Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.375.2024.3.NM

Możliwość zaliczenia odsetek od kredytu do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia odsetek od kredytu do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej (pytania nr 2 i nr 3) jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 17 lipca 2024 r. i 5 sierpnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą z zakresu pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – świadczy Pan usługi ….

Obecnie specyfika pracy wymaga pozyskiwania bardzo dużej ilości dokumentów w celu ich analizy.

Uzyskane w ramach działalności gospodarczej przychody rozlicza Pan według stawki liniowej prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W ramach prowadzonej działalności planuje Pan nabyć mieszkanie posiłkując się kredytem hipotecznym. W zakupionym mieszkaniu planuje Pan urządzić biuro oraz archiwum dla przechowywania dokumentacji z działalności gospodarczej. Zakup mieszkania jest powiązany z zakupem pomieszczenia gospodarczego oraz miejsca parkingowego.

Od dłuższego czasu nie potrafi Pan pomieścić się z Pana dokumentami w prywatnym mieszkaniu, dlatego chciałby Pan stworzyć sobie biuro, w którym zapewni Pan sobie zarówno optymalne warunki pracy, jak i odpowiednie warunki dla przechowywania dokumentacji, które ułatwią Panu zarówno mniej uciążliwe jej przechowywanie oraz przyspieszą odnajdywanie i wykorzystywanie stworzonych wcześniej dokumentów.

Przedmiotowe mieszkanie (wraz z pomieszczeniem gospodarczym oraz miejscem parkingowym) będzie wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej – na cele osobiste posiada Pan oddzielną nieruchomość.

Nie jest Pan żonaty – mieszkanie będzie stanowiło Pana wyłączną własność.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego z 17 lipca 2024 r.

Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Ewidencjonuje Pan koszty za pomocą metody memoriałowej.

W celu zakupu mieszkania otrzymał Pan dwa kredyty:

·kredyt inwestycyjny (hipoteczny) uruchomiony i wykorzystany w ok. 73%;

·kredyt na działalność gospodarczą - (...), uruchomiony i wykorzystany w całości na pokrycie wkładu własnego.

Oba kredyty zostały zaciągnięte w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Spłata odsetek od kredytu na działalność (...) będzie następowała od lipca 2024 r., natomiast spłata odsetek od kredytu inwestycyjnego (hipotecznego) rozpocznie się od sierpnia 2024 r.

Odsetki od kredytów, które planuje Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, będą faktycznie zapłacone.

Pana zdaniem, pomiędzy odsetkami od ww. kredytów a zakupem mieszkania będzie występował związek przyczynowo-skutkowy z uzyskaniem, zachowaniem i zabezpieczeniem przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Dzięki zaciągniętym kredytom ma Pan możliwość zakupu i wykorzystania lokalu mieszkalnego w charakterze biura wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej. Tak jak opisano we wniosku, zakup ten zapewni Panu zarówno optymalne warunki pracy, jak i odpowiednie warunki dla przechowywania dokumentacji, które ułatwią zarówno mniej uciążliwe jej przechowywanie oraz przyspieszą odnajdywanie i wykorzystywanie stworzonych wcześniej dokumentów, co powinno ułatwić szybsze wykonywanie zleceń i umożliwi przyjmowanie ich więcej, co z kolei przełoży się na zwiększenie przychodów z działalności gospodarczej oraz pomoże utrzymać dotychczasowych kontrahentów.

Na dzień sporządzenia odpowiedzi, mieszkanie jest w trakcie budowy. W terminie 14 dni od otrzymania od dewelopera zawiadomienia o uzyskaniu decyzji właściwego organu nadzoru budowlanego udzielającej pozwolenia na użytkowanie budynku wpłaca Pan ostatnią transzę, dokonuje odbioru lokalu i po podpisaniu aktu notarialnego staje się właścicielem lokalu, który zgodnie z prawem może być już użytkowany. W tym momencie zaczyna się proces wykończenia mieszkania, który planuje Pan zakończyć na początku 2025 r.

Po wykończeniu lokalu przygotuje Pan sobie stanowisko pracy i zaktualizuje w CEIDG stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej, jednak już w chwili przejęcia własności lokalu planuje Pan umieszczenie w nim kartonów z archiwalnymi dokumentami wytworzonymi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - obecnie dokumenty archiwalne są przechowywane w Pana prywatnym mieszkaniu.

W związku z powyższym, planuje Pan zaliczyć odsetki od ww. kredytów do kosztów uzyskania przychodów od momentu przekazania środka trwałego do używania, tj. od momentu w jakim lokal zacznie służyć jako archiwum na dokumenty. Kolejne nakłady poniesione na wykończenie mieszkania będą traktowane jako ulepszenie posiadanego środka trwałego.

Pozwolenie na użytkowanie przedmiotowego lokalu powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Jak opisano wcześniej, będzie Pan prowadził działalność gospodarczą w lokalu mieszkalnym, od momentu przekazania lokalu do użytku. Zaraz po odebraniu jako dodatkowe miejsce prowadzenia działalności - archiwum. Po wykończeniu jako główne miejsce prowadzenia działalności.

Wskazany we wniosku lokal mieszkalny będzie stanowił środek trwały w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Zostanie on wprowadzony do ewidencji środków trwałych pod symbolem KŚT 122.

