Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.280.2024.2.KO

Możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

·nieprawidłowe w części dotyczącej opisanego stanu faktycznego, tj. możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko za lata 2022-2023,

·prawidłowe w części dotyczącej zdarzenia przyszłego, tj. możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko za 2024 r. i lata następne.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 8 i 9 czerwca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od (...) 2013 r. do (...) 2024 r. trwała Pani sprawa rozwodowa. (...) 2021 r. zapadł wyrok w pierwszej instancji. Od tego wyroku odwołał się Pani ówczesny mąż A.A. (...) 2024 r. Sąd Apelacyjny podtrzymał stanowisko sądu pierwszej instancji. Zatem obecnie jest już Pani osobą rozwiedzioną. Decyzją Sądu wyłączną winę za rozpad małżeństwa ponosi A.A. Sąd ograniczył Pani byłemu mężowi również prawa rodzicielskie.

Jest Pani rodzicem dwóch synów.

Pani starszy syn B.A, urodzony (...) 2000 r., jest już pełnoletni. We wrześniu 2024 r. skończy studia. Od (...) 2023 r. pracuje i osiąga dochody. Od wszczęcia sprawy rozwodowej nie widuje się z ojcem.

Pani młodszy syn C.A, urodzony (...) 2012 r., mieszka z Panią. Syn z ojcem widuje się 4 dni w miesiącu – w pierwszy i trzeci weekend miesiąca oraz dwa pierwsze i dwa ostatnie tygodnie wakacji. U ojca spędza również: 8,5 godziny w Wigilię, 7 godzin w II dzień Świąt Bożego Narodzenia, 1 dzień w Święta Wielkanocne, 4 godziny w Dzień Ojca, 4 godziny w dzień swoich urodzin.

Poza tym ojciec nie uczestniczy w życiu dzieci. Nie uczęszcza na wywiadówki, nie zabiera na zajęcia dodatkowe, szczepienia, do lekarza. Cały trud wychowawczy spoczywa na Pani.

W 2015 r. okazało się, że A.A rozliczył 1/2 ulgi na dzieci. Wystąpiła Pani wówczas z wnioskiem o możliwość skorzystania z całości ulgi, bowiem ojciec nie sprawuje opieki nad dziećmi. Pani wniosek rozpatrzony został pozytywnie. Od 2015 r. rozliczała Pani ulgę na dzieci w całości.

Całość Pani dochodów pochodzi z umowy o pracę. Pracuje i rozlicza się Pani w Polsce.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pani wniosek dotyczy rozliczenia od 2022 r.

Od (...) 2014 r. sama wychowuje Pani swoich dwóch synów (w (...) 2013 r. Pani mąż złożył wniosek o rozwód, a w (...) 2013 r. wyprowadził się).

W okresie, którego dotyczy wniosek, podlegała/będzie Pani podlegała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W okresie tym uzyskała/będzie Pani uzyskiwała dochody opodatkowane według skali podatkowej.

Orzeczenie sądu o rozwodzie uprawomocniło się (...) 2024 r. Pani stan cywilny po orzeczeniu rozwodu nie uległ zmianie.

Trwające postępowanie o rozwiązanie Pani małżeństwa z A.A nie było poprzedzone orzeczoną przez sąd separacją formalną.

W okresie, którego dotyczy wniosek, A.A nie został pozbawiony praw rodzicielskich i nie odbywał kary pozbawienia wolności.

Od (...) 2013 r. sama sprawowała Pani opiekę nad wówczas małoletnimi (B i C). Starszy syn od wyprowadzenia się ojca z Państwa wspólnego mieszkania, tj. w (...) 2013 r., widział się z ojcem wyłącznie na salach sądowych. Nie wyrażał zgody na spotkania. Młodszy syn początkowo jeździł do ojca na kilka godzin w pierwszy i trzeci weekend miesiąca. Po kilku latach zaczął zostawać na noc w drugi i trzeci weekend miesiąca od piątku do niedzieli. Od 4 lat oprócz weekendów spędza u ojca dwa pierwsze i dwa ostatnie tygodnie wakacji. Szkoła, zajęcia dodatkowe, leczenie i wszystkie obowiązki życia codziennego należą do Pani.

W okresie, którego dotyczy wniosek – i po uzyskaniu pełnoletności – Pani starszy syn B.A nie otrzymywał zgodnie z odrębnymi przepisami zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. Syn studiuje na studiach dziennych magisterskich na (...). Wcześniej kończył na tej uczelni i na tym wydziale studia dzienne licencjackie. Od (...) 2023 r. podjął pracę na pełen etat i uzyskał dochody w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej.

