Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.417.2024.2.MG
Określenie stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 13 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 czerwca 2024 r. (wpływ 27 czerwca 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca od 17 września 2018 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod adresem (...), pod firmą A. Działalność zarejestrowana jest w CEIDG pod NIP: (…), REGON: (…) pod kodem PKD 74.90.Z pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna gdzie indziej nie sklasyfikowana.
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy, w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226, 232 dalej: ustawa o PIT). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.). Równocześnie Wnioskodawca spełnia kryteria do bycia tzw. małym podatnikiem na gruncie podatku dochodowego.
Wnioskodawca zawarł umowę z X Sp. z o.o. z siedzibą (…), zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), NIP: (…), REGON: (…).
Wykonanie usług przez Wnioskodawcę następuje w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Ponadto należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest i nie będzie podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta i nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi i nie będzie prowadzić apteki, nie sprzedaje i nie będzie sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Przychody Wnioskodawcy nie przekraczają kwoty 2 milionów euro.
Wnioskodawca nie podejmuje i nie będzie podejmował wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka w przypadku jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wnioskodawca nie będzie świadczył także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wnioskodawca zawarł umowę z X Sp. z o.o. z siedzibą w (…), zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym prowadzonym przez Sąd Rejonowy (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…), NIP: (…) REGON: (…) zwanym dalej Zleceniodawcą. Wykonanie tej umowy przez Wykonawcę następuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Co do zasady, wynagrodzenie przysługuje za rzeczywiste świadczenie usług. Wnioskodawca w ramach świadczonej usługi na rzecz X sp. z o.o. zobowiązuje się świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa w interesach.
W szczególności świadczenie usług polega na :
a) Wprowadzanie na rynek, kreowanie marki, pozycjonowanie i wspieranie sprzedaży towarów i usług z oferty X w ramach pełnego zakresu produktowego;
b)Rozwijanie relacji z kluczowymi klientami X;
c)Badanie potrzeb rynku w zakresie produktów będących w ofercie X;
d)Wykonywanie prezentacji produktów dla klientów X;
e)Pośrednictwo w sprzedaży produktów i usług będących w ofercie X;
f)Pośrednictwo w zakresie planowania strategii sprzedaży ww. produktów;
g)Pośrednictwo w zakresie planowania zakupów ww. produktów;
h)Pośrednictwo w zakresie planowania strategii rotacji magazynowej ww. produktów.
W ramach swoich upoważnień Wnioskodawca w żadnym wypadku nie ma uprawnienia do pobierania w imieniu Zleceniodawcy jakichkolwiek należności pieniężnych. Dodatkowo, Wnioskodawca nie posiada upoważnienia do określania warunków gwarancji, rękojmi oraz składania innych oświadczeń lub zapewnień w imieniu Zleceniodawcy. Tym samym, w ramach współpracy nie jest udzielane bezpośrednio pełnomocnictwo do składania lub odbierania jakichkolwiek oświadczeń woli przez Wnioskodawcę.
Z tytułu pośrednictwa Pośrednika (Wnioskodawcy) w zawieraniu przez Zleceniodawcę (...) umów z Kontrahentami Pośrednikowi należy się wynagrodzenie stałe oraz prowizyjne w wysokości określonej w umowie oraz załączniku do umowy. Wynagrodzenie prowizyjne naliczane jest od faktycznie uzyskiwanego wynagrodzenia. Prowizja jest należna wyłącznie w przypadku faktycznej zapłaty całości wynagrodzenia przez Kontrahenta na rzecz Zleceniodawcy, przez co rozumie się wpływ środków pieniężnych na rachunek bankowy Zleceniodawcy na skutek zapłaty przez Kontrahenta.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Złożony wniosek o interpretację dotyczy działalności wykonywanej od 2024 r. Pierwszy przychód z działalności, o której mowa we wniosku Wnioskodawca otrzymał w styczniu 2024 r. Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę stanowi działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przeważająca działalność gospodarcza wykonywana jest pod PKD 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. PKWiU 74.90.12.0. Wnioskodawca prowadzi tylko jeden rodzaj działalności, określony kodem PKWiU - 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa, nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Opis sprawy dotyczy okresu od stycznia 2024 r. Wnioskodawca od 1 stycznia 2024 r. rozlicza się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca prowadzi działalność usługową, w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody opodatkowane są w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Kod PKWiU świadczonych usług to 74.90.12.0 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Czynności pośrednictwa nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zlecającego. Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Działalność usługową Wnioskodawca wykonuje samodzielnie. Wnioskodawca zobowiązał się świadczyć na rzecz Zleceniodawcy usługi w zakresie pośrednictwa w interesach. Wnioskodawca w ramach swojej usługi pozyskuje klientów dla Zleceniodawcy, którzy już samodzielnie dokonują przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciele. Usługi Wnioskodawcy polegają w szczególności na:
