Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.455.2024.2.MW

Stawka ryczałtu - 62.02, 70.22.20.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 17 czerwca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lipca 2024 r. (wpływ 29 lipca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca od 2 listopada 2023 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jednocześnie posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Na podstawie umowy zawartej 1 maja 2024 r. (dalej: „Umowa”), jako Project Manager, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz głównego kontrahenta – podmiotu (…) (odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą w (…) ((…); dalej: „Kontrahent”). Zgodnie z Umową usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują:

-kontrolę,

-zarządzanie,

-opracowywanie planu realizacji projektu IT,

-organizację i prowadzenie zespołu IT,

-zapobieganie i eliminację ryzyk.

W praktyce powyższe usługi polegają na (dalej łącznie: „Usługi”):

-współpracy z interesariuszami w celu gromadzenia i analizowania wymagań,

-współpracy z interesariuszami w celu zapewnienia, że proces rozwoju funkcji oprogramowania jest jasny dla wszystkich,

-definiowaniu i ustalaniu priorytetów cech produktu,

-tworzeniu zadań dla programistów,

-wyjaśnianiu zadań dla programistów,

-szacowaniu czasu dostawy funkcji produktu,

-definiowaniu i ocenie ryzyk związanych z czasem dostarczenia funkcjonalności,

-tworzeniu i utrzymywaniu backlogu produktu,

-priorytetyzacji zadań w backlogu produktu,

-zapewnieniu, że zespół programistów rozumie cele i priorytety,

-planowaniu sprintu wdrożeniowego (iteracja),

-przeglądaniu i akceptowaniu/odrzucaniu wyników pracy,

-prezentacji wyników prac interesariuszom,

-przygotowaniu dokumentacji wydania wyników pracy,

-przygotowaniu instrukcji obsługi dla użytkowników.

Wnioskodawca świadczył uprzednio Usługi na rzecz innego podmiotu, tj. (…). (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) z siedzibą w (…). Przy tym otrzymał klasyfikację Urzędu Statystycznego w (...) z 15 kwietnia 2024 r. (dalej: „Klasyfikacja”), zgodnie z którą Usługi:

-w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą ogólnego zarządzania projektem (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki) – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,

-w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania) – mieszczą się w klasie PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Po zapoznaniu się z Klasyfikacją Wnioskodawca uznał, że świadczone przez niego Usługi odpowiadają opisowi, do którego przypisano klasę PKWiU 62.02, tj. czynnościom wykonywanym kompleksowo dotyczącym zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania).

Wnioskodawca pragnie przy tym podkreślić, że nie jest programistą, a tym samym nie tworzy oprogramowania. Jednocześnie nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Nie uzyskuje także przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD. Usługi na rzecz Kontrahenta są świadczone przez Wnioskodawcę z terytorium Polski. Jednocześnie Wnioskodawca nie przewiduje możliwości powstania swojego zakładu lub oddziału w (…). Wnioskodawca nie przewiduje możliwości osiągnięcia rocznego przychodu z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przekraczającego równowartość kwoty 2.000.000 euro. Jednocześnie Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dodatkowo, w przypadku przedmiotowej działalności, nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ZPD. Wnioskodawca nie był i nie jest wspólnikiem ani członkiem zarządu Kontrahenta, ani nie pełni innych funkcji w jego organach.

Niniejszy wniosek dotyczy zarówno roku 2024, jak też lat przyszłych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na pytania:

Jakie konkretnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02; proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, wskazać na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?

1)współpraca z interesariuszami w celu gromadzenia i analizowania wymagań:

a)charakter tych czynności/zadań – prowadzenie rozmów i ankiet w celu sporządzenia kompleksowej listy wymagań,

b)na czym polegają i czego dotyczą – polega na kontaktowaniu się z interesariuszami w celu zrozumienia ich potrzeb i oczekiwań,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje zebranie kompleksowych wymagań wyznaczających kierunek projektu,

d)co jest ich efektem – przejrzysty zestaw celów projektu zgodnych z oczekiwaniami interesariuszy,