Świadczenie wychowawcze (tzw. 500+) na małoletnie dziecko otrzymuje Pani. A.A nigdy nie występował o to świadczenie.

Nigdy nie była Pani matką dla innego dziecka niż B.A i C.A.

W okresie, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pani bądź do Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy:

art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,

ani przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytania

1)Czy w minionych latach powinna Pani rozliczać się w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, czy też wniosek o preferencyjne rozliczenie w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci, wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, Pani nie przysługuje?

2)Czy w kolejnych latach powinna Pani rozliczać się w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, czy też wniosek o preferencyjne rozliczenie w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci, wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, Pani nie przysługuje?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, A.A bez cienia wątpliwości od (...) 2014 r. nie uczestniczył w opiece i wychowaniu starszego syna B.A, ponieważ od tego czasu nie miał z nim żadnego kontaktu. Sama opiekowała się i wychowywała Pani syna B.

Młodszy syn C.A miał niespełna 1,5 roku gdy A.A wyprowadził się. Młodszym synem opiekowała się Pani sama. Wszystkie codzienne obowiązki: pranie, sprzątanie, karmienie, zabawa, spacery, lekarze, zajęcia dodatkowe, odprowadzanie do i z przedszkola spoczywały na Pani. Przez kilka pierwszych lat C jeździł do ojca na kilka godzin w pierwszą i trzecią sobotę miesiąca. Potem spędzał u ojca pierwszy i trzeci weekend miesiąca od piątkowego popołudnia do niedzieli. Od czterech lat jeździ do ojca również na dwa pierwsze i dwa ostatnie tygodnie wakacji. Rola ojca w życiu C ogranicza się wyłącznie do tych aktywności. Codzienna troska i opieka nad dzieckiem (pranie, sprzątanie, gotowanie, zakupy, szkoła, zajęcia dodatkowe, lekarze) spoczywa na Pani.

A.A nie wspiera Pani w opiece i wychowaniu synów. Aktywność A.A ograniczała się do „okaleczania życia” Pani oraz dzieci, ponieważ:

-przywłaszczył rodzinne oszczędności (...);

-zabrał dwa samochody pozostawiając Panią z dwójką małych wówczas dzieci bez środka transportu (rozliczenie nastąpi w toku podziału majątku);

-nie partycypował w spłacie kredytu hipotecznego (sama spłaca Pani to obciążenie aby dzieci miały gdzie mieszkać);

-w czasie Pani pobytu z synem C na wakacjach w Bułgarii (...);

-środki na dzieci (alimenty) regulować musi komornik, gdyż A.A sam robić tego nie potrafił;

-nie uczestniczył i nie uczestniczy w edukacji synów, nie chodzi na zebrania, nie kontaktuje się z nauczycielami, nie odrabia lekcji, nie pomaga w nauce;

-nie organizuje, ani nie wspiera ich aktywności pozaszkolnej (zajęcia dodatkowe), książki, sprzęt RTV, rower;

-nigdy nie robił ani nie robi żadnych zakupów – ani tych codziennych, ani związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, czy zajęciami dodatkowymi (stroje sportowe, rakiety do tenisa, rower, rolki, piłki, ochraniacze);

-opieka zdrowotna (również w czasie COVID), szczepienia, kontrolne wizyty lekarskie, stomatolog – w całości są po Pani stronie;

-codzienne uczestniczenie w sukcesach i porażkach synów, troska i wsparcie każdego dnia, dzielenie smutków i radości – jest wyłącznie Pani udziałem.

A.A porzucił rodzinę gdy młodszy syn miał 18 miesięcy a starszy 12 lat.

Wszystkie remonty, zmiana wyposażenia pokoi związana z dorastaniem chłopców również spoczywały na Pani. Gdy pomalowała Pani mieszkanie w 2014 r. A.A ograniczył się do złożenia pisma do Prokuratury oskarżając Panią o niszczenie wspólnego majątku.

Nie może Pani liczyć na pomoc A.A w opiece i wychowaniu synów. Liczy Pani tylko na to, aby nie utrudniał życia dzieciom oraz Pani. Im chłopcy są starsi tym jest Pani łatwiej, jednak niezależnie od tego jest w tym Pani sama.

