projektu, zarządzania ryzykiem i wyjątkami), koordynowaniu oceny wniosków o zmianę w systemie (...), uzgadnianiu przerw konserwacyjnych z biznesem i pracownikami (np. wpływ na zakres, harmonogram i budżet), koordynowaniu planu komunikacji w ramach projektu z uwzględnieniem interesariuszy, kanałów i harmonogramu w organizacji klienta, przekazaniu i uzyskaniu zatwierdzenia szczegółowych planów przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu lub koordynowaniu zatwierdzania w ramach organizacji klienta, wspieraniu i monitorowaniu faz realizacji planu przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu wyników różnych strumieni, integracji oraz koordynowaniu zatwierdzania dokumentacji technicznej, gromadzeniu danych dotyczących wyciągniętych wniosków z przeprowadzonego projektu (…).
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Jako formę opodatkowania Wnioskodawczyni wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu – rozpoczynając od 2022 r. W tym celu, złożyła do 20 lutego 2022 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Nią działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
W uzupełnieniu wniosku z 12 lipca 2024 r. doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pani wniosek?
Odpowiedź: Przedmiotem wniosku jest okres od 1 stycznia 2022 r. oraz lata następne, o ile stan faktyczny i prawny nie ulegnie zmianie. Od tego momentu nie zmienił się opisany stan faktyczny, który będzie obowiązywać również w przyszłości.
2.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?
Odpowiedź: Działalność Wnioskodawczyni jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776).
3.Czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?
Odpowiedź: Tak.
4.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie przekroczyła w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej miały/mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wobec Wnioskodawczyni nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
6.Jakie dokładnie czynności/zadania wykonywała/wykonuje/będzie Pani wykonywała w ramach świadczonych przez Panią usług będących przedmiotem wniosku?
We wniosku wskazała Pani:
usługi doradztwa dotyczącego projektowania systemu (...), polegające na: określeniu strategicznego kierunku wdrożenia oprogramowania, tworzeniu, planowaniu, przydzielaniu i monitorowaniu zadań (migracja danych, integracja z innymi systemami IT, testy oprogramowania, przygotowanie do uruchomienia ostatnie i pierwsze aktywności), braniu odpowiedzialności za realizację projektu przez zespół roboczy, współpracy z dostawcami zewnętrznymi i pracownikami wewnętrznymi, określaniu ról członkom zespołu biorącym udział w projekcie, wyjaśnianiu celów projektu, wspieraniu tworzenia materiałów dotyczących statusu projektu w celach sprawozdawczych i decyzyjnych dla grupy sterującej projektem i kierowników projektów, dostawców (np. planów postępów rzeczywistych projektu, zarządzania ryzykiem i wyjątkami), koordynowaniu oceny wniosków o zmianę w systemie (...), uzgadnianiu przerw konserwacyjnych z biznesem i pracownikami (np. wpływ na zakres, harmonogram i budżet), koordynowaniu planu komunikacji w ramach projektu z uwzględnieniem interesariuszy, kanałów i harmonogramu w organizacji klienta, przekazaniu i uzyskaniu zatwierdzenia szczegółowych planów przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu lub koordynowaniu zatwierdzania w ramach organizacji klienta, wspieraniu i monitorowaniu faz realizacji planu przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu wyników różnych strumieni, integracji oraz koordynowaniu zatwierdzania dokumentacji technicznej, gromadzeniu danych dotyczących wyciągniętych wniosków z przeprowadzonego projektu (...).
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. usług – szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać:
• na czym one polegają,
• czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz
• co jest ich efektem.
Odpowiedź: Wnioskodawczyni koordynuje pracą zespołu, efektem Jej pracy jest rozwój systemu (...). Wnioskodawczyni szczegółowo opisała charakter świadczonych usług: określa strategiczny kierunek wdrożenia oprogramowania, tworzeniu, planowaniu, przydzielaniu i monitorowaniu zadań (migracja danych, integracja z innymi systemami IT, Wnioskodawczyni zleca testy oprogramowania, przygotowanie do uruchomienia – ostatnie i pierwsze aktywności). Braniu odpowiedzialności za realizację projektu przez zespół roboczy oraz współpracy z dostawcami zewnętrznymi i pracownikami wewnętrznymi, określaniu ról członkom zespołu biorącym udział w projekcie.
