Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.400.2024.2.AA
Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 23 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 lipca 2024 r. (wpływ 30 lipca 2024 r.).Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca od dnia 28 marca 2022 r. prowadzi działalność gospodarczą pod firmą „(…)”. Przy rejestracji działalności gospodarczej Wnioskodawca podał, że będzie ją prowadził w następującym zakresie:
-46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana (przeważająca działalność),
-22.19.Z Produkcja pozostałych wyrobów z gumy,
-22.21.Z Produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych,
-46.18.Z Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów,
-46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
-46.76.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych półproduktów,
-49.41.Z Transport drogowy towarów,
-74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Aktualnie działalność gospodarcza Wnioskodawcy polega na handlu hurtowym:
-uszczelkami pneumatycznymi,
-profilami/kształtownikami,
-wężami (bez zbrojenia ani dodatkowego wyposażenia),
-surowym (nieutwardzonym) materiałem służącym do produkcji finalnych elementów/półproduktów,
-pozostałymi typami uszczelnień, zwanymi dalej „towarami”.
Dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa technicznego w branży uszczelnień. Towary znajdują zastosowanie w farmacji, przemyśle spożywczym, budownictwie, oświetleniu, utrzymaniu ruchu produkcyjnego innych zakładów produkcyjnych, budowie maszyn, instalacjach (…), przemyśle sanitarnym, dekoracyjnym, okiennym, a także sprzedawane są innym firmom handlowym – wówczas ich finalne przeznaczenie nie jest znane. Żadne z ww. urządzeń/instalacji/finalnych produktów klientów nie może samodzielnie poruszać się po drogach lądowych. Klienci Wnioskodawcy nie zajmują się produkcją ani obrotem pojazdami mechanicznymi, a jedynie produkcją urządzeń/instalacji/finalnych produktów z ww. branż lub zajmują się dalszą odsprzedażą nabytych dóbr. Towary nie są objęte oznaczeniem (…).
Nie są więc w szczególności pojazdami ani częściami, o których mowa w klasyfikacji CN od 8701 do 8708. W skali jednego miesiąca Wnioskodawca przyjmuje i realizuje ok. 15-25 zamówień. Takie zamówienia obejmują od 1 do 30 różnych produktów, z czego każdy produkt może mieć różną ilość przedstawioną przez Klienta – w zależności od bieżącego zapotrzebowania. Wnioskodawca we własnym imieniu i na własną rzecz nabywa towary od stałego, jednego producenta (…). Wnioskodawca przyjmuje zamówienia od swoich Klientów, pobiera od Nich zaliczki albo przedpłaty na swój rachunek bankowy, a następnie zamawia u producenta towary potrzebne do zrealizowania zamówienia. Wnioskodawca w swoim zamówieniu kierowanym do producenta określa miejsce dostawy towarów zgodnie z adresem dostawy określonym przez Klienta.
Wnioskodawca płaci producentowi za zamówione towary. Cena oferowana Wnioskodawcy przez producenta jest zbliżona do ceny stosowanej przez producenta w relacjach handlowych z Klientami o porównywalnym wolumenie zamówień, co Wnioskodawca. Żadna z transakcji towarowych i usługowych realizowanych przez Wnioskodawcę nie podlega w jego ewidencji JPK oznaczeniu symbolem „TP”. Transakcje producenta z Wnioskodawcą nie podlegają również takiemu oznaczeniu w ewidencji JPK producenta. Wnioskodawca nie prowadzi własnego magazynu towarów. Wnioskodawca nie przetwarza towarów. Cena sprzedaży towarów na rzecz Klientów Wnioskodawcy jest wyższa od ceny ich zakupu przez Wnioskodawcę, co pozwala Wnioskodawcy generować zysk na prowadzonej działalności. Klienci Wnioskodawcy pochodzą z Polski i innych krajów należących do UE. Aktualnie to ok. (...) podmiotów. Niektóre z nich były Klientami producenta albo nadal pozostają w bezpośrednich relacjach handlowych z producentem. Oprócz tego Wnioskodawca samodzielnie pozyskuje nowych Klientów. Od początku prowadzenia działalności pozyskał (...) nowych Klientów, którzy nie mieli ani nie mają bezpośrednich relacji handlowych z producentem. Wnioskodawca nie zamierza się dzielić nowo pozyskaną Klientelą z producentem ani z żadnym innym podmiotem. Wnioskodawca podkreśla, że specyfika branży jest taka, że wielu Klientów nie posiada regularnego zapotrzebowania na oferowane produkty, dlatego mimo że o ile liczba bieżących/aktualnych Klientów w ogólnym przeglądzie pozostaje na podobnym poziomie (...), to liczba podmiotów, z którymi nawiązywane są relacje, stale się zwiększa. Pomiędzy Wnioskodawcą a producentem w odniesieniu do przeprowadzanych transakcji przyjęto do zastosowania warunki Incoterms „CPT”, czyli takie, że fracht za transport towarów opłaca producent, ale ryzyko w transporcie – od momentu wydania towarów przewoźnikowi – w całości leży po stronie Wnioskodawcy. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego Klientami w odniesieniu do przeprowadzanych transakcji przyjęto z kolei do zastosowania warunki handlowe zbliżone do Incoterms „DAP”, czyli że Wnioskodawca dostarcza towary i przenosi ryzyko na Klienta, gdy towary, gotowe do wyładunku, pozostawione są do dyspozycji Klienta.
