Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.420.2024.1.AKA

Brak prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … posiada osobowość prawną oraz status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków, itp.).

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.), zgodnie z którą wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez własne jednostki budżetowe (od dnia 1 stycznia 2017 r. dokonuje rozliczenia podatku VAT wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi).

Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej m.in. w zakresie:

-ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 pkt 1);

-gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 pkt 2);

-zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 pkt 12).

Gmina planuje złożyć wniosek o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚIGW w … na realizację zadania pn. „…”.

Zgodnie z danymi zawartymi w Załączniku nr … do wniosku:

Planowany termin rozpoczęcia realizacji zadania: ...

Planowany termin zakończenia realizacji zadania: ...

Zakres rzeczowy oraz planowane efekty ekologiczne realizowanego zadania:

Gmina … wykonuje zadania polegające na bieżącym utrzymaniu dróg, w tym koszeniu poboczy oraz oczyszczaniu rowów przydrożnych poprzez utworzony w tym celu Zakład Usług Komunalnych w …, będący samorządowym zakładem budżetowym. ZUK działa na podstawie uchwały nr … Rady Miejskiej w … z dnia … roku w sprawie nadania statutu Zakładowi Usług Komunalnych w ...

W ramach zadań statutowych wykonuje między innymi:

-

Gmina … zarządza … km dróg gminnych oraz w ramach porozumienia zawartego pomiędzy Gminą … a Powiatem … zarządza … km dróg powiatowych. W ramach zadań własnych oraz porozumienia zobligowana jest do właściwego utrzymania stanu poboczy oraz rowów przydrożnych. Brak właściwych urządzeń oraz wieloletnie zaniedbania spowodowały, że pobocza oraz rowy zarastają chwastami oraz innymi odrostami roślinnymi utrudniając właściwy odpływ wód opadowych i roztopowych z terenów drogi oraz terenów przyległych do drogi. W okresach wiosennych prowadzi to do miejscowych podtopień nieruchomości oraz gospodarstw rolnych. Niewykaszanie chwastów powoduje ich dalszą ekspansję na tereny wykorzystywane rolniczo i gospodarczo.

Posiadany przez ZUK sprzęt jest niewystarczający do realizacji wskazanego zadania.

Obecnie posiadana kosiarka bijakowa obsługiwana przez ciągnik .... nie wystarcza do obsługi tej ilości dróg oraz ze względu na swoją konstrukcję nie pozwala na wykaszanie rowów oraz skarp pobocza za rowem odwadniającym drogę.

Parametry techniczne oferowanych urządzeń koszących na wysięgnikach hydraulicznych wymagają ciągników o mocy minimum 110 KM. Żaden z posiadanych ciągników nie ma wystarczających parametrów technicznych do obsługi planowanych do zakupu urządzeń. Ponadto ciągnik ....jest w stanie technicznym zmuszającym do jego natychmiastowej wymiany. Jego ciągłe naprawy i awarie utrudniają terminowe wykonywanie zadań. Do koszenia poboczy ze względu na specyfikę i ekonomikę prac planowana jest do zakupu kosiarka na wysięgniku hydraulicznym montowana na planowanym do zakupu nośniku (ciągnik o mocy min. 110 KM). W ramach zadania przewiduje się zakup ciągnika rolniczego …, ładowaczem TUR, kosiarką wysięgnikową wraz z głowicą koszącą do traw i krzaków oraz pługiem śnieżnym PUV.

Obecnie ZUK wyposażony jest w następujący sprzęt techniczny:

-...

Posiadany przez ZUK sprzęt jest niewystarczający do realizacji zadania objętego wnioskiem. Obecnie posiadane kosiarki bijakowe nie wystarczają do obsługi tej ilości dróg oraz ze względu na swoją konstrukcję nie pozwalają na wykaszanie rowów oraz skarp pobocza za rowem odwadniającym drogę.

Informacje dotyczące występowania potencjalnych zagrożeń dla środowiska oraz zdrowia i życia ludzkiego na terenie działania Gminy (m.in. ryzyko wystąpienia powodzi, drogi i węzły komunikacyjne, zakłady stwarzające ryzyko skażeń chemicznych):

Odwodnienie dróg i obiektów im towarzyszących związane jest przede wszystkim z powstawaniem ścieków deszczowych. Wtórnymi zanieczyszczeniami, wytwarzanymi podczas eksploatacji urządzeń do odprowadzania i oczyszczania ścieków deszczowych są różnego rodzaju odpady.

