Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.330.2024.2.MK

1. Czy spóźniona faktura kosztowa (duplikat faktury) za rok poprzedzający opodatkowanie ryczałtem, otrzymana w następnym roku podatkowym będzie uznana jako nieujawniona operacja gospodarcza zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT? 2. Czy przekazanie darowizny na rzecz (…) należy uznać za wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

-czy spóźniona faktura kosztowa (duplikat faktury) za rok poprzedzający opodatkowanie ryczałtem, otrzymana w następnym roku podatkowym będzie uznana jako nieujawniona operacja gospodarcza zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt. 6 ustawy o CIT,

-czy przekazanie darowizny na rzecz (…) należy uznać za wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lipca 2024 r. (wpływ 17 lipca2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…) świadczy dodatkowo:

1.(…),

2.(…),

3.(…),

4.(…),

5.(…) oraz

6.(…),

Spółka prowadzi działalność gospodarczą pod adresami:

(…),

(…).

Spółka posiada 3 wspólników, będących osobami fizycznymi. Wspólnicy Spółki posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1 a ustawy o PIT. Udziałowcy nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie jest małym podatnikiem w rozumieniu ustawy o CIT. Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

Spółka, począwszy od stycznia 2024 r. dokonała wyboru rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych wedle zasad określonych w Rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ryczałt od dochodów spółek” lub „Ryczałt”). W związku z powyższym Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 31 stycznia 2024 r.

W czerwcu (3 czerwca 2024 r.) do Spółki wpłynął duplikat faktury za usługi (aktualizacja strony internetowej) wykonane w grudniu 2023 r., na kwotę netto 800,- zł.. Faktura wcześniej do Spółki nie była dostarczona. Dostarczono duplikat faktury 3 czerwca 2024 r., po sporządzeniu Sprawozdania Finansowego za 2023 r. Zapłata nastąpiła po otrzymaniu duplikatu faktury (5 czerwca 2024 r)..

Spółka w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu chce przekazać w formie darowizny na rzecz (…) wiatę ((…)).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu zakłada, że przedsiębiorstwa powinny dążyć do osiągnięcia sukcesu nie tylko pod względem finansowym, ale również uwzględniać aspekty społeczne.

Jednakże aspekty społeczne również mogą (pośrednio) przełożyć się na przychody firmy.

Przekazana jako darowizna wiata (…) będzie służyła lokalnej społeczności (pracownikom, mieszkańcom, turystom i innym osobom). Przez co działanie to będzie miało pozytywny wpływ na wizerunek firmy.

Pozytywny wizerunek firmy zwiększa wartość przedsiębiorstwa, powoduje lepszy odbiór przez otoczenie, a tym samym dobre skojarzenia wśród potencjalnych klientów. W konsekwencji tego wizerunek wpływa na sprzedaż oraz konkurencyjność i rentowność firmy (…).

Taka darowizna, będzie mieć wpływ na świadomych klientów, którzy oprócz ceny i jakości usług zwracają uwagę na to, czy przedsiębiorstwo działa w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie.

W związku z powyższym, wydatki wpisujące się w koncepcję CSR, a takimi są darowizny, nie można uznać za nieekwiwalentne, niezwiązane z działalnością gospodarczą Spółki. Sprawiają bowiem, że spółki, które ich dokonują, są lepiej odbierane w lokalnej społeczności, ich wizerunek kreowany jest pozytywnie, co pośrednio przekłada się na zwiększenie przychodów. 

Nie będzie to anonimowa darowizna. Na wiacie (…) będzie informacja o przekazanej darowiźnie. Informacje o darowiźnie będą również umieszczone na stronach internetowych Spółki oraz mediach społecznościowych

Darowizna o której mowa we wniosku nie będzie przekazana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów bezpośrednio lub pośrednio powiązanych ze Spółką lub udziałowcami Spółki.

Pytania

1.Czy spóźniona faktura kosztowa (duplikat faktury) za rok poprzedzający opodatkowanie ryczałtem, otrzymana w następnym roku podatkowym będzie uznana jako nieujawniona operacja gospodarcza zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT?

2.Czy przekazanie darowizny na rzecz (…) należy uznać za wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy spóźniona faktura kosztowa za rok 2023 (przed ryczałtem od dochodów spółek) otrzymana za późno tzn. w następnym roku podatkowym (2024 - obowiązuje już ryczałt od dochodów spółek) nie stanowi podstawy do wykazania dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.

