Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.465.2024.3.AK

Możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z udziałem w grze karcianej (na pieniądze) prowadzonej poza granicami Polski.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2024 r. (wpływ 12 lipca 2024 r.) oraz pismem z 25 lipca 2024 r. (wpływ 25 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Na stałe zamieszkuje Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zamierza Pan brać udział w grach w (…) (na pieniądze) za pośrednictwem platform internetowych (on-line) organizowanych na serwerach znajdujących się poza granicami terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Fizycznie podczas gry będzie Pan znajdował się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w krajach, w których jest dozwolona gra (…) on-line na danych platformach.

Gry (…) są organizowane przez podmioty uprawnione do organizowania gier oraz turniejów gier za pośrednictwem sieci Internet oraz zarządzanych przez nie domen.

W przypadku gdyby osiągnął Pan wygraną w turnieju on-line, wygrana wypłacona byłaby na Pana rachunek bankowy prowadzony przez bank posiadający siedzibę na terytorium Polski.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wniosek dotyczy Republiki Czeskiej.

Gry hazardowe będą urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Środki będą zdeponowane na koncie platformy za pośrednictwem której toczy się gra hazardowa, które ze swojego konta z platformy przekaże Pan na swój rachunek bankowy – ale wciąż na przelewie wypłacającym będzie podmiot prowadzący platformę.

Pytania

1)Czy w przypadku wygranej będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych i jeśli tak to w jakiej wysokości?

2)Czy w przypadku wygranej w grze karcianej (na pieniądze) prowadzonej za pośrednictwem internetu będzie Pan zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.)?

3)Czy w rozliczeniu podatku będzie miało znaczenie, czy wygrana została uzyskana w krajach Unii Europejskiej, czy w krajach nienależących do Unii Europejskiej?

Ta interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie pytań nr 1 i 2, w odniesieniu do pytania nr 3 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku i jego uzupełnienia)

W Pana ocenie, będzie Pan zwolniony od zapłaty podatku dochodowego od wygranej w turnieju on-line prowadzonego na serwerze zagranicznym (poza terytorium RP) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.). Pana zdaniem, udział w grze w (…) on-line organizowanej przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie będzie zwolniony od zapłaty podatku dochodowego. Podczas rozgrywki organizowanej poza terytorium RP przebywałby Pan poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Kasyno gry Online, w którym uzyskałby Pan przedmiotowe wygrane jest urządzone i prowadzone przez podmiot uprawniony do tego w świetle przepisów o grach i zakładach wzajemnych obowiązujących w danym kraju. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) – „Wolne od podatku dochodowego są wygrane w: a) grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł, b) grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe – urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego”. Z uwagi na powyższe uzyskane przez Pana wygrane stanowią należności zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6 u.p.d.f., co skutkuje tym, że są one pomijane na potrzeby ustalenia dochodu osiągniętego w danym roku, a w konsekwencji nie podlegają ujawnieniu w zeznaniu rocznym.

W Pana ocenie, w odniesieniu do pytania nr 3 będzie Pan zwolniony od zapłaty podatku dochodowego zarówno z wygranej uzyskanej w krajach Unii Europejskiej, innym Państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz w krajach nienależących do Unii Europejskiej, które posiadają z Rzeczpospolitą Polską stosowne umowy międzynarodowe w tym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w odniesieniu do pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W omawianej sprawie znajdzie więc zastosowanie umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta przez Polskę z Republiką Czeską.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 wspomnianej umowy zawartej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 13 września 2011 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 991 ze zm.):

W rozumieniu niniejszej Umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która według ustawodawstwa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu ze względu na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce faktycznego zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo oraz jego jednostkę terytorialną lub organy władz lokalnych. Jednakże, określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko ze względu na dochód, jaki osiąga ze źródeł położonych w tym Państwie.

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1 ww. umowy polsko-czeskiej:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Umowy podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Wygrane w grach w karty nie są objęte wcześniejszymi postanowieniami ww. umowy polsko-czeskiej. W świetle powyższych przepisów, skoro Pan w przedmiotowym okresie będzie miał miejsce zamieszkania w Polsce to wygrane w grach w karty na terytorium Czech będą podlegać opodatkowaniu tylko w Polsce i na podstawie polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a lit. b ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe  urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Stosownie do art. 21 ust. 23 ww. ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 6a, w odniesieniu do wygranych uzyskanych w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium loterie, gry lub zakłady wzajemne są urządzane i prowadzone.

Wskazał, Pan we wniosku, że podczas gry będzie Pan znajdował się poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w krajach, w których jest dozwolona gra (…) on-line na danych platformach, w analizowanej sprawie w Republice Czeskiej. Natomiast gry hazardowe będą urządzane i prowadzone przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

W przedmiotowej sprawie w sytuacji gdy będzie brać Pan udział w grach w (…) za pośrednictwem platform internetowych (on-line) organizowanych na serwerach znajdujących się na terytorium Republiki Czeskiej, to w takim przypadku uzyskana przez Pana wygrana będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tej sytuacji nie będzie Pan zobowiązany do wykazania tego przychodu w rozliczeniu rocznym za rok podatkowy, w którym osiągnie Pan ten przychód.

Z uwagi na powyższe stanowisko, które zaprezentował Pan we wniosku uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, w odniesieniu do wskazanego przez Pana we własnym stanowisku (w części końcowej) przepisu art. 21 ust. 1 pkt 6 wyjaśniam, że przepis ten został uchylony ustawą z dnia 27 października 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 2175), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. w związku z powyższym uznałem, że wpisany został omyłkowo zamiast art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00