Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.363.2024.2.PSZ

Stawka ryczałtu dla usług sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 24 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem sygnowanym datą 24 czerwca 2024 r. (wpływ 24 lipca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni od 2 lutego 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługę mieszczącą się grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Taką klasyfikację świadczonej usługi potwierdził Urząd Statystyczny w (...) (znak sprawy: (…); pismo z nadaniem kodu z (…) 2024 r.), do którego Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o nadanie kodu PKWiU dla świadczonej w ramach działalności gospodarczej usługi.

Usługa świadczona przez Wnioskodawczynię polega na kompleksowym zarządzaniu rejestrem zadań (backlogiem produktowym) w ramach projektów rozwoju produktów IT przez Właściciela Produktu (Product Ownera) i obejmuje w szczególności:

-identyfikację i priorytetyzację potrzeb rynku oraz wymagań użytkowników;

-formułowanie wizji produktu;

-ustalanie priorytetów zadań w backlogu;

-planowanie iteracji (sprintów) pracy;

-monitorowanie postępów i wpływu realizowanych zadań na osiąganie celów biznesowych produktu (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki).

Usługi jakie Wnioskodawczyni świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) – pod symbolem 70.22.20.0, tj. (wg wyjaśnień do PKWiU):

-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

Ponadto, Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni od początku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, tj. od 2 lutego 2022 r. na gruncie podatku dochodowego opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.), który wskazuje, że:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze:

·świadczenia usług: związanych z wydawaniem:

 -pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

 -pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

 -pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

 -oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.01), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przychód Wnioskodawczyni nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych prze osoby fizyczne.

Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Opisane we wniosku usługi Wnioskodawczyni świadczy od 2 lutego 2022 r., przy czym nie świadczyła ich, ani nie zamierza Pani świadczyć na rzecz podmiotów, które kiedykolwiek były pracodawcami Wnioskodawczyni.

W uzupełnieniu wniosku sygnowanym datą 24 czerwca 2024 r. (wpływ 24 lipca 2024 r.) doprecyzowała Pani opis sprawy o następujące informacje:

1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przychodów za lata 2022, 2023, 2024 i lata przyszłe.

2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje Pani zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód został osiągnięty 28 lutego 2022 r.

3.Czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Wnioskodawczyni złożyła stosowne wraz z wnioskiem o założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w CEIDG, tj. 2 lutego 2022 r.

4.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak. Wnioskodawczyni oświadcza, że zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 wezwania), w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej miały/mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie. W odniesieniu do prowadzonej Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie miały i nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku, wykonywane były/są/będą w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są, nie były i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Jakie dokładnie czynności/zadania wykonywała/wykonuje/będzie Pani wykonywała w ramach świadczonej przez Panią usługi będącej przedmiotem wniosku?

We wniosku wskazała Pani:

Usługa świadczona przez Wnioskodawcę polega na kompleksowym zarządzaniu rejestrem zadań (backlogiem produktowym) w ramach projektów rozwoju produktów IT przez Właściciela Produktu (Product Ownera) i obejmuje w szczególności:

– identyfikację i priorytetyzację potrzeb rynku oraz wymagań użytkowników;

– formułowanie wizji produktu;

– ustalanie priorytetów zadań w backlogu;

– planowanie iteracji (sprintów) pracy;

– monitorowanie postępów i wpływu realizowanych zadań na osiąganie celów biznesowych produktu (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki);

Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności – szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać:

na czym one polegają,

czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz

co jest ich efektem.

Odpowiedź:

1.Identyfikacja i priorytetyzacja potrzeb rynku oraz wymagań użytkowników.

Na czym polega:

·gromadzenie informacji z rynku, badania użytkowników oraz ich potrzeb w zakresie konkretnego produktu oraz analizowanie trendów i zachowań konsumenckich,

·konsultacje z interesariuszami, takimi jak użytkownicy końcowi, sponsorzy projektów, zespoły wsparcia oraz zewnętrzni analitycy rynku.

Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

·obejmuje szerokie spektrum analizy rynku, zarówno pod kątem aktualnych potrzeb użytkowników, jak i przewidywania przyszłych wymagań,

·zakres obejmuje zarówno potrzeby funkcjonalne (feature requirements), jak i niefunkcjonalne (usability, performance).

Co jest ich efektem:

·utworzenie listy zidentyfikowanych potrzeb oraz wymagań użytkowników, które zostaną następnie priorytetyzowane,

·spriorytetyzowana lista potrzeb i wymagań stanowiąca podstawę do dalszego planowania rozwoju produktu.

2.Formułowanie wizji produktu.

Na czym polega:

·definiowanie długoterminowej wizji oraz strategii rozwoju produktu,

·tworzenie koncepcji produktu w sposób, który odpowiada zidentyfikowanym potrzebom rynku oraz celom biznesowym firmy.

Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

·wizja produktu obejmuje strategiczne kierunki rozwoju, wartości dostarczane użytkownikom oraz pozycjonowanie produktu na rynku,

·zakres obejmuje analizę konkurencji, propozycje wartości oraz mapowanie celów biznesowych na cechy produktu.

Co jest ich efektem:

·spisana wizja produktu, która jest komunikowana zespołom projektowym oraz interesariuszom,

·strategiczna mapa rozwoju produktu, która będzie kierować dalszymi działaniami projektowymi.

3.Ustalanie priorytetów zadań w backlogu.

Na czym polega:

·analiza i ocena zgłoszonych zadań pod kątem ich wartości biznesowej, kosztu realizacji, ryzyka oraz wpływu na użytkowników,

·regularne przeglądy backlogu i dynamiczne dostosowywanie priorytetów w odpowiedzi na zmieniające się warunki rynkowe i biznesowe.

Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

·każde zadanie w backlogu jest oceniane i porównywane względem innych, co pozwala na ustalenie ich kolejności realizacji,

·zakres obejmuje wszystkie zadania związane z rozwojem produktu, od drobnych poprawek po duże funkcjonalności.

Co jest ich efektem:

·spriorytetyzowana lista zadań (backlog), która jest przekazywana zespołowi deweloperskiemu do realizacji,

·jasne i uzasadnione priorytety, które zapewniają maksymalizację wartości dostarczanej przez produkt w jak najkrótszym czasie.

4.Planowanie iteracji (sprintów) pracy.

Na czym polega:

·organizowanie spotkań planistycznych (planning meetings) w celu ustalenia zakresu pracy na najbliższy sprint,

·współpraca z zespołem deweloperskim w celu ustalenia realistycznych i osiągalnych celów na dany sprint.

Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

·planowanie iteracji obejmuje wybór zadań z backlogu do realizacji w danym sprincie, określenie celów sprintu oraz przydzielenie zasobów,

·zakres obejmuje również identyfikację potencjalnych przeszkód oraz planowanie działań prewencyjnych.

Co jest ich efektem:

·jasny plan sprintu, który zawiera listę zadań do realizacji, cele sprintu oraz przydzielone zasoby,

·skrócenie cykli dostarczania wartości użytkownikom poprzez regularne i dobrze zaplanowane iteracje.

5.Monitorowanie postępów i wpływu realizowanych zadań na osiąganie celów biznesowych produktu (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki).

Na czym polega:

·regularne przeglądy postępów pracy zespołu deweloperskiego, udział w spotkaniach typu daily stand-up, sprint review oraz retrospektywach,

·analiza wyników zrealizowanych zadań pod kątem ich wpływu na cele biznesowe oraz użytkowników produktu.

Czego dotyczą, jaki jest ich zakres:

·monitorowanie postępów obejmuje śledzenie realizacji zadań, ocenę jakości dostarczonych rozwiązań oraz weryfikację ich zgodności z wymaganiami,

·zakres obejmuje również analizę metryk i KPI, które mierzą sukces produktu oraz jego rozwój na rynku.

Co jest ich efektem:

·raporty z postępów, które są komunikowane interesariuszom oraz zespołowi deweloperskiemu,

·wnioski z analizy postępów, które mogą prowadzić do korekt w priorytetach backlogu, strategii rozwoju produktu lub podejściu do realizacji zadań. Każda z powyższych czynności jest kluczowa dla skutecznego zarządzania produktem IT, zapewniając, że rozwój produktu jest zgodny z potrzebami rynku, celami biznesowymi oraz dostarcza wartości użytkownikom w efektywny sposób.

8.Kim byli/są/będą podmioty, na rzecz których świadczyła/świadczy/będzie świadczyła Pani usługę będącą przedmiotem wniosku? Czy była/jest/będzie to może spółka, w której była/jest/będzie Pani wspólnikiem/członkiem zarządu? Jeżeli pełniła/pełni/będzie pełniła Pani obowiązki w takiej spółce, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków w spółce. Od kiedy pełni/będzie pełniła Pani takie obowiązki w spółce?

Odpowiedź: Podmiotem, na rzecz którego Wnioskodawczyni świadczyła, świadczy i będzie świadczyć usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej jest polska spółka prawa handlowego. Wnioskodawczyni nie pełniła, ani nie pełni funkcji wspólnika, czy też członka zarządu tejże spółki.

Pytanie

Czy osiągane przez Wnioskodawczynię przychody z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (70.22.20.0), podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, że podatek od świadczonych przez nią od 2022 r. usług, powinien być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,

·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,

·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zatem, w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzaniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 – doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 – doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie w przypadku Wnioskodawczyni usługom zarządzania projektami, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.

W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzania. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania. Doradztwo to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 – dalej NSJP). Zarządzanie natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym – PKWiU 70.22.16.).

Mając na uwadze, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi objęte są grupowaniem – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 70.22.20.0), to powołane wyżej przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazują, że przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast według art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od 2 lutego 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługę mieszczącą się grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Usługa świadczona przez Panią polega na kompleksowym zarządzaniu rejestrem zadań (backlogiem produktowym) w ramach projektów rozwoju produktów IT przez Właściciela Produktu (Product Ownera) i obejmuje w szczególności:

-identyfikację i priorytetyzację potrzeb rynku oraz wymagań użytkowników;

-formułowanie wizji produktu;

-ustalanie priorytetów zadań w backlogu;

-planowanie iteracji (sprintów) pracy;

-monitorowanie postępów i wpływu realizowanych zadań na osiąganie celów biznesowych produktu (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki).

Od początku prowadzenia działalności opodatkowuje Pani swoje przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. 2 lutego 2022 r. złożyła Pani oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania wraz z wnioskiem o założenie jednoosobowej działalności gospodarczej w CEIDG. Pierwszy przychód został osiągnięty przez Panią 28 lutego 2022 r. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani przychód nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy. Do wykonywanej przez Panią działalności nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Panią usługi nie są, nie były i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Opisane we wniosku usługi świadczyła, świadczy i będzie Pani świadczyć na rzecz podmiotu, którym jest polska spółka prawa handlowego. Ponadto, nie pełniła, ani nie pełni funkcji wspólnika czy też członka zarządu tejże spółki. Nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią w latach 2022, 2023, 2024 oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi będącej przedmiotem wniosku, polegającej na kompleksowym zarządzaniu rejestrem zadań (backlogiem produktowym) w ramach projektów rozwoju produktów IT przez Właściciela Produktu (Product Ownera), sklasyfikowanej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (70.22.20.0), podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00