Należy zauważyć, że w art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - dalej u.p.d.o.p., jako dochody opodatkowane estońskim CIT ustawodawca wymienia wartość przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

W takim przypadku podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi m.in. dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym (art. 28n ust. 1 pkt 5 u.d.o.p.). Zatem dochód opodatkowany estońskim CIT, wskazany w art. 28m ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p., występuje wówczas gdy dojdzie do nieujawnienia (pominięcia) przychodów lub kosztów wbrew zasadom prawa bilansowego. W „Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek” rozdział 6.6 „Dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych (art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT)” wskazano, że: „Dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych powstaje w związku z pominięciem w prowadzonych księgach zdarzeń (operacji) gospodarczych (w przychodach lub kosztach (stratach, zyskach), pomimo obowiązku ich wykazania”.

Biorąc pod uwagę istotę regulacji wprowadzających takiego rodzaju dochód, należy przyjąć, iż nie generują go koszty dotyczące okresu sprzed stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazywana darowizna ((…)) na rzecz (…) będzie stanowić wydatek związany z prowadzoną działalnością.

Taka darowizna wpisuje się w strategię społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Odpowiedzialna postawa Spółki wobec środowiska, kwestii społecznych, etycznych, kulturalnych, sportowych czy charytatywnych ma bowiem wpływ na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, co przekłada się pośrednio na przychody, a więc ma związek z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą.

Przez taką działalność Spółka daje wyraz wrażliwości społecznej na potrzeby publiczne w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, do której wezwany jest każdy podmiot życia społeczno-gospodarczego. W związku z tym Spółka nie powinna być ukarana za działalność polegającą na wspieraniu działań publicznie pożytecznych poprzez opodatkowanie darowizny zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 jako wydatek niezwiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem należy uznać, że przekazanie darowizny (…) powinno być kwalifikowane jako wydatki związane z przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego należy uznać, że przekazanie darowizny (…) nie będzie stanowić wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT:

Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi, dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.

Dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych powstaje w związku z pominięciem w prowadzonych księgach zdarzeń gospodarczych pomimo obowiązku ich wykazania.

Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego, należy wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym. Jeśli jednostka gospodarcza nie ujęła danego zdarzenia gospodarczego w księgach rachunkowych w wyniku błędu, to w zależności od tego czy błąd ten został ujawniony przed zatwierdzeniem, czy po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego ten błąd dotyczy oraz czy ma on istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, operacja gospodarcza dotycząca tego błędu powinna zostać ujęta zgodnie z regulacjami art. 54 ustawy o rachunkowości:

-albo w księgach bieżącego roku obrotowego,

-albo w księgach rachunkowych roku, którego dotyczy.

Po ujawnieniu takiego uchybienia (np. w ramach kontroli podatkowej organu podatkowego lub weryfikacji własnej podatnika) podatnik - zgodnie z zasadami prowadzenia ksiąg rachunkowych - zaksięgowuje więc daną operację gospodarczą w roku jej ujawnienia. Jednak okoliczność ta nie modyfikuje faktu, że w ryczałcie obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w roku podatkowym, w którym przychody te lub koszty powinny zostać zarachowane.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 54 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U z 2023 r., poz. 120 ze zm.):

1) Jeżeli po sporządzeniu rocznego sprawozdania finansowego, a przed jego zatwierdzeniem, jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na to sprawozdanie finansowe, lub powodujących, że założenie kontynuowania działalności przez jednostkę nie jest uzasadnione, powinna ona odpowiednio zmienić to sprawozdanie, dokonując jednocześnie odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych roku obrotowego, którego sprawozdanie finansowe dotyczy, oraz powiadomić biegłego rewidenta, który sprawozdanie to bada lub zbadał. Jeżeli zdarzenia, które nastąpiły po dniu bilansowym, nie powodują zmiany stanu istniejącego na dzień bilansowy, to odpowiednie wyjaśnienia zamieszcza się w informacji dodatkowej.

2) Jeżeli jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego, to ich skutki ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała.

3) Jeżeli w danym roku obrotowym lub przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok obrotowy jednostka stwierdziła popełnienie w poprzednich latach obrotowych błędu, w następstwie którego nie można uznać sprawozdania finansowego za rok lub lata poprzednie za spełniające wymagania określone w art. 4 ust. 1, to kwotę korekty spowodowanej usunięciem tego błędu odnosi się na kapitał (fundusz) własny i wykazuje jako „zysk (strata) z lat ubiegłych”.

Ryczałt od dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych należy wpłacić do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym przychody lub koszty powinny zostać zarachowane (art. 28t ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT). Zatem podatnik może dokonywać w tym terminie stosownych korekt w księgach rachunkowych dla danego okresu sprawozdawczego bez obowiązku zapłaty dodatkowego podatku od dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych.

