Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.347.2024.2.KKA
Określenie czy nagrody w konkursie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 17 lipca 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest jedną ze spółek należących do Grupy A (dalej: „Grupa”), prowadzącej działalność w zakresie branży (…). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż wyrobów gotowych (tj. głównie (…)) oraz działania marketingowe. Spółka prowadzi swoją działalność głównie na rynku polskim.
W celu zwiększenia świadomości konsumentów na temat marek sprzedawanych przez Grupę, wzrostu ich sprzedaży, zdobycia nowych klientów czy w związku z wprowadzaniem nowych produktów na rynek, Wnioskodawca prowadzi różnego rodzaje akcje marketingowe.
W ramach planowanych akcji marketingowych, Wnioskodawca rozważa przeprowadzanie konkursów w ramach, których uczestnicy byliby zobligowani do wykonania różnego rodzaju prac takich jak:
·fotografie;
·krótkie materiały filmowe;
·hasła reklamowe lub inne krótkie formy wypowiedzi – np. wiersze, opowiadania, odpowiedzi na zadania konkursowe.
Prace miałyby w sposób kreatywny przedstawiać produkt, którejś z marek należących do koncernu A lub do niego nawiązywać.
Konkursy byłyby skierowane do wszystkich konsumentów zainteresowanych uczestnictwem, a udział w nich będzie bezpłatny. Udział w konkursie może być powiązany z koniecznością zakupu produktów Grupy, a jednym z warunków udziału może być konieczność przedstawienia dowodu ich zakupu.
Konkursy będą każdorazowo przeprowadzane na podstawie regulaminu, w którym ustalona zostanie nazwa konkursu, jego organizator, a także dokładna forma i sposób wykonania zadania konkursowego. W regulaminie określony zostanie także krąg jego uczestników, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców, w tym kryteria oceniania prac.
Ogłoszenie konkursu, jego regulaminu, jak również późniejszych wyników może nastąpić w różny sposób w zależności od ostatecznej decyzji zespołu organizującego dany konkurs u Wnioskodawcy. Może to nastąpić np. poprzez stronę internetową, profile w social mediach, prasę lub telewizję.
Organizatorem konkursów będzie Wnioskodawca, na którym również będzie spoczywał ciężar finansowy związany z przyznawanymi nagrodami. Laureatom konkursów mogą zostać przyznane nagrody rzeczowe, pieniężne lub rzeczowe i pieniężne. Jednorazowa wartość nagród w będących przedmiotem wniosku konkursach nie przekroczy kwoty 2 000 zł.
Pula nagród będzie ograniczona, a udział w konkursie będzie opierał się na współzawodnictwie i rywalizacji uczestników w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu oraz otrzymania jak najwyższej oceny złożonej pracy. Wnioskodawca nie przewiduje możliwości wprowadzenia nagród gwarantowanych. O możliwości uzyskania nagrody przez uczestnika lub uczestników będzie decydowała ocena pracy konkursowej.
W przypadku każdego z konkursów Spółka powoła komisję konkursową, która będzie odpowiedzialna za prawidłowy przebieg danego konkursu oraz wybór zwycięzców.
Ocena prac będzie skupiała się na ich merytorycznej zgodności z przedmiotem zadania konkursowego, a także na ich walorach estetycznych oraz elementach kreatywności i oryginalności. Zwycięzcą lub zwycięzcami konkursu uprawnionym/nymi do uzyskania nagrody będzie/będą uczestnik/nicy, którego/których praca zostanie najwyżej oceniona przez komisję biorąc pod uwagę wytyczne wskazane w regulaminie.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Za grupę docelową, dla której mają być zorganizowane konkursy należy uznać konsumentów w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem konsumentem jest osoba fizyczna, która dokonuje z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Intencją Wnioskodawcy jest przeprowadzenie konkursów, w których udział będą mogły wziąć wszystkie osoby fizyczne nimi zainteresowane. Biorąc pod uwagę rozpoznawalność marek będących w asortymencie Grupy A (np. (...)) na rynku w praktyce może to oznaczać, że grono adresatów akcji marketingowych organizowanych przez Wnioskodawcę będzie bardzo szerokie. Spółka nie wyklucza również możliwości uczestnictwa w konkursach pracowników Spółki lub osób związanych z nią stosunkiem cywilnoprawnym. Każda z tych osób jednak – bez względu na istnienie oraz charakter potencjalnych powiązań ze Spółką – będzie mogła przystąpić do konkursu wyłącznie działając w sferze prywatnej. Kluczowym aspektem jest również wskazanie, że przy przeprowadzaniu omawianych akcji marketingowych Wnioskodawca nie będzie zawierał stosunków prawnych z innymi przedsiębiorcami. Brane pod uwagę będą jedynie zdolności kreatywne osób fizycznych przejawiających określone zainteresowania i występujących w swoim imieniu, w charakterze prywatnym. Udział w konkursie nie będzie więc stanowił części jakiejkolwiek działalności zarobkowej (w tym gospodarczej) prowadzonej przez poszczególne osoby fizyczne, ani też nie będzie rezultatem działań prowadzonych w ramach tych działalności.
