Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.271.2024.1.MM

Czy w okolicznościach faktycznych wskazanych we wniosku po dniu 30 czerwca 2024 roku Wnioskodawca może złożyć zawiadomienie ZAW-RD oraz stosować ryczałt od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i następnych Ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2024 r., za pośrednictwem platformy ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w okolicznościach faktycznych wskazanych we wniosku po 30 czerwca 2024 roku mogą Państwo złożyć zawiadomienie ZAW-RD oraz stosować ryczałt od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i następnych Ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że przedstawiony stan faktyczny (winno być zdarzenie przyszłe) dotyczy sytuacji po dniu 30 czerwca 2024 roku. Powyżej wskazana data jest istotna, ponieważ przed jej nadejściem Pan X, będący udziałowcem Wnioskodawcy nabędzie odpłatnie od Wnioskodawcy udziały w kapitale zakładowym, które Wnioskodawca posiada w XA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W efekcie tej transakcji Wnioskodawca przestanie być udziałowcem XA sp. z o.o. ze skutkiem natychmiastowym.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (...) od 2012 roku. Wnioskodawca został utworzony poprzez wniesienie na poczet kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładów pieniężnych w walucie polskiej. Na pokrycie kapitału zakładowego w przypadku Wnioskodawcy nie był nigdy wnoszony wkład niepieniężny, w szczególności w postaci przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa albo składników majątku uzyskanych przez udziałowców w wyniku likwidacji innych podatników. Co więcej, do tej pory Wnioskodawca nie uczestniczył w żadnym przedsięwzięciu o charakterze restrukturyzacyjnym wiążącym się z połączeniem lub podziałem spółki.

Wnioskodawca od samego początku zachowuje jedną i tę samą formę prawną t.j. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w związku z czym nie podlegał on przekształceniom (zmianie formy prawnej). Wnioskodawca nie znajduje się w fazie likwidacji, ani nie toczy się w stosunku do niego postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne w rozumieniu odpowiednio ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (t. j. Dz. U. z 2022 roku poz. 1520 z późn. zm.) albo ustawy z dnia 15 maja 2015 roku Prawo restrukturyzacyjne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2309 z późn. zm).

Wnioskodawca podlega opodatkowaniu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej od wszelkich przychodów uzyskanych z prowadzonej działalności gospodarczej (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, w tym w szczególności zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 roku poz. 2805 z późn. zm., dalej jako „Ustawa o CIT”). Z uwagi na poziom osiąganych przychodów Wnioskodawca w roku 2024 nie ma statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 20 (winno być: pkt 10) Ustawy o CIT.

Przeważającym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę jest (…). Jest to także faktycznie wykonywana działalność gospodarcza, która polega na prowadzeniu sieci (…)w Rzeczypospolitej Polskiej. Wskazane (…). Usługi są dostępne 6 dni w tygodniu, zaś wybór konkretnej usługi (…) oraz (…) odbywa się w sposób zdalny, z wykorzystaniem udostępnionego kalendarza. Oferowane obecnie usługi są świadczone przez ponad (…). Usługi (…) w przypadku Wnioskodawcy, z uwagi na swoją naturę, są świadczone wyłącznie na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zaś przychody uzyskane z tego tytułu podlegają w całości opodatkowaniu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym co najmniej 90 procent przychodów Wnioskodawcy jest uzyskiwanych od podmiotów z nim niepowiązanych, tzn. od osób fizycznych będących (…). W konsekwencji Wnioskodawca nie uzyskuje więcej niż 10 procent swoich przychodów z tytułu:

a)wierzytelności,

b)odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)części odsetkowej raty leasingowej,

d)poręczeń i gwarancji,

e)praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Pozostały zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje następujące kody PKD:

(…)

W związku z ujawnieniem w ramach przedmiotu działalności gospodarczej pozostałej działalności wspomagającej usługi finansowe (…)Wnioskodawca zaznacza, że nie spełnia warunków uznania go za podmiot, o którym mowa w art. 15c ust. (winno być: art. 15c ust. 16) Ustawy o CIT tzn. za przedsiębiorstwo finansowe.

