Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.482.2024.1.LS

Możliwość opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług według stawki 8,5%.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z tytułu świadczonych usług według stawki 8,5%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, rezydentem podatkowym w Polsce. Od 1 kwietnia 2024 roku prowadzi działalność gospodarczą pod nr NIP: (…). Wiodącym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) jest działalność związana z oprogramowaniem, sklasyfikowana pod numerem 62.01.Z.

Wnioskodawca współpracuje z innym podmiotem w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Podmiot ten nie jest w żaden sposób powiązany z Wnioskodawcą, a w szczególności nie jest i nigdy nie był pracodawcą Wnioskodawcy.

Wnioskodawca świadczy usługi jako Product Owner osoba odpowiedzialna za realizację projektów dla kontrahenta. Do zadań Wnioskodawcy należy między innymi:

  • definiowanie wizji produktu opracowywanie i komunikowanie strategicznej wizji i celów produktu zespołowi oraz klientom. Polega na tworzeniu i utrzymaniu klarownej wizji produktu, komunikacji z zespołem i interesariuszami. Dotyczy strategicznego kierunku rozwoju produktu. Jako efekt przewiduje się zrozumienie i akceptację wizji produktu przez zainteresowane strony;
  • zarządzanie backlogiem produktu prioretyzacja i aktualizacja backlogu produktu, aby odzwierciedlał on wymagania biznesowe, oczekiwania klientów oraz cel produktu. Polega na regularnej analizie i aktualizacji zadań. Dotyczy zadania do wykonania przez zespół. Efektem jest dobrze zorganizowany i aktualny backlog;
  • planowanie wydań planowanie i koordynowanie wydań produktu, w tym określanie celów wydania i monitorowanie postępów w ich realizacji. Polega na tworzeniu harmonogramu wydań, ustalanie celów, monitorowanie realizacji. Dotyczy procesu wydawania nowych wersji produktu. Efektem będą terminowe i zgodne z planem wydania produktu.
  • współpraca z stakeholderami regularna komunikacja ze stakeholderami (w tym klientami, zespołem zarządzającym, marketingiem, sprzedażą) w celu gromadzenia i analizowania feedbacku oraz dostosowywania strategii produktu. Polega na utrzymywaniu kontaktu z interesariuszami oraz zbieraniu opinii. Dotyczy adaptacji produktu do wymagań i oczekiwań. Efektem jest produkt lepiej dostosowany do potrzeb rynku;
  • analiza rynku i konkurencji śledzenie trendów rynkowych i analiza działań konkurencji. Polega na badaniu rynku i konkurencji dostosowania strategii produktu. Dotyczy rozwoju i adaptacji produktu. Efektem jest strategia produktu odpowiadająca na potrzeby rynku i wyzwania konkurencyjne;
  • zarządzanie ryzykiem produktu identyfikacja potencjalnych ryzyk związanych z rozwojem produktu i wdrażanie strategii ich minimalizacji. Polega na identyfikacji, ocenie i zarządzaniu ryzykiem. Dotyczy minimalizacji ryzyka związanego z produktem. Efektem jest zredukowane ryzyko i zwiększone bezpieczeństwo projektu;
  • ocena sukcesu produktu monitorowanie wskaźników sukcesu produktu (...) i dostosowywanie planów na podstawie uzyskanych danych. Polega na analizie i monitorowaniu (...). Dotyczy oceny efektywności i sukcesu produktu. Efektem jest optymalizacja strategii i zwiększenie sukcesu produktu;
  • podejmowanie decyzji strategicznych podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących kierunku rozwoju produktu i inicjatyw na podstawie analizy danych. Polega na analizie danych, podejmowaniu strategicznych decyzji. Dotyczy długoterminowego rozwoju i sukcesu produktu. Efektem jest świadome i dobrze uzasadnione decyzje dotyczące kierunku rozwoju produktu.

Wnioskodawca świadczy usługi bezpośrednio dla kontrahenta-spółki ze Sztokholmu, z którym podpisana została umowa o współpracy. Wnioskodawca nie jest w żaden sposób ani osobowo ani kapitałowo powiązany ze zleceniodawcą. Nie pełni oraz nie będzie pełnił w przyszłości funkcji zarządczych u zleceniodawcy. Wykonywane czynności nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania, tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Usługi, które Wnioskodawca wykonuje klasyfikują się jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (62.01.12.0 według klasyfikacji PKWiU).