W rezultacie można ogólnie wyodrębnić dwie podstawowe grupy uczestników konkursu:
·osoby fizyczne nieposiadające żadnych powiązań ze Spółką;
·osoby fizyczne, które ze Spółką będzie łączył stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny występujące w konkursie z inicjatywy prywatnej, bez związku z relacją jaka ich łączy ze Spółką.
Biorąc pod uwagę rodzaj prac konkursowych określonych w opisie zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. między innymi: fotografie, materiały filmowe, czy krótkie formy wypowiedzi, planowane konkursy będą należały do dziedziny sztuki w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT”). Zadaniem uczestników konkursów będzie przygotowanie pracy przedstawiającej, bądź nawiązującej do produktu koncernu A w sposób kreatywny, a więc wymagający określonych umiejętności oraz talentu.
Pytanie
Czy wartość nagród przyznanych przez Wnioskodawcę zwycięzcom konkursów, o cechach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z wydaniem/przekazaniem nagrody zwycięzcom konkursów?
Państwa stanowisko
Zdaniem Wnioskodawcy, wartość nagród przyznanych przez Wnioskodawcę zwycięzcom konkursów, o cechach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i w związku z czym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku PIT, w związku z wydaniem/przekazaniem nagród zwycięzcom konkursów.
Uzasadnienie stanowiska
W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się podatek zryczałtowany w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
W konsekwencji, zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 42 ust. 1 ustawy o PIT co do zasady w takiej sytuacji na płatniku spoczywa obowiązek pobrania podatku zryczałtowanego i wpłacenia go na rachunek urzędu skarbowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek.
W myśl art. 42 ust. 1a ustawy o PIT, do końca stycznia następnego roku podatkowego płatnicy zobowiązani są do przekazania do właściwego urzędu skarbowego rocznych deklaracji.
Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, z podatku PIT zwolniona jest jednakże wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu, a także w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu oraz nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Zwolnienie obejmuje wygrane (nagrody), których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł.
Ponadto, zwolnienie nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie obejmuje przypadków, gdy nagrody te otrzymywane są przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowią przychód z tej działalności.
Mając na względzie okoliczności zawarte w opisie zdarzenia przyszłego, w tym w szczególności charakter oraz przedmiot planowanych konkursów, zdaniem Spółki należy zakwalifikować przedstawione akcje marketingowe do kategorii konkursów z dziedziny sztuki.
Należy wskazać, że w ustawie o PIT nie zostały ustanowione definicje terminów „dziedzina” oraz „sztuka”, w związku z czym w celu zdefiniowania tych pojęć konieczne jest więc odwołanie się do ich wykładni językowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „dziedzina” stanowi „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, itp.”. Pojęcie „sztuki” zostało natomiast określone jako „dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności”, a także „umiejętność wymagająca talentu, zręczności lub specjalnych kwalifikacji”.