W Pani odczuciu jest Pani rodzicem samodzielnie wychowującym dzieci.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej opisanego stanu faktycznego, tj. możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko za lata 2022-2023 oraz prawidłowe w części dotyczącej zdarzenia przyszłego, tj. możliwości rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dziecko za 2024 r. i lata następne.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), dalej też − ustawa PIT.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy PIT:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 6 ust. 4c ustawy PIT:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Na podstawie art. 6 ust. 4d ustawy PIT:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Art. 6 ust. 4e ustawy PIT stanowi, że:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy PIT:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).

W świetle art. 6 ust. 8 ustawy PIT:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Przystępując do oceny możliwości rozliczenia się przez Panią od 2022 r. jako osoba samotnie wychowująca dzieci w pierwszej kolejności podkreślić należy, że każda preferencja podatkowa stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. W konsekwencji, aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach w nich przewidzianych należy posiadać ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dziecko (dzieci).

Do kręgu osób samotnie wychowujących dzieci ustawodawca zaliczył zarówno osoby, które nigdy nie zawierały związku małżeńskiego (panna, kawaler), jak i osoby, których związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) lub został rozwiązany poprzez prawomocne orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik). Samotnie wychowującą dzieci jest również osoba, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, jak też osoba, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Z wniosku wynika, że od (...) 2013 r. do (...) 2024 r. trwała Pani sprawa rozwodowa. Orzeczenie sądu o rozwodzie uprawomocniło się (...) 2024 r. Pani stan cywilny po orzeczeniu rozwodu nie uległ zmianie. Sama wychowuje Pani swoich synów – B.A urodzonego (...) 2000 r. i C.A urodzonego (...) 2012 r.

Mając zatem na uwadze zacytowane przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że w latach 2022-2023 nie została spełniona jedna z przesłanek pozwalająca na uznanie Pani za osobę samotnie wychowującą dzieci, tj. nie należała Pani do jednej z kategorii osób wymienionych w powołanym powyżej przepisie art. 6 ust. 4c ustawy PIT stanowiącym zamknięty katalog osób uznanych przez ustawodawcę za osobę samotnie wychowującą dzieci. Wobec tego w rozliczeniach za lata 2022-2023 nie przysługuje Pani prawo do preferencyjnego opodatkowania dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci na podstawie art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy PIT. Powyższego nie zmienia fakt, że – jak Pani wskazuje – sama wychowywała swoich dwóch synów.

Możliwości rozliczenia się przez Panią jako osoba samotnie wychowująca dzieci można rozważyć od 2024 r., tj. po ustaniu Pani związku małżeńskiego wskutek rozwiązania go poprzez prawomocne orzeczenie rozwodu.

Wskazuje Pani, że Sąd ograniczył Pani byłemu mężowi prawa rodzicielskie. Od (...) 2014 r. sama wychowuje Pani swoich synów.

Pani pełnoletni, uczący się syn B.A od (...) 2023 r. podjął pracę na pełen etat i uzyskał dochody w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej. We (...) 2024 r. skończy studia.

Jednakże jest Pani również rodzicem młodszego syna – C.A.

Podaje Pani, że młodszy syn początkowo jeździł do ojca na kilka godzin w pierwszy i trzeci weekend miesiąca. Po kilku latach zaczął zostawać na noc w drugi i trzeci weekend miesiąca od piątku do niedzieli. Od 4 lat oprócz weekendów spędza u ojca dwa pierwsze i dwa ostatnie tygodnie wakacji. Szkoła, zajęcia dodatkowe, leczenie i wszystkie obowiązki życia codziennego należą do Pani.

Zauważyć należy, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”. Należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

Osobą samotnie wychowującą dziecko jest więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem nie pozbawia natomiast pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4d ustawy PIT. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają również prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Mając na uwadze powyższe – w związku z tym, że od dnia (...) 2024 r. posiada Pani status osoby rozwiedzionej oraz samotnie wychowuje syna C.A – to przysługuje Pani, niezależnie od tego czy straszy syn przekroczy limit dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do rozliczenia się z podatku za 2024 r. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, o którym mowa w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ww. ustawy. W sytuacji gdy stan faktyczny i prawny nie ulegną zmianie w związku z samotnym wychowywaniem młodszego syna będzie Pani również przysługiwało prawo do tej preferencji podatkowej za kolejne lata, nawet wówczas gdy starszy syn, który w 2024 r. ukończy studia nie będzie spełniał warunków określonych w art. 6 ust. 4c pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00