Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.383.2024.1.JŚ

Skutki podatkowe sprzedaży akcji nabytych przed 2003 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży akcji jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabył przed 2003 r. akcje polskiej Spółki notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych. Akcje nabyto na podstawie publicznej oferty. Wnioskodawca zbył przedmiotowe akcje w 2024 r., na Giełdzie Papierów Wartościowych. Zakupione i zbyte akcje nie są tzw. akcjami na okaziciela.

Pytanie

1.Czy sprzedaż w 2024 r. akcji nabytych przed 2003 r., zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, będzie korzystać ze zwolnienia z daniny solidarnościowej?

2.Czy dochód ze sprzedaży przedmiotowych akcji należy wykazać w pozycji 63 w deklaracji PIT-38?

Pana stanowisko w sprawie

Sprzedaż w 2024 roku akcji nabytych przed 2003 r., zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, będzie korzystać ze zwolnienia z daniny solidarnościowej, a dochodu ze sprzedaży tych akcji nie należy wykazywać w pozycji 63 deklaracji PIT-38.

UZASADNIENIE

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, do źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu należą kapitały pieniężne. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy)

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Poprzez papiery wartościowe rozumie się akcje, prawa poboru, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Tym samym dochody ze zbycia akcji spółki notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych należy zakwalifikować do źródeł przychodów z kapitałów pieniężnych.

Z kolei, z art. 30b ust. 1 ustawy PIT wynika, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.), przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z:

1)z odpłatnego zbycia nabytych przed dniem 1 stycznia 2003 r. obligacji Skarbu Państwa wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2)z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.;

3)z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 84, poz. 774, Nr 124, poz. 1151 i Nr 170, poz. 1651), nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Wskazanego przepisu nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że zwolnienie to dotyczy tylko akcji nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia na obrót poza rynkiem regulowanym (art. 52 pkt 1 lit. b u.p.d.o.f.). Trzeba zaznaczyć, że zwolnienie powyższe nie ma zastosowania do tzw. akcji pracowniczych przydzielanych przez pracodawcę.

W świetle powołanych przepisów, dochody ze sprzedaży akcji nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób fizycznych, jeżeli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

  • akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
  • nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.;
  • nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
  • sprzedaż akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Dla oceny, czy odpłatne zbycie akcji podlega dyspozycji art. 52 pkt 1 lit. b ww. ustawy istotne jest zatem nie tylko to, kiedy akcje te zostały nabyte, ale i okoliczność, czy zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży - musiały być one nabyte np. na podstawie publicznej oferty.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opisany stan faktyczny Wnioskodawca spełnia warunki zwolnienia od opodatkowania dochodu ze zbycia przedmiotowych akcji, bowiem nabył je na giełdzie papierów wartościowych przed 2003 rokiem, a ich sprzedaż nie będzie miała miejsca w ramach działalności gospodarczej. Tym samym dochód ze sprzedaży akcji opisanych we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na mocy art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej.

W myśl art. 30h ust. 1 i 2 u.p.d.o.f. osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

  1. kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,
  2. kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

- odliczone od tych dochodów.

W myśl art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z wcześniej przytoczonym art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl zasady wyrażonej w powołanym wyżej przepisie, opodatkowaniu nie podlegają zatem dochody zwolnione wymienione w art. 52 ww. ustawy, czyli opisane w stanie faktycznym dochody ze sprzedaży akcji firm notowanych na GPW nabytych w ramach oferty publicznej przed 2003 r.

Gdyby intencją ustawodawcy było opodatkowanie całości dochodów określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f, bez wykluczenia dochodów zwolnionych, wówczas nie ograniczałby się do sformułowania „suma dochodów podlegających opodatkowaniu”. Tym samym wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu z jednego z wymienionych w ww. przepisie źródeł stanowią podstawę do opodatkowania daniną solidarnościową. Będzie nią kwota, od której ostatecznie jest wyliczany i płacony podatek dochodowy. Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się zatem dochodów zwolnionych z opodatkowania, na podstawie wyżej cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, dochód ze sprzedaży akcji opisanych we wniosku, jako korzystający ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od dochodów kapitałowych, nie będzie stanowił podstawy do obciążenia daniną solidarnościową. Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia deklaracji DSF-1 i zapłaty daniny solidarnościowej z przedmiotowego tytułu.

Odnośnie wykazania zwolnionych od opodatkowania dochodów ze sprzedaży akcji, w opisanym stanie faktycznym, w pozycji 63 deklaracji PIT-38, należy zauważyć, iż pozycję tę zobowiązani są wypełnić wyłącznie podatnicy w przypadku, w którym spełnione są łącznie trzy warunki:

1)został pobrany zryczałtowany 19% podatek przez płatnika;

2)podatnik uzyskał dochody z jednej z poniższych kategorii dochodów:

a)odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z wyjątkiem odsetek stanowiących dochód z wykupu przez emitenta obligacji, o którym mowa w pkt 2a;

b)dochodu z wykupu przez emitenta obligacji, od których są należne świadczenia okresowe;

c)dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych;

d)świadczeń otrzymanych z dochodów funduszu kapitałowego, jeżeli statut przewiduje wypłaty z tych dochodów jego uczestnikom bez umarzania, odkupywania, wykupywania albo unicestwiania w inny sposób tytułów uczestnictwa w takim funduszu;

3)tożsamość podatnika uprawnionego do papierów wartościowych nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 5a pkt 11

Analizując powyższe, art. 45 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdzie zastosowania w analizowanej sprawie, bowiem zbywane przez Wnioskodawcę akcje nie są akcjami na okaziciela, a płatnik nie pobrał zryczałtowanego podatku od dochodu ze sprzedaży akcji w opisanym stanie faktycznym. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien On wykazywać uzyskanych kwot ze sprzedaży przedmiotowych akcji w pozycji 63 deklaracji PIT-38.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanych pytań interpretacyjnych, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku.

Ponadto, zauważyć należy, że poz. 63 deklaracji PIT-38 dotyczy dochodów (przychodów) wykazywanych na podstawie art. 45 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem wskazanie przez Pana we własnym stanowisku art. 45 ust. 3 ww. ustawy, potraktowane zostało jako oczywista omyłka pisarska.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00