Wnioskodawca podczas rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód osiągnął w maju 2024 r. Uzyskany przychód Wnioskodawca ewidencjonuje w ewidencji przychodów. Prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.

Wnioskodawca nie spełnia przesłanek zawartych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączających możliwość zastosowania opodatkowania ryczałtem tj.:

  • nie opłaca podatku w formie karty podatkowej;
  • nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego (na podstawie odrębnych przepisów);
  • nie osiąga przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  • nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym (na podstawie odrębnych przepisów).

Ponadto Wnioskodawca nie uzyskuje i nie zamierza uzyskiwać przychodów w zakresie wydawania pakietów gier komputerowych, wydawania pakietów oprogramowania systemowego, wydawania pakietów oprogramowania użytkowego, wydawania oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu, usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, związanych z oprogramowaniem, objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego oraz świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w zakresie instalowania oprogramowania, związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Wnioskodawca nie zamierza uzyskiwać dochodów z innych źródeł niż opisane we wniosku. Nie zamierza również świadczyć usług innych niż opisane we wniosku.

Pytanie

Czy przychód uzyskany ze świadczenia usług opisanych we wniosku (sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0) w ramach działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca prowadzi może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychód uzyskany ze świadczenia usług opisanych we wniosku tj. usług świadczonych jako osoba odpowiedzialna za realizację projektów dla kontrahenta (Product Owner) sklasyfikowanych w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a jako przychody z działalności usługowej.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca nie spełnia żadnej przesłanki wyłączającej możliwość zastosowania ryczałtu, zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały ustalone w art. 12 ust. 1 ustawy, w myśl którego ryczałt wynosi:

  • 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0) z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2); oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line
  • 12% przychodów ze świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Powyższe wskazuje, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 12% podlegają między innymi usługi związane z. oprogramowaniem (PWKiU ex 62.01.1). Jednakże, zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia ex przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Wnioskodawca uważa, że możliwość opłacania ryczałtu oraz wysokość stosowanej stawki zależy od faktycznie świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej, dlatego istotne jest przypisanie do wykonywanych czynności odpowiedniego symbolu PKWiU. Każdorazowo dokonuje tego sam podatnik. Wnioskodawca zakwalifikował czynności, które wykonuje w ramach działalności gospodarczej do grupowania PKWiU 62.01.12 jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać w przyszłości usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania, tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania, ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca uważa, że usługi, które świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarczą oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., w dziale 62 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 - USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

  • rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
  • pisanie programów na zlecenie użytkownika,
  • projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

  • publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
  • usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
  • usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych zgodnie z PKWiU 62.01.12.0, które polegają na:

  • definiowaniu wizji produktu, opracowywaniu i komunikowaniu strategicznej wizji i celów produktu zespołowi oraz klientom,
  • zarządzaniu backlogiem produktu, prioretyzacją i aktualizacją backlogu produktu, aby odzwierciedlał on wymagania biznesowe, oczekiwania klientów oraz cel produktu,
  • planowaniu wydań, planowaniu i koordynowaniu wydań produktu, w tym określanie celów wydania i monitorowanie postępów w ich realizacji,
  • współpracy z stakeholderami, regularna komunikacja ze stakeholderami (w tym klientami, zespołem zarządzającym, marketingiem, sprzedażą) w celu gromadzenia i analizowania feedbacku oraz dostosowywania strategii produktu,
  • analizie rynku i konkurencji, śledzenie trendów rynkowych i analizie działań konkurencji,
  • zarządzaniu ryzykiem produktu, identyfikacja potencjalnych ryzyk związanych z rozwojem produktu i wdrażanie strategii ich minimalizacji,
  • ocenie sukcesu produktu monitorowanie wskaźników sukcesu produktu (...) i dostosowywaniu planów na podstawie uzyskanych danych.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania znajduje się PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
  • usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, które są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług, jak również wyjaśnienia do klasyfikacji PKWiU 62.01. Projektowanie nowych funkcjonalności i komponentów systemów IT świadczy chociażby o czynnościach związanych z oprogramowaniem. Niezasadne jest zatem przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem.

Mając na uwadze opis sprawy i powyższe przepisy prawne należy stwierdzić, że przychód uzyskany w 2024 r. i latach kolejnych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 podlega opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00