W prawie ochrony środowiska oraz prawie wodnym - przez ścieki opadowe rozumie się wody opadowe ujęte w systemy kanalizacyjne (otwarte bądź zamknięte), pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych. Ścieki opadowe są produktem transformacji opadu w spływ powierzchniowy. Źródłem oddziaływań związanych z powstawaniem zanieczyszczeń są zarówno pasy ruchu, jak i inne elementy drogi - pobocza, skarpy, obiekty inżynierskie oraz pozostałe obiekty towarzyszące drogom.

Bezpośrednim źródłem zanieczyszczeń w spływach powierzchniowych z dróg są:

-materiały pędne, smary, oleje, dodatki organiczne do produktów naftowych, woski, smoły, silikony,

-gazy spalinowe (Pb, Zn, Fe, Cu, Cd, Ni, tlenki węgla i azotu oraz związki fosforu),

-produkty ścierne opon i tarcz hamulcowych (Cr, Cu, Ni, Pb, Zn, Fe, Cd, S, kauczuk, sadza),

-resztki zużywających się elementów pojazdów,

-produkty zużywających się nawierzchni drogowych i materiałów konstrukcyjnych (pył zawierający domieszki Si, Ca, Mg, Ni, Mn, Pb, Cr, Zn, As, popioły lotne, asfalt, organiczne składniki bitumiczne),

-środki używane do zimowego utrzymania dróg,

-zanieczyszczenia z nieprawidłowego transportu materiałów sypkich i płynnych,

-skażenia wynikające z kolizji i niekontrolowanych rozlewów transportowanych substancji.

Wymienione wyżej źródła zanieczyszczeń mogą mieć charakter stały (występują przez okres całego roku), sezonowy (np. utrzymanie zimowe) lub incydentalny (rozlewy awaryjne, itp., nieprawidłowości w przewozie różnych substancji).

Zawiesiny ogólne stanowią główne zanieczyszczenie spływów opadowych z powierzchni dróg i obiektów towarzyszących drogom, a ponadto są nośnikiem większości innych substancji występujących w spływach opadowych. Drobne frakcje zawiesin (o dobrze rozwiniętej powierzchni adsorpcji) zawierają znaczne ilość substancji biogennych i organicznych oraz metali ciężkich.

Występowanie na obszarze realizacji zadania terenów objętych ochroną, tj.: rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu, obszarów Natura 2000, pomników przyrody, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody: Do najważniejszych obszarów chronionych w Gminie … należą:

- (...)

Szczegółowy opis prac objętych zadaniem:

W ramach projektu Gmina … chce zakupić, a następnie przekazać na wyposażenie Zakładu Usług Komunalnych w … w celu realizacji zadań statutowych zakładu, a w szczególności zadania polegającego poprawie stosunków wodnych na drogach gminnych oraz pozostających w zarządzaniu Gminy … drogach powiatowych, poprzez koszenie poboczy, rowów oraz oczyszczanie i odkrzaczanie rowów przydrożnych i skarp następujące urządzenia:

-(...)

Szczegółowy opis efektu ekologicznego, który będzie uzyskany w wyniku realizacji zadania – znaczenie realizacji zadania dla środowiska:

Rowy trawiaste są obiektami, których ... Z uwagi na dość duże wymogi obszarowe, najczęściej stosowane są do odwadniania dróg na terenach pozamiejskich (ok. 80% dróg na terenie Gminy …). Rowy trawiaste wykazują dość wysoki stopień redukcji zanieczyszczeń, który w przypadkach dróg o małym obciążeniu ruchem może być wystarczający dla spełnienia przez ścieki opadowe standardów jakościowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Urządzenia oczyszczające, aby w pełni spełniały swoją rolę i efektywnie zmniejszały obciążenie środowiska naturalnego zanieczyszczeniami, należy właściwie eksploatować.

