Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.48.2024.5.KSM

Możliwość zaliczenia do kosztów wydatków sfinansowanych z dotacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :

·nieprawidłowe - w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji;

·prawidłowe w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia wydatków poniesionych z dotacji do kosztów uzyskania przychodu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 11 czerwca 2024 r. oraz pismem złożonym 17 lipca 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dnia 8 maja 2022 r. jako osoba bezrobotna i niepełnosprawna zarejestrowana w PUP podpisała Pani umowę o przyznaniu pomocy zawartą pomiędzy Województwem (...) z siedzibą w (...).

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234): Europa inwestująca w obszary wiejskie Program rozwoju Poddziałanie 19.2 wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Otworzyła Pani własną działalność z przeważającą działalnością gospodarczą (kod PKD): 69.20.Z - Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 t.j. z dnia 4 lipca 2023 r. środki przekazane w ramach PROW 2014-2020 są dotacją, a instytucją płatniczą dla ww. programu jest ARiMR z siedzibą w (...).

Pomoc jaką Pani otrzymała pochodzi z programu PROW, a wypłacona kwota pomocy w 63,63% pochodzi ze środków unijnych oraz 36,37% pochodzi ze środków krajowych. Środki zostały wypłacone przez ARiMR w (...). A podstawą prawną dla otrzymania środków jest podpisana umowa o przyznaniu pomocy nr ………….. Kolejno dokonała Pani zakupów, które zostały udokumentowane fakturami VAT:

·… r. program do rozliczania kierowców kwota …;

·… r. program kadrowy kwota ...;

·… r. laptop kwota …;

·… r. zestaw mebli biurowych kwota …;

·… r. urządzenie wielofunkcyjne kwota …;

·… r. fotel biurowy kwota …;

·… r. ... kwota …;

·… r. zasilacz UPS kwota ….

Pani firma jest na podatkowej książce przychodów i rozchodów - podatek dochodowy według skali podatkowej. Zakupione rzeczy zostały Pani zaliczone do wyposażenia firmy, zaś nie zaliczono Pani wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W zaświadczeniu nr … z dnia … r. o wartości brutto … zł, co stanowi równowartość kwoty euro określono, że pomoc de minimis spełnia warunki określone w rozporządzeniu Komisji numer 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L352 z 24 grudnia 2013 r., str. 1), która to pomoc nie została przeznaczona na działalność w sektorze transportu drogowego towarów.

Dnia 1 lipca 2023 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej, wszystkie rzeczy zakupiła Pani z dotacji. Przeznaczyła Pani dotację na za zakup wyposażenia i programów, które służą Pani do celów prowadzenia działalności gospodarczej, których nie zaliczono do środków trwałych.

Pani działalność jest nastawiona na osiągnięcie zysku, wydatki zostały poniesione, a tym bardziej zostają one w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Uzupełnienie wniosku

W uzupełnieniu wniosku złożonym 11 czerwca 2024 r. wskazała Pani, że wydatki zostały sfinansowane z dotacji do kwoty … zł faktycznych zakupów, wydatki wydane powyżej kwoty …. zł zostały sfinansowane z Pani środków i nie zostały zrefundowane z dotacji, dotacja była kwotą stałą bez dopłat w przypadku przekroczenia kwoty otrzymanej, czyli … zł. Wydatki, które Pani poniosła pozostają ciągle w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanym przez Panią przychodem, zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Cała otrzymana dotacja i otwarcie w ten sposób działalności było nastawione na osiąganie przychodu. Środki pochodzą z budżetu państwa.

Następnie w odpowiedzi na wezwanie z 17 lipca 2024 r. podała Pani, że tak, otrzymane dofinansowanie stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku. Przelew na konto bankowe dostała Pani od ARiMR z siedzibą w ..., czyli agencji wykonawczej. Pomoc dotacyjna w kwocie … zł pochodzi z Programu Rozwoju Wiejskich a, w tym wypłacona kwota mieści się w 36,37% z dotacji i pochodzi ze środków krajowych, a 63,63% dotacji pochodzi ze środków unijnych. Rozumie Pani, że kwota częściowo pochodzi z agencji wykonawczej.

Pytanie

Czy wydatki zaliczane do wyposażenia Pani firmy:

·program do rozliczania kierowców kwota ……..;

·program kadrowy kwota ……….;

·laptop kwota ……….;

·zestaw mebli biurowych kwota ………..;

·urządzenie wielofunkcyjne kwota ………….;

·fotel biurowy kwota ………….;

·... kwota …………;

·zasilacz UPS kwota …………;

mogą być zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu?