Z uwagi na profil prowadzonej działalności gospodarczej obejmujący świadczenie usług medycznych, w ramach prowadzonej (…), Wnioskodawca zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty średniorocznie nie mniej niż 100 osób, przy czym co najmniej trzy osoby są i będą zatrudnione co najmniej 300 dni w roku podatkowym w oparciu o umowę o pracę. W przypadku Wnioskodawcy może on nabywać również usługi od podmiotów niepowiązanych, które prowadzą własną działalność gospodarczą albo współpracują z Wnioskodawcą na podstawie umowy zlecenia.

Udziałowcami Wnioskodawcy są wyłącznie osoby fizyczne to jest pan X posiadający (...) udziałów o łącznej wartości nominalnej 30 000 zł oraz pani Y posiadająca (...) udziałów o łącznej wartości nominalnej 24 000 zł. Udziałowcy Wnioskodawcy nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

W stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) dotyczącym niniejszego wniosku tzn. po 30 czerwca 2024 roku Wnioskodawca nie jest już udziałowcem żadnej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej t.j. nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Posiadane dotychczas udziały w XA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zostaną nabyte przez pana X w związku z czym Wnioskodawca utraci status udziałowca w spółce XA spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (…).

Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości, jak również sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z polską ustawą o rachunkowości, co oznacza, że do sprawozdań finansowych nie są stosowane regulacje Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Rokiem obrotowym oraz podatkowym Wnioskodawcy jest rok obrotowy, który zaczyna się 1 stycznia i kończy 31 grudnia każdego roku kalendarzowego.

W powyższych okolicznościach Wnioskodawca rozważa złożenie po 30 czerwca 2024 roku zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w rozumieniu art. 28c i następne ustawy o CIT na formularzu ZAW-RD.

Pytanie

Czy w okolicznościach faktycznych wskazanych we wniosku po dniu 30 czerwca 2024 roku Wnioskodawca może złożyć zawiadomienie ZAW-RD oraz stosować ryczałt od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28c i następnych Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy może on stosować ryczałt od dochodów spółek w związku ze złożeniem zawiadomienia ZAW - RD po dniu 30 czerwca 2024 roku, ponieważ nie występują w jego przypadku okoliczności wyłączające wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Wnioskodawca ma świadomość, że w tym wypadku konieczne będzie spełnienie dodatkowych wymogów, o których mowa w art. 28j ust. 5 w zw. z 28e ust. 2 Ustawy o CIT, jednakże już obecnie Wnioskodawca podejmuje przygotowania do ich wypełnienia w przyszłości.

Jeżeli chodzi o spełnienie warunków stosowania ryczałtu od dochodów spółek Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wszystkie wymagania stawiane przez ustawę o CIT zostaną spełnione przez niego po dniu 30 czerwca 2024 roku. Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a) z wierzytelności,

b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c) z części odsetkowej raty leasingowej,

d) z poręczeń i gwarancji,

e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej;

5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

W ocenie Wnioskodawcy wszystkie wskazane w powyższym przepisie wymagania zostaną spełnione po 30 czerwca 2024 roku. Przede wszystkim Wnioskodawca uzyska co najmniej 90% przychodów z prowadzonej (…), które to usługi będą realizowane w stosunku do podmiotów niepowiązanych, będzie on zatrudniał co najmniej trzy osoby na umowę o pracę, a okres ich zatrudnienia z całą pewnością nie będzie krótszy niż 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w pierwszym roku podatkowym licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego wskazanego w ZAW-RD składanego po dniu 30 czerwca 2024 roku.

Co więcej Wnioskodawca prowadzi niezmiennie od roku 2012 działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zaś jego udziałowcami są dwie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

W ocenie Wnioskodawcy okoliczność bycia udziałowcem w co najmniej 2 różnych spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, tak jak będzie to mieć miejsce w przypadku Pana X po 30 czerwca 2024 roku, również spełnia powyższy warunek, ponieważ status udziałowca w polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest stosunkiem o charakterze powierniczym.