W przypadku rowów prace eksploatacyjne powinny obejmować:

-koszenie trawy i chwastów na poboczach, skarpach i rowach, koszenie rowu powinno być dokonywane z częstotliwością niepozwalającą na nadmierne jego zarastanie,

-usuwanie namułów gromadzących się najczęściej po ulewnych opadach,

-likwidowanie uszkodzeń konstrukcyjnych rowów, powstających m.in. wskutek erozji wodnej,

-w okresie wiosennym zapewnianie spływu wody z jezdni poprzez wykonywanie przecinek w śniegu na poboczach i usuwanie śniegu z poboczy w miejscach powodujących podtopienia,

-w okresie zimowym usuwanie śniegu z poboczy,

-systematyczne usuwanie nagromadzonych odpadów (puszki, butelki, opakowania foliowe, itp.) i osadów.

Wykorzystanie zakupionych urządzeń da możliwość zwiększenia efektywności koszenia i oczyszczania rowów przydrożnych oraz poboczy dróg. Właściwie utrzymane pobocza oraz rowy przyczynią się do właściwego oczyszczania wód opadowych zbieranych z jezdni, co przyczyni się do zachowania w dobrostanie środowiska naturalnego. Właściwie utrzymane rowy odwadniające w sytuacjach wystąpienia ulewnych deszczy oraz topnienia zalegającego śniegu będą w stanie lepiej przyjąć i odprowadzić nadmierną ilość wody, przez co zmniejszy się zagrożenie występowania miejscowych podtopień gospodarstw i posesji. Prowadzone działania przyczynią się ponadto do poprawienia estetyki Gminy ...

Zakup rębaka do gałęzi przyczyni się do właściwego zagospodarowania usuwanych z rowów i skarp zarośli roślinnych, gałęzi z formowanych drzew, którymi obsadzono drogi gminne oraz park miejski. Pozyskiwane w ten sposób zrębki nie będą trafiały na wysypisko odpadów. Będą wykorzystywane do ściółkowania nasadzeń na terenie miasta … i w parku miejskim. Potencjalnie po odpowiednim sezonowaniu będą mogły być wykorzystane do spalania w piecach CO ZUK, przez co zmniejszy się spalanie węgla kamiennego.

Aspekt społeczny planowanego do realizacji zadania:

Ogromne znaczenie dla stanu środowiska naturalnego oraz rozwoju Gminy … ma ochrona wód powierzchniowych i podziemnych przed zanieczyszczeniami oraz zaopatrzenie w wodę mieszkańców. Wody gruntowe narażone są na zanieczyszczenia pochodzące z wód opadowych zbierających zanieczyszczenia z dróg utwardzonych, między innymi zanieczyszczenia metalami ciężkimi i substancjami ropopochodnymi. Przenikanie zanieczyszczeń komunalnych do gruntu stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia ludzi i stanu środowiska naturalnego.

Istotnym aspektem jest zmniejszenie zagrożenia podtopieniami gospodarstw domowych i nieruchomości na terenie prowadzonego zadania, a także poprawa estetyki i widoczności w obrębie dróg gminnych i powiatowych, co może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa użytkowników drogi.

Potrzeba realizacji projektu wynika z oczekiwań mieszkańców Gminy i podmiotów gospodarczych. Projekt jest niezbędny dla zrównoważonego rozwoju Gminy ...

Bez realizacji projektu mieszkańcy mogą czuć się wykluczeni oraz skazani na marginalizację ich potrzeb.

Reasumując:

1)Gmina … (jednostka samorządu terytorialnego) posiada osobowość prawną oraz status podatnika podatku VAT czynnego (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków, itp.).

2)realizacja projektu należy do zadań własnych gminy, o których mowa art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.), obejmujących sprawy z zakresu m.in.:

-ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 pkt 1);

-gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 pkt 2);

-zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 pkt 12).

3)faktura dokumentująca zakup omawianego we wniosku sprzętu wystawiona zostanie na Gminę ...

4)Gmina zamierza następnie bezpłatnie użyczyć ww. sprzęt samorządowemu zakładowi budżetowemu - Zakładowi Usług Komunalnych w ...

5)nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu realizacji opisanego wyżej zadania, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Pytanie

Czy Gminie …, która jest podatnikiem podatku VAT czynnym, w związku z realizacją zadania pn. „…” przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361).

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2024 r., poz. 609 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 12 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zakupiony sprzęt Gmina … planuje bezpłatnie użyczyć Zakładowi Usług Komunalnych.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. zadania, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z tytułu realizacji opisanego wyżej zadania, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji, Gmina … nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 12 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz zieleni gminnej i zadrzewień.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte towary i usługi, związane z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważnabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00