Wnioskodawczyni wyjaśnia cel projektu, wspiera w tworzenia materiałów dotyczących statusu projektu oraz w celach sprawozdawczych i decyzyjnych dla grupy sterującej projektem i kierowników projektów, dostawców (np. planów postępów rzeczywistych projektu, zarządzania ryzykiem i wyjątkami).
Koordynuje Ona oceny wniosków o zmianę w systemie (...), uzgadnianiu przerw konserwacyjnych z biznesem i pracownikami takie jak wpływ na zakres, harmonogram i budżet, koordynuje plan komunikacji w ramach projektu z uwzględnieniem interesariuszy, kanałów i harmonogramu w organizacji klienta.
Wnioskodawczyni przekazuje i uzyskuje zatwierdzenia szczegółowych planów przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu lub koordynowaniu zatwierdzania w ramach organizacji klienta.
Dodatkowo Wnioskodawczyni wspiera i monitoruje fazy realizacji planu przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu wyników różnych strumieni, integracji oraz koordynowaniu zatwierdzania dokumentacji technicznej. Gromadzi dane dotyczące wyciągniętych wniosków z przeprowadzonego projektu (...).
7.Którego PKWiU dotyczą świadczone przez Panią usługi?
We wniosku wskazała Pani jedynie, że:
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Kopię wskazanej opinii Wnioskodawca załącza do niniejszego pisma.
Proszę o przyporządkowanie każdej z wymienionych we wniosku usług do odpowiednich kodów PKWiU, tj. wskazanie które usługi wykonuje Pani w ramach usługi sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.02.20.0, a które pod symbolem PKWiU 70.22.20.0.
Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie usługi klasyfikują się pod PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, jeżeli są to usługi związane z koordynowaniem/zarządzaniem projektem informatycznym (bez specyficznych usług w zakresie informatyki). Wnioskodawczyni zwróciła się do organu z zapytaniem w celu potwierdzenia stanowiska.
8.Czy świadczone przez Panią usługi były/są/będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Odpowiedź: Nie.
9.Czy będzie osiągała Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni oświadcza, iż osiąga i będzie osiągać jedynie przychody z otrzymanej przez Nią klasyfikacji PKWiU 70.22.20.0.
10.Czy opisane przez Panią usługi:
-są odrębnymi usługami, za które Kontrahent płaci Pani osobne wynagrodzenie za każdą z tych odrębnych usług, czy
-są elementami jednego całościowego świadczenia, za które Kontrahent płaci Pani jedno wynagrodzenie?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie za całościowe świadczenia.
11.Jeśli usługi są elementami jednego całościowego świadczenia, to jaka jest klasyfikacja PKWiU tego jednego złożonego ze wszystkich usług świadczenia, realizowanego na rzecz Kontrahenta?
Odpowiedź: Zdaniem Wnioskodawczyni, jest to klasyfikacja PKWiU 70.22.20.0, jednakże zwróciła się Ona do organu w celu doprecyzowania, czy prawidłowo klasyfikuje ww. usługi.
12.Kim są/będą Pani Kontrahenci? Czy jest/będzie to może spółka, w której jest/będzie Pani wspólnikiem/członkiem zarządu? Jeżeli pełni/będzie pełniła Pani obowiązki w takiej spółce, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków w spółce. Od kiedy pełni/będzie pełniła Pani takie obowiązki w spółce?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz Kontrahentów, którzy nie są podmiotami powiązanymi oraz nie pełni Ona funkcji zarządczych w ww. spółce, jednakże nie wyklucza w przyszłości świadczenia usług na rzecz podmiotu powiązanego.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 19 lipca 2024 r. doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:
1.Czy w odniesieniu do Pani zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni oświadcza, iż warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostają (obecnie) i zostaną (w przyszłości) zachowane.
2.Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej miały/mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni oświadcza, iż nie mają oraz nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3.Czy opis zdarzenia przyszłego dotyczy sytuacji, w której nie świadczy Pani usług na rzecz podmiotu powiązanego?
Odpowiedź: Opis zdarzenia przyszłego dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawczyni nie świadczy usług na rzecz podmiotu powiązanego.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2021 r. poz 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodne z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalność wykonywanej:
-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.