Wnioskodawca ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem towarów do miejsca przeznaczenia.
Wnioskodawca nabywa od producenta towary na swoją własność, ponosi więc m.in. ryzyko związane z ich uszkodzeniem w transporcie, kradzieżą, ryzyko braku zapłaty za zamówione towary oraz odpowiada za ich jakość. Od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmował się tylko takim handlem hurtowym oraz doradztwem technicznym w branży uszczelnień. Wnioskodawca nie rozpoczął działalności gospodarczej w zakresie produkcji. W ramach działalności gospodarczej nie podjął się również roli agenta, maklera, sprzedawcy komisowego, akwizytora ani innego przedstawiciela bądź pośrednika działającego na rzecz producenta albo jakiegoś innego podmiotu. Nie rozpoczął działalności transportowej.
Reasumując, nie podjął działalności w następującym zakresie:
-22.19.Z Produkcja pozostałych wyrobów z gumy,
-22.21.Z Produkcja płyt, arkuszy, rur i kształtowników z tworzyw sztucznych,
-46.18.Z Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów,
-46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
-49.41.Z Transport drogowy towarów.
Wnioskodawca nie świadczył zwłaszcza żadnych usług na rzecz producenta, w tym nie pośredniczył na rzecz producenta przy sprzedaży towarów dokonywanej przez producenta na rzecz jego Klientów. Nie sprzedawał również niczego producentowi. W związku z własną działalnością handlową Wnioskodawca nie otrzymuje pośrednio, ani bezpośrednio, żadnego wynagrodzenia od producenta (w jakiejkolwiek formie). Wnioskodawca nie ma udziałów, prawa głosu w organach, prawa do zysku, prawa do majątku itp. w spółce producenta. Wnioskodawca nie ma możliwości wpływu na podejmowanie przez producenta kluczowych decyzji gospodarczych. Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał opodatkowanie dochodów z niej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W 2023 r. Wnioskodawca zamierza kontynuować i rozwijać opisaną powyżej działalność gospodarczą, w tym zwłaszcza pozyskiwać nowych Klientów oraz zwiększać wolumen realizowanych zamówień. Zamierza korzystać z opodatkowania dochodów z takiej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (zdarzenie przyszłe).
W 2024 r. Wnioskodawca nie przekroczy progu przychodów z działalności gospodarczej w kwocie 2.000.000 Euro w przeliczeniu na złotówki według średniego kursu Euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2024 r.
Od dnia 10 maja 2016 r. Wnioskodawca jest pracownikiem producenta na stanowisku specjalisty ds. handlowych.
Wnioskodawca pozostanie pracownikiem producenta również w 2024 r. i to stanowisko pracy Wnioskodawcy nie zmieni się. Do obowiązków Wnioskodawcy, wykonywanych w ramach stosunku pracy, należą:
-przyjmowanie zamówień na towary od Klientów producenta,
-zlecanie realizacji zamówień wewnątrz struktury producenta,
-przygotowanie ofert dla Klientów producenta (w niektórych przypadkach są to również Klienci Wnioskodawcy),
-weryfikacja możliwości technicznych,
-ustalanie procesów produkcji,
-zabezpieczenie zaplecza surowcowego niezbędnego do realizacji zamówień,
-utrzymywanie dobrych relacji z Klientami,
-organizacja transportu,
-kontakty z Klientami dotyczące poprzednich, obecnych i nowych realizacji,
-rozwijanie spraw marketingowych.
Ponadto w uzupełnieniu wyjaśnił Pan, że:
1)w odniesieniu do każdego z lat podatkowych, których dotyczy wniosek, spełniony jest i będzie następujący warunek: w roku poprzedzającym dany rok podatkowy Wnioskodawca uzyskał/uzyska przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro,
2)w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują i nie będą występowały negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwanie z opisanej we wniosku działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży hurtowej wcześniej zakupionych towarów Wnioskodawca może rozliczać, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z zastosowaniem stawki podatku 3%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy od przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży hurtowej wcześniej zakupionych towarów (PKWiU 46.7 – Pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa) Wnioskodawca powinien uiszczać ryczałt w wysokości 3%.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwanej dalej „ustawą”) „przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników”.
Dalej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3”.
Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy stanowi, że „ryczałt wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej” (PKWiU grupa 46.1).
Przy kwalifikacji działalności gospodarczej do działalności usługowej w zakresie handlu bądź do usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej należy zdefiniować pojęcie usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Ze względu na odesłanie ustawowe do PKWiU należy odwołać się do uwag dodatkowych zamieszczonych w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dz.U. z 2015 r. poz. 1676. Zgodnie z postanowieniami tej sekcji usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych. Co istotne, zawsze chodzi jednak o usługi, a nie samą sprzedaż hurtową, ta bowiem sklasyfikowana jest w kolejnych grupowaniach, w szczególności w ramach: 46.7 (Pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa) i 46.9 (Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana). Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że zwrócił się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego.
W odpowiedzi na przedmiotowy wniosek Wnioskodawca otrzymał informację, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi sprzedaży hurtowej wcześniej zakupionych towarów, tj. uszczelek pneumatycznych, profili/kształtowników, węży (bez zbrojenia ani dodatkowego wyposażenia), surowego (nieutwardzonego) materiału służącego do produkcji finalnych elementów/półproduktów, pozostałych typów uszczelnień mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 46.7 Pozostała wyspecjalizowana sprzedaż hurtowa.
Reasumując, przychody ze sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów są przychodami z działalności usługowej w zakresie handlu, natomiast nie są przychodami ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. W konsekwencji możliwe jest stosowanie przez Wnioskodawcę ryczałtu w wysokości 3%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
I tak, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania negatywne przesłanki wynikające z tej regulacji.
Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton,
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
-działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników;
-działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) pod pojęciem usług rozumie:
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
‒wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.
Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), opodatkowaną według stawki 3% od przychodów ewidencjonowanych, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.
Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy podatkowej sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie towary handlowe oznaczają towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
W odniesieniu natomiast do działalności wytwórczej (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) wskazuję, że skoro ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).
O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.
Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, natomiast powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Lex 8474).
Na podstawie powyższego stwierdzam, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio wyrobów, to wyroby te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako wyroby (towary) – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność polegającą na sprzedaży ww. wyrobów (towarów) należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że aktualnie Pana działalność gospodarcza polega na handlu hurtowym:
-uszczelkami pneumatycznymi,
-profilami/kształtownikami,
-wężami (bez zbrojenia, ani dodatkowego wyposażenia),
-surowym (nieutwardzonym) materiałem służącym do produkcji finalnych elementów/półproduktów,
-pozostałymi typami uszczelnień, zwanymi dalej „towarami”.
Dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi doradztwa technicznego w branży uszczelnień. Towary znajdują zastosowanie w farmacji, przemyśle spożywczym, budownictwie, oświetleniu, utrzymaniu ruchu produkcyjnego innych zakładów produkcyjnych, budowie maszyn, instalacjach (...), przemyśle sanitarnym, dekoracyjnym, okiennym, a także sprzedawane są innym firmom handlowym – wówczas ich finalne przeznaczenie nie jest znane. Wnioskodawca przyjmuje zamówienia od swoich klientów, pobiera od nich zaliczki albo przedpłaty na swój rachunek bankowy, a następnie zamawia u producenta towary potrzebne do zrealizowania zamówienia. W swoim zamówieniu kierowanym do producenta określa Pan miejsce dostawy towarów zgodnie z adresem dostawy określonym przez klienta. Nie prowadzi Pan własnego magazynu towarów. Wnioskodawca nie przetwarza towarów. Cena sprzedaży towarów na rzecz Pana klientów jest wyższa od ceny ich zakupu przez Pana, co pozwala Panu generować zysk na prowadzonej działalności. Nie świadczył Pan zwłaszcza żadnych usług na rzecz producenta, w tym nie pośredniczył na rzecz producenta przy sprzedaży towarów dokonywanej przez producenta na rzecz jego klientów. Nie sprzedawał Pan również niczego producentowi. W związku z własną działalnością handlową nie otrzymuje Pan pośrednio ani bezpośrednio żadnego wynagrodzenia od producenta (w jakiejkolwiek formie). Nie ma Pan udziałów, prawa głosu w organach, prawa do zysku, prawa do majątku itp. w spółce producenta. Nie ma Pan też możliwości wpływu na podejmowanie przez producenta kluczowych decyzji gospodarczych. Przy rozpoczęciu działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie dochodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W odniesieniu do każdego z lat podatkowych, których dotyczy wniosek, suma Pana przychodów z prowadzonej działalności w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła/nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Na podstawie tego opisu stwierdzam, że prowadzi Pan działalność usługową w zakresie handlu. Stąd Pana przychody z tej działalności podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%.
Podsumowując: przychody uzyskane przez Pana z tytułu sprzedaży hurtowej wcześniej zakupionych towarów w stanie nieprzetworzonym należy opodatkować 3% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right