2)współpraca z interesariuszami w celu zapewnienia, że proces rozwoju funkcji oprogramowania jest jasny dla wszystkich:

a)charakter tych czynności/zadań – zadanie zapewnia, że interesariusze są dobrze poinformowani w zakresie procesu rozwoju,

b)na czym polegają i czego dotyczą – dotyczą utrzymania świadomości interesariuszy i zgodności z postępem projektu,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje regularne aktualizacje, spotkania i przejrzystą komunikację,

d)co jest ich efektem – efektem jest większe zaangażowanie i satysfakcja interesariuszy,

3)definiowanie i ustalanie priorytetów cech produktu:

a)charakter tych czynności/zadań – określenie, które funkcje produktu należy rozwijać w pierwszej kolejności, w oparciu o opinie interesariuszy i cele projektu,

b)na czym polegają i czego dotyczą – zapewniają niezwłoczne zajęcie się najbardziej krytycznymi funkcjami,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje techniki podejmowania decyzji i ustalania priorytetów,

d)co jest ich efektem – plan rozwoju produktu, który jest zgodny z priorytetami biznesowymi,

4)tworzenie zadań dla programistów:

a)charakter tych czynności/zadań – przełożenie wymagań projektu na możliwe do wykonania elementy działań dla zespołu,

b)na czym polegają i czego dotyczą – ułatwieniu zorganizowanego przepływu pracy i zapewnieniu, że członkowie zespołu rozumieją swoje role i obowiązki,

c)jaki jest ich zakres – organizowanie i rozdzielanie pracy w oparciu o potrzeby projektu i możliwości zespołu,

d)co jest ich efektem – poprawa efektywności zespołu i postępów projektu poprzez zapewnienie, że zadania są dobrze zdefiniowane i zgodne z ogólnymi celami projektu,

5)wyjaśnianie zadań dla programistów:

a)charakter tych czynności/zadań – zapewnia, że programiści jasno rozumieją swoje zadania,

b)na czym polegają i czego dotyczą – ma zapobiec nieporozumieniom i zapewnić sprawną realizację zadań,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje szczegółowe wyjaśnienia i objaśnienia przydzielonych zadań,

d)co jest ich efektem – efektem jest bardziej efektywny i wolny od błędów proces rozwoju,

6)szacowanie czasu dostawy funkcji produktu:

a)charakter tych czynności/zadań – przewidywanie, ile czasu zajmie opracowanie określonych funkcji produktu,

b)na czym polegają i czego dotyczą – zapewnienie realistycznych ram czasowych planowania projektu,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje techniki analizy i szacowania,

d)co jest ich efektem – dobrze zaplanowany harmonogram projektu, na którym mogą polegać interesariusze,

7)definiowanie i ocena ryzyk związanych z czasem dostarczenia funkcjonalności:

a)charakter tych czynności/zadań – identyfikacja potencjalnych ryzyk, które mogą mieć wpływ na czas dostawy funkcji produktu,

b)na czym polegają i czego dotyczą – przewidywanie ryzyka i proaktywne zarządzanie nim,

c)jaki jest ich zakres – ocena ryzyka i planowanie działań łagodzących,

d)co jest ich efektem – efektem jest zminimalizowanie opóźnień w projekcie i lepsze zarządzanie ryzykiem,

8)tworzenie i utrzymywanie backlogu produktu:

a)charakter tych czynności/zadań – utrzymanie pracy nad projektem w sposób zorganizowany i zgodny z ustalonymi priorytetami,

b)na czym polegają i czego dotyczą – zestawienie i aktualizacja listy wszystkich zadań i funkcjonalności do opracowania,

c)jaki jest ich zakres – organizacja i ustalanie priorytetów,

d)co jest ich efektem – jasny i uporządkowany plan pracy dla zespołu programistów,

9)priorytetyzacja zadań w backlogu produktu:

a)charakter tych czynności/zadań – ustalenie kolejności, w jakiej zadania powinny być realizowane,

b)na czym polegają i czego dotyczą – skupieniu się w pierwszej kolejności na najważniejszych zadaniach,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje podejmowanie decyzji w oparciu o cele projektu i potrzeby interesariuszy,

d)co jest ich efektem – zoptymalizowany przepływ pracy, który jest zgodny z priorytetami projektu,

