Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.355.2024.1.BD

Ustalenie, czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wypłacanego Fundacji rodzinnej Zysku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do wypłacanego Fundacji rodzinnej Zysku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A polski rezydent podatkowy (dalej: Wspólnik) jest Komandytariuszem w spółce B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…), gmina (…) (NIP (…), KRS (…)) (dalej: Wnioskodawca). Komplementariuszem Wnioskodawcy jest C spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowana przez Prezesa Zarządu Pana A. Wnioskodawca jest też polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność w zakresie (…) i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (CIT).

Wspólnik zamierza założyć fundację rodzinną, o której mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (dalej jako: Fundacja rodzinna) (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm., dalej: Ustawa o fundacji rodzinnej). Fundacja rodzinna zostanie zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy CIT, tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania. Po wpisie Fundacji rodzinnej do rejestru fundacji rodzinnych Wspólnik zamierza przenieść na jej rzecz w formie darowizny ogół praw i obowiązków, które posiada w spółce B spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa. W następstwie tych czynności Fundacja rodzinna stanie się Komandytariuszem Wnioskodawcy.

Zgodnie z umową spółki Wnioskodawcy wspólnik ma prawo do udziału w zysku wynikającym z rocznego sprawozdania finansowego i przeznaczonym do podziału uchwałą wspólników.

Wnioskodawca będzie zatem wypłacał Fundacji rodzinnej przypadającą na nią część zysku netto danego roku obrotowego przeznaczoną do podziału uchwałą wspólników (dalej: Zysk). Zysk wypłacany Fundacji rodzinnej będzie stanowić dla niej dochód ze statutowej działalności lokacyjno-inwestycyjnej, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej bądź dochód z działalności gospodarczej wyłącznie, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Na potrzeby wypłaty Zysku Wnioskodawca zamierza pozyskiwać oświadczenie składane zgodnie z zasadami reprezentacji Fundacji rodzinnej, potwierdzające, że Zysk stanowi dochód Fundacji rodzinnej ze statutowej działalności lokacyjno-inwestycyjnej, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej bądź dochód z działalności gospodarczej wyłącznie, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej. Oświadczenie Fundacji rodzinnej będzie potwierdzać także, że Fundacja rodzinna została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych oraz, że Fundacja rodzinna zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o wykreśleniu z tego rejestru.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym (winno być: zdarzeniu przyszłym), na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy CIT, Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanego Fundacji rodzinnej Zysku, w związku czym będzie uprawniony do niepobierania podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe (winno być: zdarzenie przyszłe) w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy CIT, Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanego Fundacji rodzinnej Zysku, w związku z czym będzie uprawniony do niepobierania podatku.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem (art. 26 ust. 1 zd. 3 i 4 ustawy CIT).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu). Zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy CIT przez udział w zyskach osób prawnych rozumie się również udział w zyskach spółek, o których mowa w art. 1 ust. 3 ustawy CIT. Wnioskodawca jako spółka komandytowa mająca siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest spółką, o której mowa w art. 1 ust. 3 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 zdanie pierwsze Ustawy o fundacji rodzinnej fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych (art. 4 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej). Stosownie do art. 23 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego albo ogłoszenia testamentu powstaje fundacja rodzinna w organizacji. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji (art. 1 ust. 1 ustawy CIT). Jednocześnie, przepisy ustawy mają również zastosowanie do fundacji rodzinnych w organizacji (art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy CIT). Z zestawienia powyżej przytoczonych przepisów wynika, że Fundacja rodzinna podlega zasadom opodatkowania uregulowanym w ustawie CIT, a w konsekwencji z tytułu wypłaty Zysku Wnioskodawca będzie pełnił funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że ustawodawca w sposób staranny i przemyślany wprowadził do polskiego porządku prawnego instytucję Fundacji rodzinnej przewidując dla Fundacji rodzinnej realizację nadrzędnych celów, wśród których znajduje się umożliwienie wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstw, zapewnienie środków dla rodziny i osób bliskich fundatorowi (beneficjentów) oraz zabezpieczenie dobrobytu samego fundatora. Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy o Fundacji rodzinnej, Fundacja rodzinna to osoba prawna tworzona w celu realizacji szczególnego zadania, jakim jest dysponowanie majątkiem zgodnie z wolą fundatora, na rzecz beneficjentów przez niego wskazanych, w tym również po jego śmierci. Nadrzędnym celem Fundacji rodzinnej powinna być dbałość o bezpieczeństwo w zakresie ochrony tego majątku, a także ochrony interesów fundatora i beneficjentów związanych z działalnością Fundacji rodzinnej. Zadaniem Fundacji rodzinnej jest zarządzanie majątkiem m.in. w oparciu o mienie przekazane w szczególności przez fundatora oraz w oparciu o wypracowane zyski. Fundacja rodzinna powinna dążyć do takiego zarządzania majątkiem aby ochronić go przed utratą, zmniejszeniem wartości, a w miarę możliwości aby go pomnażać. Wyrazem preferencji przewidzianych przez ustawodawcę w ramach instytucji Fundacji rodzinnej są szczególne zasady opodatkowania, w tym także zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Otrzymanie przez fundację rodzinną dochodu z tytułu dywidendy lub udziału w zysku od spółki, w związku z przysługującym fundacji udziałami w jej zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o fundacji rodzinnej.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconego na rzecz fundacji rodzinnej Zysku. Wnioskodawca wskazuje, iż chociaż adresatem zwolnienia jest Fundacja rodzinna to zgodnie z art. 26 ust. 1 zdanie trzecie ustawy CIT płatnik weryfikuje warunki zastosowania zwolnienia, wynikającego z przepisów szczególnych.

