Wyrok NSA z dnia 16 maja 2024 r., sygn. II GSK 361/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant starszy asystent sędziego Elżbieta Jabłońska-Gorzelak po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. S.A. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 sierpnia 2020 r. sygn. akt VI SA/Wa 12/20 w sprawie ze skargi P. S.A. w P. na decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Warszawie z dnia 24 października 2019 r. nr KO.8230.27.1.2019 w przedmiocie zaleceń pokontrolnych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od P. S.A. w P. na rzecz Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Warszawie 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 26 sierpnia 2020 r., sygn. akt VI SA/Wa 12/20 oddalił skargę P. S.A. w P. (dalej: spółka, skarżąca) na zalecenia pokontrolne Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Warszawie (dalej: Inspektor) z 24 października 2019 r. dotyczące nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli jakości handlowej produktów przemysłu cukrowniczego, przeprowadzonej w dniach 9–20 września 2019 r. w Z.
WSA wskazał, że przeprowadzona kontrola partii produktu pn. "[...]" Cukier brązowy wykazała następujące nieprawidłowości: brak podania na opakowaniu warunków przechowywania cukru, użycie w nazwie opisowej określenia "cukier brązowy", podczas gdy przedmiotowy produkt jest produktem złożonym składającym się z cukru i karmelu.
Mając na uwadze, że powyższe nieprawidłowości stanowią naruszenie art. 7 ust. 1 lit. a i d, art. 9 ust. 1 lit. g oraz art. 25 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 (...) (Dz. Urz. UE L 304 z 22 listopada 2011 r.; dalej: rozporządzenie nr 1169/2011), pismem z 24 października 2019 r. organ wydał zaskarżone zalecenia pokontrolne. Działając na podstawie art. 30b ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2164 ze zm.; dalej: ustawa o jakości handlowej) wezwał spółkę do usunięcia nieprawidłowości w terminie 30 dni od daty otrzymania zaleceń, poprzez podanie na opakowaniu produktu warunków przechowywania cukru i stosowanie nazwy produktu adekwatnej do cukru wprowadzanego do obrotu.