W zakresie prac konkursowych Wnioskodawca planuje uwzględnić zadania z zakresu różnych rodzajów sztuki, między innymi sporządzenie w sposób twórczy fotografii, przygotowanie krótkiego materiału filmowego czy też krótkiej formy literackiej – np. hasła reklamowego, krótkiego opowiadania, czy wiersza. Nie ulega wątpliwości, iż przygotowanie w sposób kreatywny któregokolwiek z wyżej wskazanych prac wymaga od ich twórców określonych specjalnych umiejętności, talentu lub pomysłowości. Niezależnie od tego, czy zadanie konkursowe będzie polegać na wykonaniu pracy stanowiącej dzieło literackie, filmowe, czy fotograficzne – co zostanie każdorazowo dookreślone w treści regulaminu konkursu – ich stworzenie będzie wymagało od uczestników przedstawienia ich w kreatywnej i indywidualnej formie. Co za tym idzie, zdaniem Spółki efekt prac konkursowych scharakteryzowanych w opisie zdarzenia przyszłego będzie mieścił się w rozumieniu terminu „dziedzina sztuki”.
Warto zwrócić uwagę na interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej także jako „Dyrektor KIS”):
·z 11 lipca 2017 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.85.2017.1.KW1;
·z 23 września 2019 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.380.2019.2.EC, a także
·z 28 lipca 2021 r. nr 0112-KDWL.4011.90.2021.1.TW,
w których uznano, że efekty zadań konkursowych w formie zdjęcia, filmiku, rysunku, bądź z zakresu literatury spełniają przesłanki niezbędne do uznania ich za prace z dziedziny sztuki.
Pojęcie „nagroda” natomiast, zgodnie z definicją słownika PWN rozumiane jest jako „dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.” Nagrody przewidziane dla laureatów konkursów, zgodnie z treścią opisu zdarzenia przyszłego także należy zakwalifikować jako spełniające przesłanki wskazane w wyżej przytoczonej definicji.
Co więcej, rozważania dotyczące rozumienia samego terminu „konkurs”, również ze względu na brak odpowiedniej definicji w ustawie o PIT należy rozpocząć od wykładni literalnej. Zgodnie z wytycznymi wskazanymi w słowniku PWN „konkurs” oznacza bowiem „imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.”.
W tym kontekście warto zwrócić uwagę, iż do wykładni literalnej pojęć „dziedzina”, „konkurs” oraz „nagroda”, a także ich definicji wyrażonych w słownikach języka polskiego odwoływano się także w treści interpretacji Dyrektora KIS między innymi z 2 marca 2018 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.393.2017.2.AK1. W przywołanej interpetacji organ podkreślił, iż „przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego 1997-2012 Wydawnictwo Naukowe PWN SA „konkurs” – jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda” – to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu”.
Interpretacja pojęcia „konkurs” stanowiła również przedmiot rozważań sądów administracyjnych. Co istotne, w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej także jako „NSA”) z 9 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 911/12 (podobnie w wyroku z 15 grudnia 2015 r. sygn. akt II FSK 2615/13) wyliczono przesłanki niezbędne do uznania danego przedsięwzięcia za konkurs. Zdaniem składu orzekającego przede wszystkim powinno dojść do ogłoszenia konkursu wraz z jego regulaminem. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka ogłosi konkurs wraz z regulaminem w zależności od decyzji zespołu, który będzie organizował daną inicjatywę, tj. np. za pośrednictwem strony internetowej, profili w social mediach, prasy, bądź telewizji.
Następnie, zgodnie z treścią wyżej wskazanego wyroku NSA uczestnicy danej inicjatywy powinni przystąpić do wykonania określonego zadania, a ich działania powinna cechować rywalizacja. Należy również zaznaczyć, iż na uczestnikach będzie spoczywało wykonanie skonkretyzowanego zadania, określonego w regulaminie, zaś celem inicjatywy będzie wytypowanie „najlepszej” pracy, tj. spełniającej wymogi ustalone regulaminem oraz najwyżej ocenionej przez członków komisji konkursowej. Zdaniem składu orzekającego NSA, samo zakończenie konkursu również powinno być wynikiem współuczestnictwa zainteresowanych osób, zaś jego zwieńczeniem jest ogłoszenie wyniku oraz co do zasady także wręczenie nagród.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem opisu zdarzenia przyszłego powyższy warunek również zostanie spełniony, ponieważ do zakończenia konkursów będzie dochodziło poprzez dokonanie wyboru pracy najlepiej ocenionej przez komisję oraz wręczenie nagrody jej twórcy. Ogłoszenie wyników będzie następowało w sposób określony w opisie zdarzenia przyszłego.