10)zapewnienie, że zespół programistów rozumie cele i priorytety:

a)charakter tych czynności/zadań – zapewnienie, że działania uczestników projektu zmierzają w tym samym kierunku,

b)na czym polegają i czego dotyczą – polega na komunikowaniu celów i priorytetów projektu zespołowi programistów,

c)jaki jest ich zakres – obejmuje spotkania, odprawy i bieżącą komunikację,

d)co jest ich efektem – zespół programistów, który jest zgodny z celami projektu,

11)planowanie sprintu wdrożeniowego (iteracja):

a)charakter tych czynności/zadań – organizowanie i planowanie zadań do wykonania w następnym sprincie,

b)na czym polegają i czego dotyczą – spotkania poświęcone planowaniu sprintu i przydzielaniu zadań,

c)jaki jest ich zakres – planowanie krótkoterminowych działań rozwojowych,

d)co jest ich efektem – uporządkowany i ukierunkowany plan sprintu,

12)przeglądanie i akceptowanie/odrzucanie wyników pracy:

a)charakter tych czynności/zadań – ocena pracy wykonanej przez zespół programistów,

b)na czym polegają i czego dotyczą – zapewnieniu, że praca spełnia standardy i wymagania projektu,

c)jaki jest ich zakres – sesje przeglądowe i oceny jakości,

d)co jest ich efektem – wysokiej jakości produkty, które spełniają specyfikacje projektu,

13)prezentacja wyników prac interesariuszom:

a)charakter tych czynności/zadań – utrzymanie odpowiedniego poziomu informacji i zaangażowania wśród interesariuszy,

b)na czym polegają i czego dotyczą – pokazywaniu interesariuszom ukończonej pracy i postępu,

c)jaki jest ich zakres – przygotowanie i prezentację aktualizacji projektu,

d)co jest ich efektem – zwiększona przejrzystość i zaufanie interesariuszy,

14)przygotowanie dokumentacji wydania wyników pracy:

a)charakter tych czynności/zadań – zapewnienie jasnej i kompleksowej dokumentacji,

b)na czym polegają i czego dotyczą – dokumentowanie wyników ukończonej pracy w celu jej wydania,

c)jaki jest ich zakres – pisanie i organizowanie informacji o wersji,

d)co jest ich efektem – lepsza komunikacja wyników projektu i produktów końcowych,

15)przygotowanie instrukcji obsługi dla użytkowników:

a)charakter tych czynności/zadań – tworzenie poradników i instrukcji dla użytkowników produktu,

b)na czym polegają i czego dotyczą – pisaniu, edytowaniu i organizowaniu informacji w formacie przyjaznym dla użytkownika,

c)jaki jest ich zakres – zapewnienie użytkownikom możliwości efektywnego korzystania z produktu,

d)co jest ich efektem – zwiększenie doświadczenia i zadowolenia użytkowników.

Czy świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWIU 62.02.10.0)?

Tak jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy, przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).

Czy świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02.)?

Tak jak wskazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy, przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu Usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu Usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie ustawy o ZPD (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPD) pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” jest rozumiane analogicznie jak w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Tym samym będzie to działalność zarobkowa, w tym m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do określonych przychodów z innych źródeł (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT). Z kolei działalność usługowa będzie rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: „PKWiU 2015”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD).

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Usługi świadczone na rzecz Kontrahenta mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z Klasyfikacją w odniesieniu do Usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą znaleźć zastosowanie wskazane poniżej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

1.w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą ogólnego zarządzania projektem (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki), objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 („Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”) – stawka 8,5%;

2.w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania), objęte klasą objęte PKWiU 62.02 („Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”):

-12% jeżeli wskazane powyżej usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ZPD;

-8,5% jeżeli wskazane powyżej usługi nie spełniają przesłanek do zastosowania stawki 12%, tj. stanowią przychody z innej działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Ad 1

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ZPD 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przypisana do usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Należy przy tym podkreślić odrębność usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej od usług zarządzania. Wynika ona wprost z konstrukcji PKWiU 2015, co widać wyraźnie dla klasy PKWiU 70.22, tj. pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej i usług zarządzania, gdzie doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17 (usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych).