Powyższe wskazuje, że przepis art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT dotyczy pominiętych operacji gospodarczych zrealizowanych w okresie, w którym podatnik korzysta z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Zauważyć należy, że Państwa wątpliwość w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 odnoszą się do wydatków dotyczących lat sprzed okresu poprzedzającego opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, z tych względów nie mogą stanowić podstawy do ustalenia dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych w okresie opodatkowania ryczałtem.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu chcą przekazać w formie darowizny (…) wiatę ((…)). Przekazana darowizna będzie służyła lokalnej społeczności (pracownikom, mieszkańcom, turystom i innym osobom). Przez co działanie to będzie miało pozytywny wpływ na wizerunek firmy.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.

Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca jedynie w art. 28m ust. 4a ustawy o CIT doprecyzował, że wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą są wydatki i odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości od składników majątkowych (np. samochodów osobowych), które są wykorzystywane w celach mieszanych.

Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.

Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT.

Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą rozpoznawany jest dla celów opodatkowania ryczałtem niezależnie od tego czy podatnik dokona już zapłaty za usługę czy towar. Wszystkie dochody wymienione w art. 28m ust. 1 pkt 2, 3 i 6 ustawy o CIT związane są bezpośrednio z zasadami sporządzania wyniku finansowego. W związku z powyższym, nawet jeśli podatnik nie dokona zapłaty za towar czy usługę, ale zaksięguje daną operację gospodarczą obciążającą wynik finansowy netto (m.in. zapisy księgowe na kontach zespołu 4, 5 i 7), to w takiej sytuacji dojdzie do powstania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Dochód z tego tytułu, zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT ustala się w miesiącu wykonania danego świadczenia lub dokonania wypłaty lub wydatku. Indywidualny stan faktyczny i cechy określonego świadczenia i zachowania podatnika przesądzać będą o terminie powstania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Natomiast w okolicznościach niniejszej sprawy oczywistym jest, iż przekazanie darowizny wykazuje związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę, gdyż:

-poprawiają relację z lokalną społecznością, w tym organami samorządu terytorialnego,

-budują pozytywny wizerunek wśród pracowników Spółki oraz lokalnej społeczności

Tym samym, Spółka przekazując darowiznę pozycjonuje się jako podmiot społecznie odpowiedzialny, a to z kolei przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku wśród aktualnych oraz potencjalnych klientów. W ten sposób Spółka jest postrzegana jako rzetelny kontrahent, który dba o polepszenie sytuacji bytowej w swoim bezpośrednim otoczeniu.

Przekazanie darowizny powoduje, iż Spółka jest podmiotem lepiej rozpoznawalnym na rynku. Powiązane jest to z budowaniem relacji z obdarowanymi, które wpływają na zwiększenie świadomości społecznej na temat działalności Wnioskodawcy, a tym samym do wzrostu popularności i rozpoznawalności marki. Jest to okoliczność, która również pozwala na docieranie do nowych rynków/odbiorców.

Tym samym należy wskazać, że przekazanie przez Spółkę darowizny związane jest z jej działalnością gospodarczą, prowadzenie działalności odpowiedzialnej społecznie buduje swoją markę, lojalność wobec niej, a także wpływa na pozytywny odbiór Spółki przez obecnych oraz potencjalnych pracowników. W konsekwencji przekazanie darowizny przyczynia się do generowanych przez Spółkę przychodów. Jako takie należy uznać je za związane z działalnością gospodarczą.

Tego typu darowizny pozwalają m.in. na utrzymanie wysokiej renomy Spółki w lokalnym środowisku. Wsparcie lokalnie poważanych podmiotów wpływa pozytywnie na relacje lokalne Spółki, ukazując ją jako podmiot społecznie odpowiedzialny. Taki wizerunek pozwala Spółce cieszyć się z większego zaufania i powodzenia wśród lokalnych nabywców jej usług. Dokonywanie darowizn wpisuje się w wyznawaną przez Państwa filozofię społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;

- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.

Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.

Celem przekazywania Przez Państwa darowizn jest budowa wizerunku Państwa Spółki jako firmy społecznie odpowiedzialnej, budowanie relacji ze społecznościami lokalnymi. Taki wizerunek pozwala Spółce cieszyć się z większego zaufania i powodzenia wśród lokalnych nabywców jej usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że przekazanie darowizny na rzecz (…)nie będzie uznawane za wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00