a)pełnieniu roli pośrednika pomiędzy Zleceniodawcą a Kontrahentem, pośrednictwie polegającym na kontakcie w imieniu Zleceniodawcy z Kontrahentami (aktywnymi, jak i potencjalnymi) w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy,
b)tworzeniu sposobności do zawierania umów współpracy (między Zlecającym a Kontrahentem), w szczególności poprzez rekomendowanie oferty Zleceniodawcy Kontrahentom wg własnego uznania,
c)wyszukiwaniu potencjalnych Kontrahentów, biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę,
d)przygotowywanie analiz, zestawień, tabel, prezentacji wg wytycznych Zleceniodawcy,
e)rozpowszechnianiu materiałów reklamujących działalność Zleceniodawcy oraz prezentowanie oferty Zleceniodawcy na spotkaniach z zainteresowanymi Klientami,
f)utrzymywaniu dobrych relacji z pozyskanymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy,
g)niezwłocznym zgłaszaniu potencjalnych klientów, z którym Zleceniodawca będzie mógł nawiązać współpracę,
h)weryfikacja dokumentów koniecznych do rozpoczęcia i realizacji współpracy Zleceniodawca - Kontrahent,
i)wsparcia klientów przy składaniu zamówień na wyroby z oferty Zleceniodawców, bez wykonywania fizycznej sprzedaży towaru i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu,
j)śledzenie ofert konkurencji, jej poczynań na rynku i raportowanie do Zleceniodawców.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca skorzystał z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawca nie uzyskał przychodu z tej działalności w wysokości przekraczającej 2.000.000 euro. Przychód jego wyniósł 558.463,07 zł.
W dniu 5 lutego 2024 r. Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich.
Wnioskodawca oprócz przychodów uzyskiwanych czynności opisanych powyżej i we wniosku uzyskuje przychody z tytułu usługi, wykonywanej na zlecenie podmiotu gospodarczego, polegające na prowadzeniu spraw z zakresu BHP (tj.: opracowywanie i aktualizacja instrukcji z zakresu BHP, bieżące opracowanie instrukcji stanowiskowych BHP oraz bezpiecznego użytkowania maszyn i urządzeń, stała współpraca z Państwową Inspekcją Pracy, itp.) są klasyfikowane w zakresie grupowania PKWiU 70.22.1 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. W zależności od rodzaju, usługi z zakresu bhp są klasyfikowane w pozycji:
a)PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” - jeżeli dotyczą spraw pracowniczych lub
b)PKWiU 70.22.15.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją” - w przypadku gdy dotyczą procesów produkcyjnych.
Przychody ze świadczenia tego rodzaju usług są opodatkowane ryczałtem w wysokości 15% przychodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie). Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie Szkoleń BHP z PKWiU 85.59.19.0 i opodatkowywane są stawką 8,5%.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.
Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, z którym ma podpisaną umowę nie istnieją żadne powiązania, nie jest udziałowcem w Spółce na rzecz której świadczy usługi, nie pełni w Spółce żadnych funkcji w tym funkcji zarządczych.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach, może być opodatkowany przez Wnioskodawcę w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy może on opodatkować przychody z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach, w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. Nr 2540 - dalej, ustawa o ryczałcie). Postanowienia art 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak działalność Wnioskodawcy nie wykazuje żadnego z nich.
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie).
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie. I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wnioskodawca w tym celu dokonuje odpowiedniej dokumentacji wyświadczonych czynności. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której pozyskuje klientów zainteresowanych zawarciem umowy ze Zleceniodawcą, niniejsze czynności obejmują: wprowadzanie na rynek, kreowanie marki, pozycjonowanie i wspieranie sprzedaży towarów z oferty X w ramach pełnego zakresu produktowego, rozwijanie relacji z kluczowymi klientami, badanie potrzeb rynku w zakresie produktów będących w ofercie X, wykonywanie prezentacji produktów, pośrednictwo w sprzedaży, pośrednictwo w zakresie planowania zakupów, pośrednictwo w zakresie planowania strategii rotacji magazynowej - bez podpisywania umów we własnym imieniu.