W przypadku Wnioskodawczyni nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawczyni nie osiągnęła przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Zdaniem Wnioskodawczyni, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.02.20 0 Usług związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, jeżeli doradztwo dotyczy spraw w zakresie systemów komputerowych i oprogramowania oraz jeżeli są to usługi związane z koordynowaniom/zarządzaniem projektem informatycznym (bez specyficznych usług w zakresie informatyki) PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W ramach działalności zajmuje Ona się:
usługami doradztwa dotyczącego projektowania systemu (...), polegające na: określeniu strategicznego kierunku wdrożenia oprogramowania, tworzeniu, planowaniu, przydzielaniu i monitorowaniu zadań (migracja danych, integracja z innymi systemami IT, testy oprogramowania, przygotowanie do uruchomienia ostatnie i pierwsze aktywności), braniu odpowiedzialności za realizację projektu przez zespół roboczy, współpracy z dostawcami zewnętrznymi i pracownikami wewnętrznymi, określaniu ról członkom zespołu biorącym udział w projekcie, wyjaśnianiu celów projektu, wspieraniu tworzenia materiałów dotyczących statusu projektu w celach sprawozdawczych i decyzyjnych dla grupy sterującej projektem i kierowników projektów, dostawców (np. planów postępów rzeczywistych projektu, zarządzania ryzykiem i wyjątkami), koordynowaniu oceny wniosków o zmianę w systemie (...), uzgadnianiu przerw konserwacyjnych z biznesem i pracownikami (np. wpływ na zakres, harmonogram i budżet), koordynowaniu planu komunikacji w ramach projektu z uwzględnieniem interesariuszy, kanałów i harmonogramu w organizacji klienta, przekazaniu i uzyskaniu zatwierdzenia szczegółowych planów przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu lub koordynowaniu zatwierdzania w ramach organizacji klienta, wspieraniu i monitorowaniu faz realizacji planu przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu wyników różnych strumieni, integracji oraz koordynowaniu zatwierdzania dokumentacji technicznej, gromadzeniu danych dotyczących wyciągniętych wniosków z przeprowadzonego projektu (...).
Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…).
Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to, że w jego przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to, że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Zdaniem Wnioskodawczyni, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od 2 grudnia 2021 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności koordynuje Pani pracą zespołu, a efektem pracy jest rozwój systemu (...). Świadczy Pani usługi doradztwa dotyczącego projektowania ww. systemu polegające na: określeniu strategicznego kierunku wdrożenia oprogramowania, tworzeniu, planowaniu, przydzielaniu i monitorowaniu zadań (migracja danych, integracja z innymi systemami IT, testy oprogramowania, przygotowanie do uruchomienia ostatnie i pierwsze aktywności), braniu odpowiedzialności za realizację projektu przez zespół roboczy oraz współpracy z dostawcami zewnętrznymi i pracownikami wewnętrznymi, określaniu ról członkom zespołu biorącym udział w projekcie, wyjaśnianiu celów projektu, wspieraniu tworzenia materiałów dotyczących statusu projektu w celach sprawozdawczych i decyzyjnych dla grupy sterującej projektem i kierowników projektów, dostawców (np. planów postępów rzeczywistych projektu, zarządzania ryzykiem i wyjątkami), koordynowaniu oceny wniosków o zmianę w systemie (...), uzgadnianiu przerw konserwacyjnych z biznesem i pracownikami (np. wpływ na zakres, harmonogram i budżet), koordynowaniu planu komunikacji w ramach projektu z uwzględnieniem interesariuszy, kanałów i harmonogramu w organizacji klienta, przekazaniu i uzyskaniu zatwierdzenia szczegółowych planów przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu lub koordynowaniu zatwierdzania w ramach organizacji klienta, wspieraniu i monitorowaniu faz realizacji planu przejścia, przeglądzie i zatwierdzeniu wyników różnych strumieni, integracji oraz koordynowaniu zatwierdzania dokumentacji technicznej, gromadzeniu danych dotyczących wyciągniętych wniosków z przeprowadzonego projektu (...). Nie przekroczyła Pani w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pani zostają (obecnie) i zostaną (w przyszłości) zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie mają oraz nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożony wniosek dotyczy okresu od 1 stycznia 2022 r. oraz lat następnych. Złożyła Pani do 20 lutego 2022 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wszystkie świadczone przez Panią usługi klasyfikują się pod PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Otrzymuje Pani wynagrodzenie za całościowe świadczenia. Świadczone przez Panią usługi nie były/nie są/nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Nie będzie osiągała Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w 2022 r. oraz latach następnych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” może Pani opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i podlegały/podlegają/będą podlegać one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right