W uzupełnieniu wniosku z 18 lipca 2024 r. doprecyzowała Pani pytanie podając, że prosi Pani o wskazanie możliwości zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków całościowych, zarówno sfinansowanych powyższą dotacją jak i kwot poniesionych przeze Panią jako wkład własny.

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki z otrzymanej dotacji, ponieważ mają one związek przyczynowo-skutkowy, zostały one faktycznie poniesione i przyczyniają się do zapewnienia przychodu w Pani prowadzonej działalności. Kolejno art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych z otrzymanej dotacji pochodącej zarówno ze środków unijnych jak i krajowych.

Pani wydatki również nie znajdują się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowy, od osób fizycznych. Dlatego Pani stanowisko jest takie, że powinna mieć Pani możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

- nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy,

- być właściwie udokumentowany.

Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu.

Należy przy tym podkreślić, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo -skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu każdorazowo spoczywa na podatniku.

W opisie sprawy podała Pani, że dnia 8 maja 2022 r. jako osoba bezrobotna i niepełnosprawna zarejestrowana w PUP podpisała Pani umowę o przyznaniu pomocy zawartą pomiędzy Województwem … z siedzibą w (...). Pomoc jaką Pani otrzymała pochodzi z programu PROW, a wypłacona kwota pomocy w 63,63% pochodzi ze środków unijnych oraz 36,37% pochodzi ze środków krajowych. Kolejno dokonała Pani zakupów, które zostały udokumentowane fakturami VAT: program do rozliczania kierowców; program kadrowy; laptop; zestaw mebli biurowych; urządzenie wielofunkcyjne; fotel biurowy; ...; zasilacz UPS. Dnia 1 lipca 2023 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej, wszystkie rzeczy zakupiła Pani z dotacji. Przeznaczyła Pani dotację na zakup wyposażenia i programów, które służą Pani do celów prowadzenia działalności gospodarczej, których nie zaliczono do środków trwałych. Pani działalność jest nastawiona na osiągnięcie zysku, wydatki zostały poniesione, a tym bardziej zostają one w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Ponadto wskazała Pani, że wydatki zostały sfinansowane z dotacji do kwoty … zł faktycznych zakupów, wydatki wydane powyżej kwoty … zł zostały sfinansowane z Pani środków i nie zostały zrefundowane z dotacji. Wydatki, które Pani poniosła pozostają ciągle w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskiwanym przez Panią przychodem, zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Jednocześnie wskazała Pani, że otrzymane dofinansowanie stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Korzysta Pani ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137;

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są:

dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36;

W myśl art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym wprost wskazuje na brak możliwości ujęcia w kosztach uzyskania przychodu wydatków sfinansowanych m.in. ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków pochodzących m.in. z funduszy strukturalnych.

Użyty w tym przepisie zwrot „bezpośrednio” należy rozumieć wprost „bez jakiegokolwiek pośrednictwa”, a nie chronologicznie jako czasowa konwencja zdarzeń. Pojęcie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” zawarte w ww. regulacji dotyczy również wydatków i kosztów, które zostały poniesione, a następnie zwrócone, zrefundowane podatnikowi w formie dotacji (dofinansowania).

Z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bezsprzecznie wynika, że koszty, które zostały sfinansowane („pokryte”) z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, nie mogą być kosztem podatkowym. O tym, że wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt, że zostały one pokryte otrzymanymi środkami finansowymi zwolnionymi z opodatkowania.

Skoro wydatki poniesione przez Panią w związku prowadzoną działalnością gospodarczą zostały w części sfinansowane z dotacji - która jak Pani wskazała w opisie stanu faktycznego stanowi przychód z działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to wydatki w części sfinansowanej tą dotacją nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że wskazane przez Panią wydatki w części sfinansowanej dotacją, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych nie mogą być przez Panią zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast, do kosztów uzyskania przychodów może Pani zaliczyć wydatki w tej części, w które zostały sfinansowane z Pani własnych środków i nie zostały zrefundowane z dotacji.

Wobec tego, Pani stanowisko zgodnie z którym ma Pani prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wskazane wydatki w części sfinansowanej z dotacji, uznałem za nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zauważyć należy, iż stosownie do zadanego pytania, w kontekście opisanego we wniosku stanu faktycznego, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wyłącznie kwestia możliwości zaliczenia poniesionych przez Panią wydatków do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast niniejsza interpretacja nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, tj. zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem informacja ta stanowi element opisu stanu faktycznego.

Podkreślamy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnić od stanu/zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00