Podobnie pod względem językowym usług doradztwa nie można utożsamiać z usługami zarządzania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) doradztwo to „udzielanie fachowych porad”. Natomiast zarządzanie to „wydawanie poleceń lub sprawowanie nad czymś zarządu”. Usług zarządzania nie można więc traktować jak usług doradczych.

Zatem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ZPD, stawka 15% została przypisana jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzeniem, tj. usługom sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 – doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 – doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Do innych zaś usług objętych tym działem – w tym, zdaniem Wnioskodawcy, do usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 (pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych) – stawka ta nie znajduje zastosowania.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, usługi objęte grupowaniem PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, jako usługi niespełniające przesłanek do zastosowania stawki 15%, stanowią przychody z innej działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ad 2

Jak wskazano powyżej, potencjalne zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla czynności wykonywanych kompleksowo dotyczących zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania), będzie możliwe, gdy czynności te będą:

-związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub

-związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że w myśl art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Wyjaśnienia”) symbol PKWiU 62.02.10.0 (tj. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego) obejmuje m.in.:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe Usługi świadczone na rzecz Kontrahenta, mając na uwadze ich charakter, nie odpowiadają usługom przypisanym do powyższego symbolu PKWiU. Szczególnie, nie mają charakteru usług doradczych i nie są z nimi związane.

Podobnie nie odpowiadają one także usługom związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), które zgodnie z Wyjaśnieniami odnoszą się m.in. do usług związanych z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemów zabezpieczających.

Tym samym – w ocenie Wnioskodawcy – do Usług świadczonych na rzecz Kontrahenta nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. To z kolei prowadzi do wniosku, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy przy tym mieć na uwadze konstrukcję ustawy o ZPD, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 ustawy o ZPD. Ich analiza prowadzi do wniosku, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest quasi stawką podstawową. Tym samym, jest stosowana, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody uzyskiwane z tytułu Usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Sklasyfikował Pan świadczone przez Pana usługi:

-w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą ogólnego zarządzania projektem (bez specjalistycznych usług w zakresie informatyki) – do grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”,

-w przypadku, gdy czynności wykonywane kompleksowo dotyczą zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania) – do symbolu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

W zakresie tych drugich usług w uzupełnieniu do wniosku szczegółowo opisał Pan charakter, zakres i efekt tych usług. Podkreślił Pan też, że nie jest Pan programistą, a tym samym nie tworzy oprogramowania. Ponadto podał Pan, że wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 2 mln. euro.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Podsumowanie: gdy uzyskuje/będzie uzyskiwać Pan przychody w ramach działalności gospodarczej z usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają/będą podlegać one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

W odniesieniu natomiast do PKWiU 62.02 zauważam, że dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:

-dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,

-pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,

-planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,

-zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,

-pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.

Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,

2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,

3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowanie: przychody osiągane przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

1)współpracę z interesariuszami w celu gromadzenia i analizowania wymagań,

2)współpracę z interesariuszami w celu zapewnienia, że proces rozwoju funkcji oprogramowania jest jasny dla wszystkich,

3)definiowanie i ustalanie priorytetów cech produktu,

4)tworzenie zadań dla programistów,

5)wyjaśnianie zadań dla programistów,

6)szacowanie czasu dostawy funkcji produktu,

7)definiowanie i ocenianie ryzyk związanych z czasem dostarczenia funkcjonalności,

8)tworzenie i utrzymywanie backlogu produktu,

9)priorytetyzację zadań w backlogu produktu,

10)zapewnienie, że zespół programistów rozumie cele i priorytety,

11)planowanie sprintu wdrożeniowego (iteracja),

12)przeglądanie i akceptowanie/odrzucanie wyników pracy,

13)prezentację wyników prac interesariuszom,

14)przygotowanie dokumentacji wydania wyników pracy,

15)przygotowanie instrukcji obsługi dla użytkowników,

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00