Wskazali Państwo, że Wnioskodawca realizując funkcję płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty Zysku weryfikuje możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Przy braku zastosowania zwolnienia Wnioskodawca jako płatnik pobrałby kwotę podatku i uiścił ją do właściwego organu podatkowego. Z kolei zastosowanie zwolnienia oznacza brak potrącenia przez Wnioskodawcę jako płatnika kwoty podatku i wypłatę Zysku na rzecz Fundacji rodzinnej w pełnej kwocie.

W tym kontekście, Wnioskodawca wskazuje, że adresatem zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT jest co prawda Fundacja rodzinna ale, zwolnienie to wpływa bezpośrednio na obowiązki Wnioskodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej (art. 6 ust. 7 ustawy CIT). Stosownie do art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.) tylko w zakresie określonym w tym przepisie.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 6 ust. 1 pkt 25 i art. 6 ust. 7 ustawy CIT należy interpretować w ten sposób, że Fundacja rodzinna korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tym zastrzeżeniem, że ze zwolnienia wyłączone są dochody z działalności gospodarczej tej fundacji, która to działalność wykracza poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej. Oznacza to, że Fundacja rodzinna jest zwolniona podmiotowo od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w zakresie w jakim realizuje działalność gospodarczą określoną w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej. Wskazuje na to w szczególności literalne brzmienie art. 6 ust. 7 ustawy CIT, z którego wynika, że realizowanie przez Fundację rodzinną działalności gospodarczej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 Ustawy o fundacji rodzinnej nie wyklucza zwolnienia tej fundacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w pozostałym zakresie.

W związku z tym, na potrzeby wypłaty Zysku, Wnioskodawca będzie potwierdzał za pomocą pozyskiwanego oświadczenia Fundacji rodzinnej, że wypłacany przez Wnioskodawcę Zysk nie stanowi dochodów nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT. Oświadczenie Fundacji rodzinnej będzie potwierdzać także, że Fundacja rodzinna została zarejestrowana w rejestrze fundacji rodzinnych oraz, że Fundacja rodzinna zobowiązuje się do niezwłocznego poinformowania Wnioskodawcy o wykreśleniu z tego rejestru.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy CIT, Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do Zysku wypłacanego na rzecz Fundacji rodzinnej.

Podsumowując, instytucja Fundacji rodzinnej została wprowadzona przez ustawodawcę w celu realizacji nadrzędnych celów, w tym w szczególności umożliwienia wielopokoleniowej sukcesji przedsiębiorstwa. W konsekwencji, dla Fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu Fundacji rodzinnej od opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT w zakresie w jakim Fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 Ustawy o fundacji rodzinnej lub statutową działalność lokacyjno-inwestycyjną, o której mowa w art. 2 Ustawy o fundacji rodzinnej.

Wskazali Państwo, że w podobnym stanie faktycznym na identyczne zapytanie podatnika Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej wydał już indywidualną interpretację podatkową z dnia 4 marca 2024 r. 0114-KDIP2-1.4010.690.2023.1.MW. Dyrektor KIS w uzasadnieniu do interpretacji podsumował: „Reasumując, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 2c ustawy CIT, od dochodów z dywidend wypłacanych fundacji rodzinnej, ze względu na to, że fundacja rodzinna w zakresie otrzymywanej dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 8 kwietnia 2024 r. 0111-KDIB1-2.4010.99.2024.2.MK.

W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy CIT, Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT do wypłacanych dywidend i w konsekwencji nie będzie zobowiązany do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy CIT, od dochodów z Zysku wypłacanego fundacji rodzinnej.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Państwa wątpliwości w rozpatrywanej sprawie dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób prawnych będzie uprawiony do zastosowania zwolnienia z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT do wypłacanego Fundacji rodzinnej Zysku.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.

Zgodnie z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla fundacji rodzinnej zostały przewidziane przez ustawodawcę szczególne zasady opodatkowania, w tym preferencja polegająca na zwolnieniu fundacji rodzinnej z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie w jakim fundacja rodzinna realizuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: ufr).

Przepisy ustawy o CIT nie zawierają regulacji, która wprost zwalniałaby płatnika z ww. obowiązków w przypadku, gdy odbiorcą dywidendy jest fundacja rodzinna. Jednak fundacja rodzinna co do zasady korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr:

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

3) przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach.

Otrzymanie przez Fundację rodzinną dochodu z tytułu wypłaty Zysku od spółki w której fundacja jest Komandytariuszem, w związku z przysługującymi Jej udziałami w Zysku, powstaje na skutek uczestnictwa fundacji rodzinnej w takiej spółce, a więc mieści się w zakresie dozwolonej działalności gospodarczej określonej w art. 5 ust. 1 pkt 3 ufr.

W stosunku do tych dochodów zastosowanie znajdzie zwolnienie podmiotowe wynikające z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT czego konsekwencją jest brak obowiązku poboru przez Wnioskodawcę jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconego na rzecz Fundacji Rodzinnej Zysku.

W świetle powyższego, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, od dochodów z Zysku wypłacanego Fundacji Rodzinnej, ze względu na to, że Fundacja Rodzinna w zakresie otrzymywanych dywidend korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00