Reasumując, wydarzenia, których organizacji planuje podjąć się Wnioskodawca będą spełniać wszystkie wyżej wymienione cechy i elementy konieczne do uznania ich za konkursy, co potwierdza również treść opisu zdarzenia przyszłego.
Ponadto, należy także zwrócić uwagę na elementy, które powinny cechować regulamin konkursu. W interpretacji indywidualnej z 23 września 2019 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.380.2019.2.EC Dyrektor KIS wskazał, iż regulamin konkursu powinien zawierać: „nazwę, organizatora i uczestników konkursu, nagrody oraz zasady wyboru zwycięzców, ograniczenie liczby zwycięzców (nagrody nie mogą zostać przekazane wszystkim uczestnikom akcji), wskazanie osób odpowiedzialnych za prawidłowy, zgodny z regulaminem, przebieg akcji (komisja konkursowa, jury), zasady wydawania nagród zwycięzcy (zwycięzcom)”.
Wyżej opisane wymogi, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego także zostaną spełnione przez Spółkę.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz stanowiska wyrażane przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne Wnioskodawca stoi na stanowisku, że konkursy scharakteryzowane w treści niniejszego wniosku spełniają przesłanki pozwalające uznać je za konkursy z dziedziny sztuki.
W konsekwencji, wartość nagród nieprzekraczająca jednorazowo 2 000 zł, które będą mogli otrzymać zwycięzcy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania PIT przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Jednocześnie, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku PIT określone w art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1 oraz 42 ust. 1a ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z treścią ww. przepisu:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego, podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem, do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju konkursach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Obowiązek pobrania podatku od wygranych wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy:
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Natomiast na mocy art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Biorąc powyższe pod uwagę, w przedstawionej przez Państwa sytuacji po stronie zwycięzców konkursu w związku z przyznaną nagrodą, powstał przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że ww. zwycięzca uzyska przychód podatkowy nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem m.in. aby:
·otrzymana nagroda była wygraną w konkursie z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
·jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł.
Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Państwa konkursie zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.
Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria.
Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
Zgodnie z definicją słownikową „dziedzina” to „zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury, sztuki itp.”.
W przepisach podatkowych brak jest również definicji „kultury”, ale zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN – „kultura” to materialna i umysłowa działalność społeczeństw oraz jej wytwory.
Z kolei zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „sztuka” to dziedzina działalności artystycznej wyróżniana ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne; też: wytwór lub wytwory takiej działalności. Przy czym zgodnie z Encyklopedią PWN „kulinarna sztuka” to umiejętność doboru surowców i ich przyrządzania w celu otrzymania smacznych i pożywnych potraw.
Organizowane przez Państwa przedsięwzięcie – konkurs z dziedziny sztuki adresowany do:
·osób fizycznych nieposiadających żadnych powiązań ze Spółką;
·osób fizycznych, które ze Spółką będzie łączył stosunek pracy lub stosunek cywilnoprawny występujące w konkursie z inicjatywy prywatnej, bez związku z relacją jaka ich łączy ze Spółką
- będzie wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie zdarzenia przyszłego:
- konkurs ma opracowany regulamin, w którym ustalona zostanie nazwa konkursu, jego organizator, a także dokładna forma i sposób wykonania zadania konkursowego;
- udział w konkursie będzie opierał się na współzawodnictwie i rywalizacji uczestników w celu uzyskania jak najlepszego rezultatu oraz otrzymania jak najwyższej oceny złożonej pracy;
- końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy.
Podsumowując powyższe wskazać należy, że nagrody uzyskane przez zwycięzców w organizowanym przez Państwa konkursie stanowić będą dla nich przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, wartość nagród nieprzekraczających jednorazowo 2 000 zł każda otrzymane przez zwycięzców konkursu – będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika określone w art. 41 ust. 4, art. 42 ust. 1 oraz 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec tego, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
W odniesieniu natomiast do powołanych przez Państwa wyroków sądu, wskazać należy, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw osadzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.