Dodatkowo, Wnioskodawca zwraca uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:
- pismo z dnia 7 lipca 2021 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST: „Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku należy więc zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanych, że przychody przez nich uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej-w formie spółki jawnej - usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;
- pismo z dnia 24 czerwca 2021 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ: „Wobec powyższego przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
- pismo z dnia 17 marca 2021 r., wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG: „Wobec powyższego - uzyskiwane przez Wnioskodawcę od 2021 r. przychody z tytułu wykonywanych usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Reasumując - opisana działalność, którą Wnioskodawca będzie prowadził pod numerem PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;
- pismo z dnia 1 października 2019 r. „wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0115- KDIT3.4011.315.2019.2.DP: "Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu pośrednictwa sprzedaży stolarki drzwiowej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 wymienione zostały w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Sekcji M - Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, Dział 74 - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna zatem stanowią przychody z działalności usługowej, które podlegają opodatkowaniu wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”,
- pismo z dnia 15 grudnia 2021 r. wydane przez: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM: „Przychód z działalności związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa w interesach może być opodatkowany przez Pana w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
1) Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od stycznia 2024 r.
2) W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy usługi w zakresie pośrednictwa w interesach, sklasyfikowane pod nr PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, które są przedmiotem zapytania.
3) Oprócz usług pośrednictwa w interesach uzyskuje Pan przychody z tytułu usług na zlecenie podmiotu gospodarczego, polegające na prowadzeniu spraw z zakresu BHP, które są klasyfikowane w PKWiU 70.22.14.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi” oraz PKWiU 70.22.15.0 „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją”. Przychody z tego tytułu są opodatkowane ryczałtem w wysokości 15% przychodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m cytowanej ustawy). Ponadto świadczy Pan usługi w zakresie Szkoleń BHP z PKWiU 85.59.19.0, które opodatkowywane są stawką 8,5%.
4)Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanych różnymi stawkami.
5)5 lutego 2024 r. złożył Pan stosowne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.
6) Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7) W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie uzyskał Pan przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, czy też działalności gospodarczej, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
8)Pana usługi polegają w szczególności na: pełnieniu roli pośrednika pomiędzy Zleceniodawcą a Kontrahentem, pośrednictwie polegającym na kontakcie w imieniu Zleceniodawcy z Kontrahentami (aktywnymi, jak i potencjalnymi) w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy; tworzeniu sposobności do zawierania umów współpracy (między Zlecającym a Kontrahentem), w szczególności poprzez rekomendowanie oferty Zleceniodawcy Kontrahentom według własnego uznania; wyszukiwaniu potencjalnych Kontrahentów, biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę; przygotowywanie analiz, zestawień, tabel, prezentacji według wytycznych Zleceniodawcy; rozpowszechnianiu materiałów reklamujących działalność Zleceniodawcy oraz prezentowanie oferty Zleceniodawcy na spotkaniach z zainteresowanymi Klientami; utrzymywaniu dobrych relacji z pozyskanymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy; niezwłocznym zgłaszaniu potencjalnych klientów, z którym Zleceniodawca będzie mógł nawiązać współpracę; weryfikacja dokumentów koniecznych do rozpoczęcia i realizacji współpracy Zleceniodawca – Kontrahent; wsparcia klientów przy składaniu zamówień na wyroby z oferty Zleceniodawców, bez wykonywania fizycznej sprzedaży towaru i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu; śledzenie ofert konkurencji, jej poczynań na rynku i raportowanie do Zleceniodawców.
9)Pomiędzy kontrahentem, z którym ma Pan podpisaną umowę nie istnieją żadne powiązania, nie jest Pan udziałowcem w Spółce na rzecz której świadczy Pan usługi i nie pełni Pan w Spółce żadnych funkcji, w tym funkcji zarządczych.
Zatem przychody uzyskane przez Pana ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W konsekwencji, Pani stanowisko uznano za prawidłowe.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie, tzn. uzyskane przez Pana przychody nie są przychodami ze świadczenia usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których ma zastosowanie wyższa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right