Zakup lokalu mieszkalnego wraz z pomieszczeniem gospodarczym (komórką lokatorską) oraz miejscem postojowym odbędzie się na podstawie jednego aktu notarialnego. Przeniesienie własności nastąpi w najbliższych tygodniach. Na dzień sporządzania odpowiedzi, posiada Pan umowę deweloperską zawartą w formie aktu notarialnego, gdzie zapisano m.in., że do lokalu mieszkalnego (o powierzchni użytkowej ok. … m2) przylegać będzie balkon o powierzchni około … m2 oraz przynależeć będzie komórka lokatorska o powierzchni około … m2. Na kondygnacji podziemnej w wielostanowiskowym garażu podziemnym znajdować się będą miejsca parkingowe - w tym również miejsce parkingowe przypisane do zakupionego lokalu.

Na dzień sporządzenia odpowiedzi posiada Pan zawartą w formie aktu notarialnego umowę deweloperską, w której znajduje się zapis: ,,(...) … jako Strona Nabywająca oświadcza, że zobowiązuje się do nabycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego wraz z pomieszczeniem przynależnym i prawami związanymi, przy czym oświadcza, że jest kawalerem, a nabycia dokona w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, pod firmą: … z siedzibą w …, pod adresem: …, zgodnie z wydrukiem z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej (CEIDG)(...)”.

Taki sam zapis znajdzie się w akcie notarialnym przenoszącym własność przedmiotowego lokalu.

Opisane we wniosku mieszkanie zostanie zakupione jako lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność.

Pomieszczenie gospodarcze planuje Pan przeznaczyć na magazyn materiałów biurowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej, a miejsce parkingowe będzie wykorzystywane jako parking dla samochodu, którym planuje Pan dojeżdżać do pracy, lub zostanie wynajęte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie zamierza Pan przekształcać opisanego we wniosku lokalu mieszalnego w lokal użytkowy.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego z 5 sierpnia 2024 r.

Zaraz po przejęciu własności nieruchomości (tj. podpisaniu aktu notarialnego) środek trwały będzie kompletny i zdatny do użytkowania jako archiwum. W związku z powyższym. zamierza Pan wprowadzić lokal do ewidencji środków trwałych na moment przejęcia własności lokalu.

Pytania

1.W jaki sposób udokumentować na potrzeby rozliczenia podatku dochodowego fakt, że zakupu mieszkania dokonuje Pan na potrzeby prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

2.Czy po zakupie mieszkania w celu prowadzenia działalności gospodarczej może Pan ujmować comiesięczne odsetki od kredytu inwestycyjnego (hipotecznego) oraz od kredytu na działalność gospodarczą (...) w kosztach prowadzonej działalności?

3.Od jakiego momentu będzie miał Pan prawo zaliczyć odsetki zawarte w comiesięcznych ratach od kredytu inwestycyjnego (hipotecznego) oraz od kredytu na działalności gospodarczą (...) w kosztach prowadzonej działalności?

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na Pana pytania nr 2 i nr 3. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad 2 i Ad 3

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy.

Z zasady ogólnej zawartej w powołanym przepisie wynika, że wydatek poniesiony przez podatnika może być uwzględniony przy ustalaniu dochodu do opodatkowania w sytuacji, gdy służy osiągnięciu przychodów, czyli istnieje związek przyczynowy, choćby pośredni, pomiędzy kosztem a możliwością uzyskania przychodów rozumianą również jako zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Jednocześnie wydatek ten nie może występować w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, określonych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również w judykaturze ugruntował się pogląd, w świetle którego kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Przy czym do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów konieczne jest nie tylko zaistnienie konkretnego zdarzenia gospodarczego ale i jego odpowiednie udokumentowanie.

Biorąc pod uwagę powyższe, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

·faktycznego poniesienia wydatku,

·istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,

·braku dokonanego wydatku w katalogu wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek wymaga każdorazowo indywidualnej oceny z punktu widzenia związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Jednocześnie decyzję o tym co jest celowe i potrzebne, czyli racjonalnie uzasadnione w prowadzonej działalności gospodarczej, podejmuje podmiot prowadzący działalność.

Sam fakt poniesienia danego wydatku w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą nie jest jednak decydujący dla uznania, że spełnia on przesłankę celowości, wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie każdy bowiem wydatek ponoszony w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła.

W świetle art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać, że dopiero zapłacenie odsetek daje możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Z kolei z art. 23 ust. 1 pkt 33 ww. ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że odsetki są kosztem, jeśli spełniają następujące przesłanki:

·są faktycznie zapłacone,

·pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (zgodnie z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów),

·nie zwiększają kosztów inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Z powyższych przepisów wynika, że aby prawidłowo rozliczyć koszty uzyskania przychodów istotny jest moment poniesienia przez podatnika wydatków związanych ze spłatą odsetek od kredytu.

Zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa podatkowego wnioskuje Pan, że odsetki od kredytów zaciągniętych w związku z opisanym we wniosku zakupem mieszkania mogą stanowić koszty uzyskania przychodów od momentu przekazania środka trwałego do używania, tj. od momentu, w jakim lokal zacznie służyć jako archiwum na dokumenty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytań nr 2 i nr 3 jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na Pana pytania nr 2 i nr 3. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazać należy, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pytań nr 2 i nr 3 jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00