Stosunek prawny o charakterze powierniczym cechuje się na gruncie polskiego prawa prywatnego trzema elementami: po pierwsze, przeniesieniem prawa majątkowego na powiernika, po drugie zobowiązaniem się powiernika do odpłatnego lub nieodpłatnego wykonywania zarządu tym prawem, po trzecie zobowiązaniem się powiernika do powrotnego przeniesienia prawa i ewentualnych pożytków w określonych okolicznościach. Jest to zatem umowa nienazwana o dokonywanie czynności prawnych lub faktycznych wykazująca cechy umowy zlecenia (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 lutego 2004 r. sygn. akt V CK 216/03). Bycie udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powyższych cech nie spełnia. Co więcej, status udziałowca nie wiąże się z prawem do otrzymania świadczenia, tak długo jak spółka nie wypracuje zysku i zostanie podjęta uchwała o wypłacie dywidendy - dopiero wówczas udziałowiec ma prawo do otrzymania świadczenia i może go ewentualnie dochodzić na drodze sądowej. Wreszcie gdyby w powyższym przypadku ustawodawcy chodziło również o udziałowców spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, to ustawodawca posłużyłby się precyzyjnym zwrotem zawierającym słowo „udział” lub „udziałowiec” tak jak ma to miejsce w wielu innych przepisach Ustawy o CIT np. art. 28j ust. 1 pkt 3 lub art. 28j ust. 1 pkt 5 (regulujących również kwestie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek). Ponieważ taki zwrot nie został użyty w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT, to należy uznać, że przepis ten nie obejmuje sytuacji, w których osoba fizyczna jest jednocześnie udziałowcem w co najmniej dwóch spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca zauważa, że bycie udziałowcem przez osobę fizyczną w co najmniej dwóch spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością wypełnia przesłanki stosowania ryczałtu od dochodów spółek, o którym w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ są to osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, z wyłączeniem fundatorów i beneficjentów fundacji rodzinnej.

W zakresie kolejnej istotnej przesłanki, o której mowa w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, t.j. nieposiadania przez Wnioskodawcę udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, to jak wskazano w stanie faktycznym (winno być: w zdarzeniu przyszłym) niniejszego wniosku, Wnioskodawca zawrze prawnie wiążącą umowę sprzedaży udziałów w XA sp. z o.o. z Panem X nie później niż do dnia 30 czerwca 2024 roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami t.j. art. 180 Kodeksu spółek handlowych skuteczność zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest uzależniona od dokonania skutecznego wpisu w Rejestrze Przedsiębiorców KRS przez sąd rejestrowy. Jedyny w tym aspekcie istotny obowiązek jest związany z zawiadomieniem spółki (której udział jest przedmiotem obrotu) o okoliczności dokonania zbycia udziału, wraz z przedstawieniem jej odpowiedniej umowy dotyczącej jego sprzedaży. Zawiadomienie to jest skuteczne od momentu jego dokonania i może być dokonane przez którąkolwiek ze stron transakcji (por. Z. Jara (red.) Kodeks spółek handlowych Komentarz Warszawa 2014, s. 668). W konsekwencji zawarcia takiej umowy sprzedaży Wnioskodawca nie będzie już udziałowcem XA sp. z o.o., a w konsekwencji zostanie spełniona przesłanka zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy o CIT.

Spełnienie przesłanek wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 6 i 7 Ustawy o CIT wynika wprost z przedstawionego stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) i nie wymaga dodatkowego uzasadnienia.

Uzasadniając dalej niniejszy wniosek Wnioskodawca wskazuje na art. 28k ust. 1 ustawy o CIT, który to przepis zawiera wyłączenia podmiotowe co do stosowania ryczałtu od dochodów spółek. W ocenie Wnioskodawcy żaden z wyjątków wskazanych w tym przepisie nie znajduje zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy. W szczególności Wnioskodawca wskazuje, że nie jest przedsiębiorstwem finansowym w rozumieniu art. 15c ust. 16 ani Ustawy o CIT, ani nie jest instytucją pożyczkową w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, ponieważ uzyskuje przychody z tytułu prowadzonej praktyki lekarskiej (prowadzenie klinik medycznych). Co więcej uzyskiwane przez dochody podlegają opodatkowaniu w całości na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT. Dodatkowo Wnioskodawca nie znajduje się w fazie likwidacji oraz nie został utworzony w sposób wymieniony w art. 28k ust. 1 pkt 5 lub 6 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy pozostałe przepisy zawarte w Rozdziale 6b „Ryczałt od dochodów spółek” Ustawy o CIT dotyczą kwestii wdrożenia opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów spółek, a nie warunków skutecznego złożenia zawiadomienia ZAW-RD. W tych okolicznościach prawnie skuteczne złożenie przez Wnioskodawcę zawiadomienia ZAW-RD umożliwi przez Wnioskodawcę stosowanie w okresie w nim wskazanym ryczałtu od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku sądu, stwierdzić należy, że został on wydany w indywidualnej sprawie inego podmiotu i nie wiąże Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00