Postanowienie NSA z dnia 7 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 1303/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 7 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 29 grudnia 2023 r., sygn. akt III SA/Łd 810/23 o odrzuceniu skargi A. S. na rozstrzygnięcie Rektora Uniwersytetu [...] w Ł. z dnia 12 października 2023 r. w przedmiocie skreślenia z listy uczestników studiów podyplomowych postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
W pkt 1 postanowienia z dnia 29 grudnia 2023 r., sygn. akt III SA/Łd 810/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, odrzucił skargę A. S. (dalej także jako: skarżąca) na rozstrzygnięcie Rektora Uniwersytetu [...] w Ł. (dalej także jako: Rektor) z dnia 12 października 2023 r. o skreśleniu skarżącej z listy uczestników studiów podyplomowych, a w pkt 2 postanowienia zwrócił z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi na rzecz skarżącej 200 złotych uiszczone tytułem wpisu sądowego od skargi. W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji stwierdził, że zaskarżone w niniejszej sprawie rozstrzygnięcie Rektora wydane w przedmiocie skreślenia skarżącej z listy słuchaczy studiów podyplomowych: [...], z powodu rażącego naruszenia zasad regulaminu ww. studiów, nie podlega kontroli sądowoadministracyjnej, bowiem nie stanowi decyzji administracyjnej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wskazał, że o tym, czy w danej sprawa zapada decyzja administracyjna oraz czy i w jakim trybie podlega ona kontroli sądowej przesądzają przepisy prawa materialnego. Z kolei przez decyzję administracyjną w ujęciu materialnym w doktrynie i orzecznictwie rozumie się władcze, jednostronne oświadczenie woli organu administracji publicznej (lub innego podmiotu sprawującego w zleconym mu zakresie funkcje administracji publicznej), skierowane do zewnętrznego adresata, rozstrzygające indywidualną sprawę administracyjną, podjęte na podstawie i w celu konkretyzacji generalno-abstrakcyjnych norm prawnych powszechnie obowiązujących oraz normy kompetencyjnej, w trybie i w formie przewidzianej normami proceduralnymi, kończące administracyjne postępowanie jurysdykcyjne oparte na przepisach prawa administracyjnego. Sąd I instancji podkreślił przy tym, że wykonywanie administracji w formie decyzji jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy znajduje podstawę w przepisach